نگاهی به کتاب «ما هشت نفر بودیم»؛ روایت خمپارههایی که عاشق نمیشوند
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۵۷۰۸۴
گروه فرهنگی «فرهنگ نیوز»؛ چانهاش لرزید و اشک، گرم از چشمهایش جوشید و سُر خورد تا روی گونههایش. ناخودآگاه، باز همه چیز جان گرفت توی ذهنش.
حلیمهاش، و نه حلیمه مادرش، باز آمد جلوی چشمهاش توی آن روزِ تلخ. چرا نتوانسته بود بعد از این همه سال، خودش را راضی کند برای یک بار هم که شده بگوید آن روز چه شد حقیقتا؟ چرا طاقت نیاورده بود چهرهها و مویههای مادرش را تا بگوید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کتاب «ما هشت نفر بودیم( دفاع مقدس از دریچه داستان کوتاه مرودشت)» شامل 11 داستان کوتاه به همت علی مرادی تدوین و از سوی انتشارات «بوی باران» منتشر شده است
»یک چای بهار نارنجی دیگر»، «آواز گنجشکها»، «راز رعنا»، «حفرههای روی پیشانی»، «خمپارهها عاشق نمیشوند»، «جنس دوم»، «قبلا دلم نمیسوخت مادرم آفتاب است»، «راه به دوست»، «ما هشتنفر بودیم»،«صدای بال کبوتر» داستانهای کوتاه این مجموعه را تشکیل میدهند.
در مقدمه این کتاب به قلم علی مرادی میخوانیم: «داستان مرودشت نهال نوپایی است که جدای از چند چهرهی خاص و مستقل در گذشته، از ابتدای دهه 90 و با تشکیل انجمن ادبی باران، توانسته شکل گروهی و منسجمتر به خود بگیرد و آغازگر مسیری بس طولانی در سرزمین پهناور ادب و فرهنگ این مرز پرگهر باشد. واقعه هشت ساله دفاعمقدس با آن حجم از گستردگی و عمق، تاثیرات بسیار قابل توجهی را در تمام جنبههای زندگی ساکنان این سرزمین متمدن به جای گذاشته است. داستاننویسان مرودشتی نیز از این واقعه تاثیر پذیرفته و در این رهگذر آثار قابل اعتنایی را، با رویکردها و زبان متناسب، به وجود آوردهاند.»
نگارنده معتقد است که داستان دفاعمقدس مرودشت، به ویژه از جهت تنوع و کیفیت آثار، بسیار قابل توجه است؛ با وجود این که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال 67 پایان یافته و جریان جمعی داستان مرودشت در دهه 90 شکل گرفته است.
«ما هشت نفر بودیم» نگاهی است به ابعاد دفاعمقدس مردمان این سرزمین اسلامی از دریچه داستان و در قالب دوازده داستان کوتاه.
وقتی رسید، شهر قُرُقِ تانکها بود و نَفَربَرها. میزدند، خراب میکردند، میکشتند و میبردند. تا کوچهشان، چند کوچهای راه بود اگر میرفت... ممکن بود ببینند و یک تیز حرامش کنند. شاید هم اسیر میشد. اگر هم نمیرفت ... حلیمه؟! با هر فلاکتی بود خودش را رساند کوچهشان بعد هم که کار راحت بود. خودش را انداخت توی خانه سید رسول از روی پشت بامها و دیوارها جست زد و پنهانی رسید خانه. همه خانهها خالی بودند و بی در و پیکر. یعقوب را با سر متلاشی شده، گوشه حیاط خانهاش دید. بعد هم بلقیس، زن علی را دوخته شده به زمین. ته دلش خالی شد.«
پشت جلد این کتاب نیز بخشی از داستان کوتاه خمپارهها که عاشق نمیشوند نوشته شهناز عمادی آمده است.
«پیاده شد و عباس را با دنیایی از عاشقانهها تنها گذاشت. اشکهای سرد عباس بدرقهاش کرد. زهرا برنگشت تا چشمان خیسش پاهایش را سست نکند. میخواست مبارزه کند. مثل عباس. مثل هزاران زن و مرد دیگر. اما مگر خمپارهها میفهمیدند؟ میشنیدند؟ خمپارهها که عاشق نمیشوند...
کتاب «ما هشت نفر بودیم» با شمارگان یکهزار نسخه در 140 صفحه به بهای هفت هزار تومان از سوی انتشارات «بوی باران» منتشر شده است.
منبع: فرهنگ نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farhangnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرهنگ نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۵۷۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیات اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی تشریح شد
نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخشهای رقابتی و ترویجی و کارگاههای پیشبینی شده برای این رویداد تشریح شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت، نشست خبری رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این نشست، سعید لشکری معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی، احمد نوری رییس این جایزه و رییس حوزه هنری اصفهان و حبیب احمدزاده دبیر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی، میلاد عرفان پور مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، علی عباسی مشاوره علمی جایزه بازافرینی، الهام زارع زاده دبیر اجرایی این جایزه و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.
در ابتدای جلسه، احمد نوری رییس این جایزه ضمن خیر مقدم به حضار و اصحاب رسانه گفت: داستان، موضوع با اهمیتی است که در قالبهای مختلف هنری از سینما و تئاتر گرفته تا هنرهای تجسمی نیز موثر است، لذا در گفتگوهایی که با دوستان ملی و کشوری نسبت به اهمیت داستان و بازآفرینی داشتیم، رفت و برگشتهایی انجام و نتیجه آن برگزاری اولین جایزه ملی داستان و بازآفرینی شد.
قلب حرکت فراتهران، مساله روایت است
در ادامه، سعید لشکری معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان اینکه حوزه هنری اصفهان به عنوان یکی از پایگاههای اصلی هنر انقلاب محسوب میشود، گفت: مفتخریم که اصفهان پایگاه جایزه داستان و بازآفرینی است.
وی ادامه داد: قلب حرکت فراتهران، مساله روایت است، آن هم به تکیف قانونی و هنری حوزه هنری. روایت هویت انقلاب اسلامی که در دوره جدید حوزه هنری شکل گرفته است، روایت ایرانی است که هم در فرم و هم محتوا حرفهایی برای گفتن دارد.
لشکری اظهار داشت: پایگاه گفتمان هنر انقلاب اسلامی و قله این اتفاق حوزه هنری است و ما در روایت آن را ادامه دادیم، البته آن را در داستان محدود نکردیم، به عنوان مثل در کنسرت نمایش کنلل، ایران را از زاویهای هنری و خلاقانه روایت کردیم. حال ما بنا داریم اتفاق جدیدی در حوزه روایت داستان نیز رقم بزنیم.
بازافرینی داستان انقلاب در یک جایزه ملی
در ادامه برنامه، میلاد عرفان پور بیان داشت: ما در دوره جدید حوزه هنری، شاهد نهضت تحولی هستیم. با حضور استاد دانشگر در حوزه ادبیات داستانی، داستان، رمان و در بحث روایت، تولید و ترویج آثار و تربیت هنرمندان ادبیات داستانی را پیش میبریم و این مساله مهم، در فراتهران نیز درخشش پیدا کرده است.
ما هم در معاونت راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی، در حوزه داستان همین نگاه داریم که بنا نیست همه اتفاقات در تهران بیافتد مثلا هفته گذشته، نشست افتتاحیه مدرسه روایت در استان سمنان انجام شد.
وی در پایان سخنانش تاکید کرد:جایزه داستان و بازآفرینی، یک اتفاق ملی و بازافرینی داستان انقلاب است. ما تلاش داریم اتفاق نواورانهای در این رویداد بیافتد.
در ادامه، علی عباسی مشاوره علمی جایزه بازافرینی، از مشهود بودن موارد نشانه شناسی در پوستر این جایزه حرف زد و افزود گفت: در اهمیت روایت میتوان به جنایت غزه اشاره کرد، این جنابت حتما باید روایت شودآن هم به شیوهای درست، تا ماجرا و مفاهیمش به درستی منقل شود. در تعریف بازآفرینی نیز کشف کنش یا سخن آغازین لحاظ میشود. بازآفرینی هم در پژوهش و هم در خلق اثر هنری بسیار اهمیت دارد.
بحث داغ جریان سازی در جایزه ملی داستان و بازافرینی
در ادامه الهام زارع زاده دبیر اجرایی این جایزه بیان داشت: جامعه ما مصرف کننده جدی داستان است و در کارزاری هستیم که توسط داستان (استوری) به ما هجمه وارد میشود ما این به این نیاز و هجمه نمیتوانیم پاسخگو باشیم.
زارع زاده در ادامه افزود: همه توجه جایزه ملی داستان و بازافرینی است که هنرمندان به این مهم ورود کنند که چطور میتوان با گنجینههای ملی و تمدنیچون موسیقی، نگارکری، معماری، آیینها و اسطورهها زمینه داستان و بازآفرینی را فراهم آورد و ما در پی این هستیم که این جشنواره بتواند این جریان سازی را انجام دهد.
وی در توضیح ساختار جشنواره اظهار داشت: ما دو دسته فعالیت عمده را طراحی کردیم، شامل فعالیتهای رقابتی و ترویجی.
در قسمت رقابیتی تولید و بررسی داستان پنج بخش رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه، جستار نویسی و طرح داستان را لحاظ کردهایم.
تشریح بخشهای رقابتی- ترویجی جایزه
دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به اینکه بخش حمایت از طرحهای داستانی بخشی ویژهای در راستای حمایت و تولید اثر است، گفت: بخش رقابتی از امروز شروع میشود، تا تیر ماه ادامه دارد و بنا به استقبال مخاطبان این زمان میتوانند تمدید شود. اختتامیه آن احتمالا در پاییز ۱۴۰۳ خواهد بود و ما میزبان اصحاب رس
امین سلیمانی: انه در اصفهان خواهیم بود.
وی ادامه داد: بخش ترویجی شامل دو قسمت کارگاهی است؛ کارگاههای داستانی و علمی. کارگاههای داستانی در استانها برگزار شده به توسط یکی از نویسندگان مهم رهبری میشود. در آن مخاطبان و هنرمندان با روشهای بازآفرینی آشنا میشوند. کارگاههای علمی نیز در اصفهان با نظر علی عباسی برگزار میشود و زمینه مطالعه و پژوهش پژوهشگران را ایجاد میکند. درضمن هیات داوران متعاقبا اعلام میشود و مخاطبان میتوانند از طریق سایت جشنواره با ما در ارتباط باشند.
بر اساس این گزارش، در پایان این برنامه، رونمایی پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی انجام شد.