Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، یکی از مهمترین و موثرترین حمله های نامنظم در جنگ، عملیات «فتح 7 » بود که طی آن رزمندگان اسلام تحت امر قرارگاه برون مرزی «رمضان» با رمز «یا فاطمة الزهرا(سلام الله علیها)» به همراه یگانهایی از معارضین کرد عراق با هدف انهدام تاسیسات نظامی و اقتصادی دشمن در منطقه «حلبچه» ، «شانه دری» ، «سیدصادق» و «اربت» در روز 7 تیرماه 1366 وارد عمل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حلبچه از شهرهای استان سلیمانیه کردستان عراق در ۱۵–۱۰ کیلومتری مرز جمهوری اسلامی ایران و ۲۲۵ کیلومتری شمال شرقی بغداد قرار دارد که این شهر در منطقه شهرزور عراق در مجاورت مرزی شهرستان پاوه و شهر سروآباد از استانهای غربی کشورمان قرار دارد.
ساکنان حلبچه در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان، در تاریخ ۱۶ تا ۱۷ مارس ۱۹۸۸ توسط رژیم وقت عراق بمباران شیمیایی شدند و بیشتر از پنج هزار غیرنظامی و بی‌دفاع در یک نیمروز در این شهر جان باختند.
این بمباران شیمیایی تقریباً هم‌زمان بود با عملیاتی مرسوم به عملیات انفال (عملیات انفال عملیاتی بود که پیرامون آن حدود ۱۸۲ هزار نفر بویژه کودکان و زنان و سالخوردگان مناطق کردنشین توسط ارتش حزب بعث عراق کشته و زنده به گور شدند).
مناطق اطراف حلبچه در آن زمان (زمان بمباران شیمیایی) در دست گروه‌های پیش‌مرگ کُرد عراقی بود.
سطح وسیع و حجم گسترده رژیم بعث عراق در استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم کرد و بی‌پناه حلبچه چنان بود که پروفسور اوبن هندریکس، رئیس آزمایشگاه سم‌شناسی بیمارستان گان فلاندر بلژیک گفت که عراق از 3 نوع گاز مختلف علیه حلبچه استفاده کرده که این گازها شامل گاز خردل (ایپریت)، گازهای اعصاب (تابون، سارین یا سومان)، VX و گاز سیانوژن هستند.
این سلاح شیمیایی توسط کشورهای غربی و با واسطه‌گری برخی شرکت های اروپایی به دست نیروهای عراق رسید. ابعاد جنایت جنگی رژیم بعث علیه بشریت در حلبچه آنچنان گسترده بود که به‌رغم سکوت رسانه‌ای غرب، موقعیت بین‏ المللی عراق و حامیان غربی و عربی وی را بسیار تضعیف کرد.
در عین حال دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران برای رسانه‌ای ساختن این جنایت، واکنش‌های بسیاری را در عرصه بین‌المللی برانگیخت.
انتشار عکس‌های قربانیان حلبچه توسط عکاسان کشورمان به‌دلیل آنکه در لحظه مرگ آنان گرفته شد بسیار تکان‌دهنده بود و بازتاب و تأثیر فراوانی برافکار عمومی جهانی گذاشت. از میان این همه تصویر عکس مرد کردی که کودک یک ساله‌‌اش را در آستانه در خانه‌‌اش در آغوش داشت به‌عنوان نماد فاجعه حلبچه شناخته شده است.
با این حال و با تداوم حملات عراق به شهرهای ایران و بی‌توجهی جامعه جهانی و سازمان ملل متحد، فاجعه حلبچه کمتر جایی در رسانه‌ها و افکار عمومی بین‌المللی یافت تا این جنایت نیز در کنار دیگر جنایت‌های رژیم بعث نادیده انگاشته شود. سکوت و انفعال مجامع بین‌المللی در قبال این جنایت تا آنجا ادامه یافت که فاجعه حلبچه در فهرست جنایت‌های جنایتکاران رژیم بعث به‌دلیل رسوایی حامیان غربی‌‌اش قرار نگرفت.
در عملیات فتح 7 یگانهای عمل کننده سپاه پاسداران و رزمندگان اسلام با انهدام ساختمان مرکزی پارازیت و دکل مخابراتی و پست برق، شهر سیدصادق عراق را به مدت چند ساعت تحت کنترل خود گرفتند و در همین فاصله به تخریب ساختمان های دولتی پرداختند.
همچنین طی این حملات به پادگان ها و یگان ضد شورش عراق خسارات سنگینی وارد آمد و 6 پایگاه حفاظتی اطراف شهر سیدصادق نیز منهدم شد که این عملیات خسارات جبران ناپذیری را بر ارتش عراق وارد آورد.
انهدام تاسیسات نظامی و اقتصادی یکی ازمهمترین مراکز پشتیبانی وعقبه جبهه شمالی دشمن، تداوم عملیاتهای نامنظم در عمق جبهه دشمن و همکاری مستمر با معارضان عراقی ، که بیشتر آنها از گروه طالبانی (یعنی اتحادیه میهنی کردستان عراق) بودند، ضربات سنگینی بر پیکر تشکیلات و سازمان نظامی دشمن وارد می آورد.
در این عملیات با یورش به پادگان «کانی پانکه» و مقر تاکتیکی 257 و انهدام مرکز موتوری لشکر 27 عراق توانستند تعداد 1545 نفر از نیروهای دشمن را کشته، زخمی و یا اسیر کنند، در جریان این یورش ها تعداد 50 دستگاه خودروی نظامی دشمن نیز به آتش کشیده شد.

** عملیات نامنظم ظفر 3 / انهدام پایگاههای دشمن توسط نیروهای ارتش
نیروی‌ زمینی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در ساعت‌ 1 بامداد روز هفتم تیر ماه سال ‌1364 بمنظور ضربه‌ زدن‌ به‌ بخشی‌ از نیروهای‌ دشمن‌ در جبهه‌ شمالی‌ جنگ تحمیلی ، عملیات‌ محدود و ضربتی‌ «ظفر3 » در مناطق عملیاتی شمال غرب کشور بود.
در عملیات ظفر3 ، رزمندگان دلاور لشکر64 پیاده ارومیه در ادامه عملیاتهای محدود، با ایجاد معبر در موانع دشمن که از مین های مختلف و شبکه های سیم خاردار آرایش یافته بود و عبور از این موانع موفق گردیدند به بیش از 15 پایگاه دشمن در منطقه عمومی واراس و آنه یورش درمناطق عملیاتی جبهه حاج عمران در شمال‌غرب را منهدم ساخته و به نیروهای عراقی تلفات و ضایعات شدیدی را وارد نماید.
حاج عمران شهری در استان اربیل در منطقه کردستان عراق در نزدیکی مرز کشورمان با و عراق است و هنگام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال ۱۳۶۲ پس از عملیات والفجر ۲ به دست رزمندگان اسلام آزاد شد.
این شهر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شمالشرقی از شهر اربیل واقع شده و منطقه عملیاتی حاج عمران، منطقه ای است سوق الجیشی مابین شهرهای پیرانشهر ایران و چومان مصطفی عراق، حاج عمران نیز نام پادگانی عراقی است در 12 کیلومتری مرز ایران و عراق، که در جاده ی مواصلاتی پیرانشهر- رواندوز(عراق) قرار گرفته است.
ارتفاع 2519 متری در منطقه عمومی حاج عمران همراه با ارتفاعات واراس، شهداء، نصر و گردمند ازعوارض حساس و کلیدی منطقه محسوب شده وعمدتاً دید بسیار مناسبی را به همه جهات نسبت به منطقه حاج عمران فراهم ساخته و کنترل حرکات را به طرف منطقه مذکور، آسان می نمود. در این میان ارتفاع شهدا وضعیت حساس تری را دارا بود لذا عملیاتهای متعددی در این منطقه اجرا و ارتفاعات منطقه بارها دست به دست گردید.
یادمان شهدای منطقه حاج عمران نیز در دامنه ارتفاعات بر مزار شش شهید گمنام احداث شده است.
در عملیات پیروزمندانه ظفر 3 ، تعداد 15 پایگاه دشمن در منطقه آسیب دید و 2 پایگاه نیروهای عراقی به طور کامل منهدم شد، بیش از 200 نفر از نیروهای متجاوز بعثی کشته و زخمی شدند، انهدام دو قبضه دوشکا، یک قبضه خمپاره انداز و دو انبار مهمات و 13 پایگاه به میزان 70 درصد از جمله ضایعات دشمن بود و همچنین تعداد ۲۰ دستگاه خودرو، 12انبار مهمات ، یک قبضه خمپاره‌انداز، مقادیری زیاد تجهیزات نظامی، تعدادی مین و مقادیری مهمات به غنیمت رزمندگان اسلام و یگانهای ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد.
اجتمام / 1095 ** 1569
گزارش : رضا رضائی مجد** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۳۱۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنرانی اخیر ابوعبیده، نویدبخش پیروزی مقاومت بود

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ رأی الیوم نوشت سخنرانی اخیر ابوعبیده و اشاره او به حمله ایران و نیز تشکر از کشور‌های حامی ازجمله عراق و لبنان و یمن نشان می‌دهد معادلات جدیدی در حال شکل گیری است.
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود در تازه‌ترین یادداشت خود آورده است: میلیون‌ها نفر بی صبرانه در انتظار سخنان ابوعبیده سخنگوی رسمی گردان‌های قسام هستند، به چند علت: نخست این که سخنرانی‌های او کوتاه و مختصر است. دوم این که درباره دستاورد‌های مقاومت در میادین مقابله با اشغالگران اخبار خوب و جدیدی می‌دهد که روحیه‌ها را تقویت می‌کند. سوم این که به دنبال شهرت و مشهور شدن در رسانه‌ها نیست. چهره خود را می‌پوشاند و فقط صدای پرطنین اوست که روح مقاومت و پایداری را تقویت می‌کند.
او در پیام ویدئویی خود که دیروز سه شنبه به مناسبت گذشت ۲۰۰ روز از آغاز جنگ در غزه و پایداری و پیروزی مقاومت منتشر شد به چند نکته اساسی اشاره کرد: نخست، تشدید مقاومت در همه شکل‌های آن و در همه عرصه‌ها را خواستار شد. این امر نشان می‌دهد روز‌ها و هفته‌های آتی شاهد افزایش تنش در میادین رویارویی خواهیم بود.
دوم، تاکید کرد که دشمن هنوز در شن و ماسه‌های غزه گرفتار است و دستاوردی جز خفت و ننگ و شکست نداشته و هنوز نتوانسته است حاصلی جز کشتار جمعی و ویرانی و قتل درو کند و چه در غزه بماند و چه خارج شود در هر دو صورت هزینه‌های سنگینی به او تحمیل خواهد شد.
سوم، تاکید مجدد بر این امر که فشار نظامی بر گردان‌های مقاومت نتیجه‌ای جز ثبات بر مواضع و حفظ کامل حقوق ملت فلسطین نخواهد داشت و نباید انتظار هیچ نوع عقب نشینی و امتیاز دادن را داشته باشیم.
چهارم، جنبش حماس به هیچ وجه از شروط خود در مورد عقب نشینی کامل نظامیان اسرائیلی از غزه و رفع محاصره آن و بازگشت همه آوارگان به خانه هایشان و آغاز فوری عملیات بازسازی کوتاه نخواهد آمد و این شروط باقی هستند و ریشه دارتر می‌شوند.
پنجم، اشاره به واکنش نظامی ایران (عملیات وعده صادق) که با شلیک ۳۶۰ موشک و پهپاد همراه بود و قواعد جدیدی برای جنگ وضع کرد و محاسبات دشمن را به هم ریخت.
ششم، تقدیر و تشکر فراوان از مقاومت فزاینده مقابل اشغالگران در کرانه باختری و توصیف آن به عنوان واکنش عصبی اشغالگران که نشانگر پیروزی مقاومت و به هم ریختگی و ناامیدی دشمن است.
هفتم، تقدیر و تشکر از همه طرف‌های عربی، از جمله مردم و گروه‌های مختلف و به ویژه عراق و لبنان و یمن که از عملیات طوفان الاقصی حمایت کردند.
