Web Analytics Made Easy - Statcounter

یدالله سهرابی عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگارحوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص مصوبه اخیر شورای رقابت در مورد تاسیس داروخانه اظهار کرد: احیرا شورای رقابت به بهانه موانع اشتغال و ایجاد رقابت درخواست حذف مواردی از آیین نامه تاسیس داروخانه‌ها را نموده است که این موارد شامل بحث فاصله و سرانه جمعیتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دلایل متقن و قانونی وجود دارد که این عمل شورای رقابت هیچ پیوست علمی، قانونی، شرعی، عرفی و کارشناسی ندارد.

وی با بیان اینکه جامعه داروسازی نیز به دنبال رقابت آزاد بوده و از آن هراس ندارد، ادامه داد: باید به این مهم توجه کرد که در مورد هر کالا و جنسی بحث رقابت مطرح نیست و در نظام سلامت نیز کالا‌های سلامت محور که با سلامت و جان مردم ارتباط دارند نیازمند نظارت حاکمیتی هستند.

این عضو داروساز شواری عالی نظام پزشکی تصریح کرد: دارو یک کالای استراتژیک است و رقابت پذیری آن منتفی است که در بند "ب" ماده ۳ فصل دوم قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب ۲۵/ ۱/ ۱۳۸۳ هر گونه تبلیغ دارو برای عامه مردم و بیماران ممنوع اعلام شده است.

سهرابی تصریح کرد: با توجه به این بند قانونی می‌توان دریافت که اراده قانونگذار بر این است که موضوع جان و سلامت انسان بسیار مهم بوده و با توجه به شعار انسان سالم محور توسعه پایدار است، برای حفظ سلامت جامعه، دارو را یک کالای استراتژیک دانسته و تبلیغ آن را منع نموده است.

به گفته وی؛ طبق مستندات موجود قانون رقابت پذیری دارو را منع نموده و با توجه به این که یک کالای استراتژیک بوده و با سلامت مردم سروکار دارد آن را خارج از شئون رقابت پذیری دانسته است.

عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر اینکه در این بحث‌ها باید پیوست کارشناسی و مطالعات تطبیقی داشته باشیم؛ بیان کرد: نگاهی به وضعیت کشور‌های پیشرفته مانند فرانسه، ایتالیا و اسپانیا و کشور‌های توسعه یافته نشان می‌دهد که بحث فاصله و جمعیت هم در مورد داروخانه و هم مراکز درمانی وجود دارد.

وی این رویه را در جهت اجرای عدالت در سلامت و سهولت توزیع و دسترسی مردم به دارو عنوان کرد و گفت: با توجه به پراکندگی جغرافیایی داروخانه‌ها، اگر شورای رقابت مصوبه خود را اجرایی کرده و تمام داروخانه‌ها در یک خیابان که منتهی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می‌شود؛ فعالیت کنند نهایتا شاهد بهم ریختگی ساختار ترافیکی و مدلینگ مبلمان شهری می‌شویم.

سهرابیدر خصوص مبحث داروخانه‌های زنجیره‌ای نیز بیان کرد: داروخانه‌های زنجیره‌ای پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و باید مسوولان فنی و فارغ التحصیلان جوان هوشیار باشند که سونامی داروخانه‌های زنجیره‌ای آسیب دو چندان بر پیکره حوزه سلامت وارد می‌کند.

وی با اشاره به فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب ۱۳۸۷ مبنی بر منع محدود کردن یا تحت کنترل درآوردن مقدار فروش کالا یا خدمات در بازار به قصد تبانی اظهار کرد: بند دو ماده ۴۴ در خصوص این موضوع است و داروخانه‌ها نیز بر اساس ماده ۵۰ از شمول این قانون مستثنی هستند لذا با توجه به مطالعات تطبیقی و مستنداتی که منع تبلیغ دارو در کشور دارد مصوبه شورای رقابت پیوست کارشناسی نداشته و نیازمند تجدید نظر منطقی، اصولی و عقلایی است.

عضو داروساز شواری عالی نظام پزشکیبا اشاره به اینکه این رویکرد سبب افزایش مصرف دارو و هزینه های القایی می شود، یاد آور شد: هدف کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو این است که سرانه مصرف دارو را در کشور کم کند که با اعمال جنین سیاستهایی علاوه بر افزایش میزان مصرف دارو هزینه های القایی با رسالت اصلی حوزه سلامت فاصله زیادی پیدا خواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۳۶۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید بازرسی از داروخانه‌ها در تعطیلات نوروزی

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با وضعیت عرضه دارو و شیرخشک توسط داروخانه‌ها در ایام نوروز اظهار کرد: بخشنامه‌ای صادر شده که همه دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه عرضه دارو، شیرخشک و تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز مردم در داروخانه‌ها اطلاع رسانی کنند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه ذخیره خوبی از شیر خشک در کشور وجود دارد، گفت: شیف‌بندی داروخانه‌ها اعلام شده و هرگونه کمبود و نیازی علاوه بر شیرخشک در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی نیز به معاونت‌های غذا و دارو اعلام خواهد شده و از این طریق موضوع تأمین آنها پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: بازرسی از داروخانه‌ها در ایام نوروز شدیدتر از قبل انجام خواهد شد تا شاهد تخلفی در این ایام نباشیم.

فعالیت داروخانه‌های هلال احمر

به گزارش آنا، سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر نیز در اطلاعیه‌ای ساعات کاری داروخانه‌های هلال احمر در سطح استان تهران را اطلاع‌رسانی کرده بود، داروخانه مرکزی هلال احمر این سازمان در ایام نوروز ۱۴۰۳ به صورت تمام وقت و بدون تعطیلی خدمات خود را ارائه خواهد داد تا بیماران مشکلی برای تأمین دارو و اقلام درمانی خود نداشته باشند.

داروخانه تهرانپارس نیز در تعطیلات رسمی نوروز تعطیل و در روز‌های عادی (پنجم الی نهم و یازدهم فروردین ماه ۱۴۰۳) از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۳ آماده ارائه خدمات خواهند بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد / مصوبه دولت اصلاح شود
  • توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی در کشور
  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود
  • تشدید بازرسی از داروخانه‌ها در تعطیلات نوروزی
  • همراهی داروخانه‌ها در عرضه شیرخشک دولتی تایید شد
  • مشکل جدی در تامین دارو و شیر خشک وجود ندارد
  • توزیع ۲۰ میلیون داروی وارفارین طی ۴ ماه
  • معرفی دو عطاری متخلف به مراجع قانونی در ارومیه
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ عرضه دارو باید تحت کنترل باشد
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ توزیع دارو باید کنترل شود