Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@05:40:33 GMT

داوران بخش فیلمنامه نویسی به وحدت رویه رسیدند

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۶۰۵۹۹

داوران بخش فیلمنامه نویسی به وحدت رویه رسیدند

داور بخش اقتباس حرفه ای و اندیشه های پویای جشنواره فیلم های کودکان و نوجوان بیان کرد وحدت رویه داوران با مدیریت درست علی اکبر قاضی نظام کار ما را در داوری بخش فیلمنامه نویسی ساده تر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین گفتگوی شبانه سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان شب گذشته ۹ تیرماه به موضوع آسیب شناسی سینمای کودک و نوجوان و وضعیت فیلمنامه نویسی این گونه سینمایی در ایران اختصاص یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید صدیقی داور بخش گرایش های نو فیلمنامه نویسی و سیاوش گلشیری منتقد و نویسنده، کارشناسان و سینماگران حاضر در نخستین گفتگوی شبانه سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بودند.

گلشیری داور بخش اقتباس حرفه ای و اندیشه های پویای سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان درباره کیفیت فیلمنامه های این دوره از جشنواره گفت: سال گذشته ۵۰ فیلم از بیش از ۳۵۰ فیلمنامه راه یافته به جشنواره ساخته شد و امسال نیز قرار است ۴۰ فیلم از فیلمنامه های رسیده به این بخش به اثر سینمایی تبدیل شود.

وی درباره جایگاه و وضعیت اقتباس در فیلمنامه نویسی ایران عنوان کرد: وضعیت اقتباس به تبع از فیلمنامه نویسی در سینمای ایران خوب نیست. دانش و آگاهی از ادبیات داستانی ضعیف است و آثار در بخش اقتباس شاخصه های سینمایی را رعایت نمی کنند.

وی در پاسخ به این که فیلمنامه های رسیده به جشنواره در بخش اقتباس چقدر در اصول اقتباس استاندارد بودند، بیان کرد: شیوه اقتباس در این دوره چندان اصولی نبود. گویی داستانی شنیده شده و از آن الگو گرفته شده است بنابراین بخش عمده ای از مشکل به انتخاب داستانی برای اثر بر می گردد. به نظرم درخشان ترین آثار سینمای ایران در زمینه اقتباس در دهه ۴۰ و ۵۰ صورت گرفته، این در حالی است که در حال حاضر داستان ها متعددترند اما اقتباس ها مطلوب نیست.

این نویسنده ادامه داد: در فیلمنامه ها حتی اشکالات املایی نیز علاوه بر عدم رعایت اصول نگارش فیلمنامه دیده می شود. از میان فیلمنامه نویسان شرکت کننده نیز ۶ تا ۸ نفر نویسندگان حرفه ای و مابقی غیرحرفه ای بودند.

صدیقی از داوران بخش فیلمنامه نویسی جشنواره نیز درباره کیفیت آثار مورد ارزیابی در این بخش و نقاط قوت و ضعف آن ها توضیح داد: ما ناگزیر بودیم هر فیلمنامه را با فیلمنامه های قبلی و بعدی خودشان مقایسه و ارزیابی کنیم. این فیلمنامه ها از مشکلاتی رنج می بردند. برخی از عوارض به محتوای فیلمنامه ها و به اصطلاح گرامر آن ها وارد بود. فیلمنامه نویسان با فرمت سینمایی تجربه های ابتدایی خود را پشت سر می گذاشتند و به تبع مشکلات الفبایی نیز داشتند؛ مشکلاتی که به ساختار دراماتیک، تبیین مساله مرکزی درام به شکل تکرار شونده بر می گشت.

سال گذشته ۵۰ فیلم از بیش از ۳۵۰ فیلمنامه راه یافته به جشنواره ساخته شد و امسال نیز قرار است ۴۰ فیلم از فیلمنامه های رسیده به این بخش به اثر سینمایی تبدیل شودوی افزود: بخش عمده ای از محتوا به عوارض فرمی، بخشی دیگر به دریافت نکردن و درک درست نویسنده از جهان ذهنی مخاطب هدف مربوط می شد. بسیاری از فیلمنامه ها را نمی شد به تعلقات، مسایل دغدغه های کودکان و نوجوانان پیوند زد. این مسایل توامان فیلمنامه را از باورپذیری و دغدغه مندی دور می کرد بنابراین فیلمنامه را در نوعی تعویق رها می کرد. همچنین در صورت ساخت فیلم از این متن ها، نمی توان انتظار خروجی مناسبی را داشت.

این نویسنده در پایان اظهار کرد: وحدت رویه داوران با مدیریت درست علی اکبر قاضی نظام کار ما را در داوری بخش فیلمنامه نویسی ساده تر کرد و برخورد هم کنار و هم ارزی با فیلمنامه ها صورت گرفت و اختلاف تحلیلی بین داوران وجود نداشت. اگرچه ممکن است هریک از آن ها بر اساس تجربیات حرفه ای و سینمایی خود نظرات مختلفی داشته باشند.

حبیب ایل بیگی، منوچهر محمدی، رهبر قنبری، حسین قناعت، علی اکبر قاضی نظام دبیر بخش فیلمنامه نویسی سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان و... دیگر سینماگران حاضر در این گفتگوی تفصیلی و تحلیلی جشنواره بودند.

همچنین اجرا و کارشناسی گفتگوهای شبانه این رویداد سینمایی را وحید نیکخواه آزاد نویسنده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان بر عهده دارد.

سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان تا ۱۵ تیر ماه در شهر اصفهان ادامه دارد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۶۰۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ۸ عضو هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ معرفی شدند تا در کنار گرتا گرویگ به عنوان رئیس این بخش به انتخاب بهترین‌ها بپردازند.

لیلی گلادستون بازیگر آمریکایی نامزد اسکار برای بازی در «قاتلان ماه کامل»، ایوا گرین بازیگر فرانسوی «سه تفنگدار»، عمر سای بازیگر فرانسوی سریال «لوپین»، ابرو سیلان فیلمنامه‌نویس ترکیه نویسنده برنده نخل طلای ۲۰۱۴ برای «خواب زمستانی»، نادین لبکی کارگردان لبنانی فیلم «کفرناحوم» که سال ۲۰۱۸ برنده جایزه هیئت داوران جشنواره کن شد، از جمله اعضای این دوره جشنواره کن هستند.

خوان آنتونیو بایونا کارگردان اسپانیایی که جدیدترین فیلمش «جامعه برف» نامزد اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شد، پیرفرانچسکو فاوینو بازیگر ایتالیایی فیلم «ماریا» و کورئیدا هیروکازو کارگردان ژاپنی برنده نخل طلای ۲۰۱۸ برای «دزدان فروشگاه» دیگر اعضای گروه داوران پر و پیمان این دوره را تشکیل داده‌اند.

فیلم‌هایی که این دوره در بخش رقابتی حضور دارند عبارتند از: «همه ما به عنوان نور تصور می‌کنیم» پایال کاپادیا، «آنورا» شان بیکر، «کارآموز» علی عباسی، «پرنده» آندریا آرنولد، «گرفتار جزر و مد» جیا ژانگ-که، «امیلیا پرز» ژاک اودیارد، «دختری با سوزن» مگنوس فون هورن، «گرند تور» میگل گومز، «انواع مهربانی» یورگوس لانتیموس، «قلب‌های تپنده» ژیل للوش، «لیمونوف: تصنیف» کریل سربرنیکوف، «مارچلو میو» کریستوف اونوره، «مگالوپولیس» فرانسیس فورد کاپولا، «متل دستینو» کریم عینوز، «اوه، کانادا» پل شریدر، «پارتنوپ» پائولو سورنتینو، «کفن ها» دیوید کراننبرگ، «ماده» کورالی فارگیت، «الماس وحشی» آگاته رایدینگر، «گرانبهاترین محموله ها» میشل آزاناویسیوس، «دانه انجیر مقدس» محمد رسول‌اف و «سه مایل تا پایاین دنیا» ساخته امانوئل پاریو.

برنده نخل طلا در مراسم اختتامیه جشنواره در ۲۵ ماه می (۵ خرداد) معرفی خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تران آن هونگ رییس داوران جشنواره فیلم شانگهای ۲۰۲۴ شد
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • کودکان هم در اصفهان فهمیدند شهر در خطر فرونشست است/ مسوولان هنوز نفهمیدند یا نمی‌توانند جلوی برداشت‌های بی‌رویه آب را بگیرند (فیلم)
  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • گزارش تسنیم از اختتامیه جشنواره خلیج فارس در بندرعباس‌
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟
  • اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند