Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@04:21:21 GMT

مرگ تدریجی شمشادهای خزری در مازندران

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۴۷۸۴۱

مرگ تدریجی شمشادهای خزری در مازندران

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوانازساری،ستار بابایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – منطقه ساری گفت : از کل مساحت بیش از هفت هزار هکتاری از رویشگاه‌های شمشاد حوزه این اداره کل۱۲۲ هکتار از شمشادستان های ساری تا ۱۶ خردادماه امسال آلوده به آفت شب پره است

وی افزود: پارک جنگلی نور به مساحت ۷ هکتار، جنگل تلوشهر حوزه شهرستان نور به مساحت ۵۰ هکتار، جنگل اشتروش حوزه شهرستان نور ۳۵ هکتار، جنگل رزکه حوزه شهرستان آمل به مساحت ۲۰ هکتار و جنگل شاهبند حوزه شهرستان نکا به مساحت ۱۰ هکتار به آفت شب‌پره مبتلا شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – منطقه ساری گفت : اقداماتی شامل انجام عملیات گشت و سرکشی روزانه همه رویشگاه‌های شمشاد حوزه اداره کل به وسعت بیش از هفت هزار هکتار به‌منظور پیش‌آگاهی و در صورت لزوم کانون کوبی مناطق آلوده، شناسایی اولین منطقه آلوده به این آفت در پارک جنگلی نور برای مهار آفت شب ‌پره انجام‌ شده است.

بابایی افزود: برگزاری دو جلسه کارگروه تخصصی گیاه‌پزشکی منابع طبیعی اداره کل به‌منظور بررسی وضعیت شب‌پره شمشاد و راهکارهای مقابله با آن و مکاتبه با پدافند غیرعامل استانداری مازندران و مدیریت بحران استان و گوشزد خطرات آفت شب‌پره و درخواست همکاری و محلول‌پاشی مناطق بحرانی به وسعت ۳۷ هکتار طی دو مرحله ازجمله اقدامات است.

رحمت علیزاده معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر نیز با بیان اینکه برخی از درختان و گونه‌های مقاوم جنگل‌های شمال مانند شمشاد، ملج و شب خوس در حال از بین رفتن است گفت: جنگل‌های شمال از منظرهای مختلف ازجمله تجاری دارای اهمیت است.

وی افزود: طبق نظر کارشناسان، استفاده از تله‌های نوری، شیوه‌ای آسان و اغلب مؤثر و بی‌خطر برای جمع‌آوری انواع زیادی از حشراتی که آفت درختان جنگلی هستند، ازجمله آفت نوپدید شب‌پرهٔ شمشاد، محسوب می‌شود.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر گفت: با توجه به شب‌پرواز بودن آفت شب‌پرهٔ شمشاد و در اجرای مصوبات دبیرخانهٔ واپایش (کنترل) و مبارزه با آفت شب‌پرهٔ شمشادِ اداره کل منابع طبیعی نوشهر، برای مهار آفت شمشاد و به‌منظور کاهش انبوهی جمعیت آفت در عرصه‌های جنگلی، به‌صورت آزمونه‌ای (پایلوت) در منطقهٔ پارک جنگلی سی‌سنگان تعداد ۲۰ عدد تلهٔ نوری به همت کارشناسان اداره حفاظت و حمایت نصب شد.

رحمت علیزاده افزود: نخستین آلودگی رویشگاه‌های شمشاد در حوزه این اداره کل در ۷ مردادماه سال ۹۵ در مناطق شمشادی پارک جنگلی آشتیانی شهرستان نور با خسارت شدید مشاهده و گزارش‌شد.

امین وطن دوست کارشناس ارشد گیاهپزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری گفت:آفت شب پره که از خرداد ماه امسال در میان شمشاد‌ها مشاهده شد و به سرعت تکثیر یافته و از برگ‌ها و پوست درخت تغذیه کرده و موجب مرگ آن‌ها می‌شود و در صورتیکه کنترل نشود، تمام شمشاد‌های شمال کشور را آلوده و نابود خواهد کرد.
وی افزود: سرعت زاد آوری شب پره برگ خوار ۲۰۰ تا ۵۰۰ تخم در هرماه است که با توجه به تخم گذاری زیاد و تکثیر در پنج نسل می‌توان تصور کرد فاجعه‌ای در راه است.
وی گفت: این آفت پس از تغذیه از برگ درختان سراغ پوست درخت رفته و با خوردن آن، موجب مرگ سرشاخه‌ها و استمرار خسارت آن موجب نابودی کامل شمشاد می‌شود.
کارشناس ارشد گیاهپزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری غیربومی بودن آفت، سرعت گسترش در کمتر از یک دهه، چند نسلی بودن و شدت خسارت در هر نسل را از موارد اهمیت این آفت برشمرد.

انتهای پیام/آ

طغیان شب پره ها با آمدن تابستان

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۴۷۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفتاب گرم اردیبهشت در مازندران

تاکامی کارشناس هواشناسی مازندران گفت:آسمان مازندران امروز شنبه ۸ اردیبهشت صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش نسبی و تدریجی دما - بعدازظهر در ارتفاعات با افزایش موقتی ابر خواهد بود.

او افزود:وضعیت جوی مازندران روز یکشنبه هم صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش نسبی و تدریجی دما - بعدازظهر در ارتفاعات با افزایش موقتی ابر پیش بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی مازندران گفت:هوای مازندران روز دوشنبه صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش نسبی و تدریجی دما - بعدازظهر در ارتفاعات با افزایش موقتی ابر خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • آفتاب گرم اردیبهشت در مازندران