Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصور تامسون، طراح هنر‌های سنتی در خصوص جای خالی رشته‌هایی، چون زری‌بافی در دانشکده‌ها به خبرنگار حوزه میراث و گردشگریگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: این رشته‌ها بر حسب تذکر‌های مکرر اساتید، جایی در دانشگاه میراث فرهنگی هم ندارند.

وی افزود: سال‌ها پیش به همراه محمود فرشچیان اقدام به طرح پیشنهاد تدریس رشته‌ای با عنوان هنر‌های اسلامی در دانشگاه میراث فرهنگی کردیم البته امروزه گرچه این رشته به دانشگاه راه یافته، اما آن چیزی نیست که مورد توجه ما بود و فقط با تغییر اسم رشته صنایع دستی ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طراح هنر‌های سنتی، اظهار داشت: هم‌اکنون افرادی که برای تحصیل وارد رشته هنر‌های اسلامی می‌شوند آشنایی چندانی با هنر ندارند و به گفته خودشان فقط به خاطر مزین شدن نام این رشته به عبارت «اسلامی» و تصور اینکه با ورود به این رشته راحت‌تر جذب ادارات می‌شوند، در رشته هنر‌های اسلامی تحصیل می‌کنند.

تامسون ادامه داد: هنر‌های سنتی زمانی تعریف پیدا می‌کنند که مردم آن‌ها را بشناسند، بخواهند و خریداری کنند.

وی ناآشنایی مردم با هنر‌های سنتی را از دلایل شرایط نه چندان مناسب حاکم بر فضای هنر‌های سنتی دانست و تصریح کرد: پیش از این سازمان میراث فرهنگی تعدادی کارگاه برای هنر‌های سنتی داشت، اما امروزه درب اکثر این کارگاه‌ها بسته شده و هنرمندان نیز انگیزه چندانی برای فعالیت هنری ندارند.

این طراح هنر‌های سنتی، طراحی را زیربنای همه رشته‌های هنری دانست و افزود: اگرچه روزی هر کدام از رشته‌های هنری طراح متخصص خود را داشتند، اما امروزه طراح کم داریم.

تامسون تصریح کرد: هم‌اکنون به نظر می‌رسد که طراحان قدیمی بهتر کار می‌کنند و من فکر می‌کنم که تحقیق و مطالعه بر روی طراحی‌های قدیمی و ایده گرفتن از آنها، کمک شایانی به ما خواهد کرد.

وی با طرح این مبحث که ما شناخت خوبی بر روی هنر‌های سنتی نداریم، ادامه داد: ناآشنایی با اصول و قواعد طراحی از ایرادات وارده بر کار طراحان فعال در عرصه هنر‌های سنتی به حساب می‌آید.

تامسون در قالب تقاضایی از فعالان هنر‌های سنتی، گفت: تا اندازه‌ای بر روی هنر‌های سنتی کار کنید و آن‌ها را بشناسید، زیرا مسائل بسیاری در هر رشته وجود دارد که نیازمند کارشناسی است.
این طراح هنر‌های سنتی خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم که مسئولان میراث فرهنگی آشنایی چندانی با صنایع دستی داشته باشند و به نظر می‌رسد که فقط مدیریت آن را بر عهده گرفته‌اند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۲۲۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد

فرمانده یگان‌ حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از دستگیری سه نفر در منزل شخصی یکی از روستاهای شهرستان قروه پس از حفر گودالی به عمق ١٥ متر به منظور کشف اشیای تاریخی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، سرهنگ محمدرضا زارعی امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ اظهار کرد: برابر گزارش واصله به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر حفاری غیرمجاز در منزل شخصی یکی از روستاهای شهرستان قروه بررسی‌ها و تحقیقات ویژه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با همراهی فرماندهی انتظامی بخش سریش‌آباد قروه، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی قروه و یگان شهرستان، پس از بازدید از منزل شخصی، سه نفر با هویت بومی شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه از متهمان یک دستگاه خودرو کشف و ضبط شد، گفت: متهمان اقدام به حفر یک چاله به عرض دو متر و عمق ١٥ متر به قصد کشف اشیای تاریخی کرده بودند.

سرهنگ زارعی اضافه کرد: پرونده قضائی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران آثار تاریخی، مراتب را در اسرع وقت به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان فرماندهی یگان حفاظت شماره تلفن ٠٨٧٣٣١٧٨٨٥٥ گزارش داده و ما را در حفاظت از این سرمایه ملی یاری کنند.

کد خبر 750746

دیگر خبرها

  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود