Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارتباطات>ارتباطات و فناوری - همشهری آنلاین:
شرکت آی‌بی‌ام به همراه آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی امریکا به دنبال ساخت یک ابررایانه مجهز به هوش مصنوعی با الهام از شبکه عصبی مغز انسان است.

به گزارش ایسنا، هدف از این پروژه ساخت ابررایانه‌ای مجهز به هوش مصنوعی است که تراشه‌های آن شبیه سیناپس‌های موجود در مغز انسان عمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابررایانه در حال ساخت دارای آرایه‌ای متشکل از 64 تراشه موسوم به "سیستم نوروسیناپتیک ترونورث" (TrueNorth Neurosynaptic System) متعلق به شرکت آی‌بی‌ام خواهد بود. این آرایه قدرت محاسباتی معادل 64 میلیون نورون و 16 میلیارد سیناپس دارد.

آی‌بی‌ام مدعی است می‌توان در آینده از ویژگی مصرف انرژی برق کمتر تراشه‌های ساخت این شرکت برای ارتقای تلفن‌های همراه و خودروهای خودران هم استفاده کرد. در نتیجه، تراشه‌های با مصرف انرژی کمتر تلفن همراه را مانند یک ابررایانه قدرتمند خواهند کرد.

رایانه‌های سنتی بر تفکر تحلیلی و زبان تمرکز دارند (قابلیت‌های سمت راست مغز انسان) و تراشه‌های نوروسیناپتیک ساخت شرکت آی‌بی‌ام بر حس‌ها و شناخت الگوها تمرکز دارند (قابلیت‌های سمت چپ مغز انسان). هدف دانشمندان حاضر در این پروژه، ترکیب‌کردن این دو قابلیت و ساخت یک ابررایانه مجهز به هوش مصنوعی است.

سیستم نوروسیناپتیکشرکت آی‌بی‌ام می‌تواند در زمان واقعی داده‌هایی مانند تصاویر، فیلم‌ها، اطلاعات شنیداری و متون دریافتی از حسگرهای رایانه را به نماد تبدل کند.

به نقل از "فیزورک"، ساخت این ابررایانه هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد زیرا تراشه‌های نوروسیناپتیک در مرحله آزمایشگاهی هستند و نمی‌توان آن‌ها را در سطح انبوه تولید کرد. با این حال، آن‌ها نویدی برای استفاده در تولید فناوری هستند که شبیه مغز انسان عمل خواهد کرد.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۱۱۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد یک شراره خورشیدی به زمین چقدر خطرناک است؟

ایتنا - شراره خورشیدی یک انفجار قدرتمند از تابش الکترومغناطیسی تولید شده در جو خورشید است.
یک شراره قدرتمند خورشیدی در این هفته در اقیانوس آرام به زمین برخورد کرد. این اتفاق باعث قطع گسترده امواج رادیویی در منطقه شد.

به گزارش ایتنا، شراره خورشیدی یک انفجار قدرتمند از تابش الکترومغناطیسی تولید شده در جو خورشید است.

این فوران خورشیدی به مدت 12 دقیقه در 30 آوریل به طول انجامید، این شراره  خورشیدی به عنوان M9.53 طبقه بندی شد و توسط ماهواره GOES-16 ناسا اندازه‌گیری شد.

اگرچه این یک شراره خورشیدی کلاس M است و کمی پایین‌تر از شراره کلاس X است که شدیدترین در نوع خود است، اما همچنان یک شراره خورشیدی قدرتمند است.

مدیر آزمایشگاه نجوم خورشیدی، سرگئی پوگاچف، در مؤسسه علوم نجومی روسیه، در اظهار نظری، اطمینان داد که محل فوران اجازه نمی‌دهد ماده خورشیدی به زمین برسد.

این کارشناس روسی اظهار داشت که اثرات منفی این برخورد بر روی زمین بسیار محدود است. برای اینکه یک شراره خورشیدی در این مکان روی زمین تاثیر بگذارد، باید از قدرت استثنایی برخوردار باشد.

بر اساس داده‌های موجود در آزمایشگاه ستاره شناسی خورشیدی، ماده خورشیدی پس از شعله‌ور شدن به سمت زمین پرتاب نشد. .

این دانشمند در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «نووستی» اشاره کرد که انتظار هیچ عواقبی از این درخشش را نداریم.

دیگر خبرها

  • خاتون و 21 رقیب قدرتمند در رقابت‌های آسیایی!
  • «خارشتر» در تماشاخانه ایران‌شهر به صحنه می‌رود
  • تام کروز از خلبانان ایرانی الهام گرفت
  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • برخورد یک شراره خورشیدی به زمین چقدر خطرناک است؟
  • ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان (فیلم)
  • ایران قدرتمند و منسجم در سایه‌سار معلمین قوی شکل می‌گیرد
  • چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت
  • ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان + فیلم
  • ویدیو/ ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان