Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@17:00:08 GMT

لالجین سفال چینی ندارد، سرامیک است

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۵۸۲۲۳

لالجین سفال چینی ندارد، سرامیک است

با آنکه زمزمه‌هایی از فروش اجناس چینی در شهر جهانی «لالجین» مطرح شده است اما مدیران اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با قاطعیت از نبود سفال چینی در لالجین سخن می‌گوید.

به گزارش ایسنا، لالجین، 28 مردادماه سال 95 عنوان شهر جهانی سفال را از سوی یونسکو با زحمات زیاد مسئولان استان از آن خود کرد و در حال حاضر یکی از قطب‌های صنعت گردشگری همدان محسوب می‌شود که معرفی و حفظ این عنوان و برند می‌تواند جایگاه واقعی استان و به ویژه شهر لالجین را به تمام دنیا نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این روزها که نزدیک به تولد یکسالگی عنوان جهانی شدن می‌شویم، زمزمه‌های به گوش می‌رسد که این برند در معرض تهدید است...

اوایل سال استاندار همدان فرصت 3 ماهه‌ای به فروشندگان لالجینی داد تا مغازه‌های خود را از وجود کالاهای چینی خالی کنند و همین مسأله موجب شد تا موجی از نگرانی‌ها و سوال‌ها و البته شایعات به سمت شهر سفال حرکت کند.

یکی از همین شایعات وجود سفال‌های چینی در مهد سفال ایران است، خبری که هر شنونده‌ای را متعجب می‌کند. به همین علت سراغ مسئولان استانی و شهر لالجین رفتم تا واقعیت امر را جویا شویم.

سفال چینی در لالجین وجود ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه سفال چینی در لالجین وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه لالجین به عنوان شهر جهانی سفال مطرح شده، مقدار بسیار کمی در مقایسه با میزان صادرات سفال، از کمرگ «سرامیک» وارد شده و می‌شود، از طرفی هنرمندان لالجینی با مشاهده استقبال مردم از طرح‌های سرامیکی شروع به الگوبرداری و کپی از این طرح‌ها کردند و سرامیک‌های مشابه و با کیفیت‌تر را تولید می‌کنند.

علی مالمیر به خبرنگار ایسنا گفت: از زمانی‌که لالجین به عنوان شهر جهانی سفال مطرح شد، حوزه فرهنگ‌سازی و گفت‌وگوی هنرمندان و متولیان سفال فعالیت خود را در لالجین آغاز کرد و شرایط و آینده لالجین و نقش سفال و تهدیدات احتمالی کالاهای خارجی بر عنوان شهر جهانی و اثرات آن بر اشتغال شهر مورد بررسی قرار گرفت.

وی عنوان کرد: فرهنگ‌سازی‌ها انجام شده و در این رابطه از تشکل‌های صنفی نیز کمک گرفته‌ شد و سلسله جلسات تلفیقی با کمک فرمانداری بهار، ادارات صنعت، معدن و تجارت شهرستان، اصناف، تعزیرات و میراث فرهنگی برگزار کردیم که در این جلسات بازدیدها و کنترل‌هایی صورت گرفت تا مغازه‌هایی که به صورت قانونی نباید این اجناس را عرضه کرده و یا مجوز لازم برای فعالیت ندارند، اجناس خود را جمع‌آوری کنند.

مالمیر تصریح کرد: استاندار همدان هم فرصتی تعیین کرد تا کسانی‌که اجناس سرامیکی را وارد کردند در این بازه زمانی اجناس خود را بفروشند تا ضرر نکنند البته جلساتی هم به تازگی در حال برگزاری است که اساسا سرامیک از محصولات لالجین حذف شده و یا توزیع آن مدیریت و میزان آن مشخص شود تا تصمیم لازم در اینم زمینه اتخاذ شود.

از سوی شورای جهانی با هیچ تهدیدی مواجه نیستیم

وی با بیان اینکه با توجه به اظهار رسانه‌ها مبنی بر وجود سفال چینی در لالجین تأکید کرد: سفال چینی در لالجین وجود ندارد و از سوی شورای جهانی صنایع دستی نسبت به لالجین و عنوان جهانی این شهر با هیچ تهدیدی مواجه نیستیم و کاملا اقدامات و عملکرد ما قابل دفاع است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: تقریبا پیش از حضور داورها برای بررسی شهر، لالجین روی آنتن است، گزارش‌های متعددی از سوی رسانه‌های استانی و ملی از لالجین پخش شده و مستندهای متعددی را شبکه‌های مختلف صداوسیما از این شهر منتشر کرده‌اند همچنین برای معرفی بهتر شهر لالجین در برنامه خندوانه که تماشاگران زیادی دارد، حضور داشتیم و به صورت ورک‌شاپ سفال را معرفی کردیم.

وی توضیح داد: قرارداد ساخت مستند سفال را هم بسته‌ایم و امسال این مستند تهیه خواهد شد همچنین اقدام به چاپ و انتشار کتاب، بنر و بروشورهای مختلف کرده‌ایم و انعقاد قرارداد ایجاد وب‌سایتی برای سفال لالجین را داشته‌ایم که به‌زودی رونمایی می‌شود.

وی افزود: همچنین در نمایشگاه شورای جهانی سفال لالجین که در اصفهان برگزار شد، غرفه داشتیم و هنرمندان اوایل اردیبهشت‌ماه در نمایشگاهی در هلند و ایتالیا با همکاری میراث فرهنگی شرکت کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان بیان کرد: هنرمندان خلاق ما راه تولید لعاب بدون سرب را پیدا کرده‌اند و دوره‌های آموزشی آن را به تازگی برگزار کرده‌ایم تا سفالگران را با این روش تولید آشنا کنیم و این موضوع را در سالجاری نیز تداوم خواهیم داد تا روزی که لعاب سرب‌دار نداشته باشیم البته این میزان سرب در لعاب زیاد نبوده اما همین مقدار مشکل هم به‌زودی حل خواهد شد.

مالمیر در پایان گفت: لالجین برند جهانی برای مردم آن، استان و کشور است و باید تلاش کنیم داشته‌های خود را بهتر درک کنیم تا اقتصاد خود را قوی کنیم در این راستا باید خبری منعکس شود که در بیرون از استان مزیت‌های استان را تقویت کند، نیمه پر لیوان مخابره شود باید تلاش کنیم که به شایعات و اخبار جعلی که فضا را آلوده می‌کند دامن نزنیم و باعث آسیب زدن به چهره همدان در بیرون از استان شود.

سخن قاطع معاون صنایع دستی از نبود سفال چینی در لالجین

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با قاطعیت از نبود سفال چینی در لالجین سخن گفت.

علیرضا قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره عرضه کالاهای چینی در فروشگاه‌های صنایع دستی شهر لالجین که سال گذشته عنوان شهر جهانی سفال را گرفت، اظهار کرد: از زمانی‌که این موضوع مطرح شده، چند جلسه کمیسیون مبارزه با کالای قاچاق استان و شهرستان تشکیل شده است. استاندار همدان نیز تأکید دارد که محصولات خارجی در شهر لالجین ارائه نشود.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌هایی که ما در این زمینه انجام داده‌ایم، سفال چینی در همدان وجود ندارد و کالای قاچاق هم به آن شکل نداریم، ممکن است مقداری سرامیک‌ یا کالاهای تزئینی وارداتی داشته باشیم که در مغازه‌ها به عنوان پلی‌استر و کالاهای تزئینی عرضه می‌شوند اما سفال چینی و جنس قاچاق نداریم.

معاون صنایع دستی استان همدان اعلام کرد: جهانی شدن لالجین به علت حضور کارگاه‌های تولیدکننده‌ سفالی است که در این شهر وجود دارد. به همین علت ما در حال رصد فروشگاه‌ها هستیم. از طرفی با حساسیت‌هایی که در این زمینه ایجاد شده در تلاشیم اجناسی هم که با عنوان کالاهای تزئینی و ویترینی وجود دارند از مغازه‌ها جمع‌آوری کنیم.

قاسمی اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای دیگر بازدیدهای دوره‌ای از فروشگاه‌ها را آغاز کرده تا اگر چنین اجناسی وجود داشته باشد آنها را جمع‌آوری کنند.

وی اظهار کرد: به ادعای بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی که از هفته‌های گذشته بازدیدهای دوره‌ای خود را آغاز کرده‌اند، سفال چینی در لالجین وجود ندارد. فروشگاه‌های عرضه سفال لالجین هر روز رصد می‌شوند تا اگر اجناس قاچاقی وجود دارد جمع‌آوری شود. حتی حساسیت ما در حدی است که کالاهای تزئینی‌ای که به صورت قانونی وارد کشور شده نیز در ویترین‌ها عرضه نشود.

قاسمی درباره اینکه طبق عکس‌های منتشر شده در خبرگزاری ایسنا از فروشگاه‌های لالجین حتی سفال مینا هم در مغازه‌ها دیده می‌شود، توضیح داد: واردات سفال چینی اصلا مقرون به صرفه و عاقلانه نیست چرا که عوارض گمرکی سفال بسیار بالاست بنابراین هیچ واردکننده‌ای حاضر نیست سفال چینی را وارد و در لالجین عرضه کند.

وی گفت: در لالجین ۲۳۰ فروشگاه عرضه سفال داریم که ممکن است در کل حدود ۳۰ فروشگاه سرامیک چینی داشته باشند اما حتی این موضوع را هم برای عنوان جهانی لالجین مضر می‌دانیم.

به گفته قاسمی، معاونت صنایع دستی تمام تلاش‌ خود را برای حفظ عنوان لالجین شهر جهانی سفال انجام می‌دهد.

تنها جنس وارداتی چینی در لالجین سرامیک است

رئیس انجمن سفال شهر جهانی لالجین نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره واردات و فروش سفال‌های چینی در شهر لالجین اظهار کرد: در رابطه با واردات کالای چینی سیاه‌نمایی صورت گرفته، در شهر لالجین حتی یک عدد سفال چینی هم وجود ندارد و تنها جنس وارداتی چینی در لالجین سرامیک است.

محمد سلیمی با بیان اینکه مخالف واردات کالاهای مشابه به استان هستیم و از تولید داخلی حمایت می‌کنیم، عنوان کرد: اگر کسی بخواهد سفال وارد کند، باید در کمرگ کیلویی 17 هزار دلار عوارض پرداخت کند به همین علت کسی دست به چنین کاری نمی‌زند چرا که حتما ورشکست می‌شود.

وی اضافه کرد: در شهر ما همواره تبدیل تهدید به فرصت را داشته‌ایم و تا کنون نه تنها سرعت تولید و کیفیت کم نشده بلکه افزایش هم داشته است.

وی بیان کرد: محصولات وارداتی در شهر لالجین مصنوعات چوبی، سرامیکی، شیشه‌ای و اشیاء تزئینی هستند که در مقابل رقم صادارت بسیار ناچیز است.

وی افزود: همین مقدار اندک مصنوعات و اجناس سرامیکی موجود هم به عنوان مدل است تا سرامیکارها از آن الگو بگیرند و اجناس مطابق سلیقه و مدل‌های به‌روز تولید شوند و اشتغال‌زایی هم صورت گیرد.

سلیمی با بیان اینکه مخالف واردات جنس چینی هستیم، معتقد است کسانی می‌خواهند برای این شهر پاپوش درست کنند.

وی همچنین در رابطه وجود سرب در ظروف لعاب‌دار سنتی و فیروزه‌ای تأکید کرد: در بعضی از ظروف سفالی برای استحکام آن، مواد شیشه‌ای دارو یا سرب اضافه می‌شود که متأسفانه این موارد برای مصرف‌های خوراکی مشکل دارند به همین علت با کمک محققان توانستیم «لعاب بدون سرب» ایجاد کنیم.

عرضه لعاب بدون سرب به‌زودی

رئیس انجمن سفال شهر جهانی لالجین اعلام کرد: «لعاب بدون سرب» از لحاظ درخشندگی، ضدضربه، با قابلیت حل‌شوندگی بهتر و کیفیت از لعاب‌های سرب‌دار خیلی بهتر است و احتمالا به‌زودی وارد بازار شود.

سلیمی خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت صنایع دستی ویژگی‌های سفال لالجین تدوین و در استاندارد ثبت شده و مرحله برندسازی به مرحله کنترل کیفیت رسیده است.

وی ادامه داد: در پی این برندسازی، مرکز کنترل کیفیت سفال را با کمک پارک علم و فناوری و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تأسیس کردیم و پس از آماده شدن محل مرکز، کار را آغاز می‌کنیم.

افزایش 10 درصدی فروش سفال در لالجین

رئیس انجمن سفال شهر جهانی لالجین در ادامه گفت: حدود 10 تا 14 درصد فروش نسبت به قبل افزایش داشته همچنین انجمن سفال به منظور گسترش و توسعه سفال لالجین کلاس‌های آموزشی و طراحی سفال برگزار کردیم تا فرزندان ما با سلیقه‌های روز و مدل‌های جدید آشنا شوند و مطابق مد روز عمل کنند.

فرماندار شهرستان بهار نیز به ایسنا گفت: از زمان دستور استاندار مبنی بر خالی کردن لالجین از ظروف سفالی، نزدیک به چهار جلسه از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی و گردشگری، تعزیرات استان برگزار و تذکرات و نکات لازم به واحدها داده شد.

محسن مرادی‌پناه اظهار کرد: همچنین از طریق تذکرات حضوری، مکتوب، نصب بنر در سطح شهر و فضای مجازی این مورد را یادآوری کردیم و به تازگی نیز جلسه‌ای با حضور اتحادیه صادرکنندگان در زمینه جمع‌آوری سفال‌ها داشتیم تا بتوانیم این مورد را به خوبی انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، به واسطه ثبت شهر لالجین با عنوان شهر سفال، دبیر خانه دائمی برای رصد عرضه محصولات ایرانی در این شهر مستقر است و اگر از گسترش عرضه کالاهای خارجی در این شهر جلوگیری نشود، عنوان جهانی بودن از شهر سفال ایران «لالجین» برداشته می‌شود.

گزارش از: زهرا قاسمی‌نیما، خبرنگار ایسنا


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۵۸۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، چین امروز دوشنبه بحث انتقام‌جویی از آمریکا بابت قانونی کردن مصوبه‌ای را پیش کشید که به تقویت توان نظامی تایوان منجر می‌شود و به دنبال سلب مالکیت صاحب چینی شبکه اجتماعی تیک‌تاک است.

چهارشنبه گذشته، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، مصوبه بسته کمک‌های نظامی جدید کنگره را امضا کرد که بخش قابل‌توجهی از آن به اوکراین و رژیم صهیونیستی اختصاص داده‌ شده است.

هم‌زمان، وی لایحه جداگانه‌ای را هم امضا کرد که ضمیمه این مصوبه بود و شامل لغو مجوز تیک‌تاک در آمریکا در صورت امتناع مالک چینی از واگذاری حق مالکیت ظرف مدت ۹ ماه تا یک سال می‌شود.

در همین ارتباط، «لین جیان» (Lin Jian) سخنگوی وزارت خارجه چین، آمریکا را از اجرای بخش‌های منفی این مصوبه که به چین مربوط است، بر حذر داشت.

وی دراین‌باره گفت: اگر آمریکا در ادامه دادن به این مسیر سرسختی به خرج دهد، چین هم گام‌های قاطعانه و قدرتمندی را در راستای دفاع از امنیت و توسعه منافعش بر خواهد داشت.

 آمریکا به‌رغم عدم برخورداری از روابط دیپلماتیک با تایپه، اصلی‌ترین حامی نظامی تایوان است- جزیره‌ای خودمختار که پکن حق مالکیتش را خط قرمز خود می‌داند و بار‌ها به واشینگتن درباره تحریک جریان‌های جدایی‌طلب آن هشدار داده است.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • وی‌ای‌آر چینی در لیگ برتر ایران!
  • تکمیل و توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش اولویت استان همدان
  • افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با تقویت صادرات سفال
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • وحید شمسایی: هواداران ورزشگاه را پر می کنند و نباید فرصت قهرمانی را از دست بدهیم!
  • وحید شمسایی: جایی برای اشتباه وجود ندارد/ با تمام وجود می‌جنگیم
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟
  • ربات هوشمند خودروسازی چینی چری رونمایی شد