Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:33:43 GMT

نشاط و شادابی ارمغان آبادگران بی منت

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۶۱۴۳۶

نشاط و شادابی ارمغان آبادگران بی منت

به گزارش ایرنا به گواه بسیاری از کارشناسان، کشاورزان و دامداران سیستان و بلوچستان دستگاههای فعال در این حوزه از درخشان ترین و پرافتخارترین دستگاههای خدمت رسان به مردم ایران اسلامی محسوب می شوند.
نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به بخش کشاورزی؛ مدیران و کارشناسان این حوزه را مصمم کرده تا با تهیه و تدوین برنامه ها، طرح ها و سامانه های کاربردی موجبات ارتقاء بخش کشاورزی را فراهم آورند و با عزمی راسخ ایران اسلامی را به خودکفایی در این حوزه برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استان سیستان و بلوچستان که در گذشته های نه چندان دور تامین کننده موادغذایی از جمله غلات، میوه، لبنیات و گوشت شرق و جنوب شرق کشور بود با بروز خشکسالی از 2 دهه پیش تاکنون سختی های زیادی را پشت سرگذاشته به گونه ای که بسیاری از زمین های کشاورزی و باغات به ویژه در شمال و بخش هایی از مرکز و جنوب این استان در حال تبدیل شدن به بیابان بودند.
تلاش بی وقفه جهادگران جهاد کشاورزی و دستگاههای مختلف نظیر آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری و روستایی، شیلات، منابع طبیعی و غیره با اتکا به توان بومی و داشته های خود موجب شد تا بر بحرانی شکننده و تخریب گر فائق آیند و با کشت های جایگزین و حرکت در مسیر خودکفایی جان تازه ای به بخش کشاورزی بخشند.
در این راستا در چهار سال فعالیت دولت یازدهم تحولات خوبی در سیستان و بلوچستان نظیر افزایش تولید محصولات راهبردی و ارتقاء ضریب خودکفایی، افزایش تولید داخلی نهاده های کشاورزی، تامین ذخایر مطمئن راهبردی و تنظیم بازار داخلی، ارتقاء و بهره وری آب و افزایش راندمان آبیاری و حمایت موثر و ساماندهی فرآیند تولید، توسعه همکاری های علمی و فنی با موسسات و مراکز دانشگاهی، توسعه توانمندسازی بخش خصوصی و تشکلها و غیره رقم خورده است.
همچنین با عنایات ویژه مقام معظم رهبری و نگاه مدبرانه دولت تدبیر و امید به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان از طریق تصویب و اجرای طرح های بزرگ زیربنایی و همت مدیران و کارشناسان این بخش با وجود مشکلات عدیده ناشی از خشکسالی های متوالی و حوادث غیر مترقبه همچون سیل، طوفان و غیره دستاوردهای مهمی در چهار سال اخیر در بخش کشاورزی بدست آمده است.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 تا چند بار محصول را دارند.
بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان هم اینک با عنایت دولت تدبیر و امید در مسیر تحول و رونق بیش از پیش قرار گرفته به طوری که طرح انتقال آب با لوله در سطح 46 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت سیستان با تخصیص 500 میلیون دلار، اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی جنوب و مرکز استان با اعتبار 10 هزار میلیارد ریال، تدوین سند تامین 50 هزار تن گوشت کشور ازاین استان، تدوین سند توسعه شیلات و محصولات باغی و دامپروری از جمله مهمترین دستاوردها به حساب می آید.

*** بهره برداری از افزون بر 126 طرح بخش کشاورزی همزمان با هفته جهاد کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: افزون بر 126 طرح بخش کشاورزی همزمان با هفته جهاد کشاورزی با اعتبار 144 میلیارد ریال در استان به بهره برداری می رسد.
نجفی با بیان اینکه با بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال 241 نفر به صورت مستقیم فراهم می شود خاطر نشان کرد: همچنین هزار و 698 خانوار روستایی و عشایری سیستان و بلوچستان از مزایای این طرح ها بهره مند می شوند.
وی با بیان اینکه مهمترین محدودیت سیستان و بلوچستان دربخش کشاورزی تامین منابع آب است گفت: با عنایت رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان در گستره 46 هزار هکتار برای 50 هزار بهره بردار بخش کشاورزی و با اعتبار 500 میلیون دلار با پیشرفت فیزیکی افزون بر 50 درصد در حال انجام است.
وی تصریح کرد: همچنین طرح کاداستر زمین های کشاورزی برای ساماندهی مالکیت زمین های زراعی سیستان و بلوچستان در سطح 210 هزار هکتار و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی جنوب و مرکز استان در حال اجراست که تاکنون 820 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته و ابلاغ شده در بخش آبیاری تحت فشار است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: حوزه کشاورزی استان در بخش های مختلف از سال 92 تاکنون با پیشرفت های بسیار خوبی همراه بوده است.
رضا نجفی اظهار داشت: افزایش خرید گندم از 14 هزار تن در سال 92 به 70 هزار تن در سال 95 با رشد بیش از 400 درصدی گوشه ای از این پیشرفتهاست.
وی افزود: سرمایه گذاری بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان از سال 93 تاکنون بیش از سه هزار و 200 میلیارد ریال بوده که این رقم معادل سرمایه گذاری 20 ساله کشاورزی استان است.
وی تصریح کرد: همچنین ظرفیت تولید گوشت مرغ از 15 هزار تن در سال 92 به 43 هزار تن در سال 95 از دیگر موفقیت های به دست آمده است که جایگاه خود اتکایی استان را از 25 درصد به 70 درصد رساند.
وی افزود: همچنین تولید تخم مرغ نطفه دار از هفت میلیون عدد به 23 میلیون عدد در سال، رشد تولید عسل از 13 تن به 40 تن با افزایش تعداد کندوها از هزار و 200 کلنی به سه هزار و 915 کلنی، احداث هفت واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت هزار و 700 قطعه برای نخستین بار در استان با تولید 70 تن گوشت شتر مرغ، تولید و توزیع بیش از 2 میلیون اصله نهال یارانه دار پسته، انگور، خرما و غیره، بازسازی ذخایر آبزیان و افزایش تولید و صید ماهی با رها سازی پنج میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی در منابع آب داخلی استان و افزایش صید ماهی از 137هزار تن به 210 هزار تن از دریای عمان از توفیقات به دست آمده در سالهای اخیر است.

*** تدوین اسناد توسعه بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان گامی موثر در افزایش بهره وری از منابع
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان پهناور با داشتن ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالا در حوزه کشاورزی و زیربخش های مهم آن و اقلیم بسیار مناسب تولید محصولات زراعی در فصل زمستان، میوه های گرمسیری و سردسیری و محصولات متنوع دامی و شیلات در آبهای ساحلی و فراساحلی و منابع آبی داخل با پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی و دیگر زمینه ها می تواند تامین کننده نیاز بازار داخل و صادرات به دیگر کشورها باشد.
نجفی افزود: با همکاری مجموعه جهاد کشاورزی در قالب میز تخصصی کشاورزی در زیر بخش ستاد راهبردی توسعه سیستان و بلوچستان 22 سند تدوین و ارائه شده است.
وی ادامه داد: تدوین سند تامین 50 هزار تن گوشت در سیستان و بلوچستان برای تنظیم بازار گوشت کشور با گردش مالی 10 هزار میلیارد ریال و اشتغال مستقیم هفت هزار نفر، سند توسعه شیلات در آبهای ساحلی و فرا ساحلی با ارتقای تولید از 210 هزار تن به یک میلیون تن و برآورد منابع مالی 270 هزار میلیارد ریال و سند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی استان با اعتبار چهار هزار و 200 میلیون ریال از جمله اسناد تهیه شده بخش کشاورزی استان است.
وی تصریح کرد: از دیگر اسناد می توان به سند توسعه محصولات باغی سیستان و بلوچستان با اعتبار 9 هزار و 950 میلیارد ریال، سند توسعه محصولات گلخانه ای استان از 260 هکتار به 10 هزار هکتار و ایجاد اشتغال دائم برای 200 نفر با اعتبار 75 هزار میلیارد ریال، سند ساماندهی و توسعه شترداری، پرورش گاو شیری و گوساله در سطح استان با اعتبار هزار و 440 میلیارد ریال، سند توسعه مکانیزاسیون، سند قنات، سند توسعه عملیات آبخیزداری و سند توسعه آموزش و ترویج کشاورزی با اعتبار بیش از 435 میلیارد ریال، سند الگوی کشت، امور عشایری، توسعه دامپزشکی، توسعه غله و خدمات بازرگانی و برنامه های توسعه ای کشاورزی در حوزه سواحل مکران اشاره کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین یکی از برنامه های توسعه ای بخش کشاورزی استان مربوط به طرح های پیشنهادی برای توسعه سواحل مکران است که در برنامه کشت گلخانه در سطح 10 هزار هکتار در این منطقه تدوین و تصویب شد.

*** پرداخت افزون بر 700 میلیون ریال غرامت بخش کشاورزی در سیستان و بلوچستان
نجفی گفت: از سال 93 تاکنون افزون بر 700 میلیون ریال غرامت به فعالان بخش کشاورزی استان پرداخت شده که بیشترین آن مربوط به محصول خرما بوده است.
وی با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی به عنوان یکی از چالش های اصلی بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته به طوری که ظرفیت بسته بندی، سردخانه ای و عمل آوری خرما به عنوان یکی از محصولات مهم و اساسی استان از 17 هزار تن سال 91 هم اینک به افزون بر 120 هزار تن افزایش یافته است.

*** خرید گندم در سیستان و بلوچستان از72 هزار تن گذشت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون افزون بر 72 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان این استان خریداری و به سیلوها حمل شده است.
نجفی اظهار داشت: برداشت گندم از سطح 76 هزار و 650 هکتار از مزارع سیستان و بلوچستان از اسفند آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.
وی افزود: پیش بینی می شود امسال 100 هزار تن گندم مازاد برنیاز کشاورزان خریداری و به سیلوها حمل شود.
وی از پرداخت 17 میلیارد ریال یارانه سرگوم علوفه ای در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: جهاد کشاورزی امسال بیش از 300 تن بذر سرگوم علوفه ای وارد و به قیمت استثنایی سه هزار و500 تومان به بهره برداران عرضه می کند.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۶۱۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

 اکبری مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان  گفت: محور خاش- سراوان یکی از معابر رسمی و مهم در محدوده این استان با کشور پاکستان است که نقش مهمی در مبادلات تجاری و توسعه اقتصادی این استان و شرق کشور دارد که با پیگیری‌های این اداره کل برای نخستین بار ساخت بزرگراه در این مسیر از محل اعتبارات ملی آغاز شد.

وی ادامه داد: طول کلی محور خاش- سراوان ۱۵۱ کیلومتر است که بر اساس برنامه ریزی انجام شده ساخت بزرگراه در این مسیر در قالب ۶ قطعه اجرایی می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هدف از ساخت بزرگراه را افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای، افزایش سرعت و ظرفیت مسیر، تسهیل در تردد زوار اربعین و توسعه و رونق اقتصادی این خطه برشمرد.

اکبری با بیان اینکه وقتی مبحث ترانزیت در سیستان و بلوچستان در اولویت قرار دارد، انتظار می‌رود که شبکه بزرگراهی نیز تسهیل کننده آن باشد، گفت: امید می‌رود با اجرای این طرح ها، روند توسعه راه که زیربنای پیشرفت همه بخش‌های دیگر است، سرعت گرفته و علاوه بر ایجاد اشتغال بیشتر، شاخص‌های توسعه اقتصادی نیز روز به روز گسترش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • کیفیت بخشی مدارس مهم‌تر از توسعه کمی آن‌ است
  • نصب ۲۰ دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل
  • رونمایی از سند ۵ ساله توسعه شاخص‌های آموزشی، فضاها و نیروی انسانی سیستان و بلوچستان
  • آغاز برداشت گندم در جنوب سیستان و بلوچستان
  • مشارکت مردم توسعه سیستان و بلوچستان را شتاب می‌بخشد
  • توریسم درمانی در سیستان و بلوچستان باید توسعه یابد
  • آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان