Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - فدراسيون جهاني فوتبال، فيفا دفاعيه اي بلند بالا در 430 صفحه‌ موسوم به گزارش گارسيا را منتشر کردند.

سرويس ورزش مشرق - مايکل گارسيا مامور تحقيق درباره نحوه انتخاب ميزباني دو دوره بعدي جام جهاني فوتبال به ترتيب در روسيه و قطر، گزارش جنجالي و وعده داده شده فيفا را منتشر کرد.
مدت ها است که منتقدان و خبرنگاران معتبر ورزشي در سراسر جهان نسبت به فساد مالي و اخلاقي در فيفا به خصوص در بخش انتخاب ميزباني جام جهاني به سود 2 کشور روسيه و قطر اعتراض و نقد اساسي دارند اما به نظر مي رسد گزارش موسوم به «گارسيا» تا حد زيادي سايه بحران را از روي سر فيفا برخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



منتقدان مدت‌هاست که مي‌گويند در اين راي‌گيري‌ها تخلف صورت گرفته و فيفا هم مدتها است اين ادعاها را تکذيب مي‌کند. در گزارش گارسيا و گروه تحقيقاتي او هر چند برخي داوطلبان ميزباني، اندکي محدوده‌هاي قانوني را ناديده گرفته‌اند، اما در کل هيچ نشانه عمده فساد و تخلف در اين زمينه به اثبات نرسيده است.
گارسيا، که اکنون قاضي دادگاه تجديدنظر در نيويورک آمريکا است، طي 18 ماه گذشته با بيش از 75 شاهد اين پرونده مصاحبه کرده و از بيش از 400 نفر بازجويي داشته و نتيجه اعترافات آنها را به دقت بررسي و مطالعه کرده است.
در ابتداي امر قرار بر عدم انتشار اين گزارش بود اما گزارش جنجالي موسوم به «گارسيا» به دستور اينفانتينو منتشر شد تا بنا بر ادعاي او ، جايگاه مفسد و افراد شايسته در فيفا به زودي مشخص شود.
از طرفي قاضي عضو کميته اخلاقي فيفا يعني هانس يواخيم اکرت نيز در گزارشي 42 صفحه اي خلاصه اي از اين دفاعيه را به رسانه ها تقديم کرده که در آن مدعي مي شود شواهد کافي براي باز نگاه داشتن پرونده و متهم کرده فيفا و حتي مشکوک بودن مناقصه و راي گيري هرگز وجود نداشته و ندارد.
در واقع تحقيقات در مورد روند اعطاي ميزباني جام جهاني سال آينده و چهار سال پس از آن، در سال 2014 ميلادي تکميل شد و گزارش آن به فدراسيون بين المللي فوتبال ارائه شد، اما از آن زمان تا به امروز اين «گزارش گارسيا» به صورت محرمانه باقي مانده بود.
کشورهايي مثل انگليس، فرانسه، آلمان و آمريکا اميدوار بودند با انتشار اين گزارش فشار بيشتري بر روسيه و قطر وارد شود اما حنثي بودن اين گزارش نقشه هاي آنها را فعلا نقش بر آب کرده است.
گزارش کامل فيفا يک روز پس از آن که روزنامه آلماني «بيلد» بخش‌هايي از آن را منتشر کرد، در دسترس عموم قرار گرفت. اسناد اين گزارش در نوامبر 2014 به سوئيس، که درباره فساد مديران فيفا تحقيق مي‌کند، قرار گرفته بود.

روزنامه بيلد آلمان مدعي شده بود بخش سانسور شده و به زعم خود"سرکوب‌" شده گزارش مايکل گارسيا، بازرس مستقل کميته اخلاقي فيفا در سال 2014 را به دست آورده است. اما فيفا با انتشار کامل اين گزارش ثابت کرد که ادعاي بيلد بي اساس است.
ساعات پاياين سه شنبه بود که ماريا کلوديا روخاس رييس جديد و مستقل کميته اخلاقي فيفا تصميم گرفته است براي جلوگيري از اطلاعات غلط، خود اين گزارش را به طور کامل منتشر کند.
حداقل دو سال پيش و پس از آن که اتهام‌هاي متعددي درباره پرداخت رشوه براي انتخاب ميزان جام جهاني منتشر شد، فيفا مايکل گارسيا وکيل آمريکايي را مسئول اين موضوع کرد. اما فيفا حاضر نشد گزارش او را به طور کامل منتشر کند. گارسيا سرانجام پس از اين که گزارشش کامل منتشر نشد استعفا کرد و فيفا را متهم "به فقدان رهبري" نمود. در نهايت کميته اجرايي فيفا به اتفاق آرا انتشار نسخه‌اي از گزارش را که "از نظر حقوقي مناسب" باشد تصويب کرد.
گاريدن انگليس البته مدعي شده که در نهايت 42 صفحه گزارش رسانه اي شده که قطر را از اتهام پرداخت رشوه براي گرفتن ميزباني جام جهاني مبرا مي‌دانست. آقاي گارسيا اين گزارش منتشر شده را داراي "اشتباه و نقاص متعددي" دانسته است.
پيش از انتشار گزارش کامل از سوي فيفا روزنامه بيلد تهديد کرده بود که گزارش کامل مايکل گارسيا را روز چهارشنبه 28 ژوئن منتشر خواهد کرد. اين گزارش حاوي جزئياتي از پرداخت دو ميليون دلار به حساب بانکي دختر ده ساله يکي از مقامات ارشد فيفا است.
بيلد آلمان همچنين مدعي شده که سه مقام اجرايي فيفا پيش از راي‌گيري براي انتخاب ميزان جام‌هاي جهاني 2018 و 2022، براي شرکت در يک مهماني با جت شخصي فدراسيون فوتبال قطر به ريو برده شدند.
پيتر روسبرگ روزنامه‌نگاري که مدعي است اين مدارک را به دست آورده مي‌گويد اين مدارک ثابت نمي‌کنند که ميزاني جام جهاني 2018 يا 2022 خريده شده است.

پس از انتخاب قطر به عنوان ميزبان مسابقات جام جهاني، برخي منابع مدعي شدند که اين کشور با پرداخت سه ميليون پوند رشوه به مقام‌هاي فدراسيون جهاني فوتبال، راي آنان را خريده است.
از سال 2014 اين شبهات شدت گرفت، پس از آن که روزنامه ساندي تايمز چاپ لندن نوشت به "صدها ميليون سند و مدرک" دسترسي پيدا کرده که نشان مي‌دهد محمد بن همام، رئيس سابق کنفدراسيون فوتبال آسيا با پرداخت پول، هدايا، منافع سرشار مالي، جت‌هاي اختصاصي و پذيرايي لوکس راي اعضاي کميته اجرايي فيفا را براي انتخاب قطر به ميزباني جام جهاني خريده است.

در گزارش 42 صفحه‌اي کميته اخلاقي فيفا آمده است: اگرچه در جريان انتخاب ميزبان جام جهاني سال ٢٠١٨ در روسيه، «موارد نگران کننده‌اي» وجود داشته اما شواهد کافي براي ابطال نتيجه راي‌گيري منتهي به انتخاب اين دو کشور در دست نيست. برخي وقايعي که روي داد مي‌توانسته اعتبار روند نامزدي براي ميزباني مسابقات سال هاي ٢٠١٨ و ٢٠٢٢ را مخدوش کند. اما مسايل دامنه محدودي داشته و به خصوص تاثير اين وقايع بر روند نامزدي براي ميزباني به حدي نزديک نشده است که بازنگري اين روند را توجيه کند چه رسد به تجديد راي‌گيري در انتخاب ميزبانان. در نتيجه کميته اخلاقي فيفا به اين نتيجه رسيد که پرونده مربوط به ميزباني مسابقات جام جهاني سال هاي ٢٠١٨ و ٢٠٢٢ را مختومه اعلام ‌کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۵۲۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمجید فیفا از تیم ملی فوتسال ایران؛ عملکرد حسن زاده و کریمی خیره‌کننده است

تیم ملی فوتسال در نیمه نهایی جام ملت های فوتسال آسیا باید با ازبکستان رو به رو شود.

طرفداری | سایت فیفا با انتشار گزارشی به تمجید از عملکرد شاگردان وحید شمسایی پرداخت.

به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، پیروزی پرگل تیم ملی فوتسال ایران مقابل قرقیزستان باعث صعود شاگردان وحید شمسایی به نیمه نهایی جام ملت های ۲۰۲۴ فوتسال آسیا شد تا مجوز صعود به جام جهانی ازبکستان را کسب کند.

سایت فیفا با تمجید از عملکرد این تیم به گل زیبای اصغر حسن زاده از روی نقطه پنالتی پرداخت.

در این گزارش عنوان شده است: "ایران با نتیجه ۶ بر یک جمهوری قرقیزستان را شکست داد و به ازبکستان ۲۰۲۴ رسید و علی اصغر حسن زاده و مهدی کریمی خیره کننده بودند.

ایران برای نهمین دوره متوالی به جام جهانی فوتسال رسید. علی اصغر حسن زاده در پیروزی ۶ بر یک در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا، کاملاً غیرقابل پیش بینی بازی کرد و قرقیزستان را در تمام مدت عذاب داد، گلزنی کرد و دو پاس گل داد. همچنین مهدی کریمی دو گل زد و بهروز عظیمی، سالار آقاپور و سعید احمدعباسی دیگر گل های شاگردان وحید شمسایی را به ثمر رساندند.

حسن زاده در گفتگو با سایت فیفا گفت.

صعود به جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ در ازبکستان اولین هدف ما از شرکت در جام ملت‌های آسیایی فوتسال آسیا بود. اکنون هدف ما در ازبکستان این است که مانند دو جام جهانی قبلی که یک بار سوم شدیم و در جمع هشت تیم برتر قرار گرفتیم بتوانیم بهترین نتیجه تاریخ فوتسال ایران را کسب کنیم و در جام جهانی آینده شگفتی بزرگی باشیم.

از دست ندهید ????????????????????????

افتضاح تاریخی و رکورد بی‌سابقه چلسی در لیگ برتر دل هوادار کودک چلسی شکست؛ قرار بود بجنگید! سرمربی پاری سن ژرمن قول چهارگانه داد! حمایت امیر جعفری از سیدحسین حسینی + عکس

دیگر خبرها

  • آرامکو عربستان شریک تجاری فیفا در جام جهانی ۲۰۲۶
  • ‏عربستان اسپانسر اصلی فیفا شد!‏
  • ‏عربستان اسپانسر اصلی فیفا شد!‏ + جزئیات قرارداد
  • آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد
  • عربستان اسپانسر فیفا شد!‏
  • تازه ترین شماره‌ی ماهنامه جرجان بیست شد
  • یورش دوباره صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی
  • فیفا: کاپیتان تیم ملی فوتسال ایران قرقیزستان را عذاب داد
  • تمجید فیفا از تیم ملی فوتسال ایران؛ عملکرد حسن زاده و کریمی خیره‌کننده است
  • گزارش سازمان جهانی هواشناسی در خصوص وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد