Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر گفت: نزدیک به 90 درصد مرگ و میرهای ما مربوط به بیماری‌های غیر واگیر و سوانح و حوادث است.

دکتر احمد کوشا مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: بیماری‌های غیرواگیر جزو بیماری‌های مزمن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی یک خصوصیت مهم بیماری‌های غیر واگیر این است که اساس این بیماری‌ها از کودکی گذاشته شده و بتدریج در بدن زمینه‌هایش فراهم می‌شود و در نهایت در سنین بالا خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیش از سه چهارم مرگ‌های زودرس حال حاضر در دنیا به دلیل بیماری‌های غیر واگیر اتفاق می‌افتد که مهم ترین‌شان بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های ریوی مزمن و مشکلات روح و روان است.

وی اضافه کرد: البته تصادفات و مرگ و میر ناشی از سوانح و حوادث عوارض غیر واگیر‌ند که سلامت را درگیر می‌کند.

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر با اشاره به اینکه نزدیک به 90 درصد مرگ و میرهای ما مربوط به بیماری‌های غیر واگیر و سوانح و حوادث است گفت: طبق آخرین آمار شیوع و علل بیماری‌های غیر واگیر؛ 46 درصد مرگ‌ها بخاطر بیماری‌های قلبی و عروقی(سکته‌های قلبی و مغزی)، 14درصد تصادفات، 13 درصد سرطان‌ها، 4 درصد بیماری‌های ریوی مزمن، 2درصد دیابت و 11 درصد سایر بیماری‌های غیر واگیر است.

کوشا افزود: از نظر بار بیماری‌ها معیاری به نام دالی داریم که سال‌های از دست رفته عمر با سال‌های سپری شده با ناتوانی را جمع می‌کنند و بسته به هر بیماریی مشخص می‌کنند که معیار دالی چه عددی است.

وی اضاقه کرد: برای مثال تصادفات بیشتر از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌کشد اما بار بیماری تصادفات بیشتر است چون هم در سنین جوانی بیشتر می‌کشد و ناتوان می‌کند در حالی که بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین بالا باعث مرگ می‌شوند بنابراین از نظر بار بیماری حوادث بار بیشتری در جامعه ایجاد می‌کند، بیماری‌های قلبی و عروقی در رتبه دوم قرار دارند بیماری‌های روان و کمردردها نیز ناتوانی زیادی ایجاد می‌کنند و در ردیف بالای بار بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر با تاکید براینکه شیوع بیماری‌های روان نیز در جامعه بالاست گفت: 23.6 درصد مردم به نوعی از یک مشکل روان رنج می‌برند.

کوشا افزود: بیماری‌های غیر واگیر برخلاف بیماری‌های واگیر با آنتی بیوتیک و واکسن و دارو درمان نمی‌شوند یک بیمار قلبی و عروقی یا دیابت تا آخر عمر باید دارو مصرف کند یعنی وقتی فرد مبتلا شد فقط با نگهدارنده عوارض بیماری را می‌توان کنترل کرد.

وی اضافه کرد: زمینه‌های بیماری‌های غیر واگیر از دوران کودکی شروع می‌شود یعنی باید پیشگیری را از دوران کودکی شروع کنیم. برای مثال تغذیه با شیر مادر در پیشگیری از چاقی در بزرگسالی مؤثر است یا اگر مادر در دوران حاملگی از شرایط تغذیه‌ای، جسمی و روحی مناسب برخوردار باشد در سلامت آینده کودک و بروز بیماری‌ها نقش دارد در واقع پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر از زمان جنینی شروع می‌شود.

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر ریشه بیماری‌های غیر واگیر را در فرهنگ ما ذکر کرد و گفت: 4 فاکتور خطر شامل رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی، مصرف سیگار و دخانیات و الکل همگی جزو فاکتورهای خطرند. بنا است 4 فاکتور خطر و 4 بیماری غیر واگیر بیماری قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی را طبق راهنمایی‌های سازمان بهداشت جهانی کنترل کنیم.

کوشا افزود: اغلب اینها ریشه در رفتار ما دارند.مردم در وهله اول باید رفتار‌شان را تغییر دهند که نیاز به آموزش دارد. البته ورزش، تغذیه سالم و کاهش تصادفات نیاز به امکانات دارد و این به هماهنگی با خارج بخش‌ها نیازمند است. بخاطر همین وزارت بهداشت در چند سال گذشته تفاهمنامه‌هایی را با وزارتخانه‌های مختلف بسته تا به ایجاد رفتار سالم در جامعه کمک کنند.

وی اضافه کرد: در کنار اینها باید قوانینی بنویسیم تا بر اساس آنها مواجهه مردم با فاکتورهای خطر کم شود در این زمینه اقدامات خوبی انجام شد مثلاً مشخص کردیم نمک باید 30 درصد کاهش پیدا کند. ما حدود 11 گرم نمک در روز مصرف می‌کنیم که بیشترین مصرف نمک در نان است استاندارد نمک نان قبلاً 2 تا3 درصد و در سه سال گذشته این مقدار را به یک درصد کاهش دادیم. مراکز بهداشتی و درمانی روستاها و شهرها مجهز به دستگاه‌هایی شده‌اند که نمک نان را تست می‌کنند در کنار این قند موجود در نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی را به 10 درصد کاهش می‌دهیم.

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۵۵۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

آفتاب‌‌نیوز :

زهرا مینویی، وکیل ترانه علیدوستی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: در روز‌های اخیر دوستان بسیاری نگران اخبار مربوط به وضعیت سلامت ⁧ترانه علیدوستی⁩ هستند، برغم عدم تمایل موکلم به انتشار اخبار وضعیت جسمانی‌اش که طبیعتا مربوط به حریم شخصی و خصوصی ایشان است.

برای رفع این نگرانی، لازم به توضیح است؛ خانم ⁧ترانه علیدوستی⁩ از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. خانم علیدوستی در حال حاضر و پس از طی دوره‌های طولانی درمان، در مسیر بهبود نسبی هستند.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!
  • پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند
  • اعلام آمار مرگ و میرهای سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد