Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گرچه FATF (گروه ويژه اقدام مالي) اقدامات مقابله‌اي را عليه ايران يک سال ديگر تعليق کرده است، ولي کارشناسان معتقدند که اين بيانيه منجر به آن نخواهد شد که روابط بانکي ايران با دنيا ارتقاء يابد.

به گزارش ايسنا، ابتداي اين هفته بود که گروه ويژه اقدام مالي (FATF)، پس از برگزاري سلسله نشست‌هايي در اسپانيا که از 28 خرداد ‌ماه شده بود، تصميم جديد خود عليه ايران را اعلام کرد و آن تعليق اقدامات مقابله‌اي عليه ايران اين بار بدون محدوديت «قيد زمان» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کمي قبل از انتشار اين بيانيه يک منبع آگاه به ايسنا درباره‌ روند اين مذاکرات توضيح داده بود که لابي‌هاي گسترده‌اي از سوي برخي کشورهاي عربي و دولت آمريکا به راه افتاده است که FATF بار ديگر اقدامات مقابله‌اي عليه ايران را وضع کند. با اين حال اين لابي‌ها موفق نشده و مقامات ايراني قادر شده‌اند با ارائه‌ گزارشي از عملکرد ايران در يک سال گذشته آن‌ها را مجاب کنند که اقدامات مقابله‌اي عليه ايران وضع نشود. با اين حال نتيجه حاصل آمده‌ چندان مورد قبول نبوده چرا که ايران از ليست سياه خارج نشده است و آن گونه که بسياري از کارشناسان مي‌گويند گرچه اقدامات مقابله عليه ايران اعمال نخواهد شد ولي اين بيانيه جديد نيز منجر به آن نخواهد شد که ايران وضعيت بهتري در روابط بين المللي بانکي پيدا کند.
در روزهاي گذشته انديشکده خدمات متحد سلطنتي انگليس درباره تصميم جديد FATF درباره ايران در گزارشي آورده است: شايد مهم‌ترين مانع پيش روي ايران در بر قراري روابط بانکي با دنيا،‌ قرار گرفتن ايران در فهرست سياه FATF همراه با کره شمالي باشد. هر چند که از سال گذشته FATF اقدامات مقابله جويانه عليه ايران را تعليق کرده و در بيانيه جديد نيز تصميم بر تعليق اقدامات مقابله جويانه بدون قيد زمان شده است ولي اقداماتي که ايران در يک سال گذشته انجام داده است براي اين گروه براي خارج شدن از فهرست سياه کافي نبوده است.
اين گزارش همچنين به تعيين ضرب الاجل 12 ماهه FATF براي ايران اشاره کرده است که ايران بتواند خود را با استانداردهاي تعيين شده تطبيق دهد و گفته است: ضرب‌الاجل 12 ماهه FATF که در گذشته صادر شده بود غير سازنده بود زيرا نهادهاي مالي بين المللي را به انتظاري يک ساله براي ديدن نتيجه کار تشويق مي‌کرد به همين دليل شاهد اقدامات موثري از جهت آنها نبوده‌ايم.
در بخش ديگري از اين گزارش به موثر نبودن تصميم اخير FATF در بهبود روابط بانکي ايران با کشورهاي دنيا اشاره شده و بيان شده است: بااين حال پيام‌هاي دوگانه‌اي از بيانيه FATF به گوش مي‌رسد که بهبود دسترسي ايران به نظام موثر مالي بين المللي غيرممکن تر مي‌کند. ضمن اين که نمي‌تواند هشدارهايي که اين کارگروه کماکان در خصوص لزوم هوشياري بيشتر نهادهاي مالي در روابط مالي با ايران مي‌دهد چشم پوشي کرد.
آن گونه که کارشناسان ايراني‌ نيز ميگويند: بيانيه اخير FATF نمي‌تواند منجر به آن شود که ايران روابط بانکي بهتري با دنيا برقرار کند. در واقع گرچه انتظارها بر اين بود که ايران پس از بيانيه سال جاري امکان بيشتري براي برقراري روابط بانکي با دنيا داشته باشد، ولي خارج نشدن ايران از ليست سياه باعث خواهد شد که روابط کارگزاري ايران همچنان با مشکل رو به رو شود. در واقع ما هنوز نمي‌توانيم مثل زمان قبل تحريم ها بدون محدوديت روابط و عمليات ارزي با کشورهاي دنيا بر قرار کنيم و به اين ترتيب عمليات ارزي ما کنترل شده و با اسناد براي اهداف روشن و از طريق بانک‌هاي خاص انجام خواهد شد.همچنين همانگونه که در دو سال اخير مشاهده شده است براي روابط بانکي ايران يک بانک خاص تعيين شده و عملا بانک‌هاي بزرگ دنيا براي برقراري روابط بانکي با ايران اقدام نخواهند کرد.
بنابر آنچه گفته شد نميتوان بيانيه FATF را گامي به جلو دانست، همان گونه که از بيانيه مرکز اطلاعات مالي و دبيرخانه شوراي عالي مبارزه با پول شويي هم مشخص است تصميم اخير FATF رضايتمندي مقامات ايران را هم بهدنبال نداشته است.
ايران چه موانعي دارد؟
به زعم کارشناسان ايران براي جلب نظر FATF موانع سنگيني را پيش روي خود دارد. ابتدا مسائل مربوط به منطقه است و لابي گسترده اي که برخي کشورهاي عربي اعمال مي کنند. اين موضوع در کنار تغيير دولت آمريکا و تلاش هاي دولت ترامپ براي منزوي کردن ايران نيز قابل توجه است. انگونه که يک منبع آگاه از مذاکرات به ايسنا توضيح داده است نماينده برخي کشورها در FATF اظهار کرده اند که اين هجمه وارده عليه ايران براي جلوگيري از تصميم FATF در زمينه خروج ايران از ليست سياه بي سابقه بوده است.
از سوي ديگر کارشناسان شرايطي که FATF تعيين کرده تا ايران براي خروج از ليست سياه به آن عمل کند را بسيار سنگين ارزيابي کرده و معتقدند عمل به آن مستلزم ارتقاي شفافيت بالا در روابط مالي ايران است که با توجه به بدوي بودن بسياري از سيستم‌هاي اطلاعاتي در ايران نمي‌توان انتظار داشت که ايران به همين سادگي و در مدت زمان کوتاه بتواند شفافيت در مبادلات مالي در ايران را افزايش داده و اعتماد FATF را جلب کرد.
مثلا يکي از درخواست‌هاي FATF از ايران اين بوده است که سهامداراني که شرکتي را ثبت مي‌کنند بايد اطلاعات مربوط به ساير شرکت‌هايي که آنها در آن سهم دارند نيز روشن شود به اين ترتيب مشخص شود هر کسي دقيقا و در کجا چقدر سهم دارد و به همين ترتيب همه مسائل و اطلاعات مربوط به مالکيت افراد ثبت شود. اين در حالي است که چنين سيستمي در ايران وجود ندارد و در حوزه ثبت اطلاعات مالکيت بسيار ضعيف هستيم.در زمينه‌ي فقر اطلاعات مالي در ايران همين بس که دولت در سال‌هاي گذشته نتوانست اطلاعات لازم را در جهت تمول افراد جامعه را به دست آورد و به موجب آن براي ساماندهييارانه‌هاي آنها تصميم گيري کند.
آنگونه که برخي کارشناسان ميگويند در نتيجه اطلاعات تار عنکبوتي مورد نياز FATF براي شفافيت درباره‌ي سهامداران در ايران قابل اکتساب نيست و در موارد بسياري ديده مي‌شود که دولت اطلاعات کافي در اين زمينه ندارد که حتي برخي نهادها به چه کساني تعلق دارد چقدر دارايي دارد و غيره و به اين ترتيب در موارد بسياري خيلي دير به اسامي افراد مي‌رسد.
ضمن اينکه در شرايط کنوني قوانين و مقررات لازم را هم براي ارتقاء شفافيت در ايران نداريم.کارشناسان افزايش شفافيت و ارتقاي دسترسي به اطلاعات مالي افراد را در ايران موضوعي نمي‌دانند که طي يک تا دو سال قابل حصول باشند و به اين ترتيب اگر دولت عزمي جدي در اين زمينه داشته باشد حداقل به چهار يا پنج سال زمان لازم است.
هياهوهاي سياسي عليه تعامل ايران با FATF
اگر از مهم ترين دلايل انجام مذاکرات هسته‌اي بتوان به مورد تمايل ايران براي برقراري روابط اقتصادي با جهان بين الملل اشاره کرد، برقراري روابط بانکي با جهان مهم ترين لازمه‌ روابط اقتصادي است. به اين منظور ايران ناگزير است که براي جلب اعتماد بانک‌هاي دنيا به پروتکل‌ها و قراردادهاي بانکي ميان کشورها ملحق شود. FATF يا گروه اقدام مالي يکي از سازمان‌هاي مهمي است که ايران براي برقراري روابط بانکي بين المللي با دنيا بايد با آن تعامل داشته باشد. FATF يا گروه ويژه اقدام مالي يک سازمان بين المللي متشکل از 198 کشور است که براي مبارزه با پول شويي و تامين مالي تروريسم تشکيل شده است و چون بناي اين سازمان ارتباطات متقابل ميان بانک‌هاي دنيا است. عدم تعامل ايران با اين سازمان منجر به آن خواهد شد که بانک‌هاي مختلف در کشورهاي دنيا تمايلي براي ارتباط با ايران نداشته باشند چون در غير اين صورت به موجب قوانين و مقررات اين سازمان با تحريم و اقدامات متقابل ساير بانک‌ها در دنيا روبه‌رو خواهند شد.
بنابر آنچه گفته شد گرچه تصميم اخير FATF چندان مورد رضايت ايران نبوده و بهبود روابط بانکي ايران منجر نخواهد شد ولي به هر حال ايران نيز براي بهبود روابط بانکي خود با دنيا گريزي ندارد جز اينکه امور تصدي گرانه خود را کاهش داده و در عوض بيشتر توان خود را صرف اموري کند که به ارتقاي شفافيت منجر شده و بتواند تعاملات سازنده تري را با نظام مالي دنيا بر قرار کند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۳۲۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری مسافری با راننده اتوبوس منجر به تصادف شد (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تصادف با یک خودروی ورزشی در خیابان (فیلم) تصادف پسر رونالدو با خودرو به همراه دوستش (فیلم) تصادف یک خودرو با پارکینگ خانه‌ای در کالیفرنیا (فیلم)

دیگر خبرها

  • بیت المقدس عملیاتی منجر به آزادسازی پاره تن ایران+فیلم
  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • سقف خرید و تراکنش کارتی در پست بانک ایران افزایش یافت
  • اختیارات درویش محدود شد؛ سایه ناظر مالی روی امضاهای مدیرعامل پرسپولیس
  • سایه ناظر مالی روی امضاهای مدیرعامل پرسپولیس
  • درگیری مسافری با راننده اتوبوس منجر به تصادف شد (فیلم)
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق