Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم واحد ایلام طبق توافق اعضای هیات امنای مرکزی، قرار است از شروع ترم جدید سال تحصیلی با دانشگاه واحد کرمانشاه تجمیع و ادغام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدقاسم احمدی، رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کرمانشاه و سرپرست دانشکده علوم قرآنی ایلام، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: دانشگاه علوم و معارف قرآن، یک توسعه بی‌رویه داشته و برخی واحدها بدون سازوکار اساسی برای تحصیل و بدون زیرساخت‌های لازم شروع به کار کرده و افتتاح شد و در ادامه کار به مشکل خورد، اکنون نیز برای توسعه و بهبود با کمبود بودجه مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بودجه‌های قرآنی محدودند و این مجموعه باید از کمک‌های دولتی استفاده کند، یعنی همان بودجه مصوب دولتی که به عنوان «ردیف کمک» نام دارد و به این دانشگاه تعلق می‌گیرد.
دانشگاه علوم و معارف قرآن، دانشگاهی خصوصی به حساب می‌آید
وی ادامه داد: با اوضاع و احوال بودجه‌ای که اوقاف دارد، به‌طور محدودی به دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بودجه می‌دهند و وقتی دولت در مضیقه بودجه قرار گیرد، ردیف کمک را قطع می‌کند و یا به حداقل می‌رساند و این دانشگاه چون زیرمجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه است، دانشگاهی خصوصی به حساب می‌آید و ردیف بودجه کمی به آن تعلق می‌گیرد.
ادغام دانشکده‌هایی که زیرساخت لازم را ندارند
سرپرست دانشگاه علوم قرآنی ایلام گفت: وقتی مسئولین در توسعه دانشگاه با مشکل مواجه می‌شوند، بر اساس تصمیم هیات امنا، برای برون‌رفت از این مشکل، بنا شد تعدیل نیرو و تجمیع واحدها و دانشکده‌های این دانشگاه صورت گیرد. در بحث تعدیل نیرو این کار انجام شد و برخی از نیروها جابه‌جا و یا تعدیل شدند، دانشکده‌هایی نیز مشمول تعطیلی شدند و دانشکده علوم و معارف قرآن ایلام نیز از جمله آن‌ها بود که قرار است با دانشکده کرمانشاه ادغام شود، برخی از دانشکده‌هایی هم که زیرساخت لازم را ندارند تصمیم‌گیری شد که با سایر واحدها که زیرساخت لازم را دارند، ادغام شوند. طبیعی است که با این تعداد واحد دانشکده علوم و معارف قرآن در سراسر کشور، از این تعداد، برخی خیلی دور است و زیرساخت لازم را ندارند و این مشکلات به کل دانشگاه صدمه می‌زند.
بودجه‌های وقفی را نمی‌توان صرف دانشگاه کرد
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه سازمان اوقاف که کم هم نیست، کفاف هزینه‌ها و رفع مشکلات بودجه‌ای این دانشگاه را نمی‌دهد؟ گفت: بودجه قرآنی محدود است و برای پیشرفت و توسعه دانشگاه کفایت نمی‌کند و باید برای گسترش آن از کمک‌های دولتی و محلی استفاده کنند، که کمک‌های دولتی هم کاهش پیدا کرده و برای گسترش دانشگاه با مشکل مواجه شده‌ایم.

احمدی ادامه داد: شما چون از دور به این مسئله نگاه می‌کنید این‌گونه تصور می‌کنید که بودجه اوقاف زیاد است پس باید صرف دانشگاه علوم و معارف قرآن شود، من هم زمانی که در این مسئله ورود پیدا نکرده بودم چنین تصوری داشتم اما اکنون پس گذشت مدت‌ها از حضورم در این مجموعه و نشست‌ها و جلساتی که پیرامون بودجه و تامین هزینه‌های دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با ریاست و قائم مقام این دانشگاه داشتیم و بحث‌هایی که صورت گرفت، عنوان شد که هر بودجه‌ای را نمی‌شود برای هر کجا استفاده کرد، مثلا مبالغی وقف می‌شود که برای اطعام ایتام، حفظ و قرائت قرآن، فعالیت‌‌های فرهنگی، چاپ قرآن و ... صرف شود، رئیس اوقاف ما را با این دلایل قانع کردند و گفتند بیش از این نمی‌توانیم بودجه دانشگاه علوم و معارف قرآن را افزایش دهیم و با همین بودجه باید جلو برویم.

وی افزود: پس از بحث و چکش کاری‌های فراوان، این تصمیم گرفته شد که برخی واحدها از جمله واحد ایلام، ادغام شوند، حتی بنا بود شعبه‌ای از دانشگاه علوم و معارف قرآن در خارج از کشور دایر شود، اما با این مشکلاتی که پیش آمد این کار صورت نگرفت، بدون سازوکار گسترش معنا ندارد. اوقاف ایلام یک ریال بودجه قرآنی ندارد و نمی‌تواند به این دانشکده کمک کند و استانداری هم قانونا موظف نیست و دانشکده از خودش هیچی ندارد و باید از دفتر مرکزی کمک بگیرد.
مشکل اصلی تامین بودجه است
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کرمانشاه گفت: بحث این بوده که عرض کردم، نه اینکه دانشکده ایلام را به هر دلیلی تعطیل کنند، بحث تجمیع است و مشکل استاد و دانشجو نبوده، مشکل اصلی تامین بودجه و نبود زیر ساخت‌های مناسب واحد ایلام بوده است.

حجت‌الاسلام احمدی در رابطه با ادغام دانشکده ایلام تصریح کرد: اکنون که تصمیم به ادغام دانشکده ایلام در دانشکده کرمانشاه گرفته شده، به نفع دانشگاه و دانشجویان ایلام است، دانشگاه کرمانشاه ساختمان دارد، خوابگاه دارد و از سوی اوقاف این استان بودجه لازم در اختیار آن قرار می‌گیرد و دانشجوی واحد ایلام می‌تواند به کرمانشاه برود و بدون افزایش چشمگیر بودجه و هزینه‌ها برای دانشگاه این کار انجام می‌گیرد. از آن طرف هزینه‌های اضافی دانشگاه کاهش پیدا می‌کند و می‌تواند آن را صرف جذب هیئت علمی کند و یا صرف کارهای پژوهشی شود، اکنون بخش قابل توجهی از بودجه‌ها صرف حقوق کارمندان می‌شود و با این اوضاع دانشگاه قادر به پیشبرد اهدافش نیست.

وی ادامه داد: بر همین اساس تصمیم گرفته شد برخی دانشکده‌هایی که این شرایط را دارند با دانشکده‌هایی که نزدیک آنهاست ادغام و تجمیع شود و واحد ایلام هم بر همین اساس با نزدیک‌ترین دانشگاه که کرمانشاه باشد، ادغام و تجمیع خواهد شد.
ادغام واحدهایی همچون ایلام
حجت‌الاسلام احمدی افزود: در برخی واحدهای این دانشگاه هم قرار است این اتفاق بیفتد و با سایر واحدهای همجوار خود ادغام و یا تجمیع شوند، از جمله گراش در استان فارس، که دانشجو از خود این شهر در آن وجود ندارد و همه خوابگاهی هستند و این امر هزینه زیادی بر دوش این دانشکده گذاشته و بناست این واحد نیز با دانشکده علوم قرآنی شیراز ادغام شود، واحد ایلام هم شبیه به این است.

وی گفت: واحد ایلام قرار است از ابتدای سال تحصیلی جدید پس از تابستان جاری با واحد کرمانشاه ادغام شود و باید به فکر جابه‌جایی بود و دانشجویانی که از شهرهایی باشند که دانشکده علوم و معارف قرآن ندارد، به دانشکده کرمانشاه می‌روند و آن‌هایی که در شهر خودشان واحد علوم و معارف قرآن وجود دارد به شهر خودشان خواهند رفت، اکنون برای برخی از دانشجویان این کار صورت گرفته و برخی هم که خانم هستند و اهل ایلام‌اند و مشکل برای رفت‌وآمد دارند، قرار شد در دانشگاه ایلام به عنوان مهمان ادامه تحصیل دهند و همه کارهای ادغام و انتقال انجام گرفته و از ترم جدید و ایام تابستان این جابه‌جایی صورت می‌گیرد. کارمندان هم اگر قصد انتقال و جابه‌جایی داشته باشند در همین ایام تابستان پیش از شروع ترم این کار انجام می‌شود.

رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کرمانشاه تصریح کرد: می‌توان این دانشگاه را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همراه کرد و این دانشگاه زیر نظر این وزارت‌خانه برود، در این صورت بسیاری از مشکلات آن حل خواهد شد، البته زیر نظر وزارت علوم هست اما مانند سایر ارگان‌ها و نهادهای متعدد اعم از صداوسیما، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سپاه و ... که دانشگاه دارند و وزارت علوم هم فعالیت آن‌ها را در حیطه آموزش عالی تایید می‌کند، نتوانسته از این چتر حمایتی بهره کافی ببرد و روی پای خودش بیاستد، این باید سامان یابد.

یادآور می‌شود دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دارای 22 دانشکده در سراسر کشور است که برخی واحدهای آن از جمله ایلام پس از استعفای رئیس آن و مشکلات عدیده بودجه‌ای و نداشتن سرپرست به مدت 9 ماه، اکنون قرار است با دانشکده علوم و معارف قرآن کرمانشاه ادغام شود.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۴۴۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج اصفهانی در فهرست استادان نمونه کشوری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ به همت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، ۶۵ استاد نمونه کشوری امسال معرفی شدند، که در بین آنها سه استاد دانشگاه اصفهان، یک استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و یک استاد دانشگاه کاشان حضور دارند.
اعضای هیات علمی نمونه دانشگاه اصفهان علی ربانی استاد گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، زهره حجتی استاد دانشکده علوم زیستی و فناوری و حسن سبزیان استاد دانشکده شیمی این مرکز علمی هستند.
حسین شریعتمداری، استاد پیشکسوت دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به‌عنوان یکی از استادان نمونه کشوری معرفی شده است.
استاد نمونه معرفی شده از دانشگاه کاشان نیز محسن نیازی عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی این دانشگاه است.
بر اساس این لیست استان اصفهان از نظر تعداد استادان منتخب پس از تهران، رتبه دوم را (همراه با آذربایجان شرقی) در اختیار دارد.
تعداد اعضای هیات علمی نمونه کشوری امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۰ نفر بیشتر شده است و ۶ استاد نمونه از بانوان هستند.
استادان نمونه کشوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ۳۱ دانشگاه و با توجه به شاخص‌ها و سوابق آموزشی و پژوهشی و در گروه‌های آموزشی علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی و هنر و معماری انتخاب شدند.
اصفهان با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو، هفت هزار و ۲۰۲ عضو هیات علمی و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، دومین استان دانشگاهی کشور است.

دیگر خبرها

  • همسر رئیسی پُست جدید گرفت
  • اولین دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران راه‌اندازی شد
  • همسر ابراهیم رئیسی پُست جدید گرفت+جزئیات
  • اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران افتتاح شد
  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • پنج استاد دانشگاههای استان اصفهان در فهرست استادان نمونه کشوری
  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور
  • دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران افتتاح شد
  • پنج اصفهانی در فهرست استادان نمونه کشوری
  • تصویب راه‌اندازی دانشکده خانواده در دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف همچنین تهران