Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@05:29:16 GMT

سیلی سنگین امیر قطر به ائتلاف اعراب علیه ایران

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۳۱۲۱۳

با وجودی که عربستان سعودی کل توان مالی خود را در میان گذاشت و ایالات متحده و رژیم اسرائیل کل لابی گری و توان سیاسی خود را در میان گذاشتند اما پس از شام آخر همه رهبران کشورهایی که در ریاض گرد هم آمده بودند به کشورهای خود بازگشتند تا سیاست های خاص خود را دنبال کنند!

العالم: تماس امیر قطر با روحانی در عید سعید فطر را می توان شکست مفتضحانه ائتلاف ریاض بر علیه ایران تلقی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اسپوتنیک در یادداشتی به قلم عماد آبشناس نوشت: در اکثر مناسبت ها مخصوصا مناسبت های اسلامی امیر قطر و رئیس جمهوری ایران دائما با هم تماس دارند، اما تماس این بار شیخ تمیم با دکتر روحانی معناهای بسیار زیادی داشت که کوچکترین آن را می توان شکست مفتضحانه ائتلاف ریاض بر علیه ایران تلقی کرد؛ ائتلافی که عربستان سعودی و ایالات متحده و اسرائیل چه امیدها بر آن بسته بودند، اما همچون ائتلاف های سابقی که قرار بود علیه ایران ایجاد شود، این ائتلاف هم از بدو تولد نوزادی ناقص الخلقه به دنیا آمد.

با وجودی که عربستان سعودی کل توان مالی خود را در میان گذاشت و ایالات متحده و رژیم اسرائیل کل لابی گری و توان سیاسی خود را در میان گذاشتند اما پس از شام آخر همه رهبران کشورهایی که در ریاض گرد هم آمده بودند به کشورهای خود بازگشتند تا سیاست های خاص خود را دنبال کنند!

در حالی که عربستان و ایالات متحده تلاش داشتند در این اجلاس ایران را به عنوان دشمن واحد همه کشورهای اسلامی به جای اسرائیل معرفی کنند اکثریت مطلق کشورهای اسلامی، البته آنهایی را که می توان به عنوان کشور معرفی کرد، بدون استثنا به ملک سلمان و محمد بن سلمان و پرزیدنت ترامپ پوزخند زدند.

همانند گذشته، عربستان سعودی بلا فاصله گول پوزخند رهبران کشورهای اسلامی را خورد و متصور بود که می تواند با فشار بر علیه قطر ضعیف کشی کند تا بقیه حساب کار دستشان بیایند. به همراه برخی کشورهای همسو قطر را به اتهام حمایت از تروریسم محاصره کردند و توقع داشتند بقیه با آنها همراهی کنند اما اتفاقی که پیش آمد این بود که بسیاری از کشورهایی که ریاض روی آنها حساب باز کرده بود با قطر همسو شدند و حتی برخی از کشورها مانند ترکیه و پاکستان برنامه ریزی کردند تا نیرو به قطر بفرستند تا مبادا عربستان و همپیمانانش به سرشان بزنند و به فکر ماجراجویی نظامی در قطر بیافتند.

ایران هم برای اینکه قطر را در شرایط بحرانی قرار ندهد کنار ایستاد ولی هر آنچه امکان داشت را در اختیار قطر قرار داد و به این کشور همسایه کمک کرد در قبال قلدری برادر بزرگترش بایستد.

شرایط به گونه ای شد که هر گونه ماجراجویی نظامی عربستان سعودی در قبال قطر به ماجراجویی عراق در کویت تشبیه شد و سعودی ها در نهایت متوجه شدند که اینبار خیلی به خاکی زده اند. آنها به همراه متحدینشان شرایطی را از کانال کویت برای مصالحه با قطر ارائه دادند که باور داشتند قطر احتمالا برخی از این شرایط مانند قطع رابطه با ایران و بستن پایگاه ترکیه را می پذیرد و در مورد بقیه هم چانه می زند، اما واکنش امیر قطر بسیار غیر منتظره بود.

در حالی که رئیس جمهوری مصر، کشور قطر را - که بیش از چهارصد وپنجاه هزار خانواده مصری در آن اشتغال دارند- از تبریک عید فطر مستثنا کرد، امیر کویت دیگر همپیمان عربستان در منطقه پیغام تبریک بسیار قابل تأملی برای همتای قطری فرستاد و امیر قطر هم با علنی کردن محتوای تماس خود با رئیس جمهوری ایران که مبنایش افزایش سطح روابط و همکاری و دوستی بود به طرح عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات واکنش نشان داد و عملا گفت که این پیشنهاد را پاره می کند و به دریا می ریزد!

واکنش مقامات ترکیه نیز بسیار قابل تأمل بود و آنها ضمن واکنش تند به پیشنهاد چهار کشور تحریم کننده قطر، نوعی تهدید هم برای آنها ارسال کردند.

ساده ترین کارشناس هم می توانست پیش بینی کند که پیشنهاد چهار کشور با چه پاسخی مواجه خواهد شد، در واقع این پیشنهاد ها هیچ کدام به تروریسم و اتهامی که بر علیه قطر مطرح بود مرتبط نبود و همه نشان تلاش چهار کشور برای تحمیل اراده خود بر قطر داشت رفتاری که حتی کشورهای بازنده یک جنگ نظامی و در حال اشغال هم حاضر به پذیرفتن آن نخواهند بود، چه برسد به قطر که شرایط برتر این مناقشه را در اختیار دارد.

به نظر می رسد وقت آن رسیده که سران چهارکشور همه مشاوران خود را اخراج کنند و به فکر باشند مشاوران دیگری را برای خود انتخاب کنند، مشاورانی که واقع بین وبا سواد باشند!

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۳۱۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی

علی‌اکبر محرابیان در مراسم افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در کشور سریلانکا گفت: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های آبیاری و زهکشی است. در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شدیم بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را در داخل کشور تأمین کنیم.

محرابیان ادامه داد: در بخش برق بر اساس آمار‌های آژانس بین‌المللی انرژی در حوزه تولید برق حرارتی ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان است؛ همچنین در بخش نیروگاه‌های برقابی به همت متخصصان ایرانی جزو کشور‌های برتر جهان هستیم. تاکید می‌کنیم که در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها و کشور‌ها در عرصه بین‌الملل می‌توان خیر و صلاح مشترک را آرمان قرار داد و عرصه‌های فنی و اقتصادی را انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشور‌ها و ملت‌ها در نظر گرفت و از این طریق آسایش و رفاه را به آحاد مردم تقدیم کرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به برکت این دستاورد‌ها بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صد‌های تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در ایران ساخته شده است. با توجه به ظرفیت کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب چند پروژه بزرگ را در کشورهای مختلف جهان یا در حال اجرا داریم یا به تمام رسانده‌ایم.

وی گفت: به عنوان مثال در کشور تاجیکستان از پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده و از پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به سد راغون به عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی در جهان و به تعبیری مرتفع‌ترین سد جهان به ارتفاع ۳۳۵ متر و حجم ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی اشاره کرد.

وزیر نیرو گفت: امروز نیز سد و نیروگاه بزرگ اومااویا در کشور سریلانکا به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه اوما اویا ۱۷۰۰ فرصت شغلی برای مردم سریلانکا ایجاد می‌کند و ساخت دو سد در این پروژه انجام خواهد شد. طرح چند منظوره اوما اویا که هم اکنون با همت متخصصان دو کشور و توجه ویژه دولتمردان کشور سریلانکا آماده بهره برداری است، یک پروژه پیچیده بود که از جمله اهداف احداث آن می‌توان به تولید ۱۲۰ مگاوات برق، احداث دو سد با کاربرد انتقال میان حوضه‌ای آب، تامین آب شرب بخشی از مردم و تامین آب برای ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد. اجرای موفق پروژه چند منظوره اومااویا می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا در سایر پروژه‌های مشابه دیگر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی