Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان از معرفی روستای کلپورگان به یونسکو به عنوان اولین روستای صنایع دستی جهان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شستون، کامبیز مشتاق گوهری در گفت و گو با ایلنا از معرفی روستای کلپورگان به عنوان اولین روستای جهانی صنایع دستی به یونسکو خبر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستای کلپورگان در ۲۵ کیلومتری شهرستان سراوان و در بخش مرکزی این شهرستان واقع شده است که در دل خود سفال کلپورگان تنها موزه زنده سفال در جهان را پرورش داده که قدمت آن به هفت هزار سال پیش بر میگردد. سفال کلپورگان که شاهکار دست هنرمندانه زنان بلوچ می باشد در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. زنان بلوچ که خالقان اصلی سفال در روستای کلپورگان هستند از گذشته تا به امروز شیوه ساخت این سفال را نسل به نسل به دختران امروزی منتقل کرده اند که چگونه هنرمندانه بدون استفاده از چرخ سفالگری و کاملا دستی و سنتی سفال بی نظیر کلپورگان را به رخ جهانیان کشانده اند. محمد عظیم بارک زایی مسیول موزه محلی و مردم شناسی شهرستان سراوان معتقد است تولیدات سفال کلپورگان شباهت بسیار زیادی به سفال های به دست آمده در کاوش های باستانی در هزاره سوم پیش از میلاد در استان و دیگر نقاط کشور و کشورهایی همچون هند و ژاپن دارد. وی در ۱ اسفند سال گذشته به خبرنگار شستون گفته خاک سفال از روستای مشکوته تهیه می شود که پس از الک و گذر از صافی های مخصوص، داخل حوزچه های مخصوص قرار می گیرد و سپس به محل کارگاه ساخت سفال منتقل می شود. مسئول موزه محلی و مردم شناسی سراوان معتقد است برای تزئیین سفال از سنگی به نام تیتوک که در کوه ببرک مهرستان وجود دارد استفاده می شود که با ساییدن سنگ بر روی تخته سنگ های بزرگ و مخلوط کردن آن با آب، ماده رنگی به دست می آید که با تکه چوب نقوش هندسی بر روی سنگ طراحی می شود. به طور معمول طرح و نقوش مورد استفاده در سفال کلپورگان دایره های توخالی، تو پر و گاها خط های راست است که با استفاده از تکه چوب و تیتوک طراحی می شود. سرحدی مدرس دانشگاه سیستان و بلوچستان در همایش سفال کلپورگان که در ۲آذر ماه سال ۹۵ در دانشگاه آزاد اسلامی سراوان برگزار شده بود قدمت سفال سازی در روستای کلپورگان را با توجه به اسناد به دست آمده را قبل از عصر مکتوب دانسته و نقش و نگارسفال کلپورگان را نشان دهند فرهنگ و نوعی از معیشت مردم منطقه برشمرد. وی ضمن لازم دانستن تدریس رشته سفالگری در دانشگاه، تغییر در خطوط و نقوش سفال کلپورگان را تهدید جدی برای نابودی شاهکار هنر دستان زنان بلوچ دانست. آسیه دهواری یکی از بانوان هنرمندی است که ماهرانه با دستان هنرمندانه خود بر خاک نقش می زند و آن را به سفالی بی نقص تبدیل می کند، از صادرات سفال به کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و عمان خبر داده و گفته تا سال ۹۷ سفال کلپورگان را پیش فروش کرده است. وی معتقد است که قدمت و سبک ساخت سفال کلپورگان به قبل از پیدایش چرخ سفالگری است که زنان بلوچ با استفاده از کاسه آب و یک ظرف ساده به عنوان پایه و بدون استفاده از ابزار آلات صنعتی سفال را می سازند. علی ای حال با معرفی و ثبت روستای کلپورگان شهرستان سراوان به عنوان اولین روستای صنایع دستی در یونسکو، تأثیرات به سزایی در اقتصاد شهرستان و همچنین خروج این شهرستان از بن بست دارد و با جذب گردشگران داخلی و خارجی، جذب سرمایه گذار و همچنین بازدیدکنندگان این روستا زمینه اشتغال بسیاری از افراد جویای کار فراهم می شود و این روستا که در دور افتاده ترین نقطه ای واقع شده است نقطه عطفی برای پیشرفت روز افزون شهرستان خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۴۰۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس،مریم جلالی در بازدید از کارگاه‌های شیشه‌گری و گلاب‌گیری میمند گفت: این شهرقابلیت تبدیل به شهر ملی شیشه‌گری را دارد.
او افزود: شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری است و این صنعت دوست دار محیط زیست می‌تواند به ترویج گلاب‌گیری نیز کمک کند.
جلالی همچنین هم از برخی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری شهر دژکرد بازدید کرد و در جشن شکوفه‌های بادام، لوح ثبت ملی میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامه‌خوانی را به فرماندار اقلید اهدا کرد.
 محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: مقدمات ثبت ملی دژکرد فراهم شده تا این شهر به زودی شهر ملی کیسه بافی شود.
کیسه بافی سنتی یکی از هنر‌های قدیمی رایج در دژکرد اقلید است؛ این نوع کیسه حمامی بافتی شبیه به بافت گلیم دارد با این تفاوت که با دو رنگ پشم سفید و مشکی بافته می‌شود.
میمند از توابع شهرستان فیروزآباد در جنوب شیراز و دژکرد از توابع اقلید در شمال مرکز استان فارس است.

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • پای پیشکسوتان صنایع دستی به ارگ کریم‌خانی شیراز باز شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود