Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز- یک بالگرد و یک فروند هواپیمای آب پاش در اختیار فارس قرار دارد تا این استان تابستان را با کمترین خسارت حریق جنگل ها سپری کند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: سال‌هاست که حریق جنگل ها در ایام تابستان تبدیل به مشکلی شده که منجر به خساراتی به این عرصه ها می شود.

درختانی که می سوزند و عرصه هایی که به خاکستر تبیدل می شوند تا تابستان برای محیط زیست و منابع طبیعی فارس کابوس وار سپری شود اما طی مدت اخیر کنترل این آتش سوزی ها دغدغه جدی مسئولان امر شده تا شاید بتوانند تعداد دفعات و سطح آن را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل بحران استانداری فارس در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه تجارب بسیار خوبی طی سال گذشته کسب کرده ایم و به رغم اینکه به علت بارش های بسیار خوب فصل زمستان و بهار عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست برای آتش سوزی مستعد هستند و با توجه به اقدامات انجام شده در راستای برنامه ریزی، سازماندهی، آموزش، تامین تجهیزات انفرادی و تخصصی و هماهنگی های بین بخشی از جمله فرمانداران و دستگاه های اجرایی و در مرکز استان بین دستگاه های اجرایی عضو شورای هماهنگی و نیروهای نظامی و انتظامی، این آمادگی وجود داشته و وجود دارد که در صورت وقوع آتش سوزی با حضور و اقدام به موقع دستگاه های مسئول (منابع طبیعی و محیط زیست) و در صورت لزوم دخالت و مدیریت فرمانداران و دستگاه های اجرایی شهرستان و استان، حریق در حداقل زمان ممکن مهار شود.

حسن فیاض پور ادامه داد: با وجود تعدد دفعات آتش سوزی که به دلایل مختلفی ازجمله سهل انگاری بهره برداران عرصه های ملی یا گردشگران صورت می گیرد، نسبت سنوات گذشته سطح آتش سوزی در حد قابل توجهی کاهش یافته است.

وی گفت: در حال حاضر حداقل یک فروند بالگرد و یک فروند هواپیمای آب پاش در اخیتار استان است و منابع مالی برای پرداخت هزینه های این دو و همینطور خرید تجهیزات انفرادی از محل اعتبارات مدیریت بحران در سطح کشور و استان در اختیار دستگاه های مسئول قرار گرفته است.

مدیر کل بحران استانداری فارس بیان کرد: همچنین به موازات این اقدامات از سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری با تلاش یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست و دستگاه ها امنیتی و انتظامی در شهرستان های مختلف، تعدادی از افراد متخلف شناسایی و با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شهرستان ها شده اند که برای چند مورد از آنها حکم صادر شده و بقیه در انتظار صدور حکم هستند.

فیاض پور ادامه داد: امیدواریم که مردم ابتدا از بابت ضرورت حفظ منابع ملی و انفال دقت لازم را داشته باشند، در صورت حضور در عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست و افراد سودجو و متخلف اکیدا تذکر داده می شود که چنانچه خطایی در این حوزه از آنها سر بزند جرم سنگینی در انتظار خواهد بود که بر حسب قانون با شناسایی دستگاه های مربوطه به اشد مجازات خواهند رسید.

وی همچنین گفت: تعداد دفعات حریق نسبت به دو سال قبل از نظر سطح ۶۰ درصد و از نظر تعداد ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مهر، تابستان از راه رسیده و ووقع آتش سوزی هم اجتناب ناپذیر است از یکسو سهل انگاری های کوچک زمینه حریق های بزرگ را فراهم می کند و از یک سوی دیگر این حریق ها خسارات سنگینی را به عرصه های جنگلی و زیست محیطی ایجاد می کند.

با تدابیری که اتخاذ شده شاید امسال برای درختان و عرصه های زیست محیطی فصل کم خطرتری باشد، فصلی که در آن درخت ها دیگر زغال نمی شوند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۲۶۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأسیس بانک ذخایر دریایی ایران به مناسبت روز ملی خلیج فارس

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: این مرکز با همکاری ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان محیط زیست و استانداری هرمزگان، اقدام به راه‌اندازی بانک ذخایر دریایی کرده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسین شاهسوارانی؛ سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، با اشاره به افتتاح بانک ذخایر دریایی به مناسبت روز ملی خلیج فارس گفت: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران که در سال 1386 به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد، تاکنون از ذخایر گونه‌های مختلف گیاهی، جانوری و میکروارگانیسمی در سطح کشور، از جمله یوز ایرانی، نگهداری و حفاظت کرده است.

وی در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال گذشته مبنی بر لزوم توجه به اقتصاد دریامحور، افزود: با توجه به پهنه گسترده آب‌های کشور، ضرورت ایجاد بانک ذخایر دریایی به منظور حفظ و بهره‌برداری از این منابع ارزشمند احساس می‌شد. خوشبختانه با افتتاح این بانک، گامی مهم در جهت تحقق این هدف برداشته شد.

شاهسوارانی با بیان اینکه خلیج فارس و دریای خزر از تنوع زیستی بی‌نظیری برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: علاوه بر تنوع زیستی، این منابع می‌توانند در زمینه‌های مختلفی همچون پزشکی، دارویی و امنیت غذایی مورد استفاده قرار بگیرند. زیست‌ بانک‌ها بستری را برای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فراهم می‌کند تا ضمن مطالعه و بررسی این منابع، برای حفظ ذخایر و توسعه کاربردهای آنها در صنایع مختلف، تحقیقات لازم را انجام دهند.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اشاره به اهمیت حفظ و بهره‌برداری پایدار از منابع دریایی، اظهار کرد: کشورهایی که از دریا به عنوان منبع ثروت و فرصت استفاده می‌کنند، پیش‌قدم در جمع‌آوری و مطالعه ذخایر ژنتیکی و زیستی این پهنه‌های آبی شده‌اند.

وی در ادامه با تشریح اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت: این مرکز با همکاری ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان محیط زیست و استانداری هرمزگان، اقدام به راه‌اندازی بانک ذخایر دریایی کرده است. در این طرح، استان‌های ساحلی نیز مشارکت فعال خواهند داشت.

شاهسوارانی با تاکید بر ضرورت حفظ و مطالعه این ذخایر ارزشمند، خاطرنشان کرد: هدف از این طرح، جمع‌آوری نمونه‌ها و انجام مطالعات ژنتیکی بر روی آنها است. این مطالعات به ما کمک می‌کند تا از آلودگی‌های محیط زیستی، فعالیت‌های کشورهای همسایه در منطقه و ضرورت حفاظت از این ذخایر ژنتیکی، اطلاعات دقیقی به دست آوریم.

وی در ادامه افزود: پس از جمع‌آوری نمونه‌ها، با همکاری وزارت بهداشت، وزارت علوم، سازمان محیط زیست و سایر نهادهای ذیربط، تحقیقات تکمیلی بر روی آنها انجام خواهد شد. این امر زمینه‌ساز توسعه دانش و فناوری در حوزه‌های مختلفی همچون پزشکی، دارویی، کشاورزی و امنیت غذایی خواهد شد.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران درباره محل نگهداری بانک ژنتیک توضیح داد: اگرچه مرکز اصلی نگهداری ذخایر ژنتیکی در تهران و کرج قرار دارد، اما با توجه به اهمیت این منابع، دفاتر استانی نیز در سراسر کشور، به ویژه در استان‌های ساحلی، فعال خواهند بود. متمرکز کردن کامل ذخایر در یک نقطه از نظر امنیتی و لجستیکی منطقی نیست.

وی در ادامه با تاکید بر نقش حیاتی ذخایر ژنتیکی در امنیت غذایی و سلامت، گفت: حفظ و بهره‌برداری اصولی از منابع ژنتیکی، نقشی اساسی در تأمین امنیت غذایی و سلامت جامعه ایفا می‌کند.

شاهسوارانی با اشاره به چالش‌های زیست‌محیطی خلیج فارس، خاطرنشان کرد: برداشت‌های بی‌رویه از منابع، سیلاب‌ها، آلودگی‌های نفتی ناشی از فعالیت شرکت‌ها و پساب‌های تصفیه‌نشده آب شیرین‌کن‌ها که توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس به این دریا سرازیر می‌شوند، به شدت به اکوسیستم این منطقه آسیب رسانده‌اند. حفظ تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی خلیج فارس، نقشی کلیدی در احیای این پهنه آبی ارزشمند و جلوگیری از پیامدهای ناگوار زیست‌محیطی آن دارد.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اشاره به انقراض برخی گونه‌ها در سال‌های اخیر، گفت: یکی از اهداف اصلی این مرکز، احیای این گونه‌ها و حفظ تنوع زیستی ارزشمند کشور است.

وی با تاکید بر اهمیت صخره‌های مرجانی به عنوان منابعی منحصر به فرد، افزود: صخره‌های مرجانی خلیج فارس و دریای عمان، گنجینه‌ای بی‌نظیر هستند که در سطح جهان نظیر ندارند. خوشبختانه، با همکاری سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای ذی‌ربط در داخل کشور، برنامه‌های متعددی برای حفاظت از این صخره‌ها در حال اجرا است.

شاهسوارانی در ادامه با اشاره به پتانسیل‌های موجود در حوزه زیست‌فناوری و مهندسی ژنتیک، خاطرنشان کرد: امروزه با پیشرفت‌های چشمگیر در این حوزه‌ها، می‌توانیم از ترکیبات زیست‌فعال موجود در موجودات دریایی برای تولید داروها، مکمل‌های غذایی و سایر محصولات با ارزش استفاده کنیم. این امر نه تنها به ارتقای سلامت جامعه کمک می‌کند، بلکه زمینه را برای ایجاد صنایع جدید و اشتغال‌زایی در منطقه فراهم می‌کند.

وی در پایان گفت: با توسعه فعالیت‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، می‌توانیم گامی مهم در جهت حفظ تنوع زیستی، توسعه صنایع دریامحور و ارتقای امنیت غذایی کشور برداریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تأسیس بانک ذخایر دریایی ایران به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • آتش‌سوزی یک باب مغازه در تالش
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • ۱۵۰ میلیون تومان هزینه هر سورتی پرواز بالگرد اورژانس
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • راه اندازی نخستین مرکز موتور آمبولانس شهرستانی در مهاباد