Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-03@03:30:49 GMT

اختلال تیروئید و کاهش باروری

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۱۴۷۹۹

عضومرکز فوق تخصصی درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا گفت:اختلال تیروئید اعم از پرکاری یا کم کاری در زنان به اختلال در تخمک گذاری آنان منجر می شود و می تواند میزان باروری زنان را کاهش دهد. آفتاب‌‌نیوز : غده تیروئید پروانه ‌ای‌شکل بوده و در قسمت بالایی حنجره، در جلوی گلو قرار دارد. این غده دارای چهار عملکرد اصلی است که شامل جذب و انتقال ید، ساخت و ترشح تیروگلوبین، اتصال ید به تیروگلوبین به منظور ساخت هورمون‌های تیروئیدی و ترشح هورمون تیروئید به دستگاه گردش خون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نظر پزشکان اختلالات تیروئید از شایع ترین اختلالات غدد به ویژه در زنان است و سبب عوارضی از جمله ناباروری می شود. اختلالات غده تیروئید در مردان نیز در سنین بلوغ سبب کوتاهی قد یا تاخیر بلوغ و در جوانی سبب ناتوانی های جنسی می شود.
دکتر سیمین ظفردوست روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه کنترل اختلال تیروئید در دوران بارداری بسیار مهم است، افزود: اگر این بیماری در دوران بارداری کنترل نشود می تواند اثرات بسیار نامطلوبی برروی جنین و مادر داشته باشد.
این جراح و متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: سقط جنین، مرده زایی و مرگ داخل رحمی، تولد زودرس کودک و حتی فشارخون بارداری و کم خونی در زنانی که در دوران بارداری دچار اختلال تیروئیدی می شوند، بیشتر از سایر مادران است.
ظفردوست به زنانی که تمایل به بارداری دارند توصیه کرد عملکرد تیروئید خود را قبل از بارداری کنترل کنند.
وی ادامه داد: اختلال در کارکرد تیروئید علاوه بر احتمال ناباروی می تواند با علائم متفاوتی مانند تغییر در وضع بدن، تمرکز فکر، اختلال در چربی خون، ضربان قلب و دمای بدن، خود را نشان دهد.
** اختلال تیروئید در زنان 4 تا 5 برابر شایع تر از مردان
وی به شیوع اختلال تیروئید در زنان اشاره کرد و گفت: اختلال تیروئید در زنان 4 تا 5 برابر شایع تر از مردان است که یکی از علل ‌این موضوع، بیشتر بودن اختلالات خود ایمنی در زنان می باشد.
فلوشیپ ناباروری با اشاره به اینکه مصرف داروهایی مانند مولتی ویتامین های و مکمل های کلسیم و آهن در دوران بارداری با جذب داروی لووتیروکسین ( قرص تیروئید) تداخل ایجاد می کند، گفت: بهتر است زنان بارداری که قرص کم کاری تیروئید و مولتی ویتامین استفاده می کنند بین استفاده این داروها حداقل 3 تا 4 ساعت فاصله بگذارند.
ظفردوست بیان کرد: زنانی که به کم کاری تیروئیدی مبتلا هستند، در دروران بارداری باید تیروئید خود را تحت کنترل داشته باشند و ممکن است میزان دوز داروی آنها در این دوران افزایش پیدا کند.
** کم کاری تیروئید احتمال سقط جنین را افزایش می دهد
وی، کم کاری را یکی از مشکلات عمده تیروئید دانست و اظهار کرد: کم کاری تیروئید در دورن بارداری می تواند به سقط جنین منجر شود و این بیماری احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.
ظفردوست افزود: اگر کم کاری تیروئید قبل از سن بلوغ در دختران بوجود آید سبب تاخیر در تکامل جنسی آنان می تواند شود و حتی در مواردی می تواند بلوغ زودرس را این دختران ایجاد کند.
وی شایع ترین علت کم کاری تیروئید در زنان سنین باروری را بیماری های خود ایمنی دانست و گفت: در بدن آنها آنتی بادی هایی علیه تیروئید ساخته می شود که این کار سبب کم کاری تیروئید می شود.
جراح و متخصص زنان و زایمان، یکی دیگر از اختلالات شایع تیروئید را پرکاری اعلام کرد و گفت: اختلال پرکاری تیروید می تواند با اختلال در تخمک گذاری زنان همراه باشد که این موارد سبب کاهش باروری این افراد می شود.
وی ادامه داد: شیوع پرکاری تیروئید در جمعیت عادی 1.5 درصد است اما در زنانی که مبتلا به ناباروری هستند این مقدار به 2.3 درصد می رسد. این آمار هم نشان می دهد که پرکاری تیرویئد روی باروری تاثیرگذار است.
ظفردوست با اشاره به اینکه در زنان باردار نیاز به هورمون های تیروئیدی افزایش می بابد، گفت: نیاز به هرمون های تیروئید در زنان باردار 30 تا 50 درصد افزایش پیدا می کند.
براساس اعلام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، یکی از مشکلات جدی زوج‌های جوان ناباروری است به طوری که حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که باید خدمات درمانی لازم به آنها ارائه شود و در مجموع 15درصد ازدواج ‌های کشور با ناباروری همراه است.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۱۴۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی پنجشنبه‌ها منجر به کاهش حقوق می شود؟+ جزئیات

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها کاهشی در میزان حقوق‌های پرداختی نخواهیم داشت و یکی از ویژگی‌های این طرح این است که ساعات اضافه کاری به نفع کارکنان باشد.

علی اکبر بسطامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها اظهار کرد: لایحه دولت در مورد کم کردن ساعت کار کارکنان دولت و در جهت تعالی خانواده بود تا کارمندان دولت، سازمان‌ها و نهادها بتوانند در کنار خانواده‌هایشان باشند و در این طرح ۴۴ ساعت را به ۴۰ ساعت کار با هماهنگی دولت تقلیل دادیم و قرار شد در هفته دو روز تعطیل شود.

وی افزود: در ابتدا نظر ما این بود که روزهای شنبه را همزمان با دیگر نقاط جهان تعطیل کنیم تا از نظر مبادلات اقتصادی هماهنگی داشته باشیم، اما به دلایلی تصمیم گرفته شد که این کار انجام نشود و به سمت این برگشتیم که در هفته دو روز تعطیل باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نهایت مطابق این طرح ۴۶ ساعت به ۴۲ ساعت تقلیل داده شد و قرار شد کارکنان ۵ روز در هفته کار کنند تا هم کارکنان بتوانند در کنار خانواده خود باشند و هم راندمان کاری بالا برود و اثرگذاری کار بیشتر شود و این نگاهی بود که دولت و مجلس به این موضوع داشت؛ در نهایت باید دید نظر نهایی صحن در مورد این طرح چیست.

بسطامی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح در مجلس یازدهم تصویب خواهد شد یا خیر، گفت: لوایح بسیار زیادی در نوبت هستند و بستگی دارد که در زمان اندک باقی مانده نمایندگان با توجه به مطالبه افکار عمومی به این موضوع بپردازند یا خیر، اگرچه تلاش ما در مجلس این است که این طرح در هفته‌های آینده در دستور کار قرار بگیرد و تصویب شود.

وی تاکید کرد: با تصویب این طرح کاهشی در میزان حقوق‌های پرداختی نخواهیم داشت و یکی از ویژگی‌های این طرح این است که ساعات اضافه کاری به نفع کارکنان باشد یعنی به نرخ ساعات کاری اضافه خواهد بود که از حقوق مستمری که قبلاً می‌گرفتند بالاتر است و این به نفع کارکنان دولت خواهد بود.

کد خبر 749971

دیگر خبرها

  • چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها منجر به کاهش حقوق می شود؟+ جزئیات
  • یکی از ریشه‌های کاهش نرخ باروری در کشور ما حاصل یک نگاه مالتوسی بود
  • استمرار فعالیت سامانه بارشی در لرستان تا روز شنبه
  • زنان در چه سنی دیگر توانایی باروری نخواهند داشت؟
  • کم‌کاری تیروئید را با این ۳ ورزش جبران کنید
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟ |‌ احتمال بارداری از یک ماه تا یک سال پس از ازدواج چند درصد است؟