Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان و سینماگران در گفت‌وگوی شبانه آسیب شناسی سینمای کودک و نوجوان و وضعیت فیلمنامه نویسی، مهم‌ترین مسائل فیلمنامه‌نویسی در این حوزه را متوجه ساختار دراماتیک، تبیین مساله مرکزی درام و مشکلات الفبایی و اصولی در ساختار و فرم فیلمنامه‌ها دانستند.

به گزارش ایسنا،نخستین گفت‌وگوی شبانه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به موضوع آسیب‌شناسی سینمای کودک و نوجوان و وضعیت فیلمنامه نویسی این گونه سینمایی در ایران اختصاص یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید صدیقی داور بخش گرایش‌های نو فیلمنامه‌نویسی و سیاوش گلشیری منتقد و نویسنده، کارشناسان و سینماگران حاضر در نخستین گفتوگوی شبانه سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بودند.

گلشیری داور بخش اقتباس حرفه‌ای و اندیشه‌های پویای سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان درباره کیفیت فیلمنامه‌های این دوره از جشنواره گفت: سال گذشته ۵۰ فیلم از بیش از ۳۵۰ فیلمنامه راه یافته به جشنواره ساخته شد و امسال نیز قرار است ۴۰ فیلم از فیلمنامه‌های رسیده به این بخش، به اثر سینمایی تبدیل شود.

وی درباره جایگاه و وضعیت اقتباس در فیلمنامه نویسی ایران عنوان کرد: وضعیت اقتباس به تبع از فیلمنامه‌نویسی در سینمای ایران خوب نیست. دانش و آگاهی از ادبیات داستانی ضعیف است و آثار در بخش اقتباس شاخصه‌های سینمایی را رعایت نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این که فیلمنامه‌های رسیده به جشنواره در بخش اقتباس چقدر در اصول اقتباس استاندارد بودند، بیان کرد: شیوه اقتباس در این دوره چندان اصولی نبود. گویی داستانی شنیده شده و از آن الگو گرفته شده است. بنابراین بخش عمده‌ای از مشکل به انتخاب داستانی برای اثر بر می‌گردد. به نظرم درخشان ترین آثار سینمای ایران در زمینه اقتباس در دهه ۴۰ و ۵۰ صورت گرفته است. این در حالی است که در حال حاضر داستان‌ها متعدد ترند اما اقتباسها مطلوب نیست.

این نویسنده ادامه داد: در فیلمنامه‌ها حتی اشکالات املایی نیز علاوه بر عدم رعایت اصول نگارش فیلمنامه دیده می‌شود. از میان فیلمنامه‌نویسان شرکت کننده نیز ۶ تا ۸ نفر نویسندگان حرفهای و مابقی غیرحرفهای بودند.

صدیقی از داوران بخش فیلمنامه نویسی جشنواره نیز درباره کیفیت آثار مورد ارزیابی در این بخش و نقاط قوت و ضعف آنها توضیح داد: ما ناگزیر بودیم هر فیلمنامه را در ارزیابی با فیلمنامههای قبلی و بعدی خودشان مقایسه و ارزیابی کنیم. این فیلمنامهها از مشکلاتی رنج میبردند. برخی از عوارض به محتوای فیلمنامهها و به اصطلاح گرامر آن ها وارد بود. فیلمنامهنویسان با فرمت سینمایی تجربههای ابتدایی خود را پشت سر میگذاشتند و به تبع مشکلات الفبایی نیز داشتند. مشکلاتی که به ساختار دراماتیک، تبیین مساله مرکزی درام به شکل تکرار شونده بر میگشت.

وی افزود: بخش عمدهای از محتوا به عوارض فرمی، بخشی دیگر به عدم دریافت و درک درست نویسنده از جهان ذهنی مخاطب هدف مربوط میشد. بسیاری از فیلمنامهها را نمیشد به تعلقات، مسائل دغدغههای کودکان و نوجوانان پیوند زد. این مسائل توامان فیلمنامه را از باورپذیری و دغدغهمندی دور میکرد. بنابراین فیلمنامه را در نوعی تعویق رها میکرد. همچنین در صورت ساخت فیلم از این متنها، نمیتوان انتظار خروجی مناسبی را داشت.

این نویسنده همچنین خاطر نشان کرد: وحدت رویه داوران با مدیریت درست آقای قاضی نظام کار ما را در داوری بخش فیلمنامهنویسی سادهتر کرد. برخورد هم کنار و هم ارزی با فیلمنامهها صورت گرفت و اختلاف تحلیلی بین داوران وجود نداشت. اگرچه ممکن است هریک از آن ها بر اساس تجربیات حرفهای و سینمایی خود نظرات مختلفی داشته باشند.

حبیب ایل بیگی، منوچهر محمدی، رهبر قنبری، حسین قناعت،علی اکبر قاضی نظام دبیر بخش فیلمنامه نویسی سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان و... دیگر سینماگران حاضر در این گفتوگوی تفصیلی و تحلیلی جشنواره بودند.

همچنین اجرا و کارشناسی گفت‌وگوهای شبانه این رویداد سینمایی را وحید نیکخواه آزاد نویسنده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان بر عهده دارد.

سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان تا ۱۵ تیر ماه در شهر اصفهان ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۵۸۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»

اولین تصویر از «مگالوپولیس» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» پیش از رونمایی در جشنواره کن ۲۰۲۴ منتشر شد.

به گزارش ایسنا، نخستین تصویر از فیلم سینمایی «مگالوپولیس» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» که با سرمایه شخصی او ساخته شده است با حضور «آدام درایور» و «ناتالی امانوئل» منتشر شد.

این پروژه سینمایی که جشنواره‌های مهم سینمایی در رقابت برای نمایش آن بودند، سرانجام به جشنواره کن رسید و سازنده سه‌گانه «پدرخوانده» فیلم جدید خود را در بخش مسابقه کن رونمایی خواهد کرد. 

 «مگالوپولیس» پروژه‌ای است که کاپولا برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ شروع به نوشتن آن کرد و با هزینه بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری ساخته شده که بخشی از آن با فروش بخش قابل توجهی از املاک او تامین شده است.

«مگالوپولیس» با دو ساعت و ۱۵ دقیقه مدت زمان داستان یک کلان شهر را پس از ویرانی تصادفی آن دنبال می کند، با دو دیدگاه رقیب؛ یکی از یک معمار ایده آلیست (آدام درایور)، دیگری از طرف شهردار عملگرا (جانکارلو اسپوزیتو).

در فیلم سینمایی «مگالوپولیس» بازیگران دیگری چون «فارست ویتاکر»، «ناتالی امانوئل»، «جان وویت»، «لارنس فیشبرن»، «اوبری پلازا»، «شیا لابوف»، «کلوئه فاینمن»، «کاترین هانتر» و «داستین هافمن»، «دی بی سوینی»، «تالیا شایر»، «جیسون شوارتزمن»، «جیمز رمار» و «جیانکارلو اسپوزیتو» مقابل دوربین رفته‌اند.

«آناهید نظریان»، «بری آزبورن» و «دارن دیمتر» تهیه‌کنندگان اجرایی این فیلم سینمایی هستند.

«فرانسیس فورد کاپولا» از بزرگترین فیلمسازان معاصر سینمای جهان است که از جمله افتخارات و جوایز سینمایی وی طی چهار دهه فیلم‌سازی می‌توان به جایزه‌ اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌۱۹۷۱ برای «پاتون»، جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌۱۹۷۳ برای «پدرخوانده»، جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌۱۹۷۵ برای «پدرخوانده‌۲»، جایزه بفتا بهترین کارگردانی در سال ‌۱۹۷۸ برای «اینک آخرالزمان»، جایزه دوربین جشنواره برلین در سال ‌۱۹۹۱، جایزه نخل طلا و جایزه فیپرشی جشنواره کن در سال ‌۱۹۷۹ برای فیلم «اینک آخرالزمان»، جایزه نخل طلا و جایزه بهترین فیلم معنوی جشنواره کن در سال ۱۹۷۴ برای فیلم «مکالمه»، جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی در سال ۱۹۸۰ برای «اینک آخرالزمان»، جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه در سال ‌۱۹۷۳ برای «پدرخوانده»، جایزه ویژه پنجاهمین سال تأسیس جشنواره سن‌سباستین در سال ‌۲۰۰۲، شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز در سال ‌۱۹۹۲، جایزه صدف طلایی بهترین فیلم و جایزه فیپرشی جشنواره سن‌سباستین و ... اشاره کرد. 

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۲۴ (۲۵ اردیبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه) برگزار می‌شود و امسال «گرتا گرویگ» کارگردان آمریکایی ریاست هیات داوران را بر عهده دارد و «جورج لوکاس» خالق سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» و استودیو ژاپنی جیبلی هم با دریافت جایزه نخل طلای افتخاری مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • تران آن هونگ رییس داوران جشنواره فیلم شانگهای ۲۰۲۴ شد
  • محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا (ع) می‌سازد
  • به یاد آتیلا پسیانی و لحظه‌های ماندگارش در سینما | از هنرمندی در آثار بهرام بیضایی تا حاتمی‌کیا و بهروز افخمی |‌ ببینید
  • موافقت شورای صدور ساخت آثار سینمایی با فیلم‌نامه هنرمند چهارمحال و بختیاری
  • محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا(ع) می سازد
  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • گزارش تسنیم از اختتامیه جشنواره خلیج فارس در بندرعباس‌
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد