Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک اتفاق پيش‌بيني نشده باعث مي‌شود تا مادر نوزاد خيلي زود از هم جدا شوند.

به گزارش سرويس حوادث جام نيـوز، مادري 36 ساله با هزار اميد و آرزو انتظار نوزادش را مي‌کشد، وي و همسرش هر دو متخصص بي‌هوشي هستند و بهترين بيمارستان‌ و پزشک را براي انجام عمل زايمان انتخاب مي‌کنند، اما يک اتفاق پيش‌بيني نشده باعث مي‌شود تا مادر نوزاد خيلي زود از هم جدا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فائزه نجارزادگان: پس از تحمل رنج‌هاي دوران بارداري عاقبت موعد آمدن خوشي‌ها شد. خوشي و شادي از جنس لبخند و گريه نوزاد که براي مادر هيچ چيزي جاي آن را نمي‌گيرد. همه به استقبال از مهمان جديد خانواده آمده‌اند. عطر گل ياس و مريم فضاي اتاق را گرفته ولي گويا اين شادي زمان زيادي را به اين خانواده اختصاص نداده است. آزاده يکي دو روز پس از زايمان دچار مشکل شد و سر انجام اين مسئله مرگ وي را به همراه داشت.

ماجرا از اين قرار است که دکتر آزاده سلطاني، 36 ساله متخصص بيهوشي پس از 9 ماه بارداري در 30 تيرماه سال گذشته با برگه ارجاع از مطب به بيمارستان خصوصي تهران براي زايمان مراجعه مي‌کند و پس از پذيرش حدود ساعت 23 نسبت به زايمان سزارين وي توسط پزشک متخصص که از اتفاق عضو هيأت علمي دانشگاه است، اقدام مي‌شود.

نوزاد پسر با وزن حدود 2 کيلو و 900 و ساير شرايط نرمال متولد و روز نخست مرداد از مادر و فرزند از بيمارستان مرخص مي‌شوند ولي 10 روز بعد مادر با علائمي همچون تب و لرز، تهوع و استفراغ مجدد به بيمارستاني که در آن زايمان انجام داده مراجعه مي‌کند و پس از بستري و انجام برخي اقدامات طي چند روز بستري حال عمومي مساعد ولي مجدد بدحال مي‌شود؛ حالي که خانواده تصميم مي‌گيرد آن را به بيمارستان‌هاي ديگر منتقل کنند تا شايد راهي براي نجات او پيدا کنند ولي عليرغم تلاش کادر درماني و خانواده بخت يار بيمار نبود و پزشک پس از چند روز دست و پنجه نرم کردن با مشکلات براي هميشه ترک دنيا مي‌کند.




جسد متوفي در سازمان پزشکي قانوني استان تهران براي بررسي فوت مورد بررسي قرار مي‌گيرد و با توجه به شرح معاينه جسد علت فوت عفونت منتشر داخلي و عوارض آن متعاقب عفونت شکمي تعيين و اعلام مي شود ولي با اين وجود و گذشت حدود يک سال خانواده آزاده همچنان در راهروي ادارات به دنبال حق از دست رفته خود هستند حقي که هرچند ديگر آزاده را براي آنها باز نمي‌گرداند ولي تسکيني براي خاطر آنها است.

منوچهر سلطاني پدر آزاده پس از حدود يک سال از اين حادثه دردناک اينک به خبرگزاري فارس آمده، دستانش لرزان و چشمانش گريان است. کيفي همراه خود آورده که زماني که بر روي صندلي مي‌نشيند آن را به آغوش مي‌کشد. با احتياط کيف را بر روي ميز گذاشته و قاب دخترک خود را بر روي ميز مي‌گذارد.

پدر مي‌گويد در زندگي هيچ چيز کم نداشتيم. دو دختر و يک پسر داشتم و همسرم هم وکيل؛ چيزي برايشان کم و کاستي نگذاشتيم. دخترم متخصص بيهوشي بود و همسرش هم پزشک. الان همه زندگيم پودر شده است. انگار بخشي از وجودم توسط پزشکي که قصور کرده، قطع شده است. همه چيزم را از دست داده ام. همسرم ديگر توان راه رفتن ندارد و ساير فرزندانم از غم از دست دادن آزاده و هنوز در بهت و شوک بوده و زندگيشان به هم ريخته است. آرمان هم بدون مادر....

اشک امانش را بريده. عکس‌هاي آرمان را هم با خود آورده است. از اينکه به راحتي يک قصور پزشکي رخ داده و کسي به درستي پاسخگوي آن نيست در عجب است. مي گويد طي اين يک سال اقدامات زيادي را براي مشخص شدن اين پرونده انجام داده و هدفش نه تنها فقط براي آزاده و بلکه براي همه خانواده‌هايي است که ممکن است با بي احتياطي يا سهل الانگاري يک پزشک جان خود را از دست دهند.

منوچهر سلطاني مي‌گويد: در ابتدا عفونت شکمي علت مرگ اعلام شده بود و نتيجه پزشکي قانوني نيز همين را نشان داد و اکنون به ما گفته اند که عارضه دارويي دليل فوت دخترتان بوده و اين سوال اکنون مطرح است که چه کسي دارو را براي فرزندم تجويز کرده است؟! نتيجه اين پرونده و قصور پزشک هنوز مشخص نشده و جا دارد محکوميت‌هاي سنگيني براي پزشکاني که قصور کرده‌اند در نظر گرفته شود.

به نظرم ضعف قانوني داريم چرا براي قصور پزشکي تنها بايد چند ماه ممنوعيت از کار يا فعاليت در مطب را براي پزشکي داشته باشيم که با جان مردم بازي مي‌کند. آقاي سلطاني اما مصمم است و مي‌گويد تا ته اين پرونده پيش خواهد رفت و هرگز اجازه نخواهد داد خانواده‌هاي ديگري همچون او داغدار شوند.

روند پيگيري پرونده طولاني شده و پرونده‌هاي مشابه نيز نشان مي‌دهد آنقدر اين مسير براي دريافت حق طولاني است که گاهي خانواده‌ها از رفت آمد در راهروي ادارات خسته مي‌شوند. خستگي که آه يک خانواده را بدرقه پزشکان مي‌کند.



3 درصد اقدامات درماني در دنيا منجر به شکايت و تشکيل پرونده مي شود
علي فتاحي، معاون انتظامي سازمان نظام پزشکي ايران در نشست خبري با اعلام اينکه 3 درصد اقدامات درماني در دنيا منجر به شکايت و تشکيل پرونده مي شود، گفت: در 10 سال گذشته اين آمار در ايران 6 هزارم درصد بوده است که البته استان به استان، متفاوت و متغيير است.

فتاحي با اشاره به آمار مراجعات مردم به مراکز درماني در سال گذشته که به ازاي هر نفر 11.3 بار مراجعه اعم از بستري و سرپايي بوده است، ادامه داد: در سال گذشته 910 ميليون بار مراجعه به مراکز درماني داشته ايم که براي اين تعداد خدمات، در حدود 16 هزار پرونده پزشکي تشکيل شده است.

وي با اعلام اينکه شکايت هاي درماني در سه مرجع دادسراي نظام پزشکي، دادسراي عمومي و انقلاب و سازمان تعزيرات حکومتي پرونده سازي مي شود، افزود: در حدود 30 تا 40 درصد مراجعين به هر سه مرجع رفته اند که اگر اين مسئله را در نظر بگيريم، تعداد پرونده ها کمتر خواهد شد.

فتاحي با اشاره به کاهش 12 درصد آمار شکايت هاي پزشکي در سال 95 نسبت به سال 94، گفت: در سال گذشته تعزيرات حکومتي استان تهران در مجموع 10 هزار پرونده در ارتباط با شکايت هاي دارويي، درماني و... داشته است که نسبت به سال 94، رشد 33 درصدي را نشان مي دهد اما رشد شکايت از مراکز درماني صفر درصد بوده است. زيرا، بيش از 90 درصد شکايت ها در تعزيرات استان تهران مربوط به مواد غذايي است.

اثبات تشخيص خطاي پزشکي فرآيند طولاني دارد
يحيي کمالي پور، عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي درباره افزايش پرونده هاي قصور پزشکي در سال هاي اخير، افزود: واقعيت آن است که قانون مجازات اسلامي در حوزه کاهش قصور پزشکي نتوانسته بازدارندگي لازم را داشته باشد تاجايي که امروز شاهد افزايش پرونده هاي قصور پزشکي هستيم.

نماينده مردم جيرفت و عنبرآباد در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: اثبات تقصير در حوزه پزشکي در دست مجموعه اي پزشکان است که بيشتر آنها نسبت به نحوه مجازات براي پزشکان خاطي تصميم گيري مي کنند.

اين نماينده مردم در مجلس دهم، تصريح کرد: از سويي ديگر از زمان شکايت تا اثبات تشخيص خطاي پزشکي، فرآيند طولاني بايد سپري شود که اين مهم نيز نيازمند اصلاح است.

افزايش پرونده‌هاي قصور پزشکي ناشي از عدم بازدارندگي مجازات است
وي يادآور شد: در نظر گرفتن مجازات حبس براي پزشکان موجب نارضايتي اين گروه از پزشکان مي شود از سويي ديگر جزاي نقدي يا لغو پروانه طبابت نيز تاکنون نتوانسته بازدارندگي لازم را در اين حوزه داشته باشد.

عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي، تاکيد کرد: زماني که پزشک مرتکب خطا مي شود حال به صورت عمدي يا از جهت عدم رعايت مقررات و نظامات، نبايد در برابر آن سهل انگاري شود زيرا نتيجه آن افزايش پرونده هاي مربوط به قصور پزشکي خواهد شد.

نظام پزشکي تنها به نفع پزشکان عمل مي‌کند
رسول خضري نماينده مجلس معتقد است که سازمان کاملا يک جانبه و به نفع پزشکان عمل مي‌کند. او مي‌گويد: سازمان نظام پزشکي يکي از قديمي‌ترين سازمان‌ها است که در طول اين سال‌ها خوب توانسته در تصميم گيري هاي وزارت بهداشت تاثير بگذارد اما ما انتظار داريم با پزشکان خاطي بيش از اين برخورد قانوني شود.مثلا زمانيکه موضوع برخورد با پزشکان زيرميزي بگير بود برخورد جدي نکرد و اگر در واقعي کردن تعرفه‌ها در‌‌‌ همان سال‌ها مي‌کوشيد اين معضل جامعه پزشکان را تهديد نمي‌کرد.

خضري با بيان اينکه وجود پزشکان دانه درشت زيرميزي‌بگير نام حوزه سلامت و جامعه پزشکي را خدشه‌دار مي‌کند، مي‌گويد: خوشبختانه اکنون اين مشکل وجود ندارد و تا حد زيادي برخورد قانوني شد اما سازمان بايد به گونه‌اي عمل کند که شهروندان بيمي از شکايت نداشته باشند.

وي با بيان اينکه قانون نظام پزشکي احتياج به بازنگري دارد، زيرا چوبي که مي‌خوريم ناشي از همين قانون است ادامه مي‌دهد: من پزشکم اما نماينده مردم هم هستم و معتقدم که بايد پزشکان دربرابر خطاهاي خود مجازات شوند. جامعه پزشکي نياز به حمايت هاي جدي دارد اما مردم هم حقوقي دارند که نبايد ناديد گرفته شود بنابراين به نظر من سازمان به وظايف خود در مقابل جامعه پزشکي خوب عمل کرده و اجازه توهين به آن‌ها را نمي‌دهد که نمونه آن همين سريال در حاشيه بود که اجازه ادامه ساخت آن داده نشد.

سازمان نظام پزشکي مدافع حقوق پزشک يا بيمار؟!
اولين قانون نظام پزشکي ايران در سال 1339 به تصويب رسيد؛ اکنون 55 سال از آن زمان مي‌گذرد و در طي اين سال‌ها نظام پزشکي ايران با فراز و فرودهاي متعددي همراه بوده است. طبق قانون اوليه «نظام پزشکي سازماني است مستقل و داراي شخصيت حقوقي و مرجع صلاحيت‌دار براي حفظ شئون و پيشرفت امور پزشکي و تنظيم روابط حرفه‌اي بين پزشکان و حفظ حقوق مردم و موسسات ملي دولتي در برابر صاحبان فنون پزشکي و بالعکس در سراسر کشور» اما در طول اين سال‌ها تغييرات فراواني کرد تا اينکه امروز سازمان نظام پزشکي در قانون سازمان نظام پزشکي دو رسالت مهم دارد، يکي دفاع از حقوق بيماران، دوم دفاع از حقوق پزشکان.

نظام پزشکي در کنار اين وظايف تعيين تعرفه خدمات تشخيصي و درماني در بخش خصوصي، صدور پروانه مطب براي شاغلان در بخش خصوصي و تمديد آن، نحوه تبليغات حوزه پزشکي، پذيرش اعضاي جديد در سازمان و ارائه برخي خدمات رفاهي به شاغلان عرصه سلامت را هم انجام مي‌دهد. اما صنفي ـ مردمي بودن اين سازمان باعث شده که اين سازمان شايد به درستي نتواند حقوق پزشکان و مردم را حمايت کند و اين مسئله نارضايتي پزشکان و مردم به ويژه مردمي که سرنوشتي مشابه پدر آرزو دارند به همراه داشته است.
فارس
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۵۱۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز

  برای بررسی ماجرا باید به یک هفته قبل برگردیم؛ زمانی که خبری کوتاه در فضای مجازی جنجالی شد. براساس این خبر، ۲۹ شرکت‌کننده در یک مهمانی شبانه در باغی دراطراف شیراز به علت استفاده ازمشروبات الکلی تقلبی مسموم وبه بیمارستان‌های شیراز منتقل شدند. ساعتی بعد مشخص شد، شرکت‌کنندگان در مهمانی، پزشکان سرشناس استان فارس بودند. 

مرگ پزشک مشهور 
دو روز بعد ازحادثه اعلام شد یک پزشک خانم متخصص پوست و مو و رتبه هفتم این تخصص به علت استفاده ازاین مشروبات، جانش را از دست داده وهمسرش که متخصص چشم‌پزشکی است،دچارعارضه کلیوی شده است.یک مقام آگاه در این باره به جام‌جم گفت: «مهمانی دراطراف شیراز برگزار شده بود ومیزبان اقدام به خرید مشروباتی کرده بود که به صورت دست‌ساز پر شده بودند. میزبان خودش پزشک نبودامااغلب مهمانان ازپزشکان بودند؛خانم دکتر پس ازمصرف مشروب، فوت کرد.دستگاه قضایی به این ماجرا ورود کرده است.با توجه به میزان صدمات مصرف مشروبات الکلی، مهمانان مقدار زیادی مشروب خورده بودند.» 

واقعیت ماجرا چیست؟
در حالی که اخبار در فضای مجازی از مسمومیت ۲۹‌پزشک دراین حادثه خبر می‌داد اما افشین محمدی دره شوری معاون دادستان شیراز و سرپرست دادسرای جنایی و جرایم امنیتی این شهر درباره جزئیات این حادثه گفت: در این ماجرا شش نفر دچار مسمومیت شدند که یک خانم دکتر جانش را از دست داده است.وی افزود: در حال حاضر همه مسمومان از بیمارستان مرخص شده و کسی در بیمارستان بستری یا در کما نیست. اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی غیر‌واقعی است.  به گفته معاون دادستان شیراز تاکنون سه نفر در رابطه با این حادثه بازداشت شده و تحقیقات برای دستگیری افراد مرتبط با این حادثه ادامه دارد. 
دکتر مهرداد شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به این‌که افراد مسموم آن تعدادی که مطرح شده نیستند، تاکید کرد: اعدادی که ازافراد مسموم و بستری اعلام می‌شود واقعی نیست؛ این حادثه در یک مهمانی شخصی رخ داده و اکثر افراد حاضر در آن جزو کادردرمان بخش خصوصی بودند.وی افزود: تمام افرادحاضر در مهمانی پزشک نبودند و این ادعاها هم درست نیست.یکی از کاربران فضای مجازی مدعی شده، مشروبات استفاده شده در این مهمانی مرگبار، ویسکی پلمب شده بود که به اصطلاح اصل نامیده می‌شود اما در واقعیت، این مشروبات تقلبی و دست‌ساز و حاوی الکل صنعتی بوده است.
روابط عمومی سازمان نظام پزشکی شیراز هم به جام‌جم اعلام کرد، دراین رابطه پرونده‌ای درنظام پزشکی مطرح نشده و پزشک فوت شده عضو نظام پزشکی جهرم بود‌. 

دیگر خبرها

  • شک و تردید سالم است، اما در پزشکی می‌تواند خطرناک باشد!
  • بهت پزشکان داوطلب غزه از شدت جراحات در بیمارستان‌ها
  • زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد
  • خدمات پزشکی رایگان به ساکنان محمد شهر کرج
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟
  • ماجرای قتل غزاله و اعدام آرمان؛ رابطه‌ای بی فرجام
  • جزئیاتی از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • پشت پرده مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز
  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • امسال و سال آینده رزن ورودی بهورز خوبی خواهد داشت