Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدای ایران - جریان سازی برای یک فکر، به پایگاه سیاسی و اجتماعی نیاز دارد،بنابراین، هر کس بخواهد یک جریان سیاسی را بشناسد باید فکر پشت آن را نیزبشناسد.

به گزارش صدا ی حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین فعالی در ادامه سلسله جلسات «زندگی معنوی» به منظور بررسی زندگی معنوی و آرمانی در موسسه آل یاسین در ادامه عوامل تدارک خطا به بررسی سومین عامل یعنی تصدیق الوعید که همان «باور به قیامت» است پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در جلسه قبلی، آیه 172، سوره اعراف به عنوان مبنای قرآنی احادیث معرفت النفس، مورد بررسی قرار گرفته شد. از این آیه به دست آمد:

*آدمیان در آغاز به صورت ذرّاتی بودند.

*خداوند کاری کرد که انسان‌ها توانستند حقیقت خویش را بدون پرده و حجاب بیابند و بفهمند که چیزی جز نیاز نیستند.

*شهود نیاز، عین شهود تأمین کننده نیاز است و فقط کسی که کارش ربوبیت است می‌تواند نیاز را برطرف نماید؛ یعنی، خدا.

*خداوند در این عالم، امر و نهی‌هایی داشته است، از این رو، خود را به همگان شناساند تا بعداً کسی مدعی عدم شناخت نشود.

و اما ادامه بحث:

عامل سوم) تصدیق الوعید

نکته اول: «وعد» و «وعید» دو اصطلاح کلامی هستند. وعد یعنی ثواب، اما وعید دو اصطلاح دارد؛ خاص و عام. اصطلاح خاص آن به معنای عِقاب، و در اصطلاح عام به معنای قیامت است. در این جا معنای عام آن، مورد نظر است بنابراین، تصدیق الوعید یعنی «باور به قیامت».

نکته دوم: تمام متکلمین چه شیعه، چه سنی، معتقدند که «وعد» قطعی است و «وعید» احتمالی است.

حاشیه اول: نحله‌های کلامی

کلام اقدم

*خوارج (36 هـ ق): اولین بحثی را که مطرح نمودند بحث ایمان و کفر می‌باشد. و مهمترین مسأله کلامی قرون نخست ایمان و کفر می‌باشد. تا قرن 5 ه‍ ق.

*مرجئه (نیمه دوم سده اول هجری): نقطه مقابل خوارج

*معتزله: از آغاز سده دوم شکل گرفتند با پنج مسأله به نام اصول خمسه که اولین آن مسأله ایمان و کفر می‌باشد، و در حدود 250 سال حضور داشتند.

*حنابله

*اشاعره

*طحاویه و ماتریدیه

*امامیّه

کلام متأخر: شامل نحله‌های زیدیه، شیخیه، بابیه، بهائیه و وهابیه می باشد که از قرن هشتم به بعد مطرح بودند.

کلام جدید: خاستگاه آن جهان غرب می‌باشد و در ایران، ابتدا توسط شهید مطهری مطرح شد.

حاشیه دوم: وجوب عقلیِ شناخت جریانات فکری در ایران

جریانات در سه دهه اخیر، عبارتند از:

*جریانات سیاسی

*جریانات فرهنگی: مانند کتاب آقای جعفریان و کتاب آقای میر سلیم

*جریانات فکری: پانزده جریان فکری در ایران می‌باشد، مانند جریان فکری آیت الله مصباح یزدی.

بر طلاب علوم دینی واجب است که تمام 15 جریان فکری حاکم بر ایران را بشناسند. اگر بخواهید در مورد فکری سخن بگویید باید تمام آثار آن فکر را بخواند. فکر جایگاه واقعی خودش را پیدا خواهد کرد.

جریان سازی برای یک فکر، به پایگاه سیاسی و اجتماعی نیاز دارد. بنابراین، هر کس بخواهد یک جریان سیاسی را بشناسد باید فکر پشت آن را بشناسد.

*علم «تفکر انتقادی» از زیرمجموعه‌های معرفت شناسی است که در آن به موضوعاتی مانند «شیوه‌های تضعیف یک فکر، شیوه‌های علمی تقویت یک فکر، سوال و ...» می‌پردازد. بنابراین، می‌توان با شناخت نقاط قوت و ضعف افکار مختلف، جایگاه آنها را مشخص نمود و این می‌شود عدالت فکر؛ یعنی، وضع الفکر فی موضعه.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۰۷۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند

به گزارش خبرگزاری مهر، «محسن رضایی» در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدارهای جداگانه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا و دبیران جریانات سیاسی دیگر بر وحدت گروه‌های انقلابی تاکید کرد.

وی در دیدار با نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و احمد نادری و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش‌های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیروهای انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده‌محوری به جای شخص‌محوری است.

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: موقعیت ایران در غرب آسیا بیش از گذشته تعیین‌کننده شده است، بنابراین فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنین شرایطی وحدت نیروهای انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌هاست. هر نوع تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

رضایی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس باوجود شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد که نشان دادند تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی‌تر و بیشتر می‌کند.

وی گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش‌های جدید مهیا باشد. تحمل سلیقه‌های سیاسی علامت بلوغ عقلانیت گروه‌های سیاسی است.

در این نشست‌های جداگانه نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی‌پور و سعید محمد از صبح ایران، با تشریح روند شکل‌گیری جریان‌ها و تشکل‌های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله‌مندی‌ها پرداختند و آمادگی خود برای گفت‌وگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند.

محسن رضایی نیز در جلسه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا هم نظراتشان را بیان کردند.

کد خبر 6096438 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • دانش‌بنیان‌ها برای توسعه قدرت فناورانه چه امکاناتی نیاز دارند؟
  • همایش شاهنامه و امر سیاسی برگزار می‌شود
  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • سازمان همکاری‌ اسلامی از همه کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • تبیین سیره امام صادق(ع) برای جامعه نیاز است
  • شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای فکری جامعه اسلامی قلم زد/عملیات وعده صادق بسیار گسترده بود
  • مسائل جامعه ایران ساختاری است و نیاز به تلاش گسترده برای حل آن است
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