۶ دلیل درباره غربت شهدای هفتم تیر در عرصه فرهنگ و هنر/ چرا مدیران سینمایی و هنرمندان ما از تجربه موفق «لینکلن آمریکایی» درس نمیگیرند؟
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۲۳۱۱۹
در سراسر جهان نمونههای موفق بسیاری از تولید آثار سینمایی درباره شخصیتهای بزرگ و چهرههای سیاسی آن کشورها وجود دارد که شاید بارزترین نمونه این موضوع را بتوان آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا دانست که توسط یکی از مخالفینش ترور شد و پس از آن آثار سینمایی و تلویزیونی متعددی در ارتباط با او تولید شده است؛ پس ما نیز با توجه به این نمونههای موفق خارجی میتوانیم این تجربهها را در داخل کشور تکرار کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طرح این موضوع از جانب ایشان باعث شکلگیری بحثهای مختلفی از جانب رسانهها و فعالین فرهنگی در ارتباط با این موضوع شد. بحثهایی که البته در نهایت و در مرحله عمل خروجی پیدا نکرد تا با گذشت یکسال از حرف ایشان هنوز هم پاسخ مناسبی به مطالبه ایشان در این زمینه داده نشود.
در تحلیل این موضوع چند نکته مهم و اساسی وجود دارد که نباید از آن غافل شد:
۱. اسطورهها و بزرگان سیاسی و مذهبی در همه جای دنیا به عنوان نمادهای یک ملت شناخته میشوند. نمادهایی که معرفی آنها به نسل بعدی به عنوان پایههایی برای شناخت تاریخ کشورشان در همه جای دنیا جزئی از وظایف مشترک دولتها و اهالی فرهنگ و هنر محسوب میشود؛ پس برای مطالبه در این زمینه هم باید دولتها پاسخگو باشند و هم هنرمندان.
۲. یکی از اصلیترین بهانههای مطرح شده از جانب هنرمندان برای عدم ورود به این حوزه؛ جذاب نبودن این سوژهها برای مخاطب امروز سینما و ادبیات است. بهانهای که این روزها در ارتباط با تولید آثار دفاع مقدسی نیز شنیده میشود؛ در حالی که مروری ساده بر تاریخچه زندگی شهدای واقعه هفتم تیر نشان میدهد که زندگی هرکدام از این شهیدان بزرگ؛ دارای ظرفیتهای دراماتیک بسیاری است که قابلیت تولید چندین فیلم سینمایی و نگارش رمانها و داستانهای بسیاری را دارد.
۳. در سراسر جهان نمونههای موفق بسیاری از تولید آثار سینمایی درباره شخصیتهای بزرگ و چهرههای سیاسی آن کشورها وجود دارد که شاید بارزترین نمونه این موضوع را بتوان آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا دانست که توسط یکی از مخالفینش ترور شد و پس از آن آثار سینمایی و تلویزیونی متعددی در ارتباط با او تولید شده است؛ پس ما نیز با توجه به این نمونههای موفق خارجی میتوانیم این تجربهها را در داخل کشور تکرار کنیم.
۴. اما در این میان نباید از نقش دولتها در حمایت از تولیدکنندگان اینگونه آثار نیز غافل شد. نقشی که خود را هم در زمینه حمایت مالی از تولید آثار نشان میدهد و هم در زمینه تشویق سازندگان آنها در جشنوارهها و رویدادهای مهم فرهنگی و هنری داخل کشور. برای مثال در آخرین نمونه تولید یک فیلم سینمایی از زندگی «لینکلن» که توسط استیون اسپیلبرگ کارگردان شناخته شده هالیوودی ساخته شده بود؛ این فیلم توانست در 15 بخش از جوایز اسکار نامزد کسب جایزه شود و در نهایت نیز دو جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین کارگردانی هنری را دریافت کرد؛ حالا این نمونه را با فیلم سینمایی «چ» ابراهیم حاتمیکیا و بیتوجهی عجیب جشنواره فجر به آن مقایسه کنید تا متوجه کمکاری دولت در این حوزه شوید.
۵. نقش دولتها علاوه بر حمایت معنوی از این آثار در بسیاری از موارد به عنوان نقش سفارشدهنده تولید اثر به هنرمندان نیز قابل بررسی است. اتفاقی که میتواند با تامین منابع مالی و همچنین تحقیقاتی لازم برای تولید اثر در اختیار تیم سازنده قرار بگیرد تا هنرمندان با خیالی آسودهتر به تولید اینگونه آثار بپردازند. نمونه بینالمللی این موضوع پروژه «آرگو» است که سه سال پیش با حمایت مستقیم دولت آمریکا تولید شد و در یک دروغ تاریخی آشکار؛ به تحریف اتفاقات پیش آمده در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران پرداخت. جالب آن که در نهایت نیز در همان سال توانست اسکار بهترین فیلم سال را از میشل اوباما (همسر رئیسجمهور وقت آمریکا) دریافت کند!
۶. البته با وجود حمایت دولت نمیتوان نقش حضور موثر و فعال اهالی هنر را در این عرصه نادیده گرفت. درواقع هرچقدر هم که دولتها مایل به سرمایهگذاری در این حوزه باشند؛ اگر هنرمندان خود دغدغه و تمایلی برای پرداختن به این موضوعات نداشته باشند؛ نمیتوان امیدی به تولید آثاری موفق و درخور توجه در این حوزه داشت.
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۲۳۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عرضه فیلمهای خارجی پلتفرمها زیر نظر سازمان سینمایی رفت
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، با دستور رییس سازمان سینمایی کشور، کلیه آثار سینمایی خارجی که در پلتفرمهای مختلف عرضه میشوند، باید تاییدیه سازمان سینمایی را جهت نمایش از این سکوها اخذ کنند.
محمد خزاعی در این نامه خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی (شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی) در سکوهای نمایش فیلم کشور آورده است:
با استناد به ابلاغیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ایجاد ساز و کار راهاندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.
در این نامه بر تهیه ساز و کارهای لازم جهت تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم تاکید شده است.
خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر بسترهای نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخشهای مربوطه را خواستار شده است.
با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازهای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی میشود.
کد خبر 6094485 عطیه موذن