Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@23:11:46 GMT

500روستای کشور هدف گردشگری قرار می گیرند

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۳۵۷۱۸

500روستای کشور هدف گردشگری قرار می گیرند

زهرا احمدی پور شامگاه چهارشنبه در چمخاله لنگرود در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت :این روستاها با دارا بودن ظرفیت های لازم در زمینه میراث فرهنگی و صنایع دستی و سه ظرفیت گردشگری، بوم گردی و توسعه صنایع دستی به عنوان هدف طرح گردشگری شناسایی و کارگاههایی برای مرمت بناهای آنها دایر می شود و بعد کاربری بناهای آنها تعریف خواهدشد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: چون اجرای همزمان این طرح ها در همه این روستاها وجود ندارد اجرای فاز اول این طرح در خرداد و تیر ماه در 78روستا شروع شده است.
وی اظهارداشت: به موازات آنها برای بقیه روستاها نیز ظرفیت سازی شروع شده است که ابتدا برای این روستاها طرح تعریف و با مشارکت انجمن های میراث و سمن ها و با همکاری وزارت کشور ،بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری در استان های مورد نظر اجرا می شود .
وی با اشاره به اینکه این طرح ها موجب تقویت زیرساخت ها و ایجاد اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری در این مناطق می شوند تصریح کرد: این طرح در روستاهایی که حداقل زیرساخت ها در آن ها وجود دارد و کارگاه یا رشته ای از قبل داشته ولی فعال نیستند اجرا می شوند.
معاون رییس جمهور گفت:برای این طرح ها تامین اعتبار شده و بخش مربوط به وزارت کشور ابلاغ شده است و بخش مربوط به سازمان میراث فرهنگی نیز به تدریج در حال اختصاص است.
وی با بیان اینکه در این طرح ظرفیت های روستا تبدیل به آورده می شود، اظهارداشت: به عنوان مثال در استان کردستان روستاهایی شناسایی شده که ارتباط از طریق قایق با هم امکانپدیر می شود و این موضوع به عنوان جاذبه های گردشگری مطرح و تورهای مسافرتی به این مکان ها رفت و آمد می کنند.
وی استان های کردستان ، کرمانشاه ، ایلام ، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان را از جمله ای روستاهای هدف گردشگری ذکر و خاطرنشان کرد : یکی از اولویت های انتخاب روستاهای هدف گردشگری بالا بودن نرخ بیکاری بود که نرخ بیکاری آنها از میانگین کشور بالاتر است و می توان در کوتاهترین زمان با ظرفیت هایی گردشگری موجود در روستاهای این استان ها به حل مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال کمک کرد .
رییس سازمان میراث فرهنگی کشور به اعطای تسهیلات به بخش گردشگری اشاره و تصریح کرد: برای طرح های گردشگری در استان ها تسهیلاتی از صندوق توسعه و بانک های عامل در نظر گرفته شده است که در کنار این تسهیلات به سرمایه گذاران یارانه هم پرداخت می شود و این امر کمک های خیلی خوبی به این عرصه بشمار می رود.
وی یادآورشد:در بخش سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته سه بار نشست بین المللی برگزار شد که تعدادی از سرمایه گذارانی که یا اصالتا ایرانی بودند و در خارج زندگی می کردند یا سرمایه گذاران خارجی بودند و در این عرصه ها فعال بودند وارد کشور شدند.
وی تصریح کرد: در این رابطه ارزشیابی هایی از ظرفیت های گردشگری در ایران انجام شده است و هنوز هیچکدام تبدیل به قرارداد مشخص نشده است اما این موضوع منجر به این شد که بتوانیم مجموعه ای از مسایلی که در سرمایه گذاری برای هتل ها وجود دارد را شناسایی و برای برطرف کردن آن مسایل که رغبت بیشتری را ایجاد می کند مشوق هایی در نظر گرفته شده و عمل شود .
وی تاکید کرد : این ظرفیت ها در سال اقتصاد مقاومتی در قالب بسته های سرمایه گذاری آماده شده است و در سال 96 درحال اجرا و عملیاتی شدن است .
وی اظهارداشت: سال 96سالی است که این بسته های سرمایه گذاری که در چهار سال گذشته در دولت تدبیر و امید انجام شده است بصورت زنجیره ای به بهره برداری می رسند که از جمله این طرح ها هتل هایی است که امروز در گیلان به بهره برداری رسید و تا پایان سال نیز تعدادی از این مجموعه های سرمایه گذاری در کشور به بهره برداری خواهند رسید.
احمدی پور افزود: تا پایان هفته دولت ، حدود23مجموعه هتل در استان های کشور که توانسته اند از تسهیلات دولت در طی چهار سال استفاده کنند به مرحله بهره برداری می رسند .
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری عصر چهارشنبه در نشستی با سمن ها و تشکل های میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در مجتمع توریستی ستاره دریا در چمخاله لنگرود مشکلات آنان را مورد بررسی قرار داد .
در این نشست مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ، جمعی از مدیران استان ، محمدحسین اصغریان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گیلان ، نماینده و فرماندار شهرستان لنگرود حضور داشتند.
در این مراسم نمایندگان تشکلها و انجمن های گردشگری و سمن ها مشکلات حوزه کاری خود را مطرح کردند.
حضور در مراسم افتتاح یک هتل در فومن، یک هتل در لاهیجان و یک مجتمع گردشگری در چمخاله لنگرود با سرمایه ای بیش از 780میلیارد ریال توسط بخش خصوصی، بازدید از نمایشگاه دائمی صنایع دستی لاهیجان از برنامه های روز چهارشنبه رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بود .
خبرنگار : نظرپور ** انتشار دهنده : بابایی
6029 /6030

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۳۵۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود

مریم جلالی در مراسم بزرگداشت روز ملی شهر میمند و برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: میمند ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد که باید این ظرفیت‌ها در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رویداد‌ها زمینه تقویت توجه را ایجاد می‌کنند و تقویت توجه نخستین گام در راستای متمایزسازی و ایجاد وضعیت مطلق است.

جلالی افزود: به‌عنوان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های میراث فرهنگی و آنچه ریشه در تاریخ دارد به‌اضافه جاذبه‌های گردشگری در کنار محصولات صنایع‌دستی یک پیوستاری درست کند که به اقتصاد منطقه کمک کند که لازمه‌اش همگرایی خانواده است.

 او ادامه داد: خانواده چه در سطح کوچک چه در سطوح محله، شهر، شهرستان و استان باید رویکرد اقتصاد هویت بنیان را سرلوحه قرار دهند و ما هم بتوانیم تسهیل گری و رفع موانع کنیم.

جلالی او در ادامه خطاب به مسئولان و مدیران حاضر در این جلسه گفت: تمامی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری و دیگر ادارات دولتی فرزندان این دیار هستند و مانند یک خانواده کار می‌کنند و وقتی خانواده مبنا باشد دیگر فرقی نمی‌کند من چه سهمی دارم این همکاری و هم‌افزایی و هم‌جوشی باید منجر به این شود که ما معیشت عزت‌آفرین داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با ابراز خرسندی از اینکه اینجا خانواده‌ها را در کنار مسئولان می‌بینم و این مسئولیتی که وجود دارد یکی در خانواده و دیگری پسر و خواهر و مادر خانواده است و این فضای خانواده محوری در سالی که مشارکت مردم در تولید حساب‌شده بسیار قیمتی است.

جلالی در ادامه تأکید کرد: صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی هوش و استعداد تاریخی ماست و یک پیوستار کامل است یعنی یک هوش و حکمتی بوده به‌طوری‌که ازگلی که می‌روییده گلاب در ظرف مسی درست می‌شود و بعد شیشه درست‌شده و ترکه‌بافی برای نگهداری شیشه درست‌شده و این توسعه است و ما باید سوار بر آن اقتصاد هویت بنیان را رونمایی کنیم.

او با اشاره به اینکه به همت شما صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی فردای روشنی را دارد اضافه کرد: میراث فرهنگی ما تنها میراث، ملموس نیست بلکه در برگ این گل‌ها قصه‌ها و لالایی‌هایی نهفته است و روایت‌هایی که در دنیای امروز ارزش‌افزوده دارد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه قصه میمند خریدار دارد و ما باید ان را روایتگری کنیم تا دنیا این قصه‌ها را خریداری کند.

او به ذکر مثال‌هایی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: یک روزگاری جمشید و اردشیر و شاپور کشورگشایی می‌کردند و جهان‌گشایی قدرت بود، یک روزگاری جهان دانی و اطلاعات قدرت بود و امروز جهان ارایی قدرت است و به همه دلیل ایران قدرت سوم را ایجاد کرده است و می‌تواند حرف در جهان داشته باشد، چون روایت‌هایی زیبایی دارد.

جلالی بابیان اینکه شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری بوده و صنعت شیشه‌گری می‌تواند به دلیل بازیافت و دوست دار محیط‌زیست بودن، به ترویج گلاب‌گیری کمک کند ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها بتواند شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را برای میمند فراهم کند و ما هم تلاش می‌کنیم این پرونده کامل شود و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شهر ملی شیشه‌گری را در میمند داشته باشیم؛ بنابراین گزارش دکتر مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و دکتر محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه امروز با سفر به شهرستان فیروزآباد ضمن حضور در مراسم روز ملی میمند از کارگاه‌های شیشه‌گری، گلاب‌گیری همچنین مزارع گل محمدی و تعدادی از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی شهر میمند بازدید کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود