اصفهان - کارگردان فیلم چهل کچل گفت: در راستای احیای سینمای کودک پیشنهاد می کنم مسئولان سه سینمای تمام وقت به کودکان اختصاص دهند و یک سال نیز برای آن سوبسید اختصاص داده شود.
به گزارش خبرنگار مهر، صادق دقیقی پیش از ظهر یک شنبه در نشست فیلم چهل کچل اظهار داشت: ساخت این فیلم بسیار سخت بود و بازیگران سر صحنه اذیت شدند اما همه تلاش خود را کردیم تا فیلم خوبی بسازیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه ۳۰۰ فیلم را در کارنامه کاری خود دارد، افزود: کار خود را با با فیلم کوتاه آغاز کردم و فیلم نخست من بزرگمرد کوچک بوده است.
کارگردان فیلم چهل کچل با بیان اینکه در ایران فیلم های من دیده نشده است، تصریح کرد: برخی فیلمهای من مانند «تا آمدن احمد» در دنیا جوایز مختلفی از جمله بهترین کارگردانی را در جشنواره های مختلف گرفته استو این در حالی است که در ایران چندان شناخته شده نیست. این فیلم قرار است در جشنواره فیلم محیط زیست بارسلونای اسپانیا نیز شرکت کند.
برای هر پلانچهل کچل زحمت کشیدیم
وی با بیان اینکه برای هر پلانچهل کچل زحمت کشیدیم، اظهار داشت: این فیلم یک فولک مازنی است و ۸۰ درصد فیلم در باران می گذرد، با توجه به اینکه این فیلم در شمال ساخته نشده است ۱۰۰ مترمربع پرده در ارتفاع بسیار بالا برای جلوگیری از نور خورشید زدیم و با نازل باران در زیر پرده فیلمبرداری کردیم.
دقیقی با بیان اینکه برای ساخت این فیلم ۳۰۰هزار لیتر آب مصرف کردیم، ادامه داد: البته اسرافی در این زمینه انجام نشده است چراکه آب را از رودخانه یک روستا گرفتیم و آب به چرخه خود بازمی گشت.
وی با بیان اینکه در در فیلم به موضوع محیط زیست پرداختیم، تاکید کرد: پیام فیلم چهل کچل این است که اگر با طبیعت بدرفتاری کنیم طبیعت نیز با ما بدرفتاری خواهد کرد.
عاشق فیلمهای پلیسی هستم
کارگردان فیلم چهل کچل با بیان اینکه عاشق فیلمهای پلیسی است اما هنوز موفق به ساخت فیلمی در این ژانر نشده است، ابراز داشت: در سینما به جز گریم در همه بخش ها فعالیت داشته ام.
وی با اشاره به مهجور بودن سینمای کودک ابراز داشت: پیشنهاد من به آموزش و پرورش این است که زنگ سینما برای کودکان بگذارید.
دقیقی اضافه کرد: این کار از سویی موجب می شود تا فیلمسازان ترغیب به حضور در این حوزه شوند، از سوی دیگر ما ۲۹ میلیون دانش آموز در کشور داریم که می توان به کمک فیلم برای آنها فرهنگ سازی کرد.
وی تاکید کرد: ما فیلمهای تاریخی، پزشکی و علمی نیز داریم، پیامی که با سخنرانی خسته کننده است با این فیلم ها برای دانش آموزان شیرین می شود و در فرهنگ سازی بچه ها جایگاه مهمی دارد.
کارگردان فیلم چهل کچل گفت: بدین شکل چرخه سینما نیز به سمت صنعت می رود و برای آینده دانش آموزان نیز فرهنگ سازی می شود.
دقیقی تاکید کرد: پیشنهاد می کنم مسئولان سه سینمای تمام وقت به کودکان اختصاص دهند و یک سال نیز برای آن سوبسید اختصاص داده شود و مطمئن باشید به نتیجه می رسیم.
وی با اشاره به اینکه ذائقه ها در هر کشوری مهم است، تاکید کرد: نوع نگاه ها در ایران متفاوت است، به طور مثال فیلم گودزیلا ساختن در ایران نمی فروشد اما در دنیا از آن استقبال می شود. بر این اساس باید در ساخت فیلم این نکته را نیز مدنظر قرار داد.
دقیقی در ارتباط با ساخت فیلم بزرگمرد کوچک بیان داشت: یکی از دوستان با ۲۰ میلیارد می خواست فیلم بسازد و با توجه به فراهم شدن ۱۰ میلیارد منصرف شد.
قول دادم با سه میلیارد توماناکشن ترین فیلم تاریخ سینما را بسازم
وی اضافه کرد: من پیشنهاد دادم تابا سه میلیارد توماناکشن ترین فیلم تاریخ سینما را می سازم در غیر این صورت مرا به افغانستان تبعید کنید.
مهدی مهاجر بازیگر فیلم نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: هشت سال است بازیگری را آغاز کردم و چهل کچل نهمین فیلم من است.
وی با بیان اینکه در پنج فیلم نقش اول داشته است، ابراز داشت: امیدوارم این فیلم در همه در جشنواره ها بدرخشد.
بازیگر فیلم چهل کچل با بیان اینکه بازی در این فیلم برایم سخت است، اظهار داشت: من ترک هستم و لهجه مازنی در فیلم دارم و بر این اساس این فیلم از سخت ترین کارهای من بوده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه فیلم در فضای بارانی می گذشت کار در باتلاق ها و باران واقعا کار سخت بود.
مرزبان: عاشقانه برای کودکان می نویسم
پروانه مرزبان تهیه کننده چهل کچل نیز درباره این فیلم اظهار داشت: من فوق لیسانس کارگردانی دارم و در دانشگاه تهران درس خواندم و در این مدت شاگرد بزرگانی چون بیضایی بودم.
وی افزود: به طور مرتب سر صحنه فیلم حضور داشتم و امیدوارم فیلم خوبی باشد.
تهیه کننده چهل کچل تاکید کرد: سال ۷۰ اولین فیلم سینمایی خود به نام سهند دریا را در ژانر دفاع مقدس را داشتم که پسرم نقش اول را داشت.
وی اضافه کرد: ساخت فیلم چهل کچل بسیار سخت بود چراکه از سویی به فصلی بارانی نیاز داشتیم و فیلم در تابستان فیلمبرداری شد و از سوی دیگر بازی گرفتن از بازیگران در چنین شرایطی بسیار سخت بود.
وی با بیان اینکه سعی کردم با توجه به سختی ساخت این فیلم به عواملم انرژی دهم، بیان داشت: سالیان سال معلم بودم و عاشقانه کودکان را دوست دارم و با عشق برای آنها می نویسم.
مرزبان با اشاره به اینکه ساخت این فیلم ۴۵ روزه تمام شده است، گفت:شاید نوشته های من قوی نباشد اما سعی کردن فیلمی بسازم که به درد نوجوانان بخورد.
پرهام دلدار بازیگر فیلم نیز در ادامه اظهار داشت: همیشه وقتی مادرم تصمیم به آغاز پروژه ای بگیرد می دانم کار سختی در پیش دارم اما خروجی خوبی از تلاش ها حاصل می شود.
وی با بیان اینکه برای ساخت چهل کچل نسبت به پروژه های دیگر پخته تر عمل کردیم، تاکید کرد: برآرود اولیه ما برای ساخت این فیلم ۸۰ روز بود اما در ۴۵ روز به اتمام رسید.
تهیه کننده چهل کچل تصریح کرد: از زمانی که چشم باز کردم در حال بازی و فعالیت در سینما بودم، با کارگردانان مطرحی برنامه داشتم و بر این اساسبرای بازی در فیلم تجربیات خوبی داشتم.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۶۱۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دین سینما به امام صادق(ع) چه زمانی ادا میشود؟
این اهمیت از آنروست که با توجه به آمارهای منتشر شده ازسوی نهادهای علمی کشور بیشتر مخاطبان ایرانی به موضوعات دینی اهمیت میدهند و براساس آخرین پیمایش مرکز تحقیقات صدا وسیما نیز پربینندهترین برنامههای رسانهملی برنامههای مذهبی هستند. اما اینکه چرا تاکنون درصنعت فیلمسازی و سریالسازی به چنین موضوع مهمی کمتر پرداخته شده نیاز به بررسی بیشتری دارد.
سینما و فیلمسازی مذهبی سینما ذاتا هنری قصهگو و در عینحال وابسته به تکنولوژی محسوب میشود و به همین جهت بستر خوبی برای طرح روایت و داستانهای برآمده از باورها و عقاید انسانها در طول
تاریخ است. همچنین بهدلیل بدیع و مدرن بودن، ابزارهای نامحدودی در اختیار دارد که میتواند در اذهان مخاطبان عمیقا اثرگذار باشد. از آغاز شکلگیری سینما در اواخر قرن نوزدهم تا به امروز، جادوی سینما این امکان را فراهم کرده تا سینماگران، دغدغههای اعتقادی و مذهبی خود را از طریق این رسانه به نمایش بگذارند. بهطورکلی این تولیدات دارای اهمیت استراتژیک هستند و میتوانند در نمایش و قرائت مطلوب مردم درخصوص ادیان، مهم و پرطرفدار باشند.
چرا سینمای دینی در ایران شکل نمیگیرد سینمای ایران اسلامی که بهعنوان مرکز اصلی تجمع شیعیان دنیا، سالهاست در تولیدات انواع فیلمهای سینمایی با رویکردهای انسانی و اخلاقی خوش درخشیده اما بهنظر میرسد تاکنون برای تولیداتی از نوع سینمای دینی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد؛ آنهم در شرایطی که جریانات انحرافی صهیون و وهابیت، تمام سپاه خود را برای به تصویر کشیدن دوران صدر
اسلام بهگونهای که مطلوب خودشان است، به میدان آوردهاند. از ساخت فیلم و حکمرانی بر سینمای هالیوود تا بودجهریزی و سریالسازی در کشورهای حاشیه خلیجفارس و خاورمیانه برای تحریف تاریخ
شیعه و دوران امامت اولاد نبی اسلام(ص) آن هم بدون رعایت ابتداییترین ملاحظاتی که میتوان داشت.
تحریف تاریخ شیعه مصداق فراوانی را میتوان از میان تولیدات عربی درباره تحریف تاریخ شیعه همراستا با تفکر ضدایرانی مثال زد اما متأخرترین آنها میتواند مجموعههایی مانند «اِمامُ الْفُقَهاء» یا «حشاشین» باشد که این روزها نامش سر زبانها افتاده است. این تولیدات نمایشی گرچه ازسوی برخی با سهلانگاری دنبال میشود اما ماجرای آنها عمیقتر از مباحثی چون جنبه سرگرمی صنعت فیلمسازی است و تلاش میشود تا با القای تصویری غلط، زمینه تحریف تاریخ را فراهم کند.به طور مثال این مجموعههای تلویزیونی نه فقط بهدور از اهداف سیاسی و ضدشیعی ساخته نشدهاند بلکه دقیقا میدانند چه هدفی را دنبال میکنند و قرار است چه تصویری از اسلام و شیعه به جهان ارائه نمایند تا در نهایت آنچه در اذهان در مورد اسلام و تشیع شکل میگیرد، به نفع خودشان و در راستای تضعیف اندیشه ولایی شیعیان باشد که امروز رسانهها و اندیشمندان صهیونیستی چنین تفکری را مانع جدی حیات خود میدانند.
تصویری تحریف شده از امام صادق(ع) به عنوان نمونه مجموعه «اِمامُ الْفُقَهاء» که در رابطه با زندگی امام صادق(ع) به کارگردانی سامی جنادی سوری و نویسندگی حامد العلی کویتی با حمایت شرکت کویتی الخیر در ۳۰ قسمت ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ از شبکه العراقیه در عراق پخش گردید و پس از آن شبکه الکوثر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز البته با برخی اصلاحات، ازجمله پوشاندن چهره مبارک بنیانگذار مذهب شیعه(ع) و پدر بزرگوارشان، آن را به نمایش گذاشت، تلاش شده تا روایتی تاریخی از خلفای اربعه ارائه دهد و با توجه به نهضت علمی که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) پایهگذاری کردند، این موضوع را اثبات کند. این در حالی است که این
سریال با توجه به جایگاه این دو امام شیعه در پی اثبات جریان خلافت است اما از این امامان و خلافت برحق آنها چیزی نمیگوید.همین امر سبب شد برخی مراجع تقلید در کشورهای مختلف اسلامی از این سریال انتقاد کنند. «اِمامُ الْفُقَهاء» اگرچه مدرسه علمیه امام صادق(ع) در مسجد النبی(ص) و پرورش فقها و علما در آن مدرسه را به تصویر کشیده است، اما به امامت این امام بزرگوار و نشان دادن شخصیت وی در حد یک فقیه، بسنده کرده که چنین رویکردی در مجموعهای که مدعی روایت زندگی امام صادق(ع) است، نمیتواند بیهدف بوده باشد.بر همین اساس باید این سؤال را مطرح کرد، آیا واقعا ساخت فیلم و سریال در خصوص بنیانگذار مذهب شیعه وظیفه سینما و تلویزیون ایران نیست؟
حشاشین در مقابل تفکر شیعی در راستای بررسی تولیدات فیلمسازی و سریالسازی، باید گفت سریال حشاشین نیز که در ماه رمضان امسال پخش شد و تلاش کرده جنبش شیعه اسماعیلیه را همراستا با داعش به تصویر بکشد را هم باید در این رابطه ارزیابی کرد. اسماعیلیها نام خود را از اسماعیل بن جعفر، فرزند امام صادق(ع) گرفتهاند. آنها برخلاف شیعیان اثنیعشری، که امام موسی کاظم(ع) برادر کوچکتر اسماعیل را به عنوان امام پذیرفتهاند، معتقد بودند اسماعیل جانشین امام صادق(ع) بوده است. همین تفکر انحرافی حالا دستمایه جریانهای صهیونیستی شده تا از زبان کشورهای سکولار اسلامی فیلمی ساخته شود که تفکر شیعی را با داعش ساخته شده توسط غرب پیوند زنند و به جهانیان نشان دهند که تفکر داعشی همراستا با تفکر شیعی است و با تحریف تاریخ، کذبیات تفکری خود را جای حقیقت اندیشه شیعیان جا بزنند.
