Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-16@09:13:11 GMT

آتش به 10هکتار از اراضی جنگلی خسارت زد

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۵۶۲۵۹

سرپرست آتش نشانی قائم شهر از مهار آتش سوزی در جنگل‌های این شهرستان خبرداد.

جعفر امینی از مهار آتش در جنگل های شهرستان قائم شهر خبر داد و افزود: آتش سوزی در جنگل های قائم شهر مهار شد.

به گزارش صدای ایران وی گفت: با توجه به وسعت، آتش بیش از ۱۰ هکتار از اراضی جنگلی قائم شهر را در بر گرفت و در حال حاضر آتش نشان در حال لکه گیری هستند، این آتش سوزی از زمین زراعی یا گندم زار شروع شده و به جنگل تلوک و کوتنا بالاتر از شهرک نساجی رسیده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست سازمان آتش نشانی قائم شهر گفت: با توجه به گستردگی و حجم بالای آتش سوزی با همت عوامل آتش نشانی آتش مهار شد، حجم آتش سوزی سنگین بوده و همه ایستگاه های آتش نشانی قائم شهر به محل حادثه اعزام شدند.

سرپرست آتش نشانی قائم شهر افزود: چهار دستگاه خودروی آبرسان از ۵ ایستگاه آتش نشان به محل اعزام شدند.

امینی بر گفت: چندین هکتار از اراضی درگیر حریق شده است و ۲۵ نفر از نیروهای آتش نشانی به محل اعزام شدند که با تلاش فراوان توانستند حریق را کنترل کنند.

وی علت آتش سوزی را پاکسازی زمین از محصولات زراعی توسط کشاورزان عنوان کرد. همچنین در این آتش سوزی خسارات به جنگل‌ها و برخی باغات وارد شده است که میزان خسارات ناشی از حریق در دو باغ سه هزار متری در فاصله نزدیک به جنگل قریب به 400 اصله درخت بوده است.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۵۶۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده قطع ۷۰ درخت جنگلی و حمله به نیروهای منابع طبیعی

سرهنگ علی ملکی آهنگران، وجود انگیزه‌های انتقام‌جویانه در حمله‌های اخیر قاچاقچیان چوب به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران و قطع درختان جنگلی در بهشهر را تایید کرد و اظهار داشت: در چند ماه گذشته شدت عمل نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در برابر قاچاقچیان چوب افزایش یافته و متخلفان بیشتری را در این حوزه در استان‌های مختلف کشور بخصوص در مازندران دستگیر کرده‌ایم و این مساله باعث کینه‌توزی دوستان و هم‌دستان این افراد نسبت به یگان حفاظت منابع طبیعی شده است. به همین دلیل، مدتی است که قاچاقچیان چوب با روش‌های مختلف به دنبال ضربه زدن به یگان ما هستند.

وی افزود: در همین راستا، تعدادی از متخلفان در بامداد روز ۲۲ فروردین، هم‌زمان در چهار نقطه از شهرستان بهشهر، تعدادی درخت جنگلی را قطع کردند و به‌جای این که به روال معمول، تنه درختان را برای تبدیل کردن به چوب، همراه خود ببرند، تنه‌ها را به وسط جاده‌های حاشیه عرصه‌های جنگلی شهرستان ریختند. این متخلفان حتی بعضی از درختان را به طور کامل قطع نکرده و صرفا آن‌ها را نیم‌بر کرده بودند؛ یعنی به نظر می‌رسد افراد متخلف در این ماجرا فقط می‌خواستند از نیروهای منابع طبیعی انتقام بگیرند و به نوعی قدرت‌نمایی کنند و قصد کسب سود اقتصادی را نداشتند.

قاچاقچیان می‌خواستند برای مردم و منابع طبیعی زحمت ایجاد کنند 

ملکی آهنگران با بیان این که اگر قاچاقچیان قصد داشتند که از قطع درختان جنگل‌های بهشهر، سود اقتصادی کسب کنند، قاعدتا باید تنه درختان قطع‌شده را با خود می‌بردند، عنوان کرد: در این ماجرا، متخلفان بیشتر درختان را از نقاط نامناسبی بریده بودند و تنه‌ها را در جاده‌های جنگلی رها کرده بودند. آن‌ها می‌دانستند که روز ۲۲ فروردین یعنی عید فطر، تعطیل است و هموطنان برای تفریح به حاشیه جنگل‌ها می‌آیند، به همین دلیل با مسدود کردن جاده‌های جنگلی مشخصی، می‌خواستند که برای مردم و دستگاه‌های مسئول در استان مازندران، بخصوص یگان حفاظت منابع طبیعی، زحمت مضاعف ایجاد کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور تصریح کرد: نمی‌توان به طور قاطع گفت افرادی که در روز عید فطر اقدام به قطع درختان جنگل‌های بهشهر کرده‌اند، دقیقا جزو همان باندهای قاچاق چوبی هستند که در هفته‌های اخیر به منزل شخصی همکاران منابع طبیعی یا نگهبانی‌های جنگل نقاط مختلف استان مازندران تعرض کرده‌اند، چون به هر حال محل وقوع این جرایم در شهرهای گوناگونی بوده است، اما به نظر می‌رسد که همه این تخلف‌ها با هدف انتقام‌جویی و در راستای ضربه زدن به یگان حفاظت منابع طبیعی انجام شده است؛ البته تحقیقات برای این که مشخص شود که این جرایم و افراد دخیل در آن چقدر باهم در ارتباط بوده‌اند، ادامه دارد.

بازجویی از ۵ مظنون قطع درختان

ملکی آهنگران با بیان این که در موضوع قطع درختان جنگل‌های بهشهر، پنج مظنون شناسایی شده و تحت بازجویی پلیس آگاهی استان مازندران قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: تحقیقات برای مشخص شدن ابعاد پرونده قطع درختان در عرصه‌های جنگلی شهرستان بهشهر در بامداد روز عید فطر و شناسایی تمام افراد دخیل در این پرونده همچنان ادامه دارد و امیدواریم دستگاه قضایی برای این افراد، مجازات‌های سنگینی را در نظر بگیرد، به نحوی که این مجازات‌ها برای تمام متخلفانی که بخواهند در آینده دست به چنین اقداماتی بزنند، بازدارنده باشد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ادامه داد: در برخی پرونده‌های تعرض‌ به نیروها و مقرهای یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران، افرادی دستگیر شده‌اند و اقدامات لازم برای شناسایی و دستگیری سایر افراد دخیل در این پرونده‌ها نیز ادامه دارد، اما درباره حمله به منزل شخصی برخی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان هنوز کسی دستگیر نشده است، البته تعدادی از مظنون‌های احتمالی شناسایی شده‌اند و با کمک همکاران پلیس استان در حال کار کردن روی پرونده‌ها هستیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر متخلفان مربوطه را دستگیر کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: خوشبختانه دستگاه‌های قضایی و انتظامی استان مازندران برای برخورد با متخلفان حوزه منابع طبیعی همکاری ویژه‌ای با ما دارند و دادستان استان نیز معمولا در صحنه‌های وقوع جرم حضور پیدا می‌کنند و موضوع را شخصا پیگیری می‌کنند، در همین راستا امیدواریم که هرچه زودتر، افراد دخیل در پرونده‌های حمله به نیروها، مقرها و منزل شخصی پرسنل منابع طبیعی مازندران و همچنین قطع درختان جنگل‌های بهشهر زودتر شناسایی و دستگیر شوند.

ملکی آهنگران با تاکید بر این که قانون، معیار و میزان برخورد یگان حفاظت منابع طبیعی با متخلفان را تعیین می‌کند، گفت: ما نمی‌توانیم خارج از چارچوب‌های قانونی برخوردی با متخلفان انجام دهیم و البته هیچ‌گونه کوتاهی و اغماضی در برخورد با تخلفاتی که در حوزه منابع طبیعی انجام می‌شود، نداشته‌ایم و نخواهیم داشت و با هر کسی که به هر نحوی به جنگل‌ها، مراتع و سایر عرصه‌های ملی تعرض کند، با قاطعیت مقابله می‌کنیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ادامه داد: پیشنهاد ما به دستگاه قضایی این است که درباره تخلفاتی که در بخش جنگل بخصوص جنگل‌های هیرکانی رخ می‌دهد، ارزش زیستی درختان را برای صدور آرای مربوطه مد نظر قرار دهند و ارزش مادی حاصل از تبدیل چوب درختان به الوار یا زغال را در اولویت نگذارند؛ چراکه ارزش زیستی درختان در عرصه‌های جنگلی چندین برابر ارزش ریالی است و اگر جرایم مربوط به قطع یا آسیب زدن به درختان براساس ارزش اکوسیستمی آن‌ها تعیین شود، بسیار بازدارنده‌تر خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعیین جرایم مالی اندک برای قطع درختان جنگلی در آرای قضایی، سبب جری‌تر شدن متخلفان بخصوص قاچاقچیان سابقه‌دار چوب می‌شود که در چنین شرایطی، برخی متخلفان به خودشان جرئت می‌دهند که به دلایل مختلف و با استفاده از روش‌های گوناگون از یگان حفاظت منابع طبیعی انتقام بگیرند و به طبیعت کشورمان و پرسنل یگان ما آسیب بزنند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • اعتماد: بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل‌های کشور نابود شده است
  • اعتماد : بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل های کشور نابود شده است
  • مهار حریق انبار ضایعات پلاستیکی در اصفهان
  • آتش‌سوزی وحشتناک جنگل‌ها در چین
  • تلاش برای مهار آتش‌سوزی وسیع در جنگل‌های جنوب غرب چین
  • ایمن از آتش تفاوت بین کپسول آتش نشانی co2 و کپسول پوری را فاش کرد !
  • حفاظت و توسعه فضای جنگلی دانشگاه شهرکرد
  • مهار آتش سوزی در مجتمع تجاری زیتون شیراز
  • ۱۱ مورد آتش‌سوزی اراضی ملی در استان سمنان مهار شد
  • پشت پرده قطع ۷۰ درخت جنگلی و حمله به نیروهای منابع طبیعی