Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-07@14:10:52 GMT

اصول شستن میوه های مختلف برای میکروب زدایی

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۲۴۴۴۰

اصول شستن میوه های مختلف برای میکروب زدایی

به گزارش جام نیوز، برای اینکه به بیماری مبتلا نشویم باید میوه ها را بشوییم. شاید شنیده باشید که در مهدکودک‌ها شعری به بچه‌ها یاد می‌دهند که : « میوه نخور نشسته، رویش مگس نشسته»! یعنی از کودکی باید یاد گرفت که میوه‌ها هم می‌توانند به سادگی آلودگی و بیماری‌های مختلف را به بدن ما منتقل و بیمارمان کنند البته این آلودگی‌ها وقتی به بدن منتقل می‌شوند که میوه‌ها را خوب نشوییم و درست مصرف نکنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شستشوی میوه‌های نرم

بهتر است برای شستن میوه‌هایی مانند زردآلو، آلو، خرمالو، انواع توت، توت فرنگی، ازگیل، انگور، گیلاس و آلبالو، یک ظرف بزرگ را پر از آب خنک کنید و آبکشی را داخل آن قرار دهید. سپس میوه‌ها را آرام در آبکش بریزید و بگذارید 5 دقیقه داخل آن بمانند. آبکش را از ظرف آب خارج کنید و كمی آب روی میوه‌ها بگیرید. البته بهتر است برای پیشگیری از باقی ماندن و انتقال آلودگی‌ها، گل روی خرمالو و توت فرنگی پیش از شستن پاك شود. اگر پوست خرمالو خیلی نازک و له نبود، می‌توانید قبل از خارج کردن آنها از آب، به آرامی دستی هم به سطحشان بکشید.

شستشوی میوه‌های چرب

برای از بین بردن گل‌ و لای برخی میوه‌ها مانند خیار یا چربی برخی میوه‌های دیگر مانند سیب و مرکبات، ظرفی را از آب سرد پر کنید و پس از شستشوی ساده میوه‌ها و آبکشی آنها، یکبار دیگر ظرف را از آب پر کنید و چند قطره ماده ضدعفونی‌کننده مخصوص میوه و سبزی در آن بریزید. سرانجام بعد از 3 یا 4 دقیقه میوه‌ها را با آب ساده، آبکشی و با خیال راحت مصرف کنید. استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده باعث کاهش عمر میوه‌های شسته شده می‌شود بنابراین اگر میوه‌ها گلی یا چرب نیستند، بهتر است به همان آبکشی با آب ساده و اسکاچ اکتفا کنید. ضمن اینکه به دلیل نفوذ مواد ضدعفونی‌کننده به بافت میوه‌های نرم و له‌مانند خرمالو، توت یا توت‌فرنگی، شستن آنها فقط باید با آب ساده انجام شود.

شستشوی میوه‌های با پوست ضخیم

برای شستن میوه‌هایی با پوست ضخیم مانند نارنگی، کیوی، لیمو شیرین، پرتقال، گریپ‌فروت، خربزه، طالبی، هندوانه، سیب یا خیار هم باید ابتدا ظرفی را پر از آب سرد کنید و این میوه‌ها و صیفی‌جات را 5 دقیقه داخل آن بریزید. بعد با اسکاچی نرم و تمیز و بدون استفاده از مواد شوینده، سطح میوه‌ها را تمیز و در نهایت آنها را آبکشی کنید. هرگز تمیز کردن این میوه‌ها را به پاک کردن آنها با دستمال محدود نکنید. دستمال خشک یا مرطوب نمی‌تواند آلودگی‌های سطح میوه را كاملا از بین ببرد. در غیر این صورت امکان انتقال آلودگی از سطح پوست به گوشت میوه با بریدن، چاقو زدن و پوست گرفتن آنها وجود خواهدداشت.

موز استثناست!

پوست میوه‌ای مثل موز به سرعت و حدود 24 ساعت پس از شستن سیاه می‌شود بنابراین باید به جای پاک کردن پوست موز که آن هم کار درستی نیست، کمی پیش از مصرف آن را با آب کاملا سرد بشویید، با دستمال نخی خشک کنید و داخل ظرف میوه‌ قرار دهید.

بهتر است میوه‌ها را شسته در یخچال بگذارید

عمر میوه‌های نشسته بیشتر از میوه‌های شسته است اما برای پیشگیری از انتقال آلودگی‌های روی پوست میوه‌ها به سایر مواد درون یخچال، حتما حداکثر به اندازه مصرف یک هفته میوه تهیه کنید تا بتوانید آنها را شسته داخل یخچال قرار دهید. میوه‌های شسته تا یک هفته کاملا تازه و سالم در یخچال باقی می‌مانند، به شرطی که شرایط نگهداری مناسب آنها را بدانید.

برای افزایش تازگی و سلامت میوه‌های شسته باید آنها را پس از شستن کاملا خشک کرد، در دستمالی نخی قرار داد و این دستمال را در یک کیسه نایلونی ضخیم یا ظرف آلومینومی یا استیل داخل یخچال با دمای 4 تا 5 درجه سانتی‌گراد گذاشت. طبقه وسط و جامیوه‌ای بهترین مكان‌های یخچال برای قرار دادن میوه‌ها هستند. میوه‌های نشسته مثل موز هم باید تا زمان مصرف در دو نایلون کاملا دربسته داخل یخچال قرار بگیرند. عمر میوه نشسته در یخچال حدود 10 تا 15 روز است.

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۲۴۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراده کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شیراز برای رفع فقر

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز از اراده این کمیته برای رفع فقر از محلات و مناطق کم‌برخوردار این کلان‌شهر خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سیده مریم حسینی با همراهی جمعی از کارکنان شهرداری شیراز، اعضای قرارگاه محرومیت‌زدایی احمدبن موسی (ع) و خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های ملی و استانی از تعدادی منازل، بازسازی و نوسازی شده منطقه کم‌برخوردار در چند محله بافت تاریخی و مهدی‌آباد بازدید و از نزدیک به بررسی روند اجرای تفاهم‌نامه سه‌جانبه محرومیت‌زدایی پرداخت.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان شورای اسلامی شهر، شهرداری شیراز و قرارگاه محرومیت‌زدایی احمدبن موسی(ع) سپاه فجر فارس باید یک‌هزار خانه در 40 محله محروم شناسایی و احیا شود تا با این کار محرومیت‌زدایی در این مناطق احیا شود.

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه خانه‌های مورد نظر توسط یاوران و معتمدین محله، گروه‌های جهادی، پایگاه‌های مقاومت بسیج و ... شناسایی و بعد نیرو‌های جهادی و کارشناسان شورای اسلامی شهر به منزل مورد نظر مراجعه و در رابطه با واجد شرایط بودم آن تحقیق می‌کنند.

حسینی بیان کرد: پس از شناسایی و تأیید، منازل محروم نیازسنجی و در فهرست محرومیت‌زدایی قرار می‌گیرند و کار با همکاری نیرو‌های جهادی برای احیای آنها آغاز می‌شود. این خانه‌ها به قدری فرسوده و نامناسب هستند که فقر آنها، محله را آزار می‌دهد و با درست کردن این خانه‌ها امنیت محله هم افزایش می‌یابد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اهمیت حضور خیرین در زمینه محرومیت‌زدایی از چهره شهر در خصوص برخی بند‌های تفاهم‌نامه سه جانبه اظهار کرد: بر اساس این تفاهم. نامه سه جانبه قرار شد یک هزار خانه در 40 محله محروم شناسایی و 500 خانه توسط شهرداری و 500 خانه توسط قرارگاه محرومیت زدایی احمدبن موسی(ع) احیا و بازسازی شود.

حسینی گفت: بر این اساس قرار شد به طور میانگین برای هر منزل 60 میلیون تومان هزینه شود که 15 میلیارد تومان سهم شهرداری و 15 میلیارد تومان سهم قرارگاه تعیین شد که سپاه بیشتر نسبت به احیای خانه‌های اطراف شهر و شهرداری نسبت به محرومیت‌زدایی از منازل درون شهر اقدام کردند. امسال سهم هر کدام از طرفین 30 میلیارد تومان تعیین شده و قرار است یک هزار منزل نیز امسال از محرومیت خارج شوند.

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اجرای این طرح در تمامی مناطق یازده‌گانه شهرداری این کلان‌شهر اضافه کرد: در این راستا در کل مناطق یازده‌گانه از یاوران شورا خواستیم منازل محروم را شناسایی کنند و بعد نسبت به تایید آغاز طریق بخش‌های مرتبط، اقدام می‌شود.

حسینی افزود: مسأله اصلی ما در این راستا برخی کار‌های عقب افتاده است که در گذشته انجام نشده و به امروز افتاده است، مانند خانه‌های فرسوده‌ای که در برخی نقاط مانند بافت تاریخی برجامانده و امروز به معضلی برای این محل تبدیل شده است، چراکه انجام اموری مثل سنگ‌فرش برخی معابر که امروز برای آن تصمیم‌گیری شده جزو کار‌های روزمره است.

وی با اشاره به وجود انبوه منازل فرسوده و محروم در بافت تاریخی و مشکل ساخت‌وساز در این بافت گفت: بنابر آمار غیر رسمی در منطقه تاریخی فرهنگی، بیش‌از 100 خانه میراثی داریم که احیا و نوسازی آنها مشکل است و علاوه بر مشکل نوسازی و مقاوم‌سازی وجود این منازل باعث مشکلات بهداشتی زیادی نظیر سالک شده که مردم بافت را تهدید می‌کند.

 رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص مشکل برخی از منازل اجاره‌ای نیز گفت: البته ما این مشکل را در سعدی هم داشتیم که برخی صاحبخانه‌ها به دلیل مشکل محله، منازل خود را به قیمت کمتری اجاره دادند و خود در یک محله دیگر منزلی را اجاره کرده‌اند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به ارائه برخی تسهیلات برای محرومیت‌زدایی محلات کم برخوردار بیان کرد: ما سعی داریم که صاحبان این منازل هم برای نوسازی و بهسازی منزل خود و حتی بازگشت به بافت سعدی ترغیب شوند و در این راستا، لایحه‌ای برای تسهیل ارائه شده تا حتی اگر بخواهند منزل خود را مرمت کنند، نیاز به پرداخت هزینه پروانه و پایان کار هم نباشد. معتقدیم با مرمت این منازل اعتبار و امنیت محله را افزایش می‌دهیم.

انتهای پیام/424/

دیگر خبرها

  • پاکشوما ۴۹ ساله شد
  • اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!
  • وزارت بهداشت: سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس وضع حجاب تعیین می‌شود!
  • امید برای یافتن حیات در زیر مریخ زنده شد 
  • بهره برداری بیش از ۳۰۰ طرح محرومیت زدایی آبفای گیلان
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • اراده کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شیراز برای رفع فقر
  • اعزام سفیران کریمه به خارج و داخل کشور با ۱۳۰ برنامه
  • (ویدئو) اصول درمانی طب سنتی برای زیبایی پوست
  • اصول درمانی طب سنتی برای زیبایی پوست (فیلم)