Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتفاقات جنجالی زیادی در هفته ای که گذشت، رخ داد؛ از واکنش به تفنگ بازی دولتی ها تا چند بیت شعر که حرف های زیادی در پی خود داشت.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست - حسام رضایی: گزارش هفتگی «خبر تو خبر»، نگاهی اجمالی به مهم ترین رویدادهای سیاست داخلی و اظهار نظر فعالین سیاسی در هفته جاری دارد. بسته گزارشی این هفته، با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۵۸ و رد آن از سوی یک چهره سیاسی مطرح آغاز و باخاطرات شورای شهر اول تهران به پایان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه مهمترین رویدادهای خبری هفته جاری را مرور می کنیم:

محسن رهامی: معتدلم پس مخالفم!

محسن رهامی که همچون برخی فعالین اصلاح طلب نظیر رسول منتجب نیا، هادی خامنه ای و مصطفی کواکبیان حاضر نشد برای انتخابات شوراهای شهر، به حوزه استحفاظیه شورایعالی سیاست گذاری اصلاح طلبان قدم بگذارد، روز شنبه ۳ تیرماه در گفتگو با خبرآنلاین از خود، هادی خامنه ای و رسول منتجب نیا به عنوان رهبران بخشی از جریان اصلاحات یاد کرد.

وی خود را به عنوان فردی میانه رو و معتدل دانست و گفت که با حاشیه سازی های برخی اصلاح طلبان در مجلس ششم، حمله به سفارت عربستان در سال ۹۴ و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۵۸ مخالف است.

تکذیب از کرباسچی، تایید از عارف!

دریافت مبلغ ۲ میلیارد تومان از کاندیداهای اصلاح طلب برای حضور در لیست امید شورای شهر، جنجال های زیادی را به وجود آورد. برخی از کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران به عنوان دریافت کننده این مبلغ یاد کردند. خود کرباسچی طبق انتظار این ادعاها را رد کرد اما گفت که برای کارهای تبلیغاتی، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از هر نامزد دریافت شده است.

اما محمدرضا عارف نفر نخست شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان که این روزها نقدها و هجمه های بسیاری از او نسبت به روند بستن لیست شورای شهر می شود، روز شنبه ۳ تیرماه در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، اصل دریافت مبلغ ۲ میلیارد تومان از برخی نامزدهای اصلاح طلب را تایید کرد!

عارف در همین باره و بدون اشاره به نام حزب کارگزاران گفت: «در مورد دو میلیارد تومان هم قبل از این که واردبستن لیست شویم گزارشی دریافت شد مبنی بر اینکه حدود ۶-۵ ماه قبل فردی به یک فرد دیگر گفته برای اینکه در لیست قرار بگیری باید دو میلیارد تومان بپردازی. آن فرد هیچ ارتباطی با شورای عالی سیاست گذاری نداشت. در آن زمان آقای محمودصادقی نایب رئیس هیئت رئیسه شورای عالی بود، او را مامور پیگیری کردیم و ایشان بحث جدی را با هر دو نفر داشت، هم آن خانمی که مدعی شده بود و هم آقایی که قرار بود پول را بگیرد.

اولا مشخص شد هیچ ربطی به شورای عالی سیاست گذاری نداشته و توسط وابستگان یکی از احزاب این موضوع مطرح شده است.»

تحلیل اصلاح طلبانه روحانی

حسن روحانی رئیس جمهور روز ۲۶ خردادماه در دیدار با جمعی از اهالی رسانه درباره مبنای حاکمیت و ولایت در اسلام سخنانی را به زبان آورد که مناقشه برانگیز شد؛ به خصوص آنجایی که گفت: «مبنای ولایت بر خواست و رای مردم است.»

«احمد غلامی» سردبیر روزنامه شرق روز شنبه ۳ تیرماه در سرمقاله ای با عنوان «بند ناف دولت روحانی» ضمن اساسی و استراتژیک خواندن این اظهارات گفت: «روحانی می خواهد دست به گفتمان سازی بزند؛ یقین گفتمان‌سازی آن هم از این دست، شرایط مطلوبی را طلب می‌کند. فارغ از اینکه شرایط کنونی مطلوب است یا نه، باید از هر مجادله‌ای پرهیز کرد.»

سرمقاله نویس روزنامه شرق در ادامه به شرایط منطقه غرب آسیا می پردازد و می نویسد: «شرایط خاورمیانه مجال این‌گونه مجادلات را به روحانی نمی‌دهد. دولت دیپلماسی روحانی، نیروهای نظامی در خط مقدم منطقه را به پس پشت گفت‌وگو می‌برد و این مجال را فراهم می‌سازد تا ایران ابزارهای بیشتری برای چانه‌زنی داشته باشد.»

غلامی همچنین با پرداختن به پدیده «ترامپ» می نویسد: «با روی کار آمدن ترامپ که در پی طرح‌ریزی خاورمیانه‌ای جدید است و گویا برنامه‌ای هم برای این کار ندارد کار برای ایران دشوار خواهد شد. اینک بی‌تردید هر اتفاقی در خاورمیانه رخ بدهد خواسته یا ناخواسته ایران درگیر آن خواهد شد. آنچه بیش‌ از پیش احساس می‌شود، تغییر زاویه ‌دید در رویکرد ایران است که متناسب با استراتژی آمریکا در منطقه تعیین می‌شود. ناگزیر سیاست خارجی ایران رابطه تنگاتنگی با مسائل داخلی اش دارد.»

سطحی نگر، اینجا؛ سطحی نگر، اونجا!

راهپیمایی روز قدس با همه عظمت و شکوهش در روز جمعه ۲ تیرماه برگزار شد. در کنار این، خبرهایی شنیده شد از حاشیه سازی عده ای انگشت شمار علیه رئیس جمهور!

«عبدالله گنجی» مدیر مسئول روزنامه جوان در همین باره طی سرمقاله ای که روز شنبه ۳ تیر در روزنامه جوان منتشر شد نوشت: «ماجرای شعار علیه رئیس‌جمهور از دو منظر نکوهیده است؛ اول اینکه متأسفانه عده‌ای سعی می‌کنند آن را به حساب تبیین اخیر مقام معظم رهبری بنویسند و در مقابل عده‌ای سطحی‌گرا بدون تحلیل مسئله، به مصداق‌سازی روی‌آوردند.»

گنجی در ادامه این یادداشت با تاکید بر اینکه راهپیمایی روز قدس نماد و نشان یکپارچگی ملت ایران علیه صهیونیست‌ها است، به رد ادعای برخی که گفتند حاشیه سازی ها علیه رئیس جمهور کار «حزب اللهی ها» بوده است، پرداخت و تصریح کرد: «حزب‌الله از این جماعت «خود تکلیف‌گرا» یا «سرخود تکلیف‌گرا» خصوصاً‌ در پروسه مردم‌سالاری کم ضربه نخورده است و باید در اولین فرصت برائت خود را با صدای رسا ابراز نماید.»

مدیر مسئول روزنامه جوان در پایان این یادداشت ضمن نقد به سطحی گرایی رخ داده در روز قدس، درباره تحریک سطحی گرایان توسط حسن روحانی آنجا که سپاه را به «دولت با تفنگ» تشبیه کرد، نوشت: «گویی ایشان نیز از تحریک سطحی‌گرایان بدش نمی‌آید و هر روز یک حاشیه را تولید می‌کنند. یعنی چه که اقتصاد را به صاحبان تفنگ دادیم. در حالی که معاون اول ایشان می‌گوید: «این ما هستیم که به سپاه پروژه می‌دهیم، می‌توانیم ندهیم و چند پروژه را هم پس گرفتیم.»

چند بیت شعر؛ هزار حاشیه

نماز عید سعید فطر در روز دوشنبه ۵ تیر به امامت رهبر انقلاب در مصلی امام خمینی(ره) اقامه شد. پیش از آغاز فرمایشات رهبری انقلاب، میثم مطیعی ذاکر اهل بیت(ع) در ابیاتی زیبا ضمن پرداختن به مباحث معنوی ماه رمضان، در چند بیت هم به موضوعات جاری کشور و تحولات جهان از جمله حمله سپاه پاسداران به داعش و بی تعهدی های غربی ها در قبال برجام پرداخت.

اما کانال های تلگرامی منتسب به جریان اصلاحات که اکنون ارتباطی غیرقابل انکار با بوق های ضد انقلاب دارند، بلافاصله پس از اتمام مراسم، مطالبی را علیه این اشعار منتشر کردند. چهره های اصلاح طلب و نزدیک به این جریان، اشعار این مداح باسواد و جوان را مصداق «توهین به رئیس جمهور» و «وحدت شکن» توصیف کردند. این حمله که از سوی کسانی طراحی شده بود که روزی شعار «زنده باید مخالف من» را سر می دادند، در حالی مدعی بودند که بیت «ای نشسته صف اول! نکنی خود را گم/پی اقدام تو هستند هنوز این مردم» توهین به روحانی است که اساسا روسای جمهور در نماز عید فطر همراه رهبری وارد صحن مصلی می شوند و در زمان شعرخوانی مطیعی، روحانی حضور نداشت. ضمن اینکه مضامین ابیات بعدی نشان می دهد که خطاب این اشعار تمامی مقامات کشور است که در اینگونه مجالس معمولا در صفوف اول می نشینند.

روز چهارشنبه ۷ تیر، قریب به اتفاق روزنامه های اصولگرا و اصلاح طلب، تیتر یک خود را به فرمایشات رهبر انقلاب درباره تبیین مفهوم «آتش به اختیاری» اختصاص دادند. در این میان دو روزنامه «اعتماد» و «آرمان» با انتخاب تیتر شیطنت آمیزِ «توهین های زنجیره ای» به استقبال از اشعار قرائت شده پیش از خطبه های نماز عید فطر رفتند؛ تیترهایی که ناخودآگاه اذهان را به سمت حوادث پاییز سال ۷۷ می کشاند.

دفاع امنیتی از منافقین

انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، فضایی را به وجود آورد تا برخی به مظلوم نمایی اعدام شده های اعضای سازمان منافقین در مرداد ماه سال ۶۷ دست بزنند؛ همین مظلوم نمایی نادرست باعث شد تا رهبر انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) ضمن مظلوم خواندن دهه ۶۰ بگویند که باید مراقب بود جای «جلاد» و «شهید» را عوض نشود.

در همین باره محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران روز سه شنبه ۶ تیر در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری مهر، درباره نقش امنیتی های دهه ۶۰ در مظلوم نمایی منافقین گفت: «بخش زیادی از مظلوم نمایی سازمان منافقین توسط رسانه هایی انجام شد که مدیرانشان امنیتی ترین افراد این مملکت بودند.»

وی همچنین درباره سابقه این افراد امنیتی اظهار کرد: «ما نسلی داشتیم که بدنه وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی را می ساختند؛ این ها بعدها تبدیل به ایدوئولوگ های دوم خرداد شدند. این ها در روزنامه هاشان ندای «وا مظلومای» مجاهدین خلق را سر می دادند. همان زمان شخصی به نام «حسین باقرزاده» از چهره های شاخص منافقین در نشریاتی مثل «نشاط»، «طوس»، «خرداد» و...شروع به قلم زدن کرد. این آدم کسی بود که رسما علیه حکومت دینی و نظام جمهوری اسلامی و حتی خود دین مطلب می نوشت. در خانواده این آدم، چندین نفر تروریست عضو منافقین حضور داشتند؛ البته افراد دیگری هم در خانواده باقرزاده بودند که بعدها توبه کردند.»

تفنگ بازی دولتی ها!

حسن روحانی رئیس جمهور روز پنجشنبه ۱ تیرماه در ضیافت افطاری با جمعی از فعالان اقتصادی، موضوعی را پیش کشید که روسای جمهور پیش از وی نیز از آن برای برخی اهداف خاص استفاده می کردند! «فعالیت های اقتصادی سپاه». روحانی در روزهایی که رسانه های پرشمار و فعالان فضای مجازی اصلاح طلب شعار «وا وحدتا» سر می دهند، با تداوم سخنان تفرقه انگیزش با تشبیه قوه مجریه به «دولت بی تفنگ» و سپاه پاسداران به «دولت با تفنگ»، ضمن القای موازی کاری نهادهای دیگر با دولت، حضور سپاه در اقتصاد را به باد نقد گرفت و گفت: «قرار بود با اصل ۴۴ شرکت های دولتی واگذار شوند. اما بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی سازی نیست.»

رئیس جمهور ادامه داد: «از آن دولتی که تفنگ نداشت می ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند.»

سردار «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران سه شنبه ۶ تیر در حاشیه جلسه شورای راهبردی سازندگی سپاه در واکنش به تهمت های رئیس جمهور با بیان اینکه سپاه با «اصرار» دولت وارد عرصه سازندگی می شود گفت: «نمی شود که آقایان کارهای سخت را با کمترین منافع به سپاه واگذار کنند و به پروژه هایی که سپاه می سازد افتخار کنند، اما در مقابل و در حالیکه هزاران میلیارد تومان بابت پروژه‌ها بدهکارند علیه سپاه با بی انصافی حرف بزنند.»

خاطرات شورای اول؛ محاله یادمون بره!

برگزاری انتخابات شوراهای شهر اول در سال ۷۷، نمادی از دستاوردِ سیاسیِ دولت اصلاحات بود. شورای شهر نخست در تهران با وجود آنکه تمام ۱۵ عضو آن از جنس و مرام اصلاح طلبی بودند، به دلیل اختلاف نظر در شیوه اداره شهر با شهرداران وقت، به انتهای کار خود نرسید و با تصویب وزارت کشور دولت اصلاحات منحل شد.

۲۰ سال پس از آن شورای جنجالی، نوبت به شورای پنجم پایتخت رسیده است؛ شورایی که تمام ۲۱ نفرش اصلاح طلب اند و بیم آن می رود تا بار دیگر، اتفاقات سال های انتهایی دهه ۷۰ در بهشت، این بار در نیمه دوم دهه ۹۰ تکرار شود.

محمد عطریانفر از اعضای شورای شهر نخست در تهران روز چهارشنبه ۷ تیر، درباره دلیل اختلافات آن شورا به روزنامه شرق گفت: «در شورای نخست، دو رکن شورا و شهردار را با هم داشتیم اما همه ارکان شهرداری تهران در چنگال شورای شهر بود و نمی‌توانست نفس بکشد چراکه شورای اول، شورای مقتدری بود. همان زمان یک‌ بار آقای خاتمی ما را دعوت کرد تا درباره شورای اول صحبت کنیم، من غیرت دفاع از شورایم گل کرد و گفتم مشکل ما خود شما و دولت هستید و اینکه شما ١٥ «نهنگ» را در یک آکواریوم جمع کرده‌اید که میدان فراخی برای کار نداشتند.»

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گریزی هم به دلیل خروج «عبدالله نوری» از شورای نخست تهران زد و اظهار کرد: «نمی‌خواهم کارها را تصدیق کنم، می‌خواهم بگویم گرفتاری‌های شورای اول ناشی از افراد نبود، بلکه بازتاب شرایط بود. علت اینکه عبدالله نوری و بقیه از شورا رفتند این بود که احساس می‌کردند که دارندد ظرفیتشان را از دست می‌دهند. حتی خود من هم تا زمانی که رأی برای ریاست دادند، همین احساس را داشتم و مثل عنصری منفعل در گوشه شورا نشسته بودم.»

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۴۶۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه اکسپو ظرفیتی برای تبادلات اقتصادی است

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف نوری پیش ازظهر دوشنبه در بازدید از غرفه مازندران در نمایشگاه اکسپو با اشاره به بازدید از رفه‌های استان مازندران در نمایشگاه اکسپو مازندران ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های کشاورزی گردشگری و صنایع دستی دارد.

وی با اشاره به وجود موانع فراروی تولیدات و صادرات محصولات کشاورزی در استان مازندران گفت نمایشگاه‌های نظیر اکسپو محیط مناسبی برای تبادل اقتصادی است و این نمایشگاه روی زنجیره ارزش تاکید کرده است.

وی بر لزوم آموزش دانشجویان دانشگاه‌های استان تاکید کرد و گفت این مسئله سبب می‌شود دانشجویان ما در آینده کارآفرین تبدیل شوند.

استاندار مازندران به عنوان یکی از ظرفیت مازندران در تمامی زنجیره‌ها بسیار زیاد است گفت باید تلاش کنم تا این ظرفیت به حد اعلای خود برسد

کد خبر 6091941

دیگر خبرها

  • پایانی بر واکنش‌ها به جنجال نصیری نیست حمله تازه از یک اصلاح‌طلب
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • واکنش‌ها به اظهارات جنجالی مهدی نصیری در بی‌بی‌سی
  • واکنش علی ربیعی به حملات دولت به مرکز پژوهش های مجلس /نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!
  • واکنش منفی وزارت ورزش نسبت به تغییر نام استقلال؛ این موارد باید رسما به ما اعلام شود!
  • نمایشگاه اکسپو ظرفیتی برای تبادلات اقتصادی است
  • واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری