Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-04@22:36:11 GMT

محاصره قطر یعنی صبر ما یه سر رسیده

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۵۶۵۵۷

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج، "عادل الجبیر" وزیر خارجه سعودی خطاب به مقامات قطری گفت: محاصره شما به این معنا است که صبر ما به سر رسیده است.

وزارت خارجه سعودی در این بیانیه گفت: «قطر به تعهدات خود پایبند نبود. تمامی تلاش‌ها با دوحه به بن‌بست رسید و به درخواست‌های مکرر، که آخرین مورد آن در سال‌های 2013 و 2014 مطرح شد، متعهد نماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این بیانیه افزود: «قطر به وعده‌های خود درباره پایان دادن به حمایت و پشتیبانی مالی از تروریسم و عدم مداخله در امور داخلی کشورها عمل نکرد.»

وزارت خارجه سعودی تصریخ کرد: «تصمیم به قطع روابط با قطر به این دلیل اتخاذ شد که وضعیت کنونی خود را اصلاح و منابع مالی تروریسم و افراط‌گرایی را خشکانده شود.»

ریاض در ادامه تأکید کرد: «تحریم (تحمیلی علیه قطر) یک پیام دارد و آن این است که کاسه صبر ما لبریز شده است و دوحه نمی‌تواند همچنان سیاست کنونی خود را دنبال کند.»

عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی، سه هفته پیش در اقدامی همزمان روابط دیپلماتیک خود با قطر را، به‌خاطر آنچه که «حمایت دوحه از تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیدند، قطع کردند. این کشور‌ها شروط سیزده‌گانه‌ای برای از سرگیری روابط و پایان دادن به تحریم علیه قطر مطرح کرده‌اند.

به گزارش تسنیم، قطر در واکنش گفته است که این شروط «واقع بینانه» و «قابل اجرا» نیستند، ولی آنها را بررسی کرده به طور رسمی به آنها پاسخ می دهد.

گفته می شود، قطع روابط دیپلماتیک با ایران، برچیدن پایگاه نظامی ترکیه و بستن شبکه الجزیره از جمله شروط سیزدهگانه عربستان، امارات و متحدانشان برای از سرگیری روابط با قطر است. ضرب‌‌الاجل 10 روزه به قطر رو به اتمام است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۵۶۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد وزیر خارجه اسرائیل از رئیس‌جمهور کلمبیا

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه رژیم اسرائیل، از پترو گوستاوو، رئیس‌جمهور کلمبیا، پس از اینکه اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی به دلیل نسل کشی در غزه قطع خواهد کرد، انتقاد کرد.

کاتز در پیامی بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، رئیس‌جمهور کلمبیا را به حمایت از حماس که اسرائیلی‌ها را به اسارت گرفته متهم کرد.

او بر روابط گرم تاریخی بین اسرائیل و کلمبیا تأکید کرد و هشدار داد که "هیچ رئیس‌جمهور پر از نفرت و ضد یهود" نمی‌تواند این پیوند را تغییر دهد.

روز چهارشنبه، پترو اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع خواهد کرد و دلیل آن را نسل کشی تل آویو در غزه عنوان کرد.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه، بیش از ۳۴۵۰۰ فلسطینی شهید و بیش از ۷۶۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. اکثریت قریب به اتفاق شهدا زن و کودک بوده‌اند. اسرائیل همچنین محاصره فلج کننده‌ای را بر نوار غزه اعمال کرده است که جمعیت آن، به ویژه ساکنان شمال غزه را در آستانه گرسنگی و قحطی قرار داده است.

دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) در ماه ژانویه حکمی موقت صادر کرد و رژیم اسرائیل را به نسل کشی متهم کرد و به آن دستور داد تا اقدامات نسل کشی را متوقف کند و اقداماتی را برای تضمین ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه انجام دهد.

کلمبیا درخواست کرده است تا در کنار آفریقای جنوبی به پرونده شکایت از نسل کشی اسرائیل در غزه بپیوندد. پترو قبلا فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار امیرعبداللهیان و فیصل‌ بن‌ فرحان در گامبیا
  • دیدار امیرعبداللهیان و فیصل‌بن‌فرحان در گامبیا
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان با یکدیگر دیدار کردند
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • انتقاد وزیر خارجه اسرائیل از رئیس‌جمهور کلمبیا
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل