Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح تجمیع و بی خطر سازی پسماند عفونی مراکز درمانی عمومی و مطب های خصوصی در خمین از سال گذشته اجرایی شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ازخمین ؛ رئیس حفاظت محیط زیست خمین با اعلام این خبر گفت: تمامی مراکز تحت نظر نظام پزشکی از جمله مطب ها و مراکز درمانی با عقد قرارداد پسماندهای عفونی تولیدی را تجمیع می کنندو و این پسماندها با انتقال به بیمارستان امام خمینی با دستگاه اتوکلاو بی خطر سازی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: بعد از بی خطر سازی پسماندهای عفونی به محل دفن جداگانه از زباله های عادی هدایت و دفن می شود.شریفی با بیان اینکه پسماند های بیمارستانی معضلی چندین ساله در خمین بود، گفت: این پسماندها شامل بافت های زائد، عفونی، دارویی و رادیواکتیو و همچنین ظروف و وسایل مستعمل است که برای سلامت زیست محیطی را نیز در پی داشت.شریفی افزود:تا قبل از تجهیز بیمارستان به دستگاه اتوکلاو زباله های عفونی غیر بهداشتی دفن می شدند، واین پسماند ها همچنان حاوی ترکیبات خطرناکی چون موادشیمیایی، دارویی، میکروبی و عوامل بیماری زا بودند.رئیس حفاظت محیط زیست خمیناضافه کرد: برخی افراد سودجو با جمع آوری پسماند های عفونی، آن هارا به واحدهای صنعتی بازیافت می فروختند که این مواد زاید برای بار دیگر وارد چرخه مصرف می شد و سلامت مردم را تهدید می کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۱۲۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین برنامه یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه‌ای یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا در حال تدوین است و مراحل نهایی آن در ماه جاری به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه با بیان اینکه نمایندگان نقش اساسی در رسیدن کشور به اهداف کلان را دارند، اظهار کرد: درخواست داریم با توجه به اینکه قانون‌گذار هستند در ابتدای کارشان به شهرستان خود به عنوان یک کشور نگاه نکنند و شهرستان خود را به عنوان پازل و چینش نهایی کشور ببینند.

وی با بیان اینکه اگر دید، دید ملی باشد، نمایندگان، شهرستان خود را کنار سایر بخش‌های کشور می‌بینند، افزود: تمام شهرستان‌ها باید نسبت با هم مراوده داشته باشند و قرار نیست تمام نیازهای یک شهرستان درون آن شهرستان مرتفع شود. به عنوان مثال همه ما دوست داریم در شهرستانمان پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه، زیرساخت‌های معدنی باشد، اما باید بر اساس توان اکوسیستمی که مبنای محیط زیستی کشور است و در نظر گرفتن توان بوم شناختی برای حفظ و ارتقای شهرستان تلاش کنیم که در نهایت نیازهای سایر شهرستان‌ها و کشور تأمین شود. در ۱۰ سال آینده از ۱۰ مخاطره اول جهان، شش مخاطره به‌طور مستقیم محیط زیستی است و دو مخاطره دیگر ارتباط غیرمستقیم به محیط زیست دارد، امیدواریم رویکرد نمایندگان مجلس دوازدهم به‌گونه‌ای باشد که کشور و محیط زیست حفظ شود و به عنوان پشتوانه اصلی تولید پایدار کشور قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: سال قبل یک نقشه از جمهوری اسلامی منتشر شد که در آن دریاچه ارومیه محو شده بود این در حالیست که قبل از بارش‌های بهمن و اسفند سال گذشته با اقدامات انجام شده از سوی سازمان، ۱۱ تالاب اقماری دریاچه ارومیه شرایط مناسب داشتند، یعنی با وجود اینکه خشکسالی شرایط بدی را در کشور از لحاظ کم بارشی ایجاد کرده بود، حیات وحش ۱۱ دریاچه در همان منطقه ساکن شدند زیرا وضع منابع آب در قالب پساب‌ها مدیریت شده بود و آبشخورها باعث شد حیات وحش آنجا ماندگار شود.

وی اضافه کرد: حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد میانگین بارش‌ها نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد و میانگین حجم دریاچه سدها حدود ۵۵ درصد تا ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شد و رهاسازی آب سدها نیز صورت گرفت.

سلاجقه با اشاره به اینکه رهاسازی آب سدها در زمان مناسب یعنی زمانی که کشاورزان به آب نیاز نداشتند انجام شد، افزود: این کار باعث شد در سال جاری مردم در دریاچه ارومیه قایق سواری کنند و آب دریاچه ارومیه حدود ۱.۶ میلیارد مترمکعب یعنی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرد که نسبت به سال قبل از آن دو برابر شد و امیدواریم با بارش‌های بهار امسال این میزان تقویت شود و دریاچه روزهای خوشی را تجربه کند.

وی با بیان اینکه در اصل ۵۰ قانون اساسی موضوع حفظ محیط زیست برعهده آحاد مردم است، ادامه داد: مردم آذربایجان غربی دیدند چه اتفاقاتی برای دریاچه ارومیه افتاد و یک پهنه آبی که خدمات بسیار زیادی از بعد محیط زیستی به آن‌ها ارائه می‌داد تبدیل به پهنه نمکی شد که همه ارکانشان را با مشکل مواجه می‌کند بنابراین از مردم و از استان‌های پنج گانه که در حوزه آبخیز ۵۰۰ میلیون هکتاری دریاچه ارومیه نقش دارند، خواهش می‌کنم در نحوه صحیح مصارف منابع آب کمک کنند، دولت اواخر سال قبل ستاد ملی دریاچه ارومیه را به ریاست معاون اول و دستگاه‌های متولی تشکیل داد و برنامه‌های نرم افزاری را در دستور کار قرار داد تا در نهایت آینده خوبی برای دریاچه ارومیه بینیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی نظارتی است که باید سایر دستگاه‌های کشور را بر اساس قانون مواخذه کند، افزود: این سازمان وظیفه ارزیابی، ارائه گزارش و پایش بر مبنای قانون را برعهده دارد. سال گذشته کارهای خیلی خوبی انجام شد و طبق دستور رئیس جمهوری سازمان محیط زیست در بحث کاهش آلودگی هوا مکلف شد گزارش خود را به نحوی تنظیم کند که دستگاه‌ها عملکردشان شفاف باشد.

وی اضافه کرد: از زمان دستور رئیس جمهوری نشست‌ها با حضور معاونان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار و مجموعه برنامه یک ساله برای آن تدوین آماده شده و مراحل نهایی در فروردین ماه تمام می‌شود، بر اساس آن مشخص می‌شود دستگاه‌ها در بعد اجرای قانون هوای پاک طی یک سال آتی چه کاری باید انجام دهند، مبلغ اعتباری مورد نیاز برای این کار چقدر است و محل تأمین چگونه است؟

سلاجقه ادامه داد: واقعیت این است در همه مباحث و بخصوص بحث گردوغبار وزارت جهاد کشاورزی باید کارهای خود را به نحو مطلوب انجام دهد. در مسئله سوخت‌رسانی وزارت نفت باید وظیفه خود را انجام دهد. سال قبل ۱۰ پالایشگاه کشور در زمینه سوخت، بهینه سازی و کیفی سازی ارزیابی و وارد کار شدند. بحث قانون هوای پاک را با یک رویکرد مناسب پیش می بریم خوشبختانه دستگاه‌هایی که در ردیف اول تا چهار آلایندگی بودند الان پای کار آمده‌اند و امیدواریم سال جاری هم این روند ادامه داشته باشد.

وی به بحث تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین چالش دنیا و کشور ما بحث تغییر اقلیم است. سازمان محیط زیست کشور مرجع ملی تغییر اقلیم است، در همین رابطه ماده ۲۲ الحاقی به برنامه هفتم در بحث تغییر اقلیم بر اساس بند ۷ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و سازمان محیط زیست را مکلف به تدوین برنامه سازگاری تغییر اقلیم کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان «هاب» تغییر اقلیم کشور را پژوهشکده حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار کشور تعیین کرده است، افزود: امسال سعی می‌کنیم به‌صورت منطقه‌ای کشورهای منطقه را هم درگیر کنیم و از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده می‌کنیم تا سازگاری با تغییر اقلیم به عنوان اصل کلی در دستگاه‌ها شناخته شود و با حداقل خسارت کشور را مدیریت کنیم، نجات خلیج گرگان نیز از جمله دستاوردهای بزرگ محیط زیست کشور است.

وی ادامه داد: ۱۵ عملیات برای آن دیده شده که بحث لایروبی یکی از آن مباحث بود. در حالت‌های مختلف شرایط مختلف را دیدیم یعنی اگر دریای خزر پیش‌روی یا پس‌روی کرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر در ۲۹ متری عقب نشینی کرد بحث پمپاژ آب از دریا را دیدیم بنابراین همه زیرساخت‌ها آماده شده تا این خلیج در تراز کنونی بماند، شرایط آن بهبود یابد و معیشت پایدار ایجاد کند.

سلاجقه تصریح کرد: از سایر دستگاه‌هایی که باید در موضوع آشوراده مشارکت کنند درخواست داریم اقدامات خود را جدی بگیرند، چرا که سازمان پیگیری می‌کند تا مردم ماحصل این دستاوردها را ببینند.

کد خبر 739723

دیگر خبرها

  • یک واحد کشتارگاه دام در ایرانشهر اخطاریه زیست محیطی دریافت کرد
  • پایش بیش از ۶ هزار دستگاه بی خطرساز در مراکز درمانی و بیمارستانی در سطح کشور
  • تدوین برنامه یک‌ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • تدوین برنامه یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • اجرای سند الگوی کشت در حوزه‌های تالابی کشور
  • بازدید بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی تاکنون
  • پایش بیش از ۶۰۰۰ دستگاه بی‌خطرساز در مراکز درمانی و بیمارستانی
  • توزیع کیسه‌های ویژه پسماند خودرویی بین گردشگران نوروزی کیش
  • تلاش برای ساماندهی مراکز غیرمجاز نگهداری پسماند در قم/ وجود ۳۶۰ مرکز غیرمجاز
  • سرمایه اجتماعی، امکان جذب و تجمیع سرمایه‌های فیزیکی و مادی را فراهم می‌کند