Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پس از گذشت يک ماه از اختلافات ميان گروه‌هاي پزشکي، وزارت‌ بهداشت در اقدامي تأمل برانگيز و بي‌سابقه، علاوه بر احضار رزيدنت‌هاي پاتولوژي به کميته انضباطي، اجازه شرکت در امتحان ارتقاي امسال را از آنان سلب کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري فارس، چند وقتي است که خبر اعتراض گروه‌هاي پزشکي از رسانه‌ها به گوش مي‌رسد، يک روز شاهد اعتراض پاتولوژيست‌ها در خصوص تصميمات وزارت بهداشت بوديم و روز ديگر صداي ساير گروه‌ها در خصوص کاهش تعرفه‌هاي‌شان بلند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حدود يک ماه پيش بود که اختلافات بين فارغ التحصيلان رشته‌هاي علوم پايه و رشته‌هايي چون پاتولوژي بالا گرفت که اين اعتراضات با استعفاي دسته جمعي هيأت بورد پاتولوژي و اعتراض مديران گروه‌هاي پزشکي و انصراف کتبي دستياران پاتولوژي دستياران پاتولوژي و تجمع مقابل معاونت‌هاي آموزشي همراه شد.
دليل اين اعتراضات تصويب آيين‌نامه اخير وزارت بهداشت که به افراد غير پزشک و فارغ‌التحصيلان تک‌رشته‌اي علوم پايه اجازه مي‌دهد با يک دوره کوتاه مسئوليت همه بخش‌هاي آزمايشگاه جنرال پزشکي را به عهده بگيرند، عنوان شده بود.
صدور حکم تعليق براي رزيدنت‌هاي پاتولوژي
اکنون پس از گذشت يک ماه از اين اعتراض‌ها و پاس‌کاري اين آيين‌نامه بين وزارت بهداشت و مجلس، اين وزارتخانه در اقدامي تأمل برانگيز و بي سابقه، اقدام به صدور حکم تعليق دو نيم سال با احتساب سنوات براي دستياران پاتولوژي دانشگاه تهران و تبريز کرده است.

به اعتقاد پاتولوژيست‌ها، اين حکم سنگين با طرح اتهام «ايجاد وقفه در برنامه‌هاي دانشگاه» يا اختلال در روند درمان، صادر شده و اين موضوع در حالي است که دستياران با هماهنگي اساتيد، در بخش ها حاضر نشدند و هيچ‌گونه خللي در روند درمان بيماران ايجاد نشده است.
اما شايد با نگاهي به آيين نامه انضباطي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي تهران، اين سوال به ذهن مخاطبان برسد که چرا وزارت بهداشت در گام اول سخت‌ترين مجازاتي که در حوزه صلاحيت شوراي انضباطي يک دانشگاه است را براي اين دانشجويان اعمال کرد؟

سلب اجازه از رزيدنت‌هاي پاتولوژي براي شرکت در امتحان ارتقا
پس از اعتراض‌هاي پاتولوژيست‌ها، سيدحسن امامي رضوي قائم مقام دبير شوراي آموزش پزشکي و تخصصي درخصوص جزييات آزمون ارتقا و گواهينامه دستياري رشته پاتولوژي گفت: تاکنون منعي براي شرکت دستياران آسيب شناسي از سوي دانشگاه‌ها وجود نداشته است اما مواردي که مطرح مي‌شود، به عملکرد دستياران بستگي دارد.
امامي رضوي گفت: دستياران سال چهارم که معرفي شده‌اند، شرکت خواهند کرد، اما ساير دستياران نيز به مدت غيبتشان در بخش‌ها توجه کنند چرا که غيبت بيش از يک ماه آنها را از شرکت در امتحان محروم مي‌کند.

قائم مقام دبير شوراي آموزش پزشکي و تخصصي تاکيد کرد: چنانچه مواردي از اين دست وجود دارد، دستياران بايد آن را مدنظر قرار بدهند و اگر به علت اينکه خللي در کار بخش ايجاد شده و آنها شرکت نکردند و يا احکامي از کميته انضباطي باشد، نيز ممکن است باز نتوانند در آزمون شرکت کنند. لذا دستياران حضور در بخش را جدي بگيرند تا يک سال از امتحان ارتقاي خود عقب نمانند. در مورد ساير رشته‌ها نيز به همين منوال عمل خواهد شد.
در اولين اقدام پس از اظهارات قائم مقام دبير شوراي آموزش پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي تبريز علاوه بر احضار رزيدنت‌هاي پاتولوژي به کميته انضباطي، اجازه شرکت در امتحان ارتقاي امسال را از آنان سلب کرد.

تهديد و تعليق راهکار وزارت بهداشت براي پاسخ‌گويي به اعتراض‌ها
فريد کرمي نايب رئيس انجمن پاتولوژي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري فارس در خصوص اين تصميم وزارت بهداشت اظهار کرد: وزارت بهداشت به استناد به آيين‌نامه‌اي که فقط به امضاي وزير بهداشت رسيده و هنوز مراحل قانوني خود را طي نکرده ، اقدام به ثبت‌نام دانشجويان PHD رشته‌هاي علوم پايه براي گذراندن دوره تکميلي تخصصي علوم آزمايشگاهي کرد.
وي افزود: به عبارت ديگر بايد گفت پذيرش دانشجو و همچنين ثبت‌نام اين افراد بدون اينکه آيين‌نامه‌اي در اين خصوص مصوب شود شروع شده است که اين مسئله اعتراض دستياران پاتولوژي را در بر داشت و آنها خواستار تغيير رشته خود شدند و همچنين از مراجعه به بخش‌هاي درماني خودداري کردند.
رئيس انجمن پاتولوژي ايران تصريح کرد: انجمن پاتولوژي با رايزني‌هايي که با وزارت بهداشت انجام داد شکايات خود را به مجلس و شوراي عالي نظام پزشکي بردند و علي‌رغم اينکه اين شورا و همچنين مجلس اعتراض پاتولوژيست‌ها را منطقي دانست وزير بهداشت بدون توجه به اين تصميم قانوني که 29 سال است اجرا نشده است را اجرايي کرد.
وي گفت: ظاهراً براي عده‌اي اجراي سريع اين مصوبه بسيار با اهميت بود و آنطور که شواهد نشان مي‌دهد بايد عده‌اي در اين مدت کوتاه باقيمانده تا پايان عمر دولت يازدهم در اين رشته پذيرش مي‌شدند.
کرمي ادامه داد: مسلماً براي پزشکان و پاتولوژيست‌هايي که بعد از گذراندن يک دوره به اين جايگاه مي‌رسند، ديدن افرادي که با استفاده از يک راه ميان‌بر مي‌توانند در جايگاه آنها فعاليت کنند، غيرقابل تحمل است که همين موضوع باعث شد بسياري از اين افراد تصميم به تغيير رشته بگيرند.
رئيس انجمن پاتولوژي ايران توضيح داد: وزارت بهداشت به جاي اينکه با اين موضوع يک برخورد منطقي داشته باشد با تهديد اقدام به صدور حکم تعليق براي رزيدنت‌هاي پاتولوژي سال اول و دوم دانشگاه‌ تهران کرد.
وي در ادامه گفت: اين نحوه برخورد با متخصصان باعث دلسردي آنها مي‌شود در حالي که ما بارها براي بيان اعتراضات خودمان خدمت مسئولان وزارت بهداشت رسيديم اما انگار قرار نيست هيچ تعاملي با ما صورت گيرد و کسي به حرف ما گوش نمي‌دهد و همچنين وزارت بهداشت بر تصميم خود پافشاري دارد که اين موضوع مانعي جدي براي برگشتن دستياران به بخش‌ها شده است.
کرمي گفت: هر زماني که ما خواستيم نقطه قوتي را به جوانان نشان دهيم و اعلام کنيم وزارت بهداشت آماده همکاري با ما است اين وزارتخانه با صدور حکم و بخشنامه باعث دلسردي بيشتر دانشجويان و نخبگان پاتولوژيست شد.
لزوم پررنگ‌تر شدن نقش نظارتي مجلس
ميثم رضايي فعال صنفي دستياران تخصصي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري فارس اظهار داشت: عملکرد غيرقابل قبول وزارت بهداشت در حوزه هاي مختلف، جامعه پزشکي را دلسرد کرده است. در حوزه آموزش پزشکي، برخورد قهرآميز انضباطي با دستياران پاتولوژي و استفاده از اهرم‌هاي فشار براي جلوگيري از اعتراضي مدني بي سابقه و غير قابل قبول است.
وي تصريح کرد: در موضوع اعتراض پاتولوژيست‌ها، وزارت بهداشت حتي ذره‌اي به مجلس شوراي اسلامي اعتنا نکرد و به سادگي از نامه‌ دکتر نوبخت رئيس کميسيون بهداشت براي توقف پذيرش دستيار پاتولوژي از رشته هاي علوم پايه گذشت.
اين فعال صنفي گفت: به هر حال روزانه با غافلگيري هاي مکرر وزارت بهداشت در حوزه آموزشي روبه‌رو هستيم و اميدواريم مجلس شوراي اسلامي نقش نظارتي خود را در اين زمينه پررنگ تر کند.
به اعتقاد برخي کارشناسان، تصميمات نسنجيده وزارت بهداشت در روزهاي پاياني دولت باعث بروز مشکلات عديده‌اي در روند درمان و تحصيل دانشجويان و نارضايتي بيش از پيش متخصصان خواهد شد، همچنين بايد از دولتي که ادعاي حقوق‌داني‌ دارد پرسيد مگر در کل تاريخ 83 ساله‌ دانشگاه تهران مجموعاً چند حکم تعليق دانشجو صادر شده است که دولت تدبير و اميد به اين راحتي براي با تهديد پزشکان، نخبگان و دانشجويان انجمن‌هاي علمي براي آن‌ها حکم تعليق صادر مي‌کند؟
در پايان بايد ديد پس از گذشت يک ماه از کش‌وقوس و اعتراضات پاتولوژيست‌ها به مصوبه وزارت بهداشت، قاضي زاده هاشمي مي‌تواند با تدبيري مناسب مشکلات به وجود آمده براي اين گروه پزشکي را حل کند؟ يا هم‌چنان با صدور حکم تعليق براي ساير دانشجويان به حملات گازانبري خود ادامه خواهد داد!
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۲۱۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشغالگران عامدانه آمبولانس را در غزه هدف قرار می دهند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، حمله های ددمنشانه رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه همچنان ادامه دارد.

خبرنگار الجزیره از شهادت سه نفر دیگر بر اثر حمله رژیم صهیونیستی به گروهی از فلسطینیان در نزدیکی وادی غزه در شمال اردوگاه النصیرات خبر داد.

از سوی دیگر منابع وابسته به هلال احمرفلسطین اعلام کردند که اشغالگران عامدانه تیم های امدادی و آمبولانس ها هنگام ماموریت میدانی هدف قرار می دهند.

همزمان وزارت بهداشت غزه از شرایط نابسامان ساکنان غزه از حیث آب آشامیدنی خبر داد و بیان کرد که ساکنان غزه آب ناسالم مصرف می کنند.

این درحالی است که ساعتی قبلف وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد: ارتش رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته ۴ کشتار و جنایت دیگر را در حق فلسطینی ها در این باریکه مرتکب شده است. شمار شهدای جنگ علیه غزه از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به ۳۴ هزار و ۳۸۸ نفر و شمار مجروحان نیز به ۷۷ هزار و ۴۳۷ نفر رسیده است. در این حملات ۳۲ فلسطینی به شهادت رسیده و ۶۹ نفر دیگر زخمی شدند. هنوز بیش از ۷۰۰۰ نفر هم مفقود و زیر آوار هستند.

کد خبر 6089978

دیگر خبرها

  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • دانشگاه ایلینوی دانشجویان را به بازداشت و تعلیق تهدید کرد
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • اشغالگران عامدانه آمبولانس را در غزه هدف قرار می دهند
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • راه اندازی میز خدمت در نمایشگاه تجهیزات پزشکی