Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-خسرو صادق نیت، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از تایید استانداردهای بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی ایران از طرف سازمان بهداشت جهانی خبر داد. خسرو صادق نیت درباره آمار تولید پسماندهای بیمارستانی در کشور گفت: حدود 20 تا 25 درصد پسماندهای بیمارستانی سهم پسماندهای عفونی است و یک تا دو درصد از پسماندها نیز مانند داروهای شیمی درمانی، پسماندهای شیمیایی هستند که خطر زیست محیطی ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقدار تولید پسماند به صورت روزانه نیز بسته به تعداد تخت و نوع بیمارستان و گردش کاری آن است برای مثال در تهران که 200 بیمارستان وجود دارد برآورد می شود 100 تن پسماند تولید شود که حدود 20 تا 30 تن از این پسماندها نیازمند مدیریت ویژه است.

صادق نیت ادامه داد: تفکیک زباله‌ها از جمله اقداماتی است که بیمارستان ها انجام می‌دهند. زباله‌های شبه خانگی و معمولی نیز باید از زباله‌های عفونی و خطرزا جدا شوند که این اقدام در قالب تفکیک زباله‌های بیمارستانی با کیفیت قابل قبولی در 90 درصد بیمارستانها انجام میشود. پسماندهای تیز و برنده نیز در محفظه‌های جداگانه‌ای جمع آوری می شوند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: اقدامی که طی سال های اخیر در تمام بیمارستان ها صورت می گیرد بی خطرسازی زباله‌های عفونی در بیمارستان ها است به این ترتیب اجازه داده نمی‌شود تا زمان رفع عامل عفونت پسماندهای عفونی از بیمارستان خارج شوند. دستگاههای ویژهای در بیشتر بیمارستان ها نصب و راه اندازی شده اند که کار بی خطرسازی زباله های عفونی را برعهده دارند. بعداز این اقدام، زباله ها از بیمارستان خارج و دفن می شوند.

صادق نیت به بازدید ماه گذشته نماینده سازمان بهداشت جهانی از سیستم بی خطرسازی بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: به گفته وی سیستم بی خطرسازی ما از آنچه سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده یک درجه بالاتر است و کیفیت مطلوبی دارد.

وی تاکید کرد: سیستم دفع و بی خطرسازی پسماند در کشور ما توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تایید قرارگرفته است. این درجه از بی خطرسازی که برای پسماندهای عفونی انجام می شود کاری است که برای تجهیزات جراحی در اتاق های عمل توسط اتوکلاو انجام می شود؛ یعنی استانداردهای ما مشابه ضدعفونی کننده تجهیزات اتاق عمل است و درجه اطمینان بالایی دارد.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه باید تمام بیمارستان ها را به استفاده درست از دستگاه و اقدامات بی خطرسازی پسماند سوق داد، افزود: مدیریت دفع پسماند بیمارستانی برعهده تولیدکننده پسماندهای ویژه است یعنی بیمارستان ها تحت نظارت وزارت بهداشت، خود مسئول دفع پسماندهای ویژه هستند و زمانی که پسماند عفونی از حالت عفونی خارج شده و به زباله های عادی تبدیل شدند دفع آنها برعهده شهرداری است.

به گفته وی بر کار تمام بیمارستان ها در این زمینه نظارت می شود و بیمارستان هایی که کار خود را به خوبی انجام ندهند مورد بازخواست قرار می گیرند. همچنین در حال حاضر دفع پسماندهای بیمارستانی باکیفیت مطلوبی انجام می شود و تنها 10 درصد بیمارستان ها در این زمینه نقص دارند که از این تعداد نیز حدود شش درصد بیمارستان ها دستگاه را خریداری کرده و درحال راه اندازی هستند.

صادق نیت ادامه داد: در هر بیمارستان کارشناسانی حضور دارند که بر کار تفکیک پسماند نظارت می کنند. در هر استان نیز یک دانشگاه علوم پزشکی مسئول نظارت است. در کنار این نظارت ها ستاد اصلی وزارت بهداشت بر کار بیمارستان ها نظارت می کند و نتیجه نظارت ها براعتباربخشی بیمارستان، رتبه و درجه آن نیز ارتباط مستقیم دارد و در نهایت چند دانشگاه مرجع نیز خروجی دستگاه ها را مورد بررسی قرار می دهند. خروجی این دستگاه ها هم مورد تایید آزمایشگاه های محیط زیست قرار دارد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۶۱۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه بهداشت ودرمان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان به گفته رئیس بیمارستان شهید بهشتی قروه برای خرید این دستگاه ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

دکتر زند اظهار داشت: خرید این دستگاه پیشرفته توسط سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته است.

وی افزود: نوبت دهی در شیفت صبح انجام می‌شود و حدود ۲۰ نفر بیمار پذیرش می‌شوند و اگر مشکل نیروی انسانی مرتفع شود نوبت دهی شیفت بعدظهر هم راه انداری خواهد شد.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی قروه یکی دیگر از نیاز‌های اساسی این مرکز درمانی را نبود دستگاه سی تی اسکن ذکر کرد.

 

دیگر خبرها

  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌ گرد‌ها
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • چند طرح درمانی در خراسان شمالی افتتاح شد
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • ایمنی هوانوردی در ایران در حد استاندارهای جهانی است
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • توسعه بهداشت ودرمان
  • بیمارستانی برای درمان محرومین/ اینجا خدمت حال و هوای دیگری دارد
  • اهمیت عضویت ایران در کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک