Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-05-04@13:33:11 GMT

اهواز در لبه شکستن رکورد گرم ترین دمای زمین

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۴۹۸۶۰

اهواز در لبه شکستن رکورد گرم ترین دمای زمین

"کریستوفر بارت" کارشناس تاریخ هواشناسی، ثبت دمای 57 درجه در 104 سال پیش در کالیفرنیای آمریکا را معتبر نمی داند و معتقد است این رقم به احتمال فراوان اشتباه بوده است. شهر اهواز این روزها گرم ترین روزهای خود را تجربه می کند و این دما نه تنها در تاریخ هواشناسی کشور بلکه در تاریخ هواشناسی جهان نیز کم سابقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش جنوب نیوز گرمای کم سابقه روزهای گذشته اهواز مورد توجه رسانه های جهانی نیز قرار دارد.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا با انتشار گزارشی در این باره نوشته: شهر اهواز در لبه شکستن گرم ترین دمای جهان قرار دارد.

این گزارش به نقل از توییت " اتین کاپیکیان" کارشناس آژانس هواشناسی فرانسه نوشته است:" اهو.از روز پنج شنبه (دیروز) با ثبت دمای 53.7 سیلیسیوس ( 128.7 فارنهایت) رکورد گرم ترین روز در ایران و گرم ترین روز ماه ژوئن در قاره آسیا را شکسته است.

به نوشته این گزارش رکورد ثبت شده از گرم ترین روز سال در ایران 127.4 درجه فارنهایت بوده است.

به نوشته واشنگتن پست دمای دیروز شهر اهواز حتی بیشتر از این رقم نیز بوده و بر اساس آمار وب سایت " Weather Underground " دمای این شهر در بین ساعات 4:51 تا 5 عصر (به وقت محلی) به 129.2 درجه فارنهایت رسیده است و اگر دمای 129.2 فارنهایت صحیح باشد این دما رکورد بالاترین دمای ثبت شده در تاریخ مدرن جهان محسوب می شود.

"کریستوفر بارت" تحلیلگر تاریخ هواشناسی در وب سایت " Weather Underground " ثبت دمای 129.2 فارنهایت در عصر روز پنج شنبه در اهواز را تنها با دو ثبت دیگر در جهان برابر می داند؛ یکی در 21 جولای 2016 و در منطقه "مطربه" کویت و دیگری در 30 ژوئن 2013 و در منطقه "دره مرگ " در کالیفرنیای آمریکا.

به لحاظ ثبت رسمی در تاریخ هواشناسی جهان دمای 137 درجه فارنهایت (57 درجه سیلیسیوس) گرم ترین دمای ثبت شده در تاریخ هواشناسی مدرن جهان است که متعلق به منطقه "دره مرگ " در کالیفرنیا آمریکا و مربوط به تاریخ 10 جولای 1913 است، اما کریستوفر بارت معتقد است چنین دمایی به لحاظ واقعیت های هواشناسی امکان پذیر نبوده و به احتمال فراوان ناظران هواشناسی و یا دستگاه های ثبت دما در آن تاریخ ، اشتباه کرده اند.

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۴۹۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی شدت بارش باران در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: بارش‌ها بیشتر به صورت رگبار باران، همراه با رعد و برق و در نواحی مستعد نیز احتمال بارش تگرگ و برخورد صاعقه همراه با آبگرفتگی و ایجاد روان آب پیش‌بینی است.

محمد غیوری با بیان اینکه اکنون مه رقیق برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی را فرا گرفته است، ادامه داد: بیشترین حجم بارش‌ها برای عصر امروز (جمعه) و به ویژه در نیمه جنوبی و همچنین فردا (شنبه) در نیمه غربی و شمالی استان رخ خواهد داد که احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها نیز وجود دارد.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: با فعالیت این سامانه شاهد افزایش سرعت وزش باد در سطح استان خواهیم بود که منجر به وزش باد لحظه‌ای در برخی نقاط همراه با گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و احتمال بروز خسارت خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش دمای روزانه در خراسان رضوی افزود: روند افزایشی دما از فردا در مناطق مختلف استان آغاز می‌شود و تا روز سه شنبه هفته آینده ادامه دارد.

غیوری بیان کرد: برای روز دوشنبه هفته آینده جّو به نسبت پایداری در خراسان رضوی حاکم است. اما از عصر روز سه شنبه تا پایان هفته آینده سامانه بارشی دیگری همراه با رگبار باران و وزش باد شدید این استان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

وی افزود: فریمان با کمینه دمای ۹ درجه سلسیوس و سرخس با بیشینه دمای ۲۹ درجه به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستان‌های خراسان رضوی در شبانه روز گذشته بوده اند، در همین مدت مشهد نوسانات دمایی ۱۲ تا ۲۳ درجه را به ثبت رسانده است.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی اظهار کرد: در این مدت بیشترین سرعت وزش باد از سبزوار با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت گزارش شد و این در حالی است که بیشترین میزان بارش نیز در بجستان با ۱۰ میلیمتر به ثبت رسید و از ایستگاه فرودگاهی مشهد نیز بارش به میزان ۳۰۶ میلیمتر گزارش شد.

غیوری گفت: طبق تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی دمای هوای امروز مشهد در سردترین ساعات به ۱۳ درجه سلسیوس و در گرمترین ساعات به ۱۸ درجه خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • تلاشم شکستن رکورد دنیا در فری استایل است
  • رکورد جدید هالند: پنجمین بازیکن تاریخ لیگ برتر با ثبت ۱۰+ گل در بازی‌های خانگی و خارج از خانه
  • رکورد داران خطای پنالتی در تاریخ لیگ برتر فوتبال
  • شکست‌ناپذیری در ۴۷ بازی متوالی؛ خیز لورکوزن برای شکستن رکورد تاریخی بنفیکا
  • پیش بینی شدت بارش باران در خراسان رضوی
  • فرصت ویژه جواد نکونام برای شکستن رکورد فرهاد مجیدی
  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
  • رکورد فروش اکران برخط فیلم‌های سینمایی جابه‌جا شد
  • فراشبند با ۳۷ میلی متر باران، رکورد دار بارش‌ها
  • بیش‌ترین بازی در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا؛ رکورد تحسین‌برانگیز توماس مولر / عکس