Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به نامه دکتر تابعی، مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و استاد گروه پاتولوژی این دانشگاه گفت: دست از کار کشیدن ممکن است در فرهنگ سکولار و غرب جایگاه داشته باشد، اما در فرهنگ و آموزه‌های اسلامی و آنچه شما و امثال شما، سالها به ما یاد دادید جایی ندارد و حتی یک دقیقه تاخیر در خدمت رسانی به مردم، آن هم در حوزه سلامت، به هیچ بهانه ای جایز نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نقل وب دا، دکتر محمدهادی ایمانیه یادآور در نامه‌ای با بیان این مطلب یادآور شد: انتظار داشتم به دلیل قرار گرفتن در موضع پیشکسوتی و قرار گرفتن در موضع اخلاق پزشکی، از این دو جایگاه رفیع استفاده می کردید و مشکل را حل می کردید، به اساتید و دستیاران پاتولوژی تذکر می دادید که اگر مخالف اجرای قانون مصوب مجلس هستند و اعتقاد دارند در شرایط فعلی نیازی به اجرای این قانون نیست، از طریق قانون پیگیری می کردند و قانون قبلی را از مسیر خود لغو می کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه این نامه آورده است: از بزرگان علوم پزشکی کشور انتظار می رود در اختلاف سلیقه هایی که وجود دارد و بعدا هم وجود خواهد داشت با استفاده از درایت و تجربه خود ورود نمایند و پادرمیانی کنند و این روش پادرمیانی الگویی برای سایر جوامع و گروه های اجتماعی شود.

دکتر ایمانیه خاطرنشان کرده است: همه ما از پیشکسوتان و بزرگان تا جوانها دست به دست یکدیگر بدهیم و در عمل ملتزم به قانون باشیم، گرچه با استفاده از قانون و راه حل قانونی حق داریم تغییر قوانین را نیز پیگیری کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با بیان این که فرهنگ اسلامی ما فرهنگ خدمت و ایثار و انصاف است و نه فرهنگ مادی گرای غربی، راه حل مشکل پیش آمده، را بازگشت دستیاران پاتولوژی به کار و پیگیری های قانونی از طرف ذینفعان عنوان کرده است.

متن کامل نامه دکتر ایمانیه خطاب به دکتر تابعی مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و استاد گروه پاتولوژی این دانشگاه به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

امام علی(ع): انصاف، اختلافات را از بین می برد و موجب الفت و همبستگی می شود.
امام خمینی(ره): برادران من از یاد نبرید این رمز پیروزی را، این وحدت کلمه ای که در تمام اقشار ایران پیدا شد، معجزه بود.
استاد محترم، جناب آقای دکتر سید ضیاء الدین تابعی

احتراما علیرغم آنکه از میزان ارادت قلبی خودم به جنابعالی و اظهار شاگردی که بارها بیان نموده ام اطلاع دارید، اما در ارتباط با موضوع اخیر مرتبط با رشته پاتولوژی و علوم پایه، انتظار داشتم به دلیل قرار گرفتن در موضع پیشکسوتی و قرار گرفتن در موضع اخلاق پزشکی، از این دو جایگاه رفیع استفاده می کردید و مشکل را حل می کردید، به اساتید و دستیاران پاتولوژی تذکر می دادید که اگر مخالف اجرای قانون مصوب سی سال قبل هستند و اعتقاد دارند در شرایط فعلی نیازی به اجرای این قانون نیست، از طریق قانون پیگیری می کردند و قانون قبلی را از مسیر خود لغو می کردند.

دست از کار کشیدن ممکن است در فرهنگ سکولار و غرب جایگاه داشته باشد، اما در فرهنگ و آموزه های اسلامی و آنچه شما و امثال شما، سالها به ما یاد دادید جایی ندارد و حتی یک دقیقه تاخیر در خدمت رسانی به مردم ، آن هم در حوزه سلامت، به هیچ بهانه ای جایز نیست.

چنانچه جنابعالی و سایر پیشکسوتان از این موضع ورود می کردید، مطمئنا مجلس محترم و وزارت بهداشت و حتی اساتید و همکاران علوم پایه نیز به احترام این موضع گیری، جایگاه پادرمیانی و پیگیری امور از طریق قانون را مورد اتفاق نظر قرار می دادند.حتی اگر تذکری هم قرار است داده شود، باید به تصویب کنندگان اولیه قانون و به وادارکنندگان وزارت به اجرای قانون قدیمی تذکر داده شود.تا آنجا که اطلاع دارم در جلساتی با مشارکت و همفکری تعدادی از بزرگان پاتولوژی و علوم پایه و با حضور معاون محترم آموزشی وزارت، روش فعلی جهت اجرای قانون به تصویب رسیده است.

گرچه اینجانب به اهمیت علوم پایه و پاتولوژی و کلینیک به عنوان سه رکن اساسی تامین سلامت مردم اعتقاد دارم و همه عزیز و محترم و ارزشمند هستند، اما ادعای رو به خشکیده شدن رفتن این درخت در 4 سال گذشته را بی انصافی می دانم، چرا که عیلرغم وجود نواقص، اعتقاد دارم در این دوره 4ساله، توجه به این درخت و میوه آن توجهی فوق العاده بوده است که باید منصفانه از دست اندرکاران این توجه تشکر و قدردانی نمود و نواقص را نیز مصلحانه و محترمانه، همراه با پیشنهادات عملیاتی تذکر داد.
به هرصورت از بزرگان علوم پزشکی کشور انتظار می رود در این اختلاف سلیقه هایی که وجود دارد و بعدا هم وجود خواهد داشت با استفاده از درایت و تجربه خود ورود نمایند
و پادرمیانی کنند و این روش پادرمیانی الگویی برای سایر جوامع و گروه های اجتماعی شود.

همه ما از پیشکسوتان و بزرگان تا جوان‌ها دست به دست یکدیگر بدهیم و در عمل ملتزم به قانون باشیم، گرچه با استفاده از قانون و راه حل قانونی حق داریم تغییر قوانین را نیز پیگیری کنیم.

فرهنگ اسلامی ما فرهنگ خدمت و ایثار و انصاف است و نه فرهنگ مادی گرای غربی.به نظر اینجانب راه حل رفع مشکل پیش آمده، بازگشت دستیاران محترم به کار و پیگیری های قانونی از طرف ذینفعان است.

در پایان از خداوند متعال استجابت دعای حضرت مهدی(عج) را که در فرازی از آن برای حاکمان و امرا، عدل و شفقت و برای مردم انصاف و حسن اخلاق را طلب می نمایند، خواستارم.»

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشتهدکتر سیدضیاءالدین تابعی از اساتید پیشکسوت پاتولوژی در نامه ای خطاب به دکترفاضل، زالی، ملک‌زاده، لاریجانی، نوبخت، وحیددستجردی، ولایتی، سیاری و مرندی، ازآنچه به اعتقاد وی رنجورشدن ریشه درخت تناور پزشکی خوانده ابراز نگرانی کرده است.

متن این نامه به شرح زیر است؛

«با عرض معذرت ازتضییع اوقات بزرگواران،اینجانب اززمان کارورزی که ورود به حوزه آموزشپزشکی پیداکردم،تاکنون برای درخت پزشکی خون دلهای زیادی خورده ام.

همانطور که می دانید درخت پزشکی دارای ریشه (علوم پایه)،تنه (پاتولوژی)و برگ (علوم بالینی) است و بایدمیوه شاداب آن برای درمان وپیشگیری به کاررود،اما درچهارسال گذشته شاهدرنجور شدن آن از ریشه تا میوه بوده ایم.(به علت نگاه بازاری مقامات وزرات به دانش پزشکی)و متاسفانه قداست حرفه مقدس پزشکی شدیداخدشه دارگردیده است.

لذااکنون خودرا به مثابه فردی می بینم که جوان برومندش را ازدست داده و اذعان خواهیدکردکه اگرخون گریه کنم روا خواهد بود.

دررفتن جان از بدن هرکس گویی نوعی سخن من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می رود

لذا ازشما بزرگواران می پرسم که آیا هرگزازوجود فردی که 4 سل دوره بالینی را بربالینبیمارگذراندهوچهارسال دیگررادرآزمایشگاه بیمارستان دررشته تخصصی علاوه برپاتوفیزولوژی بیماری ها با پاتوفیزیولوژی دستگاه ها وروش های آزمایشگاهی وتفسیرتوام آنها آشنا گردیده ودربیمارستان درخدمت شما بوده بی نیاز بوده اید؟لذا علوم بالینی بدون پاتولوژی وپاتلوژی بدون علوم بالینی ابترخواهندبود.

اگرچه یک نفربدون تکیه برموازین بالینی دریک رشته خاص مانند ایمونولوژی می تواندتکنیک بهتری ارائه دهد ولی درتفسیرازآزمایشات بالینی قطعا ناتوان خواهد بود.

قدر زر زرگرشناسد،قدرگوهرگوهری

آیا سزاوار است شما بزرگان که دردوران پس ازانقلاب ازنخبگان علمی،فرهنگی و سیاسی کشور بوده اید شاهدخشکیدن این درخت باشید.»

گفتنی است دکتر سیدضیاءالدین تابعی درسال 1324 در استهبان فارس متولدشده است . وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و دبیرستان در استهبان -شیراز و اخذ دیپلم طبیعی با رتبه اول در استان در سال 1343، وارد دانشگاه تهران شد و تا دریافت دکتری پزشکی عمومی به تحصیل پرداخت.وی دوره فلوشیب را در دانشگاه آتلانتای آمریکا و بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه میامی آمریکا در سال 1361 ،فوق تخصص هماپاتولوژی از دانشگاه الوری در سال 1362 دریافت کرد.وی هم اکنون عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.تابعی درنخستین همایش چهره های ماندگار درسال 1380 برگزیده و معرفی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۵۷۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش پیاده‌روی خانوادگی فردا در یاسوج برگزارمی شود

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج این همایش به همت دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج و با اهدا جوایز ارزنده برگزار می‌شود.

این همایش فردا جمعه ۷ اردیبهشت از ساعت ۷:۳۰ از بقعه متبرکه امامزاده عبدالله یاسوج آغاز می‌شود.

کد خبر 6088426

دیگر خبرها

  • بیش از ۴ هزار نفر از دانشجویان متاهل علوم پزشکی وام تحصیلی دریافت کردند
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • افتتاح خوابگاه برای زوج‌های علوم پزشکی
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • انتقاد از تبلیغ دروغ دانشگاه آزاد؛ مدارک دوره‌های کوتاه مدت فیزیوتراپی قانونی نیست
  • ۳۱ خرداد؛ آخرین فرصت ثبت درخواست نقل و انتقالات دانشجویان
  • درخواست حماس برای اعزام تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی
  • نجات جان ۱۰ بیمار در کمتر از یک هفته با تلاش تیم پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • همایش پیاده‌روی خانوادگی فردا در یاسوج برگزارمی شود