سینما حق دستکاری تاریخ را ندارد با بازخوانی انتقادات و واکنشهایی که امروزه از سوی منتقدان به چنین آثاری میشود، میتوان بهخوبی دریافت که جریانات صهیونیستی چگونه از دوقطبیسازی و پاککردن تاریخ بهره میبرند. بهطور مثال شاید فیلمنامهای با یک قصه اجتماعی و عاشقانه این امکان را برای فیلمساز فراهم کند تا دخل و تصرفی در موضوع ایجاد نماید اما فیلمساز طبیعتا حق دستکاری تاریخ و وقایع شناخته شده را ندارد، بهخصوص اگر درام به شخصیتی تاریخی بپردازد که در یک دوره زمانی خاص نقش فعالی داشته است؛ این نقدی است که وجیهه عبدالرحمن از بازیگران سینمای عرب بهتازگی بر سریال «حشاشین» مطرح کرده است. متاسفانه پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب و ترکیه بسیار وجود دارد، چراکه آنها فیلمنامهها را از بین رویدادهایی برمیگزینند که مواضع قهرمانانه را تقویت و افتخارات و پیشینیانشان را ستایش میکند و این قطعا به نفع درام نیست و وقتی این درام درخصوص به تصویر کشیدن شخصیتهای ارزشمند دینی جمع زیادی از مردم دنیا باشد، اشکال چنین رویکردی بیشتر نمود پیدا میکند.حتی برخی منتقدان شبکههای عربی نیز در مورد این سریال گفتهاند: این مجموعه نمایشی در ابتدا و انتها ماحصل خیال بوده که از تاریخ الهام گرفته شده است.
وقتی صهیون برای کوبیدن اسلام سیاسی دست بهکار میشود ساخت سریالهایی چون حشاشین از سوی جریان صهیونیستی که امروز در ضعیفترین جایگاه خود قرار دارد راهبری میشود تا با کوبیدن اسلام سیاسی در ایران، اخوانالمسلمین در مصر و حماس در فلسطین که بزرگترین دشمن آنها محسوب میشود و جریان مقاومت را در منطقه پدید آوردهاند به جریان تندروی ساخته شده توسط آمریکا داعش نسبت دهد که اسلامهراسی را در دنیا تقویت کند.
در جنگ روایتها چه کردیم؟ حالا در این جنگ روایتها، سینمای ایران شیعی برای روایت
صادق از زندگی پدر مکتب جعفری چه کرده است؟ گرچه تلویزیون ایران درخصوص صدر اسلام و حوادث کربلا تولیدات قابل دفاعی داشته و میتوان به مجموعههایی مانند مختارنامه، امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته، ولایت عشق، تنهاترین سردار و... اشاره کرد که هرکدام دورهای از تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار دادهاند اما در این بین، جای یک فیلم سینمایی یا سریال در شأن بنیانگذار مذهب شیعه، بهشدت احساس میشود.همانطور که بر همه روشن است، تاریخ تمدنی غرب بدون وجود آوردههای علمی مسلمانان قطعا به جایی نمیرسید یا دستکم این دستاوردهای دانشمندان و عالمان اسلام بود که کتابخانههای غرب را تا دورهای از تاریخ پر کرد.طبیعتا تمدن کنونی جهان، ازتلاش ملل گوناگون در طول تاریخ شکل گرفته است وسهم اسلام در پیدایش وتوسعه این تمدن، بیش ازدیگر تمدنها نباشد، کمتر نیست. پرسش اینجاست که آیا سینمای ایران ظرفیت ساخت فیلمی برای بیان این تاریخ را ندارد یا ما با فقر سینماگران دغدغهمند و شیعه مواجه هستیم؟
دوران سینمای سکولار گذشته است علوم و تمدن اسلامی از مسیرهای مختلفی به غرب منتقل شد که ترجمه کتب عربی به زبانهای اروپایی و تدریس و استفاده از کتب عربی که دانشمندان مسلمان آنها را در مراکز علمی نوشته یا ترجمه کرده بودند، بیشترین تاثیر را داشت. شاید این توضیحات برای اثبات اهمیت توجه به اقدامات اساسی امام صادق(ع) و جهاد علمی که او ایجاد کرد، کافی است تا متوجه باشیم که تا چه اندازه پرداخت به زندگی این دانشمند زمان، گردآورنده علوم اسلامی و سپس انتشار آن به سراسر دنیا و حتی تاثیرش بر شکلگیری غرب در سینما و تلویزیون اهمیت و جذابیت دارد. مردم ایران مخاطبانی مشتاق به تماشای آثار نمایشی با مضامین مذهبی و دینی هستند.در همین ماه رمضان گذشته واقعا روشن شد که دوران «تلویزیون، رسانهای با ماهیت سکولار است» گذشته و نهفقط تلویزیون که سینما نیز تشنه تولیداتی با مضامین ارزشمند است؛ چراکه مخاطب سینمای امروز نیز چنین خواستهای دارد و فیلمهای دفاعمقدس یا انقلابی همیشه در ایران پرفروش بودهاند.
جای خالی استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری در سینما میتوانیم با یک روایت دقیق و جذاب سینمایی، حقانیت شیعه و تاثیراتی را که بر فرهنگ بشری گذاشته، ثابت کنیم و این بار ما بهعنوان شیعیان ۱۲امامی و باورمند به مهدویت بگوییم غرب چگونه غرب شد و حالا با فاصله از همان دستاوردها امروز به چه نقطهای از اضمحلال فرهنگی رسیده است؟! در حقیقت دوران زندگی امام صادق(ع) را از هر منظری که مورد توجه قرار دهیم، سرشار از قصهها و پیروزیهای علمی و فرهنگی است که موجب شکلگیری دوران طلایی اسلام شد و تمامی این دستاوردها قابلیت نمایشیشدن دارد؛ ضمن اینکه امروز که جهان علیه هر نوع استکبار برخاسته و آزادگان مسلمان و غیرمسلمان خواهان برچیدهشدن رژیم صهیونیست هستند، بهترین فرصت برای بیان وجوه استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری است و سینما باید دستبهکار شود تا در این جنگ رسانهای از موثرترین و فراگیرترین رسانهها، یعنی فیلمسازی برای تولید محتواهایی متناسب با فرهنگ شیعی بهره برد و چه روایتی مهمتر و ضروریتر از روایت زندگی امام صادق(ع)؟! سینما قصه میخواهد، حادثه و قهرمان نیاز دارد و دوران امام صادق یکی از توفانیترین ادوار تاریخ اسلام است که از یک سو اغتشاشها و انقلابهای پیاپی متعددی را تجربه کرده، از جمله قیام خونخواهان امام حسین(ع) و از سوی دیگر در این دوره تاریخی شاهد برخورد مکاتب، ایدئولوژیها و تضاد افکار فلسفی و کلامی هستیم که ناشی از برخورد امت اسلامی با مردم کشورهای فتحشده با دنیای خارج است. در آخر اینکه به نظر روایت این دوران طلایی از اسلام شیعی در سینما کمی همت، دغدغه و اسلامشناسی میخواهد تا فیلمنامهنویسان و کارگردانان سینمای ایران دستبهکار شوند و مدیران سینمایی و صداوسیما را کنار خود ببینند و دست و دلبازانه برای فتح و پیروزی شیعیان، این بار نه مانند صدر اسلام با فدا کردن خون؛ بلکه با تخصیص بودجه کافی، بهرهمندی از فناوری و استفاده از افراد باسواد و آگاه، آثاری نمایشی تولید کنند و مرزهای فرهنگی و هنری را درنوردند.