Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - فردي با عنوان «مشاور مرحوم هاشمي رفسنجاني» مدعي سازماندهي شده بودن حرکت چند نفر در سر دادن شعار عليه رئيس‌جمهور روحاني شده است!

سرويس سياست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشي روزانه در لابه‌لاي اخبار و مطالب رسانه‌هاي کشور است. ما درباره اين خوانش البته تحليل‌ها و پيشينه‌هايي را نيز در اختيار مخاطبان محترم مي‌گذاريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7:30 هر روز با بسته ويژه خبري-تحليلي مشرق همراه باشيد.

***

چه کسي از شهرداري قاليباف خاطره خوبي ندارد؟ مردم يا اصلاح‌طلبان؟!

نجفقلي حبيبي، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگي طي يادداشتي در روزنامه آرمان امروز نوشته است: «منتخبان شوراي پنجم فراموش نکنند که مردم تجربه مطلوبي از شوراي شهر چهارم و شهرداري ندارند، زيرا در طي سال‌هاي گذشته مسئولان شهري به جاي پيگيري مطالبات عمومي به دنبال اهداف جناحي و سياسي خود بودند.»
او همچنين گفته است: اعضاي شوراي پنجم از ياد نبرند که با استفاده از اعتبار و سوابق جمعي اصلاح‌طلبان وارد پارلمان شهري شدند. بنابراين در قبال بسياري از مسائل مسئولند و بايد پاسخگو باشند.[1]

*به نظر مي‌رسد کسي که خاطره خوبي از شوراي شهر چهارم و کارنامه 12 ساله محمدباقر قاليباف در شهرداري تهران ندارد، اصلاح‌طلبان هستند نه مردم!
زيرا مردم در سه دوره به اکثريت اصولگرا در شوراي شهر تهران رأي داده‌اند و ثمره مديريت جهادي شهرداري را نيز در افزايش خطوط مترو، توسعه حمل و نقل عمومي، افزايش سرانه فضاي سبز و موارد ديگري مثل پل طبعيت، بوستان ولايت، پل صدر، تونل توحيد و نيز اتمام کار برج ميلاد به رأي‌العين ديده‌اند.
از طرفي امروز، کارنامه مديريت جهادي شهرداري تهران تبديل به يک مقياس و شاقول براي سنجش عملکرد مديران در نزد مردم شده است که به نظر مي‌رسد يکي از علل اصلي ناخوش‌احوالي اصلاح‌طلبان از قاليباف و شوراي شهر اصولگرا همين رخداد باشد.
قبل از حبيبي، کسان ديگري از اصلاح‌طلبان نيز حملات گسترده‌اي را عليه قاليباف ترتيب داده‌اند که جملاتي مثل «قاليباف، اصلي‌ترين بازنده انتخابات بود» و «بايد متخلفان شهرداري را گوشمالي بدهيم» از سوي اعاظم اصلاح‌طلب در همين راستا ابراز شده‌اند.
گفتنيست اصلاح‌طلبان از آنجا که مي‌دانند کسي را در حد و اندازه قاليباف و براي جايگزيني وي در شهرداري تهران ندارند؛ به تخريب عملکرد شوراي شهر و شهرداري و ترور مديريت جهادي روي آورده‌اند تا به اين طريق کم‌عملي‌ها و رفتارهاي سياسي آنها در شوراي شهر (که نشانه‌هاي آن نيز از هم‌اکنون آشکار شده است) توجيه‌پذير جلوه کند.
به نظر مي‌رسد اين روند تخريب و سياه‌نمايي در روزهاي آينده سرعت بيشتري به خود بگيرد...
نجفقلي حبيبي، همان کسي است که چند سال قبل در يک مصاحبه گفته بود: «سالانه در ايام عاشورا چه پول‌ها که در مملکت خرج مي‌شود، اما بازده اينها چقدر است، هيچي، چهار نفر گريه مي‌کنند و تمام مي‌شود»!

***

نيروي خودسر يک واژه انحرافي است
تحليل امنيتي مشاور مرحوم هاشمي از شعار عليه روحاني!

غلامعلي رجايي، از فعالان اصلاح‌طلب که به تازگي با عنوان «مشاور رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام» در رسانه حضور مي‌يابد! در گفت‌وگو با خبرگزاري دولتي ايرنا و در اشاره به شعار دادن چند نفر عليه رئيس‌جمهور روحاني در مراسم راهپيمايي روز قدس اظهار کرده است: هر چند حمله به رييس جمهور اقدام تازه اي نيست و اين کار درباره اقاي هاشمي و رييس دولت اصلاحات نيز به وقوع پيوسته است. ولي چون هنوز حکم رييس جمهور تنفيذ نشده اين قضيه حساس تر است چرا که دهن کجي آشکار به راي مردم تلقي مي شود.
او همچنين مي‌افزايد: «اين افراد قطعا سازماندهي شده بوده‌اند و نيروي خودسر يک واژه انحرافي است. نيروي خودسر چطور از محل ورود رييس جمهور به راهپيمايي مطلع شده و چطور به خود جرات داده به رييس جمهور منتخب توهين کند؟»[2]

*اينکه رجايي چطور و با کدام سند مدعي سازماندهي شدن چند فرد شعار دهنده عليه آقاي روحاني بوده محل سؤال است.
خاصه آنکه وي فرض قطعي خودجوش بودن اين شعارها را مد نظر قرار نداده و از طرفي خودش هم در صحبت‌هايش اشاره مي‌کند که اين قبيل رفتارهاي تندروانه مسبوق به سابقه است.
از طرفي برخي تحليلگران معتقدند که اتفاقا حرکت چند نفر خودسر براي شعار دادن عليه آقاي روحاني، اقدامي طراحي شده از سوي يک اتفاق فکر خاص بوده است تا اسباب مظلوم‌نمايي دولت فراهم بيايد و مقولاتي مثل «بي‌دستاوردي برجام و احتمال شکست رسمي آن» منسي شود.
گفتنيست، معاريف اصولگرا و چهره‌هاي ارزشي کشور، قوياً اين حادثه را محکوم کرده و از آن برائت جسته‌اند.

***

شورايعالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان نماد استبداد است
منتجب‌نيا: هيچکس حق ندارد خودش را رهبر اصلاحات بداند

«رسول منتجب‌نيا» قائم مقام حزب اعتماد ملي و از فعالان اصلاح‌طلب به تازگي در مصاحبه با سايت خبرآنلاين ضمن اينکه شورايعالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان را نماد استبداد دانسته و خواستار انحلال آن شده، گفته است:
من اصلا رهبري هيچ فردي را –در جبهه اصلاحات- قبول ندارم. يعني اگر از بنده بپرسند که شايسته ترين فرد بين اصلاح طلبان چه کسي است؟ 3، 4 نفر را نام مي برم که يکي از آنها قطعا آقاي خاتمي است. کمااينکه قبلا هم خود من پيشنهاد کردم که حدود 5 نفر دور هم جمع شوند و پدري کنند و نه رهبري. ببينيد! من روي بحث فرد بحثي ندارم و نمي گويم که حسن باشد يا حسين بلکه مي گويم که اين تفکر رهبري اصلاحات يک تفکر ارتجاعي، استبدادي و فردگرايي است و با روح اصلاح طلبي کاملا مغاير است.
او تصريح مي‌کند:
«جناب آقاي خاتمي، مرحوم آيت الله هاشمي، آقاياني که در حصر هستند و آقاي عارف همگي شخصيت‌هاي بسيار ارزشمندي هستند ولي هيچکدامشان حق ندارند خودشان را رهبر منحصر به فرد اصلاح طلبان بدانند و انتظار داشته باشند که ديگران از آنها تبعيت کنند.»[3]

*آقاي منتجب‌نيا که در زمره اصلاح‌طلبان عصيانگر و ترقي‌خواه شناخته مي‌شود، انتقادات تندي را از شورايعالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بعمل آورده که صد البته هزينه‌هاي سياسي فراواني را بر دوش وي تحميل خواهد کرد.
خاصّه آنکه ستاد مرکزي اصلاحات در ماجراهايي مثل رأي مخالف خانم الهه راستگو در شوراي شهر و انتقادات محمدصادق خرازي از برخي اصلاح‌طلبان نشان داد که به هيچ‌وجه تحمل انتقاد را ندارد و با سياست «مشت آهنين» با منتقدان رفتار مي‌کند.
منتجب‌نيا که پيش از اين نيز انتقاداتي را از شورايعالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان به‌عمل آورده بود، صحبت‌هاي درستي را مطرح کرده است که البته به نظر نمي‌رسد به آنها ترتيب اثر داده شود.
به سخن ديگر اينکه جريان سياسي خاص، اساساً چيزي به نام شورايعالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان را پديد آورد تا بدين واسطه از ان‌قلت‌ها و انتقادات در امان باشد و بتواند تصميمات حلقه مرکزي اصلاحات را بدون هيچ دغدغه‌اي به همه ديکته کند.
گفته مي‌شود حتي محمد خاتمي که هم‌اکنون در انزواي سياسي به سر مي‌برد نيز نقش تأثيرگذاري در تصميمات حلقه مرکزي اصلاحات ندارد و صرفاً به يک تريبون تبديل شده است.
جالب آنکه چنين تصور تحليلي از موسوي و کروبي که هم‌اکنون در حصر هستند نيز وجود دارد.
از کساني مثل بهزاد نبوي، مصطفي تاجزاده، سعيد حجاريان و موسوي خوئيني‌ها بعنوان ستادي‌هاي مرکزي اصلاح‌طلب ياد مي‌شود که تصميمات آنها در فرايندي زير پوستي از سوي شورايعالي سياستگذاري به سايرين ديکته مي‌شود.
برخي از اين چهره‌ها صاحب انتقادات مشخصي از موسوي، خاتمي و کروبي نيز هستند.
گفتنيست صحبت‌هاي منتجب‌نيا از سمت ديگري نيز قابل تحليل است و آن اينکه انزواي خاتمي و حصر طولاني مدت موسوي و کروبي، حالتي از اغما بر جبهه اصلاحات عارض کرده و انتقاداتي را نيز برانگيخته است.
به سخن ديگر اينکه جوان‌ترهاي اصلاح‌طلب معتقدند وضعيت «نه جنگ، نه صلح» فعلي را نمي‌توان تا ابد تحمل کرد و شاهد رسوب‌گذاري اصلاحات، صرفا به دليل حصر يا انزواي رهبراني بود که تاريخ انقضاي آنها تمام شده است!
اين مسئله رفته رفته در حال تبديل شدن به يک چالش بزرگ در اردوگاه اصلاح‌طلبان است که البته بحث توبه رسمي خاتمي و يا موسوي و کروبي آنرا وارد فرايندهاي تازه‌تري خواهد کرد.

***
1_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/189658
2_ http://www.irna.ir/fa/News/82577485/
3_ http://www.khabaronline.ir/(X(1)S(3twns0caywtr1puxtp40qwyd))/detail/680074/Politics/parties

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۲۲۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس شورای عالی استان‌ها به شفافیت و درستکاری شورا های شهر تاکید کرد و ادامه داد: ۱۲۷ هزار شورا در سراسر کشور مشغول خدمت به مردم هستند که کوچک‌ترین کم‌ و کاستی آن‌ها مورد نقد مردم قرار می‌گیرد.

شهرام دبیری روز شنبه، هشتم اردیبهشت ماه در همایش شوراها به مقام و جایگاه شورا در نظام مردم سالاری تاکید کرد و گفت: امام خمینی(ره) در جهت ارج نهادن به مردم سالاری به شورای انقلاب دستور تدوین آئین‌نامه تشکیل شوراها برای اداره شهر و روستا ها را دادند و در این راستا نیز یک فصل از قانون اساسی مربوط به شوراها است. 

وی تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا به تمامی مشکلات، موانع و نارسایی‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم رسیدگی می‌کنند و مردم انتظارات زیادی از عملکرد صحیح و متعهدانه شوراهای اسلامی دارند.

وی بیشترین مشکل را خطاهای ناشی از عدم اشرافیت به قانون و مقررات اعضای شورا دانست و افزود: در شورای عالی استان طرحی برای آموزش تمامی اعضای شوراها و نظارت بر روند این دوره‌ها در دست بررسی است و در این راستا نیز از مجموعه و اعضای شورای فعال تقدیر و قدردانی کرده و از افرادی که در این حوزه کم‌کاری داشته‌اند مورد تذکر قرار می‌گیرند.

دبیری تصریح کرد: شوراهای عالی استان، شهر، بخش و روستا در اسرع وقت در صحنه‌های مختلف از جمله در سیل، زلزله و موارد بحرانی در کنار مردم حضور پیدا کرده و پیگیر حل مشکلات مردم از طریق شهرداری، فرمانداری و بنیاد مسکن هستند.

وی به نقش شوراهای روستا در حل مشکلات و اختلافات روستاییان تاکید کرد و افزود: در گذشته کدخدای روستا مشکلات و اختلافات را حل می‌کردند ولی امروزه شاهد تحقق این امر به وسیله‌های شوراهای روستا هستیم و همچنین شوراهای شهر نیز ۳۴ وظیفه از جمله انتخاب شهردار دارند.

رییس شورای شهر کلانشهر تبریز از نداشتن درآمد پایدار شهرداری‌ها ابراز گلایه‌مندی کرد و گفت: درآمد پایدار شهرداری‌ها حدود ۱۵ درصد است ولی در کل دنیا ۸۰ درصد درآمدهای پایدار شهرداری ها از طریق عوارض تامین می‌شود. 

وی تحقق شعار سال را وظیفه شوراها دانست و تصریح کرد: یکی از وظایف شوراها برنامه‌ریزی برای مشارکت مردم در امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی است که مطابقت کاملی با تحقق شعار سال دارد و در این راستا نیز باید قدم‌هایی خوبی در این زمینه برداریم.

دبیری تاکید کرد: در برخی از موارد ابزار های اجرایی شورای شهر تعیین نشده‌ است که از مجموعه دولت و استانداری خواستار همکاری و همیاری از طریق فرمانداری‌ها هستیم.

یحیی صدیق جهانی، نماینده شورای برتر استان در این همایش با اشاره به شعار های سالیان گذشته به نقش مردمی در پیشبرد اهداف نظام اسلامی تاکید کرد و افزود: اقتدار نظام جمهوری اسلامی همواره وابسته به حضور و نقش مردم در همه عرصه‌ها است.

وی اقدامات شورای اسلامی روستای علی بیگلو شبستر تشریح کرد و افزود: آسفالت ریزی، جدول‌گذاری، تجهیز معابر ورودی و خروجی روستا به دوربین‌های مداربسته در راستای افزایش امنیت اجتماعی روستاییان، احداث شهرک‌های صنفی و واحدهای کوچک صنفی، احداث بازارچه، احداث واحدهای مسکونی و واحدهای سازمانی برای اقشار نیازمند و محروم، انتقال دامداری‌ها داخل روستا به خارج محدوده طرح هادی روستایی و مدیریت فاضلاب روستا از جمله اقدامات شورای اسلامی با مشارکت مردمی است.

باقر فلاحی، نماینده شورای برتر استان به تعامل لازم میان اعضای شورا تاکید کرد و گفت: رضایتمندی، اعتماد و اطمینان مردم شهرستان عجبشیر نسبت به شورای شهر و شهرداری مثال زدنی است و این به عنوان سرمایه اجتماعی بزرگ برای ما محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد:  دولت باید موانع و مشکلات اداری را در راستای مشارکت مردم در جهش تولید را برطرف کنند. 

وی به تدوین طرح جامع هویت شهری تاکید کرد و افزود: ما در اکثر شهرها شاهد معضلاتی همچون ترافیک و سدمعبر هستیم که با اجرای این طرح می‌توانیم از اتلاف منابع بیت‌المال جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان برای آسفالت خیابان‌های کرمان
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • توجه به مناطق محروم و آبادانی شهر به طور عادلانه، رویکرد شورای ششم
  • قالیباف: مالیات بر سوداگری شامل یک درصد جامعه است
  • جبهه پایداری به دنبال تصاحب هیات رئیسه مجلس است
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • درک کویت: اسلوت خودش است و از کسی کپی نمی‌کند؛ لیورپول انتخاب خیلی خوبی انجام داد