Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-18@14:53:03 GMT

اجرای کارورزی به رواج اجاره افراد منجر می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۵۹۱۷۰

اجرای کارورزی به رواج اجاره افراد منجر می‌شود

به گزارش ایلنا، فرشاد اسماعیلی حقوقدان و کارشناس حوزه روابط کار و تامین اجتماعی در یادداشت پیشرو به بازخوانی تبعات منفی اجرای طرح کارورزی در مناسبات روابط کار می‌پردازد.

طرح کارورزی یا دستورالعمل اجرایی طرح کاروزی دانش اموختگان دانشگاهی مصوب ۵/۱۱/۱۳۹۵ شورای عالی اشتغال انتقادات مختلفی را با رویکردهای متفاوت با خود به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، نقض «اصل حمایتی بودن» حقوق کار، مهمترین مساله ایی ست که قدر مشترک انتقاد های حقوقدانان و فعالان حوزه کارگری به لایحه اصلاحی حاضر است. معترضین به تصویب لایحه اصلاحی حاضر معتقدند خروج از شمول قانون کار دلیلی بر کنار گذاشتن فلسفه و اصول کار که در حقوق ایران و در اسناد بین المللی پذیرفته ایی نمی شود. در موارد متعدد و در مواد مختلف این طرح ، حقوق کاورزان و حتی کارگران تضعیف شده و تنظیم کنندگان آن در مجموع جانب کارفرماگرایی را تقویت نموده اند و بسیاری از اصول حمایتی حقوق کار درباره افرادی که به هر عنوانی کار می کنند نقض شده است.

این درحالیست که قانون کار از لحاظ دسته بندی، در حیطه حقوق عمومی تعریف شده و در حقیقت حقوق کار زیر شاخه ایی از حقوق عمومی محسوب می شود که همواره در برابر قدرت کافرمایان حمایت دولت را از کارگران می‌طلبد و کاروزان . این کارورزی هم مگر غیر از همان کارآموزی قانون کار است ؟! بر فرض کارورزی را از شمول قانون کار خارج کنیم کردیم، مگر می شود فلسفه حقوق کار را و اصول بنیادین حقوق کا را بر کارورز جاری نکنیم؟ طرح کارورزی اصلاحی حاضر، دقبیقا مشابه لایحه اصلاح موادی از قانون کار مفهوم کار را از «حقوق عمومی» به «حقوق خصوصی» تنزل داده و طبیعی ست که در این وضعیت، کارفرمایانی که صاحبان سرمایه و وسایل تولیدند قدرت بیشتری داشته و حقوق کارگران و کاروزان تضعیف خواهد شد.

حق فسخ یکجانبه کارفرما؛چرخش از حقوق عمومی به حقوق خصوصی

ماده ۱۴ طرح کارورزی با دادن حق فسخ های متعدد قرارداد به کارفرمایان امنیت شغل کارگران را کاهش داده است. در حالیکه مطابق فلسفه حقثوق کار هر قرارداد کاری باید عقود لازمی باشند که جز در مواردی که از سوی طرفین یا به موجب قانون پیش بینی شده قابل فسخ نباشند. و طرفین به تنهایی نباید حق فسخ داشته باشند ، این دست اختیارات قانونی ماهیت قرادادهای کار را از عقد لازم به سمت عقد جایز با حق فسخ کارفرمایان چرخش می دهد و کاملا ماهیت حقوق عمومی بودن قانون کار از این دست قراردادها گرفه شده و اصل حمایتی بودن حقوق عمومی حقوق کار جای خود را به اصل آزادی قراردادی حقوق خصوصی می دهد. کارورزی قرار نیست قراداد اجاره اشخاص باشد. اصل حاکمیت اراده که از اصول حقوق مدنی در حقوق خصوصی می باشد نمی تواند جای قواعد حقوق کار که اصل آمره بودن در آن پذیرفته شده و به نظم عمومی پیوند خورده بنشیند، چراکه در حقوق کار و فلسفه کار صحبت از اصل حمایتی بودن و دخالت دولت است نه حاکمیت اراده و آزادی قراردادی.

مقررات انضباطی، جهت افزایش اختیارات کارفرما در فسخ قراداد

بر اساس تغییرات جدید درلایحه و مطابق ماده ۱۰ لایحه، تبصره یک ماده ۲۷ قانون کار حذف و نهادی به عنوان کمیته انضباطی کارگاه تعریف شده بود. در بند و ماده ۱۴ طرح کارورزی نیز قانونگذار مقرر داشته عدم رعایت مقررات انضباطی-آموزشی واحد پذیرنده توسط کارورز از مارد فسخ قراداد است . این ورود مفاهیم انضباطبی و کمیته انظباطی به کارگاه اتفاق خوشانیدی نیست. بحث های انضباطی نباید به ضمانت اجراهای شدید و سختی مثل فسخ قراداد بینجامد. این مقررات در خلا وجود سندیکا و تشکلهای مستقل کارگری موجب کاهش قدرت، نقش و تاثیر حضور نهادهای صنفی درارتباط با موضوع فسخ قرارداد، و افزایش قدرت کمیته های انضباطی در محیط کار، نتیجه ای جز تقویت ضلع کارفرمایی و تضعیف ضلع کارگری این سه جانبه گرایی نخواهد داشت.

یکی دیگر از موارد فسخ قراداد در ماده ۱۴ احراز اشتغال یا تحصیل کارورز است. یعنی مثلا اگر شما با مدرک کاردانی بروی و در سامانه ثبت نام کنی و بعد جذب یکی از کارگاهها بشوی و بعد امتحان کارشناسی قبول شوی و در عین کارورزی بخواهی ادامه تحصیل بدهی قراداد کارورزی ات فسخ می شود. این ماده خلاف اصول ۲۸ قانون اساسی انتخاب آزادانه شغل است. ما باید تکلیفمان را روشن کنیم اگر کارورزی اشتغال محسوب نمی شود پس چه منعی در ادامه تحصیل همزمان با کارورزی وجود دارد و اگر اشتغال است پس چرا مقررات اشتغال مثل شمولیت قانون کار و تامنین اجتماعی و حداقل دستمرد را در بر نمی گیرد؟! یک بام و دو هوای حقوقی نمی شود. این طرح نباید منجر به ایجاد شکاف بین هویت دانشجویی و کارگری شود.

مورد دیگر فسخ قراداد، غیبت بیش از ۵ روز کارورز است. مشخص نشده است که ۵ روز در ماه یا در کل مدت دوره کارورزی ؟ مشخص نیست منظور ۵ روز متوالی است یا ۵ روز به صورت کلی؟ غیبت موجه است یا غیر موجه؟ از این موارد ابهامات در طرح بسیار است. این ابهامات طرح علاوه بر اینکه نشان از عدم درایت حقوقی در تنظیم آن دارد، نتیجه اش بازتر شدن دست کارفرما برای تضییع حقوق کارورز است اساسا این طرح در بخش حقوق کاروز بسیار فقیر است و تقریبا اهم و اکثر مواد آن به تکالیف کاروز و اختیارات واحد پذیرنده کاروز پرداخته و کلا در ۲۱ ماده جمع شد ه است. از نظر حقوق کاروز بسیار فقیر است و درباره مباحث ایمنی و بهداشت کاروز و بسیاری از حقوق دیگر کاروز هیچ بحثی نشده است.

از موارد دیگری که انتقاد جامعه کارگری و فعالان حقوق کار را برانگیخته است بحث ماده ۱۹ قانون کار است. در ماده ۱۹ قانون کار مرجع حل اختلاف طرفین، در صلاحیت کمیته ی مشترکی از نمایندگان سازمان فنی و حرفه ایی ، دستگاه اجرایی و ناظر استانی ست . درحالی که در مراجع حل اختلاف کار در قانون کار، کارگر دارای نماینده رسمی بوده و هیات با حضور نماینده کارگران تصمیم به رسیدگی می گیرد. اما که در طرح کارورزی نه از کاروز نه از کارگر هیج نماینده ایی در این کمیته وجود ندارد . این با فلسفه دادرسی منصفانه و عادلانه در اختلافات کاری مغایر است. در دادرسی های کار اصل تساوی سلاح طرفین دعوا، سه جانبه گرایی، تعدد صاحبین آرا و هیاتی بودن رسیدگی است. کمیته ایی که یک طرف دعوا در آن نمانیده ایی ندارد چطور می خواهد عدالت طرفینی را تامین کند؟ این ماده موجب تسلط کارفرمایان بر اختلافات با کارورز و نا امیدی کاروز از طرح اختلاف در کمیته و نهایتا منجر به رجوع به شیوه منسوخ و یکجانبه :سازش کارگاهی خواهد شد که در ان فرآیند نیز کارورز مجبور به پذیرش شرایط کارفرما و ادامه کار خواهد شد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۵۹۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مهناز مردانی در خصوص مصرف غذایی گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی گفت: یکی از نعمت‌های بی‌شمار خداوندی، وجود گیاهان خوراکی و گاها داروئی در استان حاصلخیز لرستان است.

وی با بیان اینکه استفاده درست و منطقی از این گیاهان منجر به حفظ و ارتقاء سلامت خواهد شد، ادامه داد: از جمله این گیاهان می‌توان به ریواس، کنگر، قارچ کوهی، شنگ یا ریش بز، پای غازان یا در گویش محلی پاغزو، زرشک، موسیر، بن سرخ و... اشاره کرد.

مردانی اضافه کرد: این گیاهان خودرو و ارگانیک سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین C ویتامین‌های گروه B و بعضا پیش ساز ویتامین D هستند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: فیبر بسیار خوب این گیاهان باعث ایجاد لینت مزاج در افراد و پیشگیری از یبوست‌های مزمن شده و به سلامت سیستم گوارش کمک شایانی خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: مصرف مناسب انواع این گیاهان منجر به کاهش چربی‌های خون در افراد مبتلا به دیس لیپیدمی و تعدیل قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

خواص ریواس؛ این قسمت از ریواس سمی است | با ریواس چه خوراکی‌هایی درست کنیم؟ | طرز تهیه خورش ریواس

او گفت: از طرفی آنتی اکسیدان‌های موجود در آنها به سلامت قلب و عروق و کبد کمک می‌کنند و نقش ضد سرطانی دارند.

مردانی اظهار کرد: همچنین وجود ویتامین‌های مختلف همچون ویتامین سی و ویتامین آ و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان، باعث افزایش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌های مختلف خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: البته هنگام مصرف این گیاهان می‌بایست احتیاط لازم به عمل آید. به طور مثال در مصرف قارچ‌های کوهی باید دقت کافی به عمل آید چرا که برخی از این قارچ‌ها سمی بوده و حتی منجر به فوت مصرف کننده خواهد شد و لذا قارچ‌ها از افرادی که قابل اعتماد هستند خریداری شوند.

این متخصص تغذیه گفت: برخی از این گیاهان، مانند ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالات بوده و در نتیجه در افرادی که سنگ کلیه از جنس اگزالات دارند، نباید مصرف شود.

کد خبر 845137 برچسب‌ها خواص مواد غذایی خبر مهم گیاه دارویی

دیگر خبرها

  • پراید نیز اجاره‌ای شد؛ ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!
  • چرا قانون حمایت از فرزندآوری منجر به کاهش جمعیت شد؟
  • کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری
  • کار به اجاره ساعتی خودرو رسید | پراید ۳۰۰ هزار تومان!
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • ۴۱ درصد تصادفات منجر به فوت عابرین پیاده می‌شود
  • ۱۷ آوریل، روز جهانی هموفیلی
  • ورود دادستان زنجان به تصرف حریم رودخانه ولیدر
  • معمای حیاتی تلسکوپ جیمزوب حل شد
  • این افراد ریواس نخورند