Web Analytics Made Easy - Statcounter


به رغم آنکه خرید و فروش سوالات این آزمون مسجل شده و به تایید مقامات رسیده، اما شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که خبری از ابطال آزمون یا تصمیمات مشابه در کار نخواهد بود.

به فاصله چند روز از رسانه‌ای شدن احتمال خرید و فروش سوالات آزمون نهایی متوسطه در برخی نقاط کشورمان، بالاخره امروز این خبر مهر تایید خورد تا پیرو آن، خبر دستگیری شماری از افراد مرتبط با این پرونده منتشر شود؛ خبری که بعید است آثار آن به آزمون امسال محدود شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجرا از آنجایی آغاز شد که برخی خبر از خرید و فروش سوالات آزمون نهایی متوسطه مدارس دادند تا اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مجاب به ورود به ماجرا شده و پس از بررسی‌های صورت گرفته، «لو رفتن» سوالات این آزمون را تایید نمایند.

جبار‌ کوچکی‌نژاد، یکی از اعضای این کمیسیون در این باره به تسنیم گفت: در جلسه اخیر کمیسیون آموزش موضوع لو رفتن سؤالات امتحانات دوره متوسطه با حضور مسئولان آموزش و پرورش، پلیس فتا و همچنین اولیای دانش‌آموزان بررسی شد و براساس گزارش‌های واصله، گزارش پلیس و شهادت اولیای دانش‌آموزان مشخص شد که سؤالات امتحانات دوره متوسطه افشا شده است.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون آمار دقیقی از اینکه لو رفتن سؤالات به‌صورت فراگیر بوده یا تنها در چند شهرستان و یا یک استان جنوبی رخ داده، وجود ندارد، افزود: قرار است در اولین جلسه کمیسیون آموزش پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، موضوع فراگیر بودن و یا اینکه در چه شهرستان‌ها و استان‌هایی سؤالات لو رفته با حضور مسئولان پلیس فتا و آموزش و پرورش بررسی شود.

پیرو این اظهار نظر، معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا از بازداشت 8 کلاهبردار در خصوص پرونده خبر داد تا مشخص شود که بحث افشا و لورفتن سوالات آزمون، در اصل فروش این سوالات در برخی نقاط کشور بوده است. تقلبی که البته هنوز مشخص نشده چه میزان فراگیر بوده و چه ابعادی برای این پرونده گشوده شده رقم زده، اما بعید است به تصمیماتی مانند ابطال آزمون بیانجامد.

این را می‌شود از سخنان سرهنگ رمضانی، سرهنگ حسین رمضانی، معاون پلیس فتا دریافت که عصر امروز به خبرگزاری صدا و سیما گفت: در تحقیقات مشخص شد تمام مواردی که در فضای مجازی انتشار پیدا کرده بود، سوالات امتحان نهایی نبود؛ ما تمام نمونه سوالات کلاهبرداران را با مسئولان آموزش و پرورش تطبیق دادیم و فقط در یک مورد سوالات لو رفته بود و آن هم در یک شهرستان کوچک در یکی از استان های جنوبی کشور بود که در واقع از زمان لو رفتن سوالات تا آغاز امتحانات دانش آموزان، زمان بسیار کمی باقی مانده بود.

وی در ادامه افزود: می توان گفت که سوالات به صورت واقعی به دست دانش آموزان همان شهرستان کوچک نیز نرسیده بود و پلیس فتای این استان خیلی سریع آن فرد را شناسایی و دستگیر کرد و تحویل مقامات قضایی داد. در این خصوص 8 نفر از افراد کلاهبردار را در کشور شناسایی و دستگیر کرده‌ایم که تحویل مقامات قضایی شده اند و 10 نفر دیگر را نیز شناسایی کرده‌ایم که منتظر صدور دستورات مقامات قضایی برای دستگیری شان هستیم.

این در حالی است که نیم نگاهی به پرونده‌های مشابه افشا و خرید و فروش سوالات آزمون در کشورمان، از یکسو تعدد وقوع این اتفاقات شوم در آزمون‌های مختلف در کشورمان را نشان می‌دهد و از سوی دیگر، نشانه ای شوم برای اطمینان زدایی از جامعه در خصوص سلامت آزمون های هماهنگ و سراسری است. نکته‌ای کلیدی که مجابمان می‌کند کوتاهی های فراوانی در این خصوص صورت گرفته و برای جبرانش، راهی دشوار و طولانی در پیس داریم.

به عبارت بهتر، هر بار که بروز تقلب در آزمونی در کشورمان (چه از نوع خرید و فروش سوالات باشد و چه به هر شکل دیگری بروز نماید) به اثبات می‌رسد، بازگرداندن اعتماد مردم به نهاد «آزمون سراسری» دشوارتر از قبل شده و این باور را تقویت می‌کند که اشکال نه در سو استفاده چند تن، که بنیادی تر از این مسائل است. آنقدر بنیادی که نمی‌توان انتظار داشت با دستگیری 8 یا 18 تن و حتی بیشتر، مانع از لورفتن سوالات آزمون در آینده شد.

گزاره‌ای که بر اساس آن، مطلع شدن از تصمیم مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای بازنگری در فرایند طراحی، توزیع و اجرای امتحانات نهایی، پس از اثبات تقلب اخیر، هرچقدر هم که مثبت ارزیابی شود، رضایت بخش نخواهد بود؛ به ویژه اگر بدانیم قانون مجازات انتشار دهندگان سوالات امتحانی مربوط به اواخر سال 1340 است!

نقیصه‌ای بزرگ که جدای باز گذاشتن دست مجرمان در ارتکاب اعمالی مانند خرید و فروش سوالات و به بازی گرفتن سرنوشت مردم و آینده کشور، ثابت می‌کند انبوه تقلب های رقم خورده در آزمون ها و کنکورها در کشور در طی سالیان متمادی هم نتوانسته عزم مسئولان برای مقابله با این اتفاق شوم را جزم نماید؛ اتفاقی که تجربه نشان داده این بار نیز بعید است رخ دهد!

تابناک

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۱۲۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری بیش از ۵۰ هزار کلاهبردار فروش سوالات کنکور/ اینترنت در زمان برگزاری آزمون قطع نمی‌شود

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور امشب (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در برنامه زنده تلویزیونی، ضمن آرزوی موفقیت برای داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ اظهار کرد: بنده به اندازه همه یک میلیون و ۲۰۰ هزار داوطلب استرس دارم؛ چرا که حساسیت های کار زیاد است و نگران هستیم که شرایط کنکوری ها عادلانه رقم نخورد؛ بنابراین باید مراقب باشیم تا تلاش چندین ساله تمام افراد در فضای رقابتی سالم رقم بخورد.

وی افزود: امشب تا صبح تمام دست اندرکاران برگزاری کنکور بیدار خواهند ماند؛ چرا که شرایط به خوبی باید پیش رود تا پرسش نامه و پاسخ نامه روی میز داوطلب قرار بگیرد؛ پس شرایط سنگینی را در مسیر خود خواهیم داشت، امشب تمام دفترچه ها و سوالات در نقطه های هدف قرار گرفته و تحت حفاظت دستگاه های متعددی از نیروی های نظامی تا حفاظتی و عوامل اجرایی هستند و کسی به هیچ عنوان نمی تواند تا ساعت ۶ صبح به سوالات نزدیک شود، چرا که در محیط ایزوله و بسته با ۲ تا ۳ پلمپ مشخص قفل شده که اگر این اتفاق رخ دهد، با کمک دستگاه های سیگنال اعلام خواهد شد. 

پورعباس تصریح کرد: اولین کسی که سوالات کنکور را باز می کند خود داوطلب است و تمام همکاران از ۵ فروردین تا به امروز در قرنطینه بودند و با هیچ فردی حتی خانواده هایشان ارتباط الکترونیکی و حضوری نداشته اند.  

معاون وزیر علوم ادامه داد: نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دی برگزار شد که در آن زمان با فضای برف و بوران زیادی مواجهه شدیم که برای ساکنان کوهستان سختی هایی را به وجود آورد؛ به همین علت با نظر وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش جهت فرصت مجدد به داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ به اردیبهشت موکول شد و با توجه به اینکه تمام دروس داوطلبان به اتمام رسیده است، فضای رقابت سالم تر و هوا مطلوب تر است. اما، ۲ شهر در سیستان بلوچستان دچار سیل شده اند که با هماهنگی کامل استانداردی  داوطلبان این منطقه با تمهیدات اندیشیده شده در کنکور شرکت می کنند و اگر لازم باشد با هلی کوپتر هم خدماتی ارائه می کنیم. 

پورعباس با بیان اینکه تعداد داوطلبان کنکور امسال در نوبت اول یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر است؛ تاکید کرد: در نوبت اول به علت هم‌زمانی با آزمون فرهنگیان بیشتر است، اما تعداد داوطلبان نوبت دوم ۹۵۰ هزار نفر است. 

وی افزود: نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ که به پایان برسد، داوطلبان از نوبت اول ۱۴۰۲ تا نوبت دوم ۱۴۰۳ دارای ۴ امتیاز معتبر هستند و با نتیجه هر کدام از آزمون ها که بخواهند می توانند متناسب با رتبه بهتری که کسب کرده اند انتخاب رشته کنند؛ البته در صورتی می توانند که مجاز شده باشند؛ چرا که در سال های گذشته هر داوطلب کنکوری تنها یک بار در سال شانس قبولی در کنکور دارند. 

پور عباس تاکید کرد: تعداد نسبت زنان به مردان شرکت کننده در کنکور سراسری ۶۰ به ۴۰ بود که امسال ۶۳ به ۳۷ درصد است، یعنی انگیزه مردان بیشتر به فعالیت در بازار کار هدایت شده است. تنها کشوری هستیم که فضای تحصیلی ویژه ای را برای بانوان فراهم کرده ایم، در رشته ریاضی شاهد حضور بیشتر مردان نسبت به بانوان هستیم؛ چرا که فعالیت در معدن بیشتر مورد پسند آقایان است. 

اینترنت در زمان برگزاری کنکور قطع نمی شود 

وی درباره قطع اینترنت در حوزه های کنکور گفت: قطع اینترنت هیچ ضرورتی ندارد، چرا که آشکارسازها به شیوه خاص عمل می کنند و اگر در سال های گذشته اینترنت را قطع می کردیم به این دلیل بود که امکانات فعلی را نداشتیم.   

پور عباس بیان کرد: برخی از سودجویان فعال در شبکه های مجازی سعی در گمراهی مردم دارند و به شیوه های بسیار ناجوانمردانه به تلکه کردن آنها با فروش سوالات کنکور می پردازند و از آنجایی که فروش سوالی در کار نیست، ولی داوطلب اعتراف کرده که به این کلاهبرداران اعتماد دارد، پس اگر بخواهد اعتراض و شکایتی کند مورد آزار و اذیت کلاهبرداران قرار خواهد گرفت. 

ترک ۱۹ هزار کنکوری از کانال های تقلب در کنکور 

وی گفت: با رصدی که انجام دادیم، امروز حدود ۱۹ هزارنفر یه ترک کانال های غیر مجاز فروش سوالات کنکور اقدام کردند که امر مهمی است، داوطلبان تا فردا صبح این کانال ها را ترک کنند. این سامانه ها تحت رصد کامل نیروهای امنیتی قرار دارد و اگر ترک نکنند و فردا آشکار سازی تقلب آنها را کشف کند از حضور در آزمون های متعدد در سال های جاری طرد خواهد شد؛ چرا که تخلف در کنکور محرومیت از آزمون را به همراه دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید
  • دستگیری بیش از ۵۰ هزار کلاهبردار فروش سوالات کنکور/ اینترنت در زمان برگزاری آزمون قطع نمی‌شود
  • بازداشت ۱۸ کلاهبردار کنکوری / فروش سوالات در ۲۰ کانال و گروه تلگرامی و صفحه اینستاگرامی
  • دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری | بیش از ۱ میلیون دنبال‌کننده در صفحات مجازی متقلبان | خطر آسیب جدی در کمین داوطلبانی که فریب می‌خورند
  • بازداشت ۱۸ مدعی فروش سوالات کنکور
  • بازداشت ۱۸ مدعی فروش سوالات کنکور ، امتحان نهایی و تجهیزات تقلب در تهران
  • بازداشت ۱۸ مدعی فروش سوالات کنکور، امتحان نهایی و تجهیزات تقلب در تهران
  • بازداشت شیادان بی‌سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور
  • بازداشت شیادان بی سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور
  • مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید