Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون افزایش قیمت نفت برای چهارمین روز کاری پیاپی، رشد جهانی طلا با کاهش ارزش دلار، پیش بینی میانگین قیمت طلا در سال آینده، پای آب بسته‌بندی وارداتی به ایران باز شد، استاندار خوزستان سهمیه بندی آب را خواستار شد، کسادی گردشگری قطر با تحریم‌های عربی و آمادگی بیمه هرمس برای تضمین سرمایه‌گذاری در ایران را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



افزایش ۲۵ درصدی صادرات چین به ایران
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می دهد مبادلات تجاری ایران و چین در 5 ماه نخست سال جاری میلادی با افزایش 41 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. مبادلات تجاری ایران و چین که در ژانویه تا می 2016 بالغ بر 10.8 میلیارد دلار اعلام شده بود در ژانویه تا می سال جاری به 15.2 میلیارد دلار افزایش یافته است. صادرات چین به ایران و واردات از ایران در این دوره افزایش قابل توجه داشته است. به نقل از تسنیم، صادرات چین به ایران در ژانویه تا می 2017 با افزایش 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 7.2 میلیارد دلار رسیده است. چین در ژانویه تا می سال 2016 بالغ بر 5.8 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات چین از ایران نیز افزایش زیادی داشته است. چین در ژانویه تا می 2016 بالغ بر 5 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم با افزایش 58 درصدی در ژانویه تا می امسال به 8 میلیارد دلار رسیده است. نفت کالای عمده وارداتی چین از ایران است.
افزایش قیمت نفت برای چهارمین روز کاری پیاپی
روز سه‌شنبه قیمت نفت برای چهارمین روز کاری پیاپی افزایش یافت. افزایش قیمت های امروز به دلیل کاهش ارزش دلار و تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری بر روی نفت به جای دلار بود. این در حالی ست که سرمایه گذاران کماکان نگران اشباع بازار نفت به دلیل افزایش تولید برخی از کشور های تولید کننده و به رغم توافق اوپک برای کاهش تولید می باشند. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۲۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۶.۰۸ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۳ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۳.۶۱ دلار صورت گرفت.
رشد جهانی طلا با کاهش ارزش دلار
با کاهش ارزش دلار و با توجه به اینکه سرمایه گذاران در انتظار سخنرانی جانت یلن، رئیس فدرال رزرو هستند تا سرنخ هایی در مورد چشم انداز سیاست پولی آمریکا به دست بیاورند، قیمت طلا در معاملات روز گذشته افزایش یافت. بر این اساس در ساعات پایانی روز سه شنبه، هر اونس طلا با رشد 3 دلار و 10 سنت به رقم فروش 1248 دلار و 60 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره در بازار فلزات گران بها با 1 سنت افزایش به قیمت 16 دلار و 69 سنت فروخته شد.
پیش بینی میانگین قیمت طلا در سال آینده
موسسه سرمایه گذاری آر بی سی کاپیتال مارکتس پیش بینی کرده است که قیمت جهانی طلا طی سال 2018 میلادی با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد. کریستوفر لونی استراتژیست ارشد موسسه سرمایه گذاری آر بی سی تاکید کرد: ریسک های سیاسی و ژئوپلیتیک می تواند عامل اصلی افزایش قیمت جهانی طلا طی ماه های آینده باشد. این تحلیلگر اقتصادی پیش بینی کرد: میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به 1253 دلار خواهد رسید و این رقم سال آینده به 1303 دلار افزایش خواهد یافت.
پای آب بسته‌بندی وارداتی به ایران باز شد
با صدور مجوز جهت واردات آب‌های بسته‌بندی آشامیدنی، در حال حاضر محصولات فرانسوی با قیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است. پیمان فروهر – دبیر انجمن تولید کنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه به تازگی چند شرکت جهت اخذ مجوز قانونی به منظور واردات آب‌های بسته‌بندی به ایران اقدام کرده‌اند، اظهار کرد: یکی از این شرکت‌ها در سال جاری موفق به واردات محصولات آب بسته‌بندی داخل کشور شده است تا در نهایت واردات قانونی محصولات آب بسته‌بندی به داخل کلید بخورد. وی با اشاره به اینکه تولید کنندگان داخلی از واردات محصولات آب بسته‌بندی وارداتی به کشور استقبال می‌کنند گفت: با توجه به قیمت بالا تولید کنندگان داخلی از واردات این محصولات به داخل کشور استقبال می‌کنند چرا که وقتی مشتری آب بسته‌بندی داخلی را با محصول وارداتی مقایسه می‌کند و متوجه می‌شود که چه تفاوت فاحشی علی‌رغم وجود کیفیت یکسان بین محصول داخلی و خارجی وجود دارد، قطعا از تولید داخلی استقبال خواهد کرد.
استاندار خوزستان سهمیه بندی آب را خواستار شد
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: روز جمعه از روستاهای مختلف اهواز از جمله الهایی، قلعه سحر، مراونه و الباجی بازدید و از نزدیک مشکلات این مناطق در زمینه آب شرب و کشاورزی بررسی کردیم. شریعتی افزود: در بالادست آب به وفور وجود دارد اما وقتی آب می‌خواهد به انتها یعنی پایین دست برسد چیزی برای آن‌ها باقی نمی‌ماند و این موضوع البته به صورت جدی‌تر مانند اتفاقی است که در حوزه مارون و زهره با آن مواجه هستیم.به گزارش پایگاه شبکه خبر، شریعتی کمبود آب شرب را یکی از مهمترین مشکلات مناطق مختلف اهواز عنوان کرد و افزود: متاسفانه در برخی از مناطق آب مورد نیاز برای استحمام وجود ندارد و وظیفه داریم که حداقل امکانات را برای مردم تامین کنیم که این امر مستلزم همکاری و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های ذیربط است. وی با بیان اینکه موضوع آب در طول دو سال آینده به یکی از مشکلات اصلی تبدیل می‌شود و ضرروت دارد در این زمینه مدیریت لازم به کار گرفته شود، تصریح کرد: در راستای ساماندهی سردهنه‌ها اگر به یک و نیم میلیارد تومان اعتبار احتیاج است و با این میزان اعتبار مشکلات مرتفع می‌شوند نباید از صرف این میزان هزینه دریغ کرد و باید نظم بندی شده اقدامات لازم را برای سهمیه بندی انجام و کشاورزان بالادستی نیز به سهم خود قانع و وارد نظام نوبتی شوند. استاندار خوزستان خطاب به معاونت عمرانی استانداری گفت: معاون عمرانی جلسه‌ای را با جهاد کشاورزی، آب و برق، بخشداران شاوور و مرکزی اهواز، آبفا و فرمانداران برگزار و سهمیه بندی لازم را انجام و طبق آن عمل کند.
کسادی گردشگری قطر با تحریم‌های عربی
تحریم وضع شده از سوی ۴ کشور عربی علیه قطر به اتهام حمایت دوحه از تروریزم، موجب شده تا بخش گردشگری این کشور با مشکل جدی مواجه شود. تحقیق رویترز از 5 هتل اصلی دوحه نشان می دهد که رقم متوسط اقامت در اتاق های این هتل ها در روز ابتدایی تعطیلات عید فطر یعنی یکشنبه حدود 57 درصد بوده است. یکی از کارکنان یک هتل 5 ستاره در دوحه گفت: «اتاق های ما همیشه پر بودند از سعودی ها و بحرینی ها. اما امسال اینطور نیست.» ویل هورتون، تحلیلگر صنعت هوانوردی برآورد کرد که فرودگاه بین المللی حمد، یکی از شلوغ ترین فرودگاه های خاورمیانه، در اوایل جولای، تنها 76 درصد از تعداد پروازهایی را که در مدت مشابه سال قبل جابجا می کرد، جا بجا کند که به معنای کاهش حدود 27 هزار مسافر در روز است. مدیریت این فرودگاه به درخواست ارائه آمارهای مربوط به تاثیر تحریم ها بر کار فرودگاه پاسخ نداده است. گردشگرانی از بقیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس معمولا تقریبا نیمی از کل گردشگران ورودی به قطر را به خود اختصاص می دهند. بنابراین، تصمیم عربستان، امارات، بحرین و مصر مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک و ارتباطات حمل و نقلی با این کشور، ضربه سختی به ترافیک و حمل و نقل مسافر به قطر وارد کرده است. صدها پرواز هفتگی به مقصد و مبدا قطر به دلیل بحران دیپلماتیک به وجود آمده لغو شده است. فرودگاه حمد به دلیل کاهش رقم پرداختی از سوی ایرلاین ها و مسافران با کاهش درآمد مواجه خواهد بود. درآمد پایانه ها از محل فروش فری شاپ ها و رستوران ها هم پایین خواهد آمد.
آمادگی بیمه هرمس برای تضمین سرمایه‌گذاری در ایران
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که در آلمان حضور دارد، با خانم بریگیت زیپرایس (Brigitte Zypries) دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار وزیر اقتصاد آلمان با اشاره به مناسبات دیرینه ایران و آلمان و حجم روابط ۳ میلیارد دلاری بین دو کشور اظهارداشت: روابط دو کشور در سطح کاملا خوبی قرار دارد و آلمانی های زیادی سالانه از ایران بازدید می کنند و هنگامی که تبادلات مردمی زیاد و روبط ملت ها به خوبی برقرار باشد، طبیعتا روابط اقتصادی هم بهتر خواهد بود. همچنین در این دیدار مطرح شد بیمه صادرات آلمان موسوم به «هرمس» علاقمند به تضمین پروژه های سرمایه گذاری در ایران و به ویژه در بخش هایی همچون انرژی و برق است. آلمان در صدد تقویت روابط بانکی با ایران و همچنین علاقمند به افزایش روابط خود با ایران در تمامی سطوح سیاسی و اقتصادی است. در ادامه وزیر امور خارجه افزود: دو کشور از روابط دیرینه ای برخوردار بوده و بین مردم دو کشور نیز روابط خوب و تاریخی برقرار است. میان تجار ایرانی و جامعه بازرگانی آلمان اعتماد متقابل وجود دارد. اکنون وقت آن است که ایران و آلمان همکاری های اقتصادی خود را ارتقاء دهند و طبیعتا همکاری های بانکی یکی از راه ها و زمینه ساز گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور است. ایران می تواند یک شریک قابل اعتماد برای تولید مشترک کالا و صادرات آن به کشورهای منطقه به ویژه به آسیای میانه باشد.
سبقت اجاره بهای مسکن از نرخ تورم
رییس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: رکود ایجاد شده در بازار مسکن نقش مؤثری در افزایش قیمت اجاره دارد و در حال حاضر با توجه به انباشت تقاضا در این بخش، بسیاری از مالکان به سمت بازار اجاره کشیده می‌شوند. وی در ادامه افزود: میزان تقاضا در بازار اجاره خود یکی از دلایل اصلی برای افزایش قیمت به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد که این رشد قیمتی بیش از نرخ تورم باشد. رییس انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی حاکم بر کشور باعث شده که رونقی در بازار مسکن مشاهده نشود، گفت: بسیاری از خانه اولی‌ها که سپرده گذاری کرده بودند، می‌توانند با استفاده از تسهیلات، واحد مسکونی با متراژ کوچک خریداری کنند، اما این تعداد نمی‌تواند اثری در رونق این بازار ایجاد کند. محشتم یادآور شد: فصل نقل انتقالات و جابه‌جایی مستأجران از خرداد تا شهریور ماه است و با ورود به این فصل، میزان اجاره‌ها ناخودآگاه با افزایش قیمت روبرو می‌شود.


منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۲۱۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش قدس آنلاین، سید روح اله لطیفی در خصوص صادرات محصولات غذایی و کشاورزی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ بیش از هشت میلیون و ۸۰۳ هزار تن محصولات دامی شیلاتی، زراعی، گلخانه‌ای، لبنی و فرآورده‌های مرتبط به ارزش ۶ میلیارد و ۲۹۸ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۶۵۴ دلار صادر شد که این میزان با حدود یک میلیون تن کالای بیشتر، بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری بیشتر نسبت به مدت مشابه برای کشور داشته که ۱۲.۲ درصد در وزن و ۲۰.۴ درصد در ارزش نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش همراه بوده است.

ارزآوری ۱۳ درصدی صادرات کشور با محصولات غذایی و کشاورزی

وی افزود: سهم محصولات کشاورزی و غذایی از صادرات ۱۳۶.۴ میلیون تنی کالای غیر نفتی به ارزش ۴۹ میلیارد و ۳۲۹ میلیون و ۴۴۶ هزار دلار، ۶.۴۵ درصد وزن و ۱۲.۸ درصد ارزش بود که نشانگر سهم بالای محصولات کشاورزی و غذایی در سبد ارزآوری برای کشور است.

لطیفی گفت : از کل صادرات هشت میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۵۹ تنی محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش ۶ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲، گروه محصولات زراعی، گلخانه ای و باغی با ۶ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۶۳۸ تن به ارزش سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، سهم ۷۴.۵ درصدی در وزن و ۶۱.۹ درصدی در ارزش را از کل این نوع محصولات به خود اختصاص داده و پس از آن، گروه محصولات دامی، شیلاتی و لبنی با ۸۵۶ هزار و ۱۰۱ تن، به ارزش یک میلیارد و ۲۳۲ میلیون و ۳۰۶ هزار دلار، سهم ۹.۷ درصدی وزن و ۱۹.۵۶ درصدی ارزش و گروه محصولات فرآوری شده، کنسروجات و غذای آماده و نیمه آماده با یک میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۱۹ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، سهم ۱۵.۹ درصدی وزن و ۱۸.۵ درصدی ارزش کل صادرات محصولات غذایی و کشاورزی را شامل شده است.

وی در خصوص میزان رشد هر یک از این گروه‌های صادراتی توضیح داد: گروه کالایی محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۹درصدی در وزن و ۲۶ درصدی در ارزش داشته، گروه کالایی محصولات دامی، شیلاتی و لبنی نیز نسبت به مدت مشابه با رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۶ درصدی در ارزش همراه بوده و گروه محصولات فرآوری شده نسبت به سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۳ درصد در وزن و ۲۰.۵ درصد در ارزش افزایش داشته است.

ارزش صادرات محصولات غذایی و کشاورزی دو برابر سایر کالاهای صادراتی

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص متوسط ارزش کالاهای صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ متوسط ارزش صادراتی کالاها در واحد تن ۳۶۱دلار و ۶۳ سنت بود که این میزان در بخش کشاورزی دو برابر ارزشمند تر(۹۸ درصد بیشتر از سایر کالاها) بود و هر تن کالای صادراتی از کد ۰۱ تا ۲۴ گمرکی به طور متوسط (همه گروه های غذایی ، کشاورزی و دامی ) ۷۱۵ دلار و ۴۱ سنت بود که این میزان در گروه های سه گانه زیر بخش آن کمی متفاوت بود.

وی بیان کرد: در بین محصولات غذایی و کشاورزی صادر شده محصولات دامی، شیلاتی و لبنی با متوسط ارزش ۱۴۳۹ دلار و ۴۴ سنت به ازای هر تن نسبت به متوسط صادرات کشور حدود ۴برابر ارز آوری داشت (۲۹۸ درصد بیشتر)، محصولات فرآوری شده و صنعتی غذایی با متوسط ارزآوری ۸۳۱ دلار و چهار سنت در تن، ۱۳۰ درصد بیشتر از متوسط کالاهای صادراتی کشور و محصولات باغی و زراعی با متوسط ۵۹۵ دلار و ۹۲ سنت در تن ۶۵ درصد بیشتر از متوسط سایر اقلام مالایی صادر شده برای کشور ارزآوری کرده است.

عراق خریدار ۳۱.۵ درصد محصولات غذایی و کشاورزی ایران

لطیفی گفت: از کل صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۸۷ درصد وزن و ۸۰ درصد ارزش به ۱۵ کشور همسایه ایران صادر شده که عراق با خرید یک میلیارد و ۹۸۶ میلیون دلار، ۳۱.۵ درصد از محصولات صادراتی غذایی و کشاورزی ایران مقصد نخست و امارات با خرید ۷۵۱ میلیون دلار، روسیه با ۵۲۱.۵ میلیون دلار، پاکستان با ۵۰۸ میلیون دلار و افغانستان با ۴۲۹.۴ میلیون دلار ، مقاصد دوم تا پنجم در بین کشورهای همسایه بودند که بعد از آن ترکیه با ۲۵۱ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۱۷ میلیون دلار، آذربایجان با ۱۱۶.۴ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۰۲ میلیون دلار، قطر با ۷۰ میلیون دلار، عمان با ۶۷ میلیون دلار، کویت با ۵۵ میلیون دلار، ارمنستان با ۴۵.۵ میلیون دلار، بحرین با ۷ میلیون دلار و عربستان با ۱۷ هزار دلار قرار دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد
  • رشد ۱۰ درصدی صادرات ایران به چین از ابتدای ۲۰۲۴
  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • کاهش ۱۶.۲ واحد درصدی تورم تولیدکننده در سال ۱۴۰۲
  • رشد ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • جزئیات پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن کارگران
  • جزییات پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن کارگران