این که گردان‌های مقاومت در نوار غزه به مدت ۲۰۰ روز پایداری می‌کنند آن هم در برابر چهارمین ارتش قوی در جهان که مورد حمایت ابرقدرت‌هایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه است؛ در حالی که تانک و گنبد آهنین و ناو جنگی و انواع هواپیما‌های گروه اف و بیش از ۵۶۰ هزار سرباز ندارند، این یک پیروزی بزرگ و بی سابقه در هر مکان دیگری ازجهان و مایه افتخار و سربلندی است.
مقاومت که در نوار غزه تحت محاصره و گرسنه است همان است که فرمانده اطلاعات نظامی اسرائیل را به زانو در آورد و رژیم اشغالگر را به عقب کشیدن همه گردان‌ها ولشکرهایش کرد تا برای جلوگیری از افزایش خسارات فرار کنند و به این ترتیب اسطوره بازدارندگی اسرائیل را نابود کرد وپایه‌های طرح صهیوینستی را به لرزه درآورد و آن را از ریشه درآورد. این مقاومت و میلیون‌ها نفر از یارانش حق دارند گذشت ۲۰۰ روز پایداری و مقاومت و درهم شکستن همه طرح‌های دشمن و ایجاد ترس و وحشت در میان صوف شهرک نشینان و حامیانش را جشن بگیرند.
به لطف گردان‌های مقاومت و پایداری آنها در نوار غزه و یکپارچگی جبهه ها، ایران نیز به یک کشور مقابله کننده تبدیل شد و یمن هم ابرقدرتی شد که بدون ترس و تردید مقابل ناو‌های نظامی و تجاری آمریکا می‌ایستد. مناطق جلیل علیا و سفلی در در شمال فلسطین اشغالی اکنون گلوله‌ای از آتش هستند که باعث گریختن ۲۵۰ هزار شهرک نشین از ترس موشک‌ها و پهپاد‌های حزب الله شده است و این موشک‌ها و پهپاد‌ها یک جنگ فرسایشی طولانی مدت را از جنوب لبنان رقم زده اند. البته موشک‌ها و پهپاد‌های مقاومت اسلامی در عراق نیز با قدرت وارد میدان دشه اند و پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه و شهرک ایلات و فرودگاه حیفا و سکو‌های گازی دشمن در میدان کاریش را بمباران می‌کنند.
ابوعبیده که به نامی طغیانگر برای متولدین نسل پیروزی در سراسر جهان عربی و اسلامی تبدیل شده است هرگاه برای سخنرانی جلو دوربین قرار می‌گیرد بشارت پیروزی و بازگشت روح کرامت به امت محمد (ص) و بیدار کردن آن از خواب عمیقش را می‌دهد.
یادداشت خود را با سخنان ابراهیم رئیس رئیس جمهور ایران در نخستین اظهارات او هنگام سفر به کشور همسایه، پاکستان، در روز سه شنبه به پایان می‌بریم که به اسرائیل هشدار داد اگر به خاک ایران حمله کند از صفحه وجود محو خواهد شد و چیزی به نام رژیم صهیونیستی از آن باقی نخواهد ماند.
آیا این اسرائیل جرئت حمله به ایران یا سفارتخانه‌ها و مستشاران این کشور در داخل یا خارج از خاک آن را بعد از عملیات وعده صادق که تکمیل کننده عملیات طوفان الاقصی و ۲۰۰ روز پایداری بود خواهد یافت: جواب خیر است.
تا وقتی یحیی السنوار و مشاوران او جنگ قهرمانانه را از قلب نوار غزه هدایت می‌کنند و تا وقتی ابوعبیده نعمه پیروزی را هراز چندگاه سر می‌دهد این به آن معناست که دوران اسرائیل به سر آمده و زمان رشد و نمو جهان عربی جدیدی با عنوان مقاومت و شهادت بر ویرانه‌های آن است.

دیگر خبرها

  • حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها + جزئیات
  • سخنرانی اخیر ابوعبیده، نویدبخش پیروزی مقاومت بود
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • توافق الاعرجی با احمدیان درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات
  • تأثیرات راهبردی عملیات وعده صادق در سطح منطقه و جهان
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد
  • سرلشکر باقری: عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی درسطح منطقه و جهان داشت/ همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم