Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارحوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ در اردیبهشت ماه برگزار شد و متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی از اول تا دهم تیرماه امکان انتخاب رشته در رشته محل‌های ارائه شده این دانشگاه را دارند، اما در این میان تصمیمات ناگهانی، وضعیت انتخاب رشته دانشجویان را با اما و اگر‌های بسیاری روبه رو کرده و با توجه به اینکه این روز‌ها تب ادامه تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی بالا رفته و دانشگاه آزاد نیز سهم قابل توجهی در پذیرش متقاضیان دارد، این تصمیم ناگهانی در حذف قریب به سه هزار رشته محل چالش‌های بسیاری را برای داوطلبان و حتی اساتید دانشگاه آزاد به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این تصمیم ۲ هزار و ۸۰۰ رشته محل کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی حذف شد که ۲ هزار و ۳۰۰ رشته‌محل مربوط به رشته‌های یک‌بار پذیرش و مابقی مربوط به واحد الکترونیک و برخی واحد‌های دیگر است و این امر در حالی رخ داده که اعضای هیئت علمی برای این رشته‌ها در دانشگاه آزاد به خدمت گرفته شدند و با این تصمیم مساله فعالیت و حقوق آنها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پشت پرده تغییرات در دانشگاه آزاد چیست؟

حجت‌الاسلام "علیرضا سلیمی" عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش در این رابطه گفت: نحوه برخورد وزارت علوم شائبه سیاسی بودن را ایجاد کرده است، چراکه در دوره قبل چنین امری اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: حتی رشته‌هایی که حدود ۱۵ سال در دانشگاه آزاد ارائه می‌شد و در برخی واحد‌ها دارای هیئت علمی بود، اکنون حذف شده و امیدواریم وزارت علوم روش خود را در این مورد تغییر دهد.

سلیمی بیان کرد: کمیسیون آ‌موزش تحقیقات قطعا این موضوع را پیگیری خواهد کرد، زیرا حذف این رشته‌ها موجب تعطیلی صد واحد دانشگاهی در کل کشور می‌شود.

تعدیل نیروی انسانی پس از حذف رشته محل های کارشناسی ارشد

منادی معاون امور مجلس دانشگاه آزاد گفت: حذف رشته محل‌های این دانشگاه یک امر کارشناسی به نظر نمی‌رسد چراکه اگر این روند با کار کارشناسی صورت گرفته بود به یکباره ۳ هزار رشته محل این دانشگاه حذف نمی‌شد و این تصمیم سیاست‌های دولت درخصوص افزایش و توسعه موضوع اشتغال مطابقت ندارد چراکه با حذف این تعداد رشته محل باید ۳۰ درصد از کادر اداری و اعضای هیات علمی این دانشگاه تعدیل شوند تا بتوانیم فعالیت خود را ادامه دهیم.

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: ما می‌خواهیم این بحث را به صورت علمی و کاملا حرفه‌ای نگاه و بررسی کنیم لذا برای جلسه روز یکشنبه این کمیسیون از فرهادی وزیر علوم و نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی برای پیگیری این موضوع دعوت کردیم هرچند وزارت علوم دلیل حذف برخی رشته‌های تحصیلی از دانشگاه آزاد را آمایش سرزمینی و نبود تعداد کافی هیئت علمی در برخی واحد‌ها اعلام کرد در حالی که در برخی از رشته‌های حذف شده تعداد هیئت علمی کافی است.

تعیین تکلیف وزارت علوم برای دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۳۶۱ در چرخه آموزش عالی کشور مشغول به فعالیت است و تاکنون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه آزاد دارای بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه، ۲۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی و صد‌ها آزمایشگاه و کارگاه و بیش از ۴۰۰ واحد و مرکز آموزشی است و حدود ۳۴ هزار عضو هیئت علمی و ۳۱ هزار پرسنل در آن مشغول کار هستند که این حذف بر تمام موارد یادشده تاثیرگذار خواهد بود.

عباس گوهری مدیرکل برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد گفت: در صورتی که ظرفیت پذیرش دانشجو این دانشگاه به واسطه حذف رشته محل‌ها کاهش یابد، بخشی از دانشجویان به سمت دانشگاه‌های پیام نور و غیر انتفاعی می‌رود، اما این سوال مطرح است که آیا این دانشگاه‌ها نیز استاندارد‌های لازم را دارند.

وی با بیان اینکه حذف رشته محل‌های این دانشگاه منطقی نبوده، افزود: وزارت علوم براساس چه معیاری به واحد‌ها اجازه برگزاری دوره‌های دکتری را داده است، اما در همان رشته محل‌ها رشته‌های کارشناسی ارشد حذف شده است.

علیرضا ر‌هایی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد رشته‌های موجود در این دانشگاه عنوان کرد: حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ رشته برای متقاضیان در نظر گرفته شده و شرایط آموزشی در رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان مناسب است.

کیفیت بخشی بهانه‌ای برای حذف رشته‌ها

وزارت علوم در پاسخ به شائبه کاهش دانشجویان دانشگاه آزاد به دنبال حذف برخی از رشته‌های این دانشگاه، این مساله را در جهت کیفیت بخشی دانسته است.

براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر گونه گسترش مراکز آموزش عالی و تصویب رشته‌ها منوط به احراز شرایط و شاخص‌های مصوب شورای گسترش آموزش عالی بوده و مقرر شده این روند در مورد کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعم از دولتی، غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی اعمال شود. به این ترتیب صرفاً به رشته‌هایی که دارای مجوز از شورای گسترش باشند، ظرفیت پذیرش دانشجو داده می‌شود.

علی آهون منش رئیس دانشگاه غیرانتفاعی و موسسات غیردولتی اظهار کرد: بر طبق ابلاغیه جدید وزارت علوم دانشگاه‌هایی که خواهان جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد بوده باید در رشته مورد نظر یک دانشیار و 2 استادیار را جذب کنند تا مجوز این کار از طرف وزارتخانه صادر شود.

وی عنوان کرد: اگر دانشگاهی در هر رشته‌ای شرط جذب یک دانشیار و 2 استادیار را را انجام ندهد بنا بر ابلاغیه وزارت علوم آن رشته از دفترچه انتخاب رشته در مقطع ارشد حذف می‌شود.

اظهارنظر چند وجهی مسئولان مربوطه درباره حذف رشته‌ها از دانشگاه آزاد پاسخی قانع کننده نبود و توسعه دکتری در برخی واحد‌های حذف شده در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل کیفیت بخشی ابهام حذف رشته‌ها را دوچندان کرده که در این میان متقاضیان شرکت در دانشگاه بیشترین آسیب را می‌بینند و باید منتظر ماند تا در جلسه آتی کمیسیون مجلس چه سرنوشتی در انتظار این دانشگاه و ذینفعان آن است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۳۳۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نوبت اول کنکور/ رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ صبح امروز با رقابت داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی آغاز شد.   هزار و ۶۴۲ نفر در رشته ریاضی و ۵ هزار و ۶۳۷ نفر در رشته انسانی با هم رقابت می‌کنند.   آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی هم عصر امروز برگزار می‌شود.   ۹۹۰ نفر در رشته زبان و ۶۲۶ نفر در رشته هنر شرکت کرده اند.   گروه آزمایشی علوم تجربی هم صبح جمعه با شرکت ۶ هزار و ۶۴۷ داوطلب برگزار می‌شود.   آزمون سراسری در موسسه آموزش عالی کارقزوین - البرز، موسسه آموزش عالی غیاث الدین جمشید کاشانی آبیک، مرکز آموزش علوم و فنون -قزوین- محمدیه، دانشگاه آزاد اسلامی بوئین زهرا، آموزش و پرورش تاکستان، دانشگاه پیام نور مرکز قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و دانشگاه بین المللی امامن خمینی (ره) برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است
  • امشب، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳
  • آغاز انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی
  • انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی تا ۱۰ اردیبهشت
  • امشب آخرین مهلت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس میزبان آزمون کنکور سراسری
  • ماراتُن علمی متقاضیان آزمون سراسری برای تصاحب صندلی‌های دانشگاه‌ها
  • رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در قزوین
  • آغاز رقابت داوطلبان کنکور در چهارمحال و بختیاری
  • آغاز نوبت اول کنکور/ رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز