Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اعلام توقف پروازهای ایرانی به فرودگاه نجف ، اعمال نرخ‌های غیرمنطقی از سوی این فرودگاه خصوصی را دلیل اخذ این تصمیم ذکر کرد.‌ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: روز آینده هیأت عراقی برای مذاکره با شرکت‌ها درباره فرودگاه نجف، به ایران می‌آید.

مقصود اسعدی سامانی با اشاره به نرخ‌گذاری غیرمنطقی خدمات فرودگاهی و مسافری از سوی فرودگاه خصوصی برای شرکت‌های هواپیمایی و زائران‌ ایرانی، اظهار داشت‌: از چندی پیش، فرودگاه نجف‌ عوارضی را تحت عنوان عوارض گمرکی وضع کرد‌ بدین ترتیب که‌ شرکت‌های هواپیمایی ایرانی باید از سال 2010 میلادی تاکنون به‌ازای هر پرواز، حدود 85 دلار به این فرودگاه پرداخت کند و در واقع در سال جاری با وضع این قانون، ‌آن را عطف به‌ماسبق هم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همچنین فرودگاه نجف در ازای پروازهایی که به این فرودگاه انجام می‌شود، به ازای هر صندلی، مبلغ 15 دلار از شرکت‌های ایرانی دریافت می‌کند ضمن آنکه مبلغ 10 دلار هم از مسافران در فرودگاه دریافت می‌‌کند.

بنا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، ‌هزینه هندلینگ پرواز در فرودگاه نجف حدود چهار برابر هزینه هندلینگ پرواز در فرودگاه‌های ایران است ضمن آنکه هزینه سوخت در فرودگاه نجف 98 سنت و تقریباً چهار برابر هزینه سوخت شرکت هواپیمایی در ایران است.

اسعدی سامانی افزود: ‌در فرودگاه‌های ایران به ازای هر پروازی که از عراق به ایران می‌آید هزینه هندلینگ پرواز بین 3 هزار دلار ‌تا 3 هزار و 500 دلار برای هر پرواز متفاوت است، اما در فرودگاه نجف رقمی بین 14 تا 18 هزار دلار بابت هزینه هندلینگ دریافت می‌شود و این موجب افزایش هزینه شرکت‌ها شده است.

وی بیان کرد: این رفتار غیرمنطقی و وضع عوارض گمرکی جدید و عطف به ماسبق کردن آن از سوی فرودگاه نجف، موجب بروز اعتراضاتی از سوی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی شد.

بنابراین گزارش دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیش از این هم در این‌باره به فارس گفته بود: ‌شرکت‌های هواپیمایی از قبل هم پیگیر حل مشکلات خود در فرودگاه نجف بوده‌اند،‌به دلیل نرخ‌هایی که بابت هر پرواز و هزینه بالای هندلینگ از ایرلاین‌های ایرانی در فرودگاه نجف دریافت می‌شود، شرکت‌های هواپیمایی مراتب اعتراض خود را به فرودگاه نجف اعلام کردند و مذاکراتی نیز با رئیس سازمان هواپیمایی ایران و سازمان هواپیمایی عراق داشته‌اند، ضمن آنکه سازمان هواپیمایی دو طرف نیز مذاکراتی با یکدیگر در این باره داشته‌اند. شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در این‌باره به سازمان هواپیمایی عراق شکایت کرده‌اند اما این فرودگاه به دنبال آن است که این رقم را دریافت کند.

بنا به گفته اسعدی سامانی‌ مذاکرات‌ با فرودگاه نجف انجام شد اما این مشکلات رفع نشده است ضمن آنکه این عوارض گمرکی جدید که وضع شد و عطف به ماسبق شدن آن هزینه شرکت‌های هواپیمایی را بسیار افزایش داده است. در این راستا شرکت‌های هواپیمایی ایران تصمیم گرفتند از دهم تیرماه (یک‌ جولای) همه پروازهای خود را به فرودگاه نجف قطع کنند تا این مشکل رفع شود و مسئولان فرودگاه نجف تجدیدنظر در وضع این عوارض گمرکی داشته باشند.

طبق گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به‌ هر‌ حال با این عوارض و نرخ‌های گرانی که در فرودگاه نجف از ایرلاین و مسافر ایرانی دریافت می‌شود، فقط هزینه سفر عتبات عالیات افزایش می‌یابد،بنابراین مسئولان فرودگاه نجف باید در این رفتار خود تجدیدنظر کنند. به نظر می‌رسد مسئولان فرودگاه نجف از اشتیاق ایرانیان برای سفرهای عتبات عالیات سوءاستفاده می‌کنند. این عوارض گمرکی هزینه شرکت‌ها را بالا برده ‌و موجب افزایش نرخ بلیت و هزینه زائر شده است بنابراین مقرر شد از یک جولای پرواز به فرودگاه نجف را متوقف کنیم.

بنا به گفته اسعدی سامانیفرودگاه نجف جزو گران‌ترین فرودگاه‌های دنیا برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی است،‌ البته فرودگاه نجف، خصوصی است،‌ به دنبال مذاکراتی که با وزیر حمل‌ونقل عراق و سازمان هواپیمایی کشوری این کشور داشته‌ایم، آنها اعلام کردند که چون فرودگاه نجف توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، ما نمی‌توانیم درباره این فرودگاه اعمال‌نظر کنیم و آنها به صورت مستقل عمل می‌کنند و مستقل تصمیم می‌گیرند و تبعیتی از تصمیمات ما ندارند.

وی اظهار داشت: البته شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود را به فرودگاه بغداد طبق برنامه‌های قبلی انجام می‌دهند و فقط در اعتراض به نرخ‌های غیرمنطقی فرودگاه نجف، فعلاً پرواز هواپیماهای این ایرلاین‌ها به فرودگاه نجف از 10 تیرماه 96 متوقف است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: برای رفع این مشکل مقرر شده است روز دهم تیرماه برابر با یک جولای، هیأتی از کشور عراق به تهران بیاید و مذاکراتی با شرکت‌های هواپیمایی در این‌باره داشته باشند اما فعلاً و تا به نتیجه نرسیدن این جلسات، شرکت‌ها بر تصمیم خود مبنی بر توقف پروازها به فرودگاه نجف مصمم هستند.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۵۰۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان را ببینید

یک شرکت اسلواکیایی موفق شد اولین پرواز یک خودروی پرنده به همراه یک مسافر را به انجام برساند.

به گزارش ایسنا، یک شرکت هوانوردی متعلق به کشور اسلواکی موسوم به کلاین ویژن(Klein Vision) اولین پرواز مسافربری جهان را با خودروی پرنده خود انجام داد.

به نقل از آی‌ای، شرکت کلاین ویژن با خودروی پرنده خود به نام ایرکار(AirCar) در حالی که یک نوازنده فرانسوی به نام ژان میشل ژار را به عنوان مسافر در خودروی پرنده خود داشت، به این نقطه عطف دست یافت.

این آزمایش در یک باند فرودگاهی در کشور اسلواکی انجام شد.

در ویدیویی که این شرکت منتشر کرده است، یک خودروی پرنده اسپرت بال‌دار دیده می‌شود که در ابتدا روی باند فرودگاه روی چهار چرخ خود حرکت می‌کند و سپس با باز شدن بال‌های کنار و عقب و سرعت گرفتن، از زمین بلند می‌شود و در هوا معلق می‌ماند. چند دقیقه بعد نیز به سلامت فرود می‌آید.

گفتنی است که در ژوئن ۲۰۲۳ یک خودروی پرنده به نام «مدل ای»(Model A) که توسط شرکت الف ایروناتیکس(Alef Aeronautics) که مقر آن در کالیفرنیاست، توسعه یافته است، گواهینامه صلاحیت پروازی ویژه را از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده دریافت کرد. این اولین وسیله نقلیه در نوع خود است که مجوز رسمی پرواز را از دولت ایالات متحده دریافت می‌کند.

توسعه خودروهای پرنده

در سال ۲۰۲۱ خودروی پرنده AirCar اولین پرواز درون شهری خود را انجام داد که طی آن یک پرواز ۳۵ دقیقه‌ای بین فرودگاه‌های بین المللی نیترا و براتیسلاوا را در اسلواکی انجام داد.

این خودروی پرنده در ژانویه ۲۰۲۲ گواهی صلاحیت پروازی دریافت کرد و این شرکت ادعا می‌کند که نمونه اولیه آن ۱۳۰ ساعت پرواز و ۵۲۰ برخاست و فرود در فرودگاه‌های بین‌المللی مختلف را به ثبت رسانده است.

خودروی پرنده AirCar شامل چندین واحد کاربردی است که برای انجام همزمان سفرهای زمینی و هوایی طراحی شده‌اند. بدنه آیرودینامیکی آن نه تنها مسافران را به راحتی در خود جای می‌دهد، بلکه عملکرد بالابری را در طول پرواز نیز افزایش می‌دهد.

از جمله ویژگی‌های پیشرفته آن می‌توان به بال‌های جمع شونده، دُم تاشو و سیستم استقرار چتر نجات اشاره کرد. دم تاشوی آن نقش مهمی در بهبود پایداری طولی و قابلیت‌های برخاستن مانند هواپیماهای سنتی دارد. ضمن اینکه در حالت سفر زمینی، این دم جمع‌ شده و با اندازه جمع ‌و جورتر به تطبیق‌پذیری ایرکار در محیط‌های شهری کمک می‌کند.

این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد در پیشرفت‌های آتی خود اقدام به تولید خودروهای پرنده دارای سه و چهار نفره، موتورهای دوگانه و یک نسخه آبی-خاکی کند.

نمونه اولیه AirCar به موتور ۱۶۰ اسب بخاری شرکت بی‌ام‌و مجهز شده است که دارای یک ملخ ثابت و یک چتر برای اقدامات ایمنی بیشتر است.

کلاین ویژن می‌گوید مدل دو نفره این خودروی پرنده وزنی در حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم دارد و ظرفیت بلند کردن بار آن ۲۰۰ کیلوگرم است. همچنین قادر است تا ارتفاع ۲۵۰۰ متر اوج بگیرد و به حداکثر سرعت ۱۰۳ گره(۱۹۰ کیلومتر بر ساعت) دست یابد.

این شرکت برای ساخت نمونه‌های آینده ایرکار، آزمایش موتور هوانوردی پیشرفته ADEPT Airmotive را به پایان رسانده است که به طراحی قوی، سبک و کم‌مصرف مشهور است.

همچنین می‌توانید در اینجا ویدیوی یکی از آزمایش‌های پروازی ایرکار را در سال ۲۰۲۱ که بین دو فرودگاه به پرواز درآمده است، مشاهده کنید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان را ببینید
  • تاخیر ۵۰۰دقیقه‌ای پرواز مشهد به تهران
  • پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار با تاخیر ۵۰۰ دقیقه ای انجام شد
  • آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد از امروز
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • پنجشنبه سیاه در فرودگاه‌های فرانسه
  • هزار و ۵۰۰ نفر عازم سرزمین وحی شدند
  • آمادگی هما برای انجام پرواز حج عمره از فرودگاه بندرعباس