Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، همزمان با عید سعید فطر و پس از اقامه نماز باشکوه عید فطر، درب مساجد بندر مرزی آستارا برای اجرای آيين سنتی «قره بايرام» گشوده و توزیع نان فطیر در بین مردم آغاز گردید.

در آيين سنتی «قره بایرام» که صدها سال قدمت دارد، هزاران نفر از شهروندان بندر مرزی آستارا به مساجد و منزل خانواده های معزایی که طی سال گذشته عزیزان خود را از دست داده اند، می روند و ضمن تبریک عید سعید فطر، آرزوی سالی شاد و با آرامش را از درگاه خداوند متعال طلب می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردان با حضور در مساجد محله و زنان با مستقر شدن در منازل خانواده های معزا، میزبان میهمانانی که برای عرض تبریک این عید سعید به نزدشان می آيند، می شوند.

امسال همانند سالیان گذشته اين رسم در اكثر مساجد قديمی از قبيل مسجد علی بن ابيطالب(ع)، مسجد آبروان، مسجد عباسيه، امام سجاد(ع)، مسجد محمد رسول الله(ص) و مساجد شهر لوندویل و چندين روستا از قبيل عباس آباد و باغچه سرا برگزار شد.

از ویژگی‌های این مراسم که آستارایی‌ها آن را تاکنون پابرجا نگه داشته‌اند، می‌توان به حضور نماینده خانواده های معزای محله‌های مختلف شهر در ورودی مساجد که معمولا با درآوردن لباس‌های عزا از میهمانان استقبال می کنند، اشاره کرد.

حاضران در آیین «قره بایرام»، پس از قرائت قرآن مجید و دعا، معمولا با شیرینی و میوه که به شکل مشترک توسط خانواده های معزا تهیه می شد، پذیرایی می شوند.

پخت و توزیع یک نوع نان محلی سنتی به نام «نذیر چورک» که در زبان محلی به آن «فطیر» می گویند، از دیگر رسومات آستارایی ها می باشد.

توزیع این نان در آستانه عید سعید فطر از سالیان گذشته مرسوم بوده است و از همه مهمتر اینکه حاجتمندان پس از پخت انبوه، آن را بین فقرا و همسایه ها توزیع می کنند.

«فطیر» به همراه حلوا و خرما در میان افرادی را که برای عرض تسلیت به نزد خانواده هایی را که طول سال عزیزان خود را از دست داده اند، هم توزیع می گردد.

این آیین ويژه از سالیان دور در آستارای قدیم که به جمهوری آذربایجان واگذار نشده بود، برگزار می شده است.

پس از واگذاری بخشی از خاک ایران بزرگ به روسیه پس از عهدنامه ننگین ترکمن چای، مردم شهر آستارای کنونی همان آیین را به همان شکل تا چند سال پیش برگزار می کردند که متاسفانه هم اکنون به دلیل افزایش جمعیت و وسعت این بندر مرزی به دید و بازدید از خانواده‌های معزا بسنده می کنند.

به گزارش ایکنا، آيين سنتی قره بايرام كه با هدف تسلی خاطر برای بازماندگان خانواده های معزا برگزار می شود علاوه بر عيد سعيد فطر، در نخستین روز عید نوروز به همان شكل برگزار می شود.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۱۴۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون نهایی طرح «زندگی با آیه ها» در آستارا

دریافت 34 MB کد خبر 6092573

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون نهایی طرح «زندگی با آیه ها» در آستارا
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • برگزاری همزمان مرحله دوم و سوم لیگ آب‌های آرام و مرحله پایانی لیگ کانوپولو
  • برگزاری رویداد استانی اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم
  • اجرای بیش از ۵۰ ویژه برنامه هفته عقیدتی سیاسی در آستارا
  • برگزاری همایش جایزه استانی جوانی جمعیت ۲۶ اردیبهشت در قم 
  • برگزاری رویداد «هم‌مسیر اوتیسم» در ۳ شهر ایران
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور