Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@20:25:12 GMT

«خشکسالی و دروغ» در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه رفت

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۴۰۱۱۰

«خشکسالی و دروغ» در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه رفت

تبریز – نمایش «خشکسالی و دروغ» با موضوعی اجتماعی و به کارگردانی وحید محمدی دیروز اولین اجرای خود را در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه برد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: نمایش «خشکسالی و دروغ» برای اولین‌بار در تئاتر شهر تبریز و توسط وحید محمدی، کارگردان جوان و تازه‌کار تبریزی به روی صحنه رفت.

نمایشنامه خشکسالی و دروغ اثر محمد یعقوبی از چهره‌های شاخص تئاتر ایران است که وحید محمدی آن را را به عنوان پروژه دانشگاهی‌اش کار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعقوبی این نمایش را از سال ۸۸ تاکنون چندین‌بار در نقاط مختلف ایران و جهان با بازی بازیگران سرشناسی چون باران کوثری، پیمان معادی، احمد مهران‌فر، سحر دولت‌شاهی و... اجرا کرده است.

فرزاد تقی‌لر، استاد دانشگاه هنرهای نمایشی و نیز استاد راهنمای این اثر پیش از آنکه زنگ نمایش را در تئاتر شهر تبریز به صدا درآورد درباره این نمایش و کارگردان جوان آن در جمع مردم و خبرنگاران سخن گفت. وی اعلام کرد: وحید محمدی از دانش‌آموختگان گرایش کارگردانی در دانشگاه نبی‌اکرم است و نمایشی که امروز به کارگردانی او به روی صحنه می‌رود، نشانگر ۴ سال تلاش و ممارست او و دوستانش است.

وی با ابراز خوشحالی از ارائه‌شدن پروژه دانشگاهی به صورت کاربردی ادامه داد: این اولین اثر وحید محمدی برای ورود به عرصه کارگردانی تئاتر نیست و پیش از این نیز شایستگی خود را به وسیله کارهای درخشانش نشان داده اما نمایش خالی از کم و کاست نیز نیست و علت آن را می‌توان در کمبودهای امکانات تئاتر شهر و... جست.

تقی‌لر اظهار داشت: یکی از نشانه‌های شعورمندی کارگردان، رفتن به سمت متن‌های دارای ساختار محکم است. محمد یعقوبی نویسنده این اثر و نیز کارگردان اصلی آن، یکی از نویسندگانی است که با حضور خود ثابت کرد که بدون تحصیل در رشته هنر هم می‌توان در این عرصه موفق بود.

وی خاطرنشان کرد: یعقوبی علی‌رغم جوان بودن، توانست ساختارشکنی‌هایی در تئاتر معاصر ایران به وجود آورد که تا ابد در تاریخ هنرهای نمایشی ایران باقی بماند.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: امید است مردم، هنرمندان و منتقدان از دیدن این کار فاخر به دست بچه‌های جوان تبریزی هم لذت برده و هم هرگونه نقد شفاهی و کتبی خود را جهت پیشرفت آن‌ها ارائه کنند.

داستان این نمایش نیز روایتی نسبتا متفاوت و طنز از برخی حقایق در روابط اجتماعی انسان‌ها با یکدیگر است که ایفای آن‌ها در ابعاد کوچک‌تر را شخصیت‌های آرش، آلا، امید و متیرا عمدتا با یکدیگر بر عهده دارند. تاکید نمایشنامه و داستان بر تاثیر دروغ در روابط بین افراد در خانواده است. اکثر کنش‌های داستان بین زوج شخصیت‌ها اتفاق می‌افتد که هر کدام از این کنش‌ها از رویدادهای ساده‌ای مانند خر و پف کردن، غذا درست کردن و... شروع می‌شود و به صورتی واقع‌گرایانه به بحران می‌رسد. این فرایند در رابطهٔ میان شخصیت‌ها تکرار می‌شود تا این که عمق پیدا کرده و به فاجعه ختم شود. ساده‌بودن شروع این کنش‌ها به همزادپنداری مخاطب با شخصیت‌ها بسیار کمک می‌کند.

پس از اینکه خشکسالی و دروغ با استقبال نسبتا متوسط اما رضایت کامل مخاطبان حاضر در تئاتر شهر تبریز اجرا شد، کارگردان جوان، وحید محمدی، اثر را به دکتر لاله، استاد دانشگاه خود تقدیم کرد و از مردم نیز خواستار شد در صورت علاقه، دوستان خود را برای دیدن نمایش دعوت کنند چرا که در جامعه ما اصلی‌ترین تبلیغ برای یک نمایش، همان تبلیغ شفاهی مخاطبان به همدیگر است.

خشکسالی و دروغ با بازی بهرام حسن بابایی، مینا پناهی، سروناز مددی و فرید ادهمی و کارگردانی وحید محمدی از ۷ الی ۲۱ تیرماه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه می‌رود.

عکس‌های اختصاصی از: امین صمدی

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۴۰۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!

به گزارش ورزش سه، استقلال در هفته بیست و چهارم لیگ برتر مقابل شمس آذر پیروز شد. در این دیدار آبی‌ها در دقیقه ۲۰ به گل رسیدند تا نیمه اول با نتیجه ۱-۰ به پایان برسد.

دقایقی پس از آغاز نیمه دوم مسابقه، در پی برخورد مدافع شمس آذر و مهرداد محمدی، داور در سوت خود دمید و یک پنالتی به سود استقلال اعلام کرد تا گل دوم آبی‌پوشان به ثمر برسد.

همچنین در دقیقه ۵۳ نیز محمد پاپی برخوردی با صالح حردانی داشت اما در این صحنه داور دستور به ادامه بازی داد تا تصمیمش مورد اعتراض استقلالی‌ها قرار بگیرد.

البته در ادامه استقلال گل سوم را نیز به ثمر رساند تا با وجود جبران دو گل خورده توسط شمس آذر، پیروز از زمین خارج شود.

با این حال تصمیمات وحید کاظمی در این صحنه‌ها مورد بررسی کارشناسان داوری قرار گرفته است:

???? برخورد محمدرضا رضایی و مهرداد محمدی (دقیقه ۴۸- پنالتی)

❌ ابراهیم میرزابیگی: هر بازیکن دستان‌شان را به هم قفل میکنند و این صحنه خطای هیچکدام از بازیکنان تلقی نمی‌شود. دور بودن زیاد داور و عمود بودن به صحنه و زاویه نامناسب او باعث شد تا این صحنه را درست نبیند.
❌ حسین عسگری: این صحنه به هیچ عنوان پنالتی نیست. مدافع خطایی نکرد؛ او در ابتدا جلوتر بود و دستش هم در حالت طبیعی قرار داشت اما داور حدود ۲۵ متر با صحنه فاصله داشت و پشت بازیکنان هم بود. در چنین حالتی که دو بازیکن هم چسبیده به هم هستند و برای توپ جدال می‌کنند، داور از چنین زاویه‌ای نمی‌تواند جلوی اینها را ببیند. در این صحنه هم داور به اشتباه سوت زد.

???? برخورد محمد پاپی و صالح حردانی (دقیقه ۵۳- مشکوک به پنالتی)

❌ ابراهیم میرزابیگی: این صحنه پنالتی بود. بازیکن شمس آذر بی احتیاطی می‌کند و پای بازیکن استقلال را می‌زند.
❌ حسین عسگری: مهاجم استقلال از مدافع سریع‌تر عمل می‌کند و پایش را برای توپ جلو می‌آورد اما مدافع شمس آذر پای بازیکن استقلال را می‌زند. داور باید در این صحنه پنالتی اعلام‌ می‌کرد.

* بروزرسانی می‌شود

دیگر خبرها

  • اعتراض شدید دقیقی به قضاوت وحید کاظمی
  • کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!
  • دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال
  • نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»
  • اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد
  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • در سینما و تئاتر چه خبر است؟
  • «رجوع» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود
  • فروش ۴ میلیاردی نمایش بهرام افشاری در هفته اول اجرا