Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - به دولت ترامپ اجازه داده شده است تا در چهار ماه بخش‌هايي از فرمان ضدمهاجرتي خود که به موجب آن شهروندان شش کشور ايران، سوريه، سودان، سومالي، ليبي و يمن به مدت 120 روز از ورود به آمريکا منع مي شوند را عملياتي کند.

به گزارش خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان، طرح ضد مهاجرتي که به قانون ويزا هم معروف شده است، يکي از تصميمات جنجالي دونالد ترامپ بود که بلافاصله پس از حضور وي در کاخ سفيد عملياتي شد؛ اما اين طرح فرازونشيب‌ها و حواشي زيادي را هم بدنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




احياء فرمان ضدمهاجرتي

ديروز خبر رسيد که با تصميم ديوان عالي آمريکا بخشي از فرمان مهاجرتي ترامپ مجددا عملياتي مي‌شود؛ ديوان عالي آمريکا که مرجع عالي‌رتبه قضائي در اين کشور محسوب مي‌شود، روز دوشنبه 26 ژوئن 2017( 5 تير96) تصميم گرفت که تقاضاي وکلاي دولت دونالد ترامپ در پرونده موسوم به فرمان مهاجرتي رئيس جمهور آمريکا را بررسي کند.


زمان مقرر براي رسيدگي به اين پرونده، چهار ماه ديگر است، اما به دولت ترامپ اجازه داده شده است تا در اين چهار ماه بخش‌هايي از فرمان ضدمهاجرتي خود که به موجب آن شهروندان شش کشور ايران، سوريه، سودان، سومالي، ليبي و يمن به مدت 120 روز از ورود به آمريکا منع مي شوند را عملياتي کند.


بدين ترتيب براي مدت 4 ماه آراي دادگاه‌هاي ايالتي براي تعليق فرمان مهاجرتي ترامپ بلااثر مي‌شود.


اجراي منظم فرمان

اما ساعاتي پس از رأي ديوان عالي آمريکا مبني بر لزوم اجراي بخش‌هايي از فرمان ضد مهاجرتي «دونالد ترامپ»، وزارت خارجه اين کشور طي بيانيه‌اي اعلام کرد اين وزارتخانه فرمان رئيس‌جمهور آمريکا را «به نحو منظم» اجرا خواهد کرد. اين امر بدان معناست که 72 ساعت پس از راي ديوان عالي، فرمان مهاجرتي اجرايي مي‌شود و به موجب آن سفارتخانه‌ها، ماموران گمرک و مبادي ورودي آمريکا موظف‌اند، مفاد قيد شده در فرمان مهاجرتي را عملياتي سازند و محدوديت‌هاي فزآينده‌اي را در قبال اتباع 6 کشور فوق بکار بندند.


شروع طوفاني ترامپ

دونالد ترامپ شامگاه جمعه 20 ژانويه 2017 (اول بهمن 1395) در مراسمي که در محوطه کنگره آمريکا برگزار شد به عنوان چهل و پنجمين رئيس جمهوري آمريکا سوگند ياد کرد. وي هفته نخست زمامداري‌اش بر ينگه دنيا را طوفاني آغاز کرد؛ تعهدات آمريکا در معاهده «ترانس پاسيفيک» را ملغي گردانيد؛ به مکزيک همسايه جنوبي براي پرداخت هزينه ديوار حائل فشار آورد و سرانجام فرمان اجرايي مقررات دست و پا گير ويزايي را توشيح کرد.


اقدام ترامپ در هفته نخست جلوسش بر کاخ سفيد مشخص گردانيد که وي به شعارهاي انتخاباتي‌اش پايبند است و تعديلي در اين رابطه از جانب وي صورت نگرفته است.


مفاد طرح نخست ضدمهاجرتي

مهم ترين اقدام ترامپ در هفته نخست کاري‌اش، امضاي فرمان اجرايي مقررات ويزايي بود؛ از آن جهت که يکي از جوامع هدف اين فرمان اجرايي ايران بود در محافل رسانه‌اي ايرانيان نيز به کرات مطرح گرديد؛اصول و مفاد اين فرمان اجرايي عبارت بود از:


1-براي اتباع هفت کشورعمدتا مسلمانِ ايران، سوريه، عراق، يمن، سودان، ليبي و سومالي به مدت 90 روز هيچگونه ويزايي صادر نخواهد شد.
2-اتباع هفت کشور فوق‌الذکر حتي در صورت داشتن گرين کارت نيز نمي‌توانند در اين 90 روز به آمريکا سفر کنند. در اين 90 روز در موارد اضطراري، اشخاصي که گرين کارت دارند به صورت موردي بررسي مي‌شوند.
3- پس از اتمام اين 90 روز، امکان تمديد ممنوعيت ورود اتباع هفت کشور فوق‌الذکر وجود دارد؛ اما قطعا اين تمديد شامل صاحبان گرين کارت نمي شود.
4- اين ممنوعيت 90 روزه شامل حال اتباع ديپلمات هفت کشور فوق‌الذکر نمي‌شود.
5- پناه جويان به مدت 120 روز از ورود به آمريکا منع شده‌اند.
6- اين منع براي پناه جويان سوري تا اطلاع ثانوي و احتمالا بيش از 120 روز است.
7- مسيحيان جنگ زده سوري براي دريافت پناهندگي نسبت به مسلمانان اين کشور اولويت دارند.(البته پس از آن 120 روز)
8-به طور کلي تمامي اقليت‌هاي مذهبي و افرادي که مورد سرکوب مذهبي قرار گرفته‌اند، براي گرفتن ويزا پس از اتمام ممنوعيت 90 و 120 روزه اولويت دارند. (البته بايد توجه داشت که آمريکايي‌ها در اين رابطه مغرضانه عمل مي‌کنند و سرکوب مذهبي را تفسير به راي مي‌کنند)
9- در سال 2017 سقف پذيرش پناهجو توسط آمريکا، 50 هزار نفر است و فرآيند اين پذيرش پس از آن 120 روز آغاز مي شود. ( اوباما رييس جمهور قبلي آمريکا سقف پذيرش پناهجو را به 110 هزار نفر در سال رسانده بود)
10- مهاجران ديگر نمي‌توانند به صورت غيرحضوري، ويزاي خود را تمديد کنند؛ حضور آنها در سفارتخانه هاي آمريکا و انجام مصاحبه براي تمديد ويزا ضروري است.


تعليق فرمان ترامپ به دستور دادستان واشنگتن

هنوز مهر ترامپ بر فرمان اجرايي فوق‌الذکر خشک نشده بود که "باب فرگوسن" دادستان واشنگتن از صدور حکم قاضي فدرال سياتل براي تعليق فرمان اجرايي ترامپ در مورد مهاجرت، در سراسر آمريکا خبر داد.

اين حکم پس از آن صادر شد که فرگوسن به همراه دادستان "مينسوتا" فرمان اجرايي ترامپ را خلاف قانون اساسي آمريکا توصيف کرد و از دولت به دادگاه فدرال "سياتل" شکايت کردند.

فرمان اجرايي ضدمهاجرتي دوم
پس از تعليق قضايي حکم اجرايي ترامپ که البته کشاکش زيادي را ميان کاخ سفيد و دادگاه فدرال آمريکا ايجاد کرد، ترامپ فرمان اجرايي مزبور را اندکي تعديل گردانيد و در تاريخ 6 مارس 2017(16 اسفند 1395) فرمان اجرايي ضدمهاجرتي دوم را صادر کرد و طي آن اتباع عراقي را از کشورهايي که در فرمان اول مورد سخت‌گيري مهاجرتي قرار گرفته بودند، حذف گردانيد و منع ورود پناهجويان سوري حتي پس از 120 روز را فاکتور گرفت.

اما فرمان اجرايي دوم نيز با سرعت بيشتري نسبت به فرمان سابق، مورد رد قضايي دادستان‌ها و دادگاه‌هاي ايالتي آمريکا قرار گرفت. در روز 16 مارس (26 اسفند) که روز عملياتي شدن فرمان اجرايي دوم ضد مهاجرتي بود، دادگاهي در ايالت هاوايي با شکايت دادستان کل اين ايالت و جمعي از وکلا راي به توقف مهم‌ترين بخش هاي دومين فرمان اجرايي ضد مهاجرتي ترامپ داد و ساعاتي پيش از موعد قانوني، اجراي اين فرمان متوقف شد.

حالا با گذشت 4 ماه از کش و قوس هاي شکل گرفته پيرامون فرمان ضد مهاجرتي ترامپ، با راي ديوان عالي آمريکا، فرمان اجرايي دوم ضدمهاجرتي ترامپ، براي 4 ماه اجرايي خواهد شد تا پس از آن پيرامون سرنوشت و تعيين تکليف اين فرمان در سيستم اجرايي و قضائي آمريکا تصميمي نهايي اتخاذ شود.


انتهاي پيام/






منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۱۵۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها

نتایج نظرسنجی شبکه آمریکایی «سی ان ان» نشان داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور نسبت به جو بایدن، رئیس کنونی کاخ سفید، از حمایت تعداد بیشتری از رای دهندگان برخوردار است.

بنابر گزارش آر تی، بر اساس این نظرسنجی که از ۱۸ تا ۲۳ آوریل انجام شد و شامل ۹۶۷ رأی دهنده ثبت نام شده بود، با ضریب خطای آماری ۳.۸ درصد، ۴۹ درصد از شرکت کنندگان از ترامپ حمایت کردند و در عین حال، ۴۳ درصد از پاسخ دهندگان از بایدن حمایت کردند.

انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار شود و رقبای اصلی در رقابت انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق جمهوری خواه هستند.

هر دو نامزد قبلاً تعداد کافی رای را از انتخابات مقدماتی دریافت کرده اند تا نامزدی احزاب خود را تضمین کنند و تقریباً همه رقبای آنها انصراف خود را از رقابت اعلام کرده اند.

پیش از این مارینا هاید، ستون نویس روزنامه گاردین در تحلیلی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نامزد‌های آن به این نکته اشاره می‌کند که دو نامزد اصلی یعنی دونالد ترامپ و جو بایدن هر دو مسن هستند و در همین حال، یکی تقریبا مرتکب کودتا شده و دیگری از مشکلات حافظه رنج می‌برد. مسئله‌ای که انتخاب را برای رای‌دهندگان آمریکایی دشوار خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • اجرایی شدن طرح ترافیک جدید از سال آینده
  • (ویدئو) آینده مبهم خودروهای نمادین؛ جیپنی‌ها به آخر خط رسیدند
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • بارسلونا مردد شد؛ چرا آینده ژائو فلیکس و ژائو کانسلو مبهم است؟