Web Analytics Made Easy - Statcounter

13 هزار بهره بردار کردستانی در تولید توت فرنگی اشتغال دارند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه در هر هکتار از اراضی کشت توت فرنگی استان به طور متوسط 16 تُن محصول برداشت می شود گفت: حدود 13 هزار بهره بردار کردستانی در تولید محصول توت فرنگی اشتغال دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد فرید سپری افزود: این میزان برداشت به دلیل تغییر در روش کاشت کشاورزان حاصل شده است؛ زیرا در گذشته در هر هکتار حدود چهار تا پنج تُن توت فرنگی برداشت می شد.

وی متوسط عملکرد تولید توت فرنگی در کشور را 11 تن اعلام کرد و گفت: در استان کردستان به دلیل استفاده از شیوه های نوین آبیاری، ارقام مناسب و مبارزه با آفات و بیماری های احتمالی، این میزان تولید بالاتر است.

وی با بیان اینکه استان کردستان با تولید بیش از 70 درصد توت فرنگی کشور رتبه اول را در تولید این محصول دارد اضافه کرد: استان های مازندران و گلستان در رتبه های دوم و سوم قرار دارند و هیچ کدام از استان های کشور شرایط آب و هوایی کردستان را برای رشد و تولید توت فرنگی ندارند.

سپری با اشاره به اینکه 62 درصد از سطح زیر کشت توت فرنگی کشور در کردستان قرار دارد افزود: با کار بر روی برند سازی و بسته بندی محصول، می توانیم رقبا را در بازار رقابت حذف کنیم.

سپری به کشت گلدانی توت فرنگی و مزایای این روش اشاره کرد و افزود: این کشت در مرداد انجام شده و در فروردین سال بعد بهره اقتصادی خواهد داشت؛ به طوریکه با این کار عملکرد اقتصادی از یک سال به زیر پنج ماه خواهد رسید.

سپری گفت: امسال 4 هزارتن توت فرنگی برداشت شد که نسبت به پارسال 13 درصد افزایش داشته است .

وی افزود: از این مقدارتوت فرنگی سه هزار تن به تهران و اصفهان صادر می شود و مابقی بصورت تازه خوری در استان مصرف می شود.

وی خاطرنشان کرد: توت فرنگی تولید شده توسط اتحادیه توت فرنگی کاران در محل برداشت این محصول خریداری می شود. قیمت هر کیلو توت فرنگی خریداری شده بسته به نوع و کیفیت توت فرنگی، بین سه تا پنج هزارتوان است.

استان کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت یکی از قطب های کشاورزی در غرب کشور به شمار می آید.


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۲۰۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اشتغال برای ۱۲۴۸ نفر از زندانیان در کردستان

 رئیس کل دادگستری کردستان اظهار کرد: بنیاد تعاون زندانیان کردستان با دارا بودن ۴۶ کارگاه فعال در حوزه‌های، کشاورزی، دامداری، محصولات گلخانه ای، پرورش قارچ، پرورش ماهی، انواع رشته‌های صنایع دستی، قالی بافی، مونتاژ انواع لامپ‌های کم مصرف، بلوک زنی و ... به صورت خودگردان، مشارکت یا واگذاری به کارآفرین و همچنین اعزام زندانیان به مراکز صنعتی و دولتی برای یک‌هزارو ۲۴۸ نفر از زندانیان اشتغال ایجاد کرده است.

 به گفته حجت الاسلام سیدحسین حسینی، ۵۷۰ نفر از این افراد به صورت اعزام به کار خارج از زندان و مراکز خصوصی و دولتی مشغول به کار و مابقی در کارگاه‌های داخل و خارج از زندان شاغل هستند.

وی ادامه داد: در راستای تشویق کارآفرینان برای راه اندازی و فعالیت کارگاهی داخل و خارج از زندان‌ها و همچنین تشویق مراکز خصوصی جهت بکارگیری زندانیان این بنیاد با همکاری اداره کل زندان‌ها و اداره مراقبت بعد از خروج و بررسی در کمیته اشتغال اقدام به معرفی کارآفرینان به بانک جهت دریافت تسهیلات تبصره ۱۶ با کارمزد بانکی ۴ درصد می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان اضافه کرد: در راستای آموزش زندانیان و حرفه آموزی در سال جاری ۲ هزار و ۳۱۸ فقره گواهی نامه مهارت حرفه‌آموزی در ۵۰ رشته مختلف توسط اداره حرفه آموزی و اشتغال زندان صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد
  • اشتغال و امید آفرینی با احیای واحدهای راکد
  • ایجاد اشتغال برای ۱۲۴۸ نفر از زندانیان در کردستان
  • فعالیت ۱۳۰ هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی در کردستان
  • معرفی داوران رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان
  • ایجاد اشتغال مستقیم هزار و ۲۰۱ در چهارمحال و بختیاری
  • اشتغال ۱۲۴۸ نفر از زندانیان در استان کردستان
  • اشتغال هزار و ۲۴۸ نفر از زندانیان استان کردستان در ۴۶ کارگاه فعال
  • آغاز برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم کشور در جنوب کرمان
  • ایجاد اشتغال برای بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کشور طی سال ۱۴۰۲