Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه رشد اقتصادی اعلام شده از سوی دولت قابل لمس در زندگی و رفاه مردم نبوده، گفت: متوسط درآمد سرانه ما در کشور تغییری نداشته و بهبود نیافته است.


 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رشد اقتصادی مولفه‌ای که هر چهار سال یکبار تحت تاثیر سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌ها قرار گرفته و از طریق تبیین دیدگاه‌های متفاوت در قالب درصدهای گوناگون هر ساله به مردم ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بانک مرکزی طبق روال معمول آمار رشد اقتصادی را اعلام کرد که بر این اساس تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۵ (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) به 6691/1 هزار میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با رقم دوره مشابه سال قبل، معادل 12/5 درصد افزایش یافت.
شایان ذکر است که بررسی سهم فعالیت‌های مختلف اقتصادی در افزایش تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که در سال 1395 ارزش افزوده فعالیت‌های نفت و صنعت به ترتیب با سهمی معادل 8/9 و 88 واحد درصد از رشد اقتصادی، نقش عمده‌ای در افزایش رشد تولید ناخالص داخلی ایفا کرده‌اند. در مقابل ارزش افزوده فعالیت «ساختمان» با سهمی معادل 0/8- واحد درصد از رشد 12/5 درصدی، نقش کاهنده‌ای در تولید ناخالص داخلی طی دوره زمانی مورد نظر داشته است.
این در حالی است که با توجه به رشد فزاینده اقتصاد طی سال‌های اخیر رفته رفته شاهد کاهش قدرت خرید مردم بوده ایم و کاهش ارزش پول ملی نمونه بارز این مسئله است. همچنین، مطابق با آخرین گزارش مرکز آمار، قدرت خرید هر هزار تومان درسال 84 امروز به 2666 تومان رسیده که نشان از کاهش 734 درصدی دارد.
مطلب فوق بیانگر این است که بر خلاف روند صعودی نرخ رشد اقتصادی، قدرت خرید مردم روند نزولی خود را پشت سر گذاشته و هنوز شاهد تاثیر کاهش نرخ تورم بر قدرت خرید آنان نبوده‌ایم.
شایان ذکر است که چندی پیش علیرضا کلاهی صمدی رئیس‌هیئت مدیره سندیکای صنعت برق در یکی از جلسات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرده بود: به رغم موفقیت دولت در تبدیل عمیق‌ترین رکود اقتصادی، متأسفانه رشد اقتصادی در دولت یازدهم متوازن نبوده است.
وی با بیان اینکه توجه بیش از حد به صنایع بالادستی یکی از علل نامتوازن بودن این رشد بوده است، افزود: تمرکز بیش از حد منابع مالی بر این صنایع و استفاده کمتر از بنگاه‌های کوچک و متوسط مولد سبب شد تا علی‌‌رغم اعطای یارانه‌ها، تولیدات صنایع کشور با قیمت نازل‌تری به کشورهای دیگر صادر شده و بیشتر شاهد اشتغالزایی کشورهای همسایه باشیم.
در همین راستا احمد خدابخشی، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تداوم اجرای شعار اقتصاد مقاومتی در کشور عنوان کرده بود: در سال گذشته رشد خوبی در برخی حوزه‌های کشور مانند پتروشیمی اتفاق افتاده  بود، اما در مقابل بخش‌هایی مانند فلزات اساسی و طرح‌های عمرانی رشد منفی را پشت سر گذاشته بودند. همچنین، با توجه به تأکیدات سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر کاهش وابستگی به نفت، مسلما این پیشرفت‌ها با سیاست‌های مذکور تناسب چندانی ندارند.
وی ضمن بیان اینکه رشد اقتصادی اعلام شده از سوی دولت قابل لمس در زندگی و رفاه مردم نبوده است، گفت: متوسط درآمد سرانه ما در کشور تغییری نداشته و بهبود نیافته و این متوسط درآمد نسبت به گذشته بهتر نشده است.
دستیابی به رشد اقتصادی نیازمند مولفه‌های متعددی است. در وهله نخست باید شرایط برای کاهش نرخ تورم فراهم، سپس بسترهای لازم برای  اشتغالزایی قشر جوان تحصیلکرده مهیا شود.
با توجه به کاهش فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی وعنایت به این موضوع که اعطای تسهیلات در قالب طرح رونق تولید هم بدلیل اینکه بخشی تحت عنوان معوقات بانکی به بانک باز می‌گشت و بخش دیگری نیز صرف تسویه حساب‌ها و بدهی می‌شد و عملا دردی را دوا نکرد انتظار می‌رود تا بستر مناسب برای خروج از رکود واحدهای صنعتی فراهم شود تا شاهد رشد اقتصادی به همراه رونق تولید و افزایش قدرت خرید مردم باشیم.
با وجود رشد نرخ بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم، اعلام رشد اقتصادی غیرملموس برای مردم آمار و ارقامی بیش نیست و رشد اقتصادی پایدار نیازمند گردش مناسب چرخه اقتصادی است.

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۳۳۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند

  به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کرمان، حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی در خطبه‌های نماز جمعه کرمان گفت: دولت باید عزم خود را جزم کند تا آسیب پذیری کشور در بخش اقتصاد را چاره‌اندیشی نماید و کام تلخ اقشار کم درآمد را تبدیل به شیرینی کند و این جز با یک حرکت هماهنگ همراه و همگام مثل عملیات وعده صادق محقق نمی‌شود و این توقع ما از دولت انقلابی و مردمی ریاست جمهور است که این اتفاق به بهترین وجه ممکن در بخش اقتصادی رقم بخورد.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: باید با فعال کردن مراکز اقتصادی کشور و تقسیم کار دقیق و تشکیل مرکز عملیات هوشمند و فعال اقتصادی در کشور بتوانند رنج چند ساله تورم و کاهش ارزش پول ملی را به پایان برسانند .

خطیب جمعه کرمان عنوان کرد: ایران قوی الزاماتی دارد همانطور که در بخش نظامی آنقدر پیشرفت کرده‌ایم آنچنانکه عملیات وعده صادق را با افتخار هرچه تمام ‌تر دردنیای پرآشوب امروز در یک اعلام رسمی می‌توانیم انجام دهیم و به نتیجه رساند، باید در بخش اقتصادی هم کشور در همین تراز و جایگاه قرار بگیرد.

وی همچنین شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را تسلیت گفت و افزود: این امام بزرگوار دردوران امامت خود به بهترین وجه ممکن رهبری و امامت جامعه را آنطور که شایسته است به انجام رساندند، امامی که موسس حوزه‌های علمیه و مراکز فقه و فقاهت در تاریخ تشیع و اسلام است با پرورش شاگردان فراوان با تخصص‌های متعدد توانست بخش علم و فهم را در جامعه اسلامی به اوج خود برساند.

نماینده ولی فقیه در استان سپس به شرایط کنونی فلسطین اشاره کرد وگفت:درست است که فلسطین اشغالی وغزه با تقدیم شهدای بسیار در شرایط کنونی قرار دارد اما دنیا بداند و خود را آرام آرام آماده کند برای تحولات عظیم و بزرگی که اتفاق خواهد افتاد .

وی به نتیجه دو نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا در ۱۰ سال قبل اشاره کرد وگفت: امروز این عمل به بار نشست و دانشگاه‌های اروپا و آمریکا به دفاع از مردم فلسطین قیام کرده‌اند، وقتی جنبش دانشجویی در دنیا متوجه شد که در مراکز و مجامع حقوقی بین الملل از مظلوم دفاع نمی‌کنند خود پرچم دفاع از مظلوم را به دست گرفته است.

مردم کرمان و برخی شهرستانها امروز پس از اقامه نماز جمعه در کنار یکدیگر با شرکت در راهپیمایی از مردم مظلوم غزه و مقاومت فلسطین و از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا حمایت کردند.

 

 

دیگر خبرها

  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • دولت گرفتاری اقتصادی مردم را کاهش دهد‌
  • لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور
  • مردم چشم انتظار وعده صادق اقتصادی هستند
  • فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند
  • دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند
  • دولت بدون مماشات با سوداگران امنیت اقتصادی کشور مبارزه کند
  • تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است
  • باید به تشکل‌های تولیدی و نیروی کار اولویت دهیم