Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از یادگارهای زیبای برجای مانده از مرحوم علامه مخبر دعای وداع ماه مبارک رمضان است. این دعا بیش از بیست سال است که در سحرهای آخر ماه رمضان از رادیو دزفول پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علامه فقید شیخ عباس مخبر دزفولی از علمای معاصر استان خوزستاناست که در سال ۱۳۴۷ در خانواده‌ای روحانی در دزفول متولد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی علوم حوزوی را تا اخذ گواهی اجتهاد فراگرفت و از محضر آیات عظام در نجف اشرف کسب علم کرد. او صاحب تألیفات متعددی در حوزه اخلاق، قرآن، حدیث و فقه و فلسفه است.

یکی از آثار برجای مانده از مرحوم علامه مخبر دعای وداع ماه مبارک رمضان است که با صدای دلنشینی خوانده شده است. این دعا بیش از بیست سال است که در سحرهای آخر ماه رمضان از رادیو دزفول پخش می‌شود.قرائت این دعا توسط علامه حکایت شیرینی دارد که فرزند علامه آن را برای ما نقل کرد.

دکترعلیرضا مخبردزفولی، فرزند علامه مخبردزفولی در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان به بیان خاطره‌ای از مرحوم علامه هنگام خواندن دعای وداع ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: این دعا حکایت خاصی دارد. مرحوم پدر سرطان داشت و متأسفانه خیلی زود فوت کرد؛ در سن ۵۷ سالگی. با این وجود، علی‌رغم اینکه عمرشان در دوران انقلاب و جنگ آن هم در دزفول با آن شرایط بحرانی گذشت و به صلح و آرامش نرسیدند که کارهای علمی خود را سر حوصله انجام دهند، توانستند۱۷ جلد کتاب بنویسند.

کتاب «قاموس‌الاخلاق» علامه که به زبان عربی نوشته شده در کنگره بین‌المللی اخلاق و فضیلت کتاب برگزیده شناخته شد.

اواخر عمر مرحوم پدر خیلی نحیف، تکیده و رنجور شده بود. ملاقات‌های ایشان کم بود و تلفنی سؤالات را جواب می‌داد. شرایط جسمی علامه به قدری بد بود که همواره پزشکی در کنار ایشان حضور داشت. روزی از رادیو خوزستان آمدند و با ایشان صحبت کردند که شما دعای سحر را بخوانید که بتوانیم این دعا را هر شب از رادیو پخش کنیم. چون علامه نمی‌توانست استودیو بروند دستگاه مختصری در خانه آوردند.

ایشان سر تخت نشست، بسیار رنجور و ضعیف شده بود. وقتی نشست ناگهانی گفت: من «دعای وداع ماه رمضان» را می‌خوانم. دوستانی که از رادیو آمده بودند گفتند ما به قصد دعای سحر آمدیم. پدرم گفت من به نیت شما کاری ندارم. نیتم این است که دعای وداع را بخوانم. اگر مایلید ضبط کنید. اصرار دوستانی که از رادیو آمده بودند به نتیجه نرسید و به علامه گفتند هر طور صلاح می‌دانید.

مرحوم پدرم آن روز دعای وداع را از حفظ خواند. ایشان قرآن و ادعیه را حفظ بودند. اینکه گفته‌ام این صدا از بهشت است و مطمئنم این دعا مورد عنایت خداست، چون در شرایط طبیعی خوانده نشد، شما اگر دعا را گوش کنید به فکرتان نمی‌رسد که علامه در اوج ضعف این دعا را می‌خواند.

مرحوم پدر همان سال فوت کردند و ما متوجه شدیم حکمت اصرارشان بر خواندن دعای وداع چیست. علامه با این دعا هم با ماه رمضان وداع کردند هم با دنیا.

علامه مخبردزفولی ۸ فروردین سال ۱۳۶۵ در روز جمعه همزمان با بلندشدن صدای الله اکبر اذان جان به جان آفرین تسلیم کرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۱۴۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی منصوب شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین تکریم و معارفه رئیس پیشین و سرپرست جدید دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، معاونان و روسای دانشکده‌ها امروز، ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ در سالن شورای حوزه ریاست دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد. در ایبن آیین با حکمی از سوی دکتر معتمدی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود عیسوی، به عنوان «سرپرست دانشکده اقتصاد» دانشگاه علامه‌طباطبائی منصوب شد.

در این حکم آمده است:
«نظر به مراتب تعهد، تدین، روحیه انقلابی و صلاحیت‌های علمی و تجربیات ارزشمند اجرایی و علمی جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «سرپرست دانشکده اقتصاد» منصوب می‌شوید. امید است با استعانت از درگاه باری تعالی و با درایت و مدیریت جنابعالی و جلب مشارکت همکاران محترم هیئت علمی و کارکنان محترم زمینه ارتقاء جایگاه رفیع دانشگاه علامه‌طباطبائی در حوزه‌های مهم علمی و آموزشی فراهم شود.

اهم انتظارات از جنابعالی در مدیریت آن دانشکده عبارتست از:

- حضور مستمر و تمام وقت در دانشکده و رسیدگی به امور دانشکده و دانشگاه

نظارت و پیگیری تحقق برنامه‌های راهبردی دانشکده در سال جاری و تلاش جدی برای ارائه برنامه راهبردی دانشکده در سال‌های آتی با توجه به افق‌های ترسیم شده برای برنامه راهبردی دانشگاه

 افزایش سطح کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده با تاکید برتحصیلات تکمیلی

 اهتمام ویژه بر کیفیت‌بخشی دوره‌های کارشناسی و استفاده از ظرفیت تمامی استادان در این دوره

تلاش و اهتمام جدی در راستای هدفمندسازی امور علمی، آموزشی و پژوهشی گروه‌های آموزشی برای تحقق نقش حل‌المسائلی پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی

استفاده جدی از ظرفیت گروه‌های آموزشی در راستای تحول در علوم انسانی با تمرکز بر روزآمدی، کارآمدی، اسلامی‌سازی و بومی‌سازی در قالب مبتنی بر برنامه‌های بلند و میان‌مدت

 تلاش در جهت رشد تولیدات علمی‌پژوهشی اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌خصوص با نگاه ویژه به اثرگذاری در سطح بین‌المللی با تمرکز بر تولید آثار کثیرالاستناد

- برنامه‌ریزی برای ارتقا سطح شایستگی‌های علمی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی دانشجویان و فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای ارتباط با صنعت (جامعه) دانشجویان از طریق مراکز رشد و فناوری»

معتمدی با اهدای لوح، از تلاش‌ها و خدمات ارزنده دکتر تیمور محمدی در مدت مسئولیت ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه، قدردانی کرد.



انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | دعای رئیس اتاق بازرگانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بی‌توجهی مجلس به مخالفت‌ها؟
  • پرویز داوودی معاون اول دولت نهم دار فانی را وداع گفت
  • ببینید | حکایت پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی
  • بهره مندی ۴۷۴ هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی
  • سرپرست دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی منصوب شد
  • مراسم آئینی دعای باران در جشنواره رود و ریل روستای بیشه
  • آیین وداع با پیکر حاج محمد (جمعلی) کیانی هرچگانی
  • حکایت همنشینی زباله‌ها پای درختان منطقه جنگلی کومان سپیددشت + فیلم
  • حکایت ویلچرهایی که اهدا می‌شوند و مسئولانی که پاسخگو نیستند | پای ما لنگ است و منزل بس دراز
  • مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند