Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،بدون تردید بیکاری یکی از جدی ترین معضلات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه محسوب می شود.عارضه ای که روستاهای با جمعیت معدود و محدود نیز از آن مصون نمانده اند و در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند اگرچه سیل متقاضی اشتغال و جوانان جویای کار در کلان شهرها به مراتب بیشتر از محدوده های روستایی می باشد،اما نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که قدمت بیکاری در روستاها بیشتر از مناطق شهری می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به واقع،پیش از آنکه عارضه بیکاری در شهرها بصورت ملموس و محسوسی نمود پیدا کند،این روستاها بودند که با مشکلات مرتبط با این پدیده دست و پنجه نرم می کردند،معضلی که همچنان به قوت خود باقی است و برون رفت از آن،ضرورتی است که نباید به سادگی از آن گذشت.

عبدا...اُسوِه،کارشناس اقتصادی،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی،با اشاره به لزوم توجه به روستاها و تلاش برای توسعه فرصت های شغلی در این مناطق اظهار داشت:به واقع،پیش نیاز توسعه شهری،منوط به شکوفایی روستاها می باشد و تا زمانی که شاهد جاری و ساری بودن مشکلات و معضلات اقتصادی در مناطق روستایی هستیم،فرآیند روند پیشرفت و توسعه بصورت اصولی و پایدار طی نخواهد شد.

وی افزود:اگرچه ممکن است اشتغالزایی در مناطق شهری(به دلیل تکثر و انبوه متقاضیان و جویندگان کار) ضروری تر از مناطق روستایی به نظر برسد،اما در واقع امر،قدمت این عارضه در روستاها به مراتب بیشتر از مناطق شهری است و گواه صدق این ادعا را نیز می توان در مهاجرت بی رویه روستانشینان به مناطق شهری برای برخورداری از شغل مطلوب تر جستجو کرد.

اسوه عنوان کرد:خالی شدن روستاها از سکنه،معضلی است که تبعات و اثرات آن به روستاها خلاصه نمی شود بلکه پیامدهای آن مناطق شهری و در سطحی گسترده تر کشور را نیز درگیر خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت:یکی از طرح های تعریف شده برای توسعه اشتغالزایی در روستاها و پیشگیری از عمیق تر شدن معضلات مربوطه،به اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی در راستای اشتغالزایی روستایی باز می گردد.

وی افزود:در این میان برخی معتقدند نباید این منابع بصورت خُرد و به افراد اختصاص داده شود و می طلبد برنامه ریزی به نحوی تعریف و طراحی شود که منابع اشاره شده بصورتی هدفمند و در راستای ایجاد اشتغال گسترده در روستاها مصروف و هزینه شود.

اسوه گفت:به عنوان نمونه توسعه محورها و مسیرهای مواصلاتی و راه ها در مناطق روستایی از ضروریاتی است که با بهبود و تحقق حداکثری آن،زمینه و بستر لازم برای ایجاد اشتغال به نحو سازنده تری مهیا خواهد شد.

وی افزود:حوزه کشاورزی از نمونه عرصه هایی است که رابطه تنگاتنگ آن با توسعه راه ها غیر قابل انکار است و قطعا با بهبود وضعیت راه ها روند فروش و انتقال محصولات زراعی و کشاورزی تسهیل و تسریع خواهد شد.

کارشناس اقتصادی گفت:به واقع،در نبود راه های مناسب،عرصه و بستر دلالی و واسطه گری نیز فراهم می شود و به دنبال آن سود فعالیت زراعی و کشاورزی برای فعالان این حوزه با افت و کاهشی محسوس ، همراه خواهد شد.

وی افزود:از سوی دیگر هر آنچه بر حلقه های واسطه گری افزوده شود،جامعه مصرف کننده نیز متحمل هزینه های بیشتری خواهد شد و می طلبد برای جلوگیری و مهار و کنترل چنین چالش هایی با عزمی جدی تر در جهت ارتقای زیرساخت های روستایی تلاش و اقدام شود که قطعا در چنین شرایطی مانایی یا همان ماندگاری جمعیت در حوزه های روستایی نیز تقویت خواهد شد.

توسعه روستاها،از شکل گیری مناطق حاشیه نشین و عمیق تر شدن معضلات شهری جلوگیری می کند

فهیمه میرزاد،دانش آموخته رشته اقتصاد، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی،با اشاره به رشد مناطق حاشیه نشین و سکونت گاه های غیر مجاز در طول سالیان گذشته عنوان کرد:ریشه بخش قابل توجهی از این معضل به ضعف های زیرساختی در روستاها و مشکل بیکاری معطوف می شود زیرا هر آنچه مهاجرت از روستاها افزایش یابد و ضریب و روند شکل گیری مناطق حاشیه نشین نیز تشدید خواهد شد.


وی افزود:با یک بررسی میدانی و انجام تحقیقات و مطالعات کارشناسی،به روشنی به این واقعیت پی می بریم که بخش قابل توجهی از ساکنان مناطق حاشیه ای،مشمول افراد و گروه هایی می شود که با هدف برخورداری از امکانات و شغل مطلوب تر،اقدام به ترک روستاها نموده اند و همین پدیده به تدریج به عمیق تر شدن معضلات و مشکلات مناطق شهری می انجامد.

میرزاد عنوان کرد:رفع معضل بیکاری در مناطق روستایی،به اشتغال در مناطق شهری نیز کمک می کند زیرا با ماندگاری جمعیت در روستاها واشتغال و تولید مناسب و متناسب با ظرفیت ها و فرصت های بالقوه موجود در چنین مناطقی،از حجم جویندگان کار در مناطق و محدوده های شهری نیز کاسته خواهد شد و به تبع متقاضیان و ساکنان مناطق شهری از فرصت های هر چه بیشتری در زمینه اشتغال برخوردار می شوند.

این دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:متاسفانه در طول سالیان گذشته به اقتصاد روستایی آنچنان که شایسته است توجهی نشد و همین غفلت منجر به ظهور و بروز مشکلات عدیده ای در مناطق روستایی و حتی شهری شد.

وی در خاتمه یادآور شد:موضوع توسعه روستاها و اشتغالزایی در این مناطق ، از سوی رهبر معظم انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفته و امید آن می رود با تعریف و طراحی برنامه های اصولی،اعتبار تعیین شده از صندوق توسعه ملی برای روستاها،به بهترین نحو ممکن تزریق شود و قطعا در چنین شرایطی، مسیر توسعه و پیشرفت به نحو شایسته تری پیموده خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۴۴۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم

سرپرست دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری وزارت ورزش گفت: با عنایت به مصرف بیش از شش هزار نوع کالای ورزشی در کشور که بالای ۵۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود و گردش بالای مالی در این حوزه، بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، شهرام عظیمی با اشاره به این موضوع که دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری با تمام توان در جهت تحقق منویات رهبر انقلاب و شعار سال برنامه‌ریزی خواهد کرد اظهار داشت: درحال جمع‌آوری اطلاعات به منظور مشارکت حداکثری روستاییان در رونق تولید تجهیزات و لوازم ورزشی براساس آمایش سرزمین هستیم و همچنین بدنبـال شناسایی ظرفیت روستائیان و عشایـر سراسرکشور در این حوزه‌ایم.

وی افزود: با عنایت به مصرف بیش از شش هزار نوع کالای ورزشی در کشور که بالای ۵۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود و گردش بالای مالی در این حوزه، بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم. براین اساس درآمد و اقتصاد روستا با تولید لوازم ورزشی پایدار و چند هدف دیگر نیز تامین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت هموطنان ساکن روستا می‌تواند به رونق تولید لوازم ورزشی کمک کرده چرا که هزینه تمام شده آن پایین‌تر است.
در نظر داریم همزمان، با برگزاری جشنواره‌های بومی، محلی در سراسر کشور، بازارچه‌های محلی جهت عرضه تولیدات ورزشی روستائیان احداث شود.

سرپرست دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: قطعاً برگزاری بیش از هزار جشنواره در کشور فرصتی مغتنم برای عرضه لوازم و تجهیزات ورزشی تولید شده توسط ساکنین روستا‌ها خواهد بود. درحال حاضر ۱۵۰ هزار نفر در زمینه تولیدات ورزشی مشغول به کار هستند که با فراهم کردن زمینه ورود روستانشینان و عشایر این آمار توسعه خواهد یافت.

انتهای پیام/

وزارت ورزش و جوانان

دیگر خبرها

  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • توجه مدیریت شهری به توسعه زیرساختی شهر چالوس
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • توسعه شهری و روستایی باید مبتنی بر سامانه‌های مدیریتی باشد
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰ هزار مشترک جدید در مناطق شهری و روستایی ایلام