Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش بی‌باک نیوز، پلیس راهور ناجا اعلام کرد: در مورد رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به تاریخ 30 خرداد 1396 مبنی بر ابطال بند 2 بخشنامه شماره 2-92/7 مورخ 17/ 07/ 1392 بازرسی پلیس راهور ناجا با موضوع رعایت حقوق شهروندی به استحضار می رساند:

1- صرفاَ بند 2 بخشنامه فوق مدنظر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بوده است، در حالی که در برخی خبرها به ابطال کل بخشنامه اشاره شده بود!

2- در بخشنامه مذکور با محوریت حقوق شهروندی بدواً به ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اشاره شده و توصیه و تأکید گردیده است که توقف خودروها توسط افسران و درجه داران مجاز فقط در زمان ارتکاب تخلفات از سوی راننده اجرایی گردد و رانندگانی که مقررات راهنمایی ورانندگی را رعایت می کنند برای همه، بالاخص برای پلیس، محترم بوده وهیچ نوع توقفی از جانب پلیس برای آنان اعمال نمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اگر نظر هیئت عمومی دیوان، عدم توقف خودروهایی است که بدون تخلف ادامه مسیر می دهند ولیکن بطور مثال، مدارک لازم را به همراه ندارند، باید اعلام کنیم که پلیس راهور با دیوان هم عقیده بوده و درمقدمه و بند 1و3 بخشنامه مذکور نیز به این موضوع تاکید کرده است.

3- آنچه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به آن پرداخته است صرفاً بند 2 بخشنامه بازرسی راهور می باشد که در آن به موضوعات و مصادیقی مثل ظن در سن راننده اشاره شده است. بنابر این اگر فرد صغیری در حال رانندگی لیکن بدون تخلف با موتورسیکلت یا هر نوع وسیله نقلیه دیگری بوده باشد به استناد این رأی دیوان ، پلیس نباید نسبت به متوقف کردن آن وسیله نقلیه اقدام نماید! در حالی که نمونه های متعددی از رانندگان بدون گواهینامه توسظ عوامل پلیس متوقف و اعمال قانون می گردند. به عنوان نمونه در11/ 03/ 1396 در مسیر گیلان به قزوین بعد از گردنه کوهین در محدوده استان قزوین پسر بچه 9 ساله ای رانندگی با یک دستگاه تریلی هوو با بار رل آهن عهده دار بوده و پدر ایشان در حال استراحت در کابین راننده بوده است پلیس راهور آن را متوقف وضمن پیشگیری از بروز حوادث و سوانح ناگوار رانندگی ، وی را به مراجع قضائی معرفی و رأی مقتضی مبنی بر محکومیت پدر راننده صادر و اجرا گردید.

ناگفته نماند با ابطال بند ٢ بخشنامه مذکور، مواردی چون کنترل همراه داشتن زنجیر چرخ در مبادی و محورهای کوهستانی و برفگیر توسط پلیس راهور از حوزه عملکردی و اختیار آن خارج خواهد شد!

بنابراین رأی هیئت عمومی دیوان برای پلیس قابل احترام و اجرا بوده و لیکن باید گفت بخشنامه مذکور هم اکنون در حال اجراست و فقط بند ٢ آن متوقف شده است. هرچند به نظر می رسد شایسته بود نکات ظریف و فنی در راستای کنترل تخلفات رانندگی و پیشگیری از حوادث احتمالی ، مدنظر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نیز قرار می گرفت.


منبع: نسیم

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۳۶۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ویژه پلیس راهور برای موتورسواران و عابران پیاده

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از اجرایی شدن طرح ویژه این پلیس به منظور کاهش جان باختن موتورسواران و عابران پیاده در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار سیدتیمور حسینی در حاشیه سفر به استان اصفهان با بیان اینکه حدود نیمی از کشته‌های حوادث رانندگی در معابر شهری کشور را موتورسواران و عابران پیاده تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: برای کاهش جان باختن موتورسواران و عابران پیاده، طرحی جامع و کاملی را در دستور کار داریم که در آینده‌ای نزدیک به پلیس راهور سراسر کشور برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وی افزود: در این طرح هم از لحاظ موضوعات سلبی و برخوردهای قانونی و هم از لحاظ ایجابی، فرهنگی و اقدامات آموزشی به طور دقیق پرداخته شده و تلاش خواهد شد تا میزان جان باختن موتورسواران و عابران پیاده در معابر شهری به حداقل برسد.

رئیس پلیس راهور فراجا اظهار داشت: هم اکنون طرحی با عنوان طرح ۱۰ و ۲۰ در شهر تهران در حال اجرا است که تأثیرات خوبی نیز داشته که پس از ارزیابی و بازخوردگیری و رفع ایرادات آن می‌توان این طرح را در سراسر کشور اجرایی کرد.

سردار حسینی ادامه داد: در طرح ۱۰، ۱۰ مورد از تخلفاتی که بیشتر منجر بی‌نظمی و حادثه برای موتورسواران می‌شود مد نظر است و در طرح ۲۰ هم با ۲۰ تخلف حادثه‌ساز برخورد می‌شود.

وی گفت: در خصوص پیشگیری از حوادث رانندگی برای عابران پیاده باید الزاماتی مانند روشنایی هوشمند معابر، گذرگاه‌های ایمن، تجهیز خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به پل‌های مکانیزه شامل بالابر و پله برقی توسط مدیریت شهری شهرها و کلانشهرهای کشور انجام شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تصریح کرد: البته در کنار این کارها آموزش و فرهنگ‌سازی هم نیاز است و مجموعه این کارها دست به دست هم دهد تا شاهد حوادث کمتری در این حوزه باشیم.

سردار حسینی کودکان و سالمندان را دو رنج سنی آسیب پذیر در حوزه عابران پیاده اعلام کرد و گفت: هر دو قشر کودکان و سالمندان نیاز به مراقبت جدی از سوی خانواده‌ها دارند و باید مسئولیت فردی و اجتماعی خود را در این حوزه انجام دهند.

لزوم جایگزینی خودروهای برقی در کلانشهرهای کشور

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون نقش خودروهای برقی و هیبریدی در کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۳۰ میلیون خودروی دارای سوخت فسیلی در کشور وجود دارد که برای تبدیل این تعداد خودرو به خودروهای برقی باید یک برنامه ۳۰ ساله را پیش بینی کنیم؛ یعنی در طول سه دهه کاری کنیم که در انتهای برنامه ۳۰ ساله دیگر اثری از خودروها با سوخت فسیلی و مستهلک در کشور وجود نداشته باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا عنوان کرد: باید تقسیم کار صورت گیرد و شروع این کار از شهرهای آلوده مانند تهران، اصفهان، مشهد و تبریز کلید زده شود.

سردار حسینی با بیان اینکه در تمام دنیا برای کلانشهرهایی که در معرض آلودگی هوا هستند یک برنامه ریزی فوری را در نظر می‌گیرند و پیاده سازی می‌کنند، تصریح کرد: اگر بتوانیم طی یک بازه زمانی ۱۰ ساله در کلانشهر هایی که با موضوع آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند خودروهای برقی و هیبریدی را جایگزین خودروهای دارای سوخت فسیلی کنیم، می‌تواند یک موفقیت بزرگ در زمینه کاهش آلودگی هوای کشور باشد.

کد خبر 750215

دیگر خبرها

  • فیلم| وقتی پلیس راهور راه خودروها را باز می‌کند!
  • توضیحات جدید پلیس از ربودن یسنا + جزئیات
  • وقتی پلیس راهور دست به بیل می شود! + ویدئو
  • توضیحات روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز در خصوص آتش سوزی ترانس برق
  • طرح ترخیص وسایل نقلیه توقیفی از پارکینگ در کیش اجرا شد
  • فیلم/ وضعیت ترافیک جاده‌های کشور از زبان رئیس پلیس راهور
  • توضیحات شهردار منطقه 22 درباره زمان بازگشایی بزرگراه خرازی
  • محدودیت تردد در بزرگراه شهید خرازی
  • درخواست دادگاه لاهه برای پایان تهدید و ارعاب در خصوص جنگ غزه
  • طرح ویژه پلیس راهور برای موتورسواران و عابران پیاده