Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کيفيت در صنعت خودروسازي براساس شاخص هاي مختلفي تعريف مي شود، بسياري موسسات کيفيت ساخت و مونتاژ خودروهاي صفر کيلومتر را مورد بررسي قرار مي دهند که البته فاکتوري مهم در رضايت مندي مشتريان از خريد يک خودرو نو محسوب مي شود، شاخص ديگر ميزان عيوب در کارکرد چند ماه نخست است و در نهايت به شاخص ميزان رضايت مندي و کيفيت در بلند مدت مي رسيم که شايد مهمترين معيار و البته سخت ترين شاخص براي اندازه گيري باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در واقع از آنجا که خودروهاي تحويلي به مشتريان اساسا در شرايط مختلف و گوناگوني مورد استفاده قرار مي گيرند، بررسي موردي آن ها نمي تواند به عنوان معيار چندان دقيقي از کيفيت کلي خودروها مطرح باشد و از همين رو موسسات تخصصي بررسي کيفيت سعي مي کنند با استفاده از جامعه آماري بزرگي از مشتريان به بررسي ميزان کيفيت خودروها در بلند مدت بپردازند.

متاسفانه جاي چنين بررسي هايي در کشورمان خاليست و شرکت يا نهاد مستقلي وجود ندارد که به اطلاعات کمي و کيفي خودروها در بلند مدت دسترسي داشته باشد، اما آنچه که از تجربه عمومي مشتريان ايراني مشخص است، اينکه کيفيت خودروهاي داخلي در بلند مدت چندان رضايت بخش نيست و خريداران محصولات ايران خودرو و سايپا در طول چند سال اوليه استفاده از خودرو خود بارها به نمايندگي هاي مجاز يا تعميرگاه هاي متفرقه مراجعه مي کنند.

در مورد خودروهاي چيني اما شرايط به مراتب پيچيده تر است و در سال هاي اخير شاهد حرف و حديث هاي ضد و نقيضي در خصوص کيفيت اين خودروها بوده ايم.
از يک سو هر از چندگاهي يکبار تصاويري مبني بر نارضايتي خريداران خودروهاي چيني از عدم وجود قطعات يدکي يا پاسخگويي صحيح شرکت هاي عرضه کننده در شبکه هاي اجتماعي منتشر مي شود و از سوي ديگر آنطور که از شواهد و قرائن بر مي آيد، کيفيت کلي خودروهاي چيني رو به بهبود است.

حتي براساس ارزيابي موسسه معتبر J.D POWER در چين، شرکت چري موفق به کسب رده هاي بالاي کيفي در جداول اين موسسه شده است و تعداد مشکلات اوليه خودروهاي چيني نيز در چند سال اخير کاهشي قابل توجه داشته است.

به هرحال بايد گفت که ميزان کيفيت اعلام شده از سوي مالکين در فرم هاي نظر سنجي در بسياري موارد ارتباط زيادي به ميزان رضايت آن ها از کل پروسه خريد خودرو دارد و از اين رو نمي توان به شکل دقيق در مورد اين نتايج قضاوت کرد.
در واقع در شرايط عجيب و غريب بازار خودرو کشورمان به دفعات شاهد اين مشکل بوده ايم که خودروهاي با کيفيت قرباني عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب از سوي شرکت شده اند، براي مثال خودروهاي وارداتي ولوو طي چند سال گذشته با مشکلات شديد خدماتي مواجه اند و به همين دليل ضمن عدم تامين رضايت مالکان در بازار با افت قيمت زيادي را تجربه مي کنند.

در چنين شرايطي پر واضح است که شرايط خودروسازان چيني نيز بسته به برند، مدل و متولي عرضه در کشورمان کاملا متفاوت است و نمي توان براي همگي آن ها يک حکم کلي صادر کرد، براي مثال خودروهاي مونتاژي برليانس در يک سال نخست عرضه توسط پارس خودرو با مشکل فراگير کمبود قطعات مواجه بودند و يا خودروهاي جيلي چند سال پس از معرفي به بازار به دليل فعاليت نيمه جان شرکت وارد کننده با کمبود قطعه و خدمات پس از فروش روبرو شده اند.
با اين حال شرکتي نظير مديران خودرو که به شکل انحصاري و مستمر به عرضه خودروهاي چري و ام وي ام در بازار ايران مي پردازد با افت و خيز کمتري در اين زمينه مواجه است و در چند سال گذشته با گسترش شبکه خدمات پس از فروش خود، گام هايي را در جهت جلب نظر مشتريان برداشته است.

اين شرکت در هفته گذشته امکاني را براي بررسي خودروهاي دست دوم خود توسط رسانه ها ايجاد کرده بود که شامل تست و بررسي جاده اي سه مدل خودرو MVM 550 و سه دستگاه MVM X33 S با حضور مالکانشان مي شد.
در مسير تست از تهران تا منطقه طالقان در استان البرز، امکان مشخص شدن نقاط قوت و ضعف خودروها پس از چند سال کارکرد وجود داشت، براي مثال يکي از  MVM 550 حاضر اين تست طبق سليقه مالک کاهش ارتفاع قابل توجهي را تجربه کرده بود، اما با اين وجود از نظر عملکرد سيستم تعليق در جذب و دفع تکان ها در شرايط مطلوبي قرار داشت و به خصوص براي سرنشينان عقب بسيار نرم و راحت ظاهر مي شد.

خودرو مذکور عليرغم کارکرد قريب به 50 هزار کيلومتري و کاهش ارتفاع، مشکلي از نظر بروز سر و صداي اضافي در کابين پيدا نکرده بود و از نظر عملکرد موتور و گيربکس دستي نيز مشکلي را براي مالک ايجاد نکرده بود، تنها مشکل فني ايجاد شده پس از 3 سال استفاده، کاهش توان کولر در روز آزمايش بود که در دو خودرو ديگر حاضر در تست ديده نمي شد.

در گفتگو با مالک دو خودرو ديگر نيز مشخص شد که ايشان از خريد خودرو چيني در مجموع رضايت دارند و به جز هزينه نسبتا بالاي سرويس هاي دوره اي، نگهداري از MVM 550 را بي دردسر تر از خودروهاي هم قيمت ايراني مي دانستند.
مصرف سوخت بين 8.5 الي 10 ليتر در نسخه هاي دستي ام وي ام 550 و حدود 9.5 الي 11 ليتر در نسخه اتوماتيک همين خودرو از ديگر نکات مورد توجه توسط مالکين بود که با توجه به پيشرانه 2.0 ليتري و 139 اسب بخاري اين خودرو رقمي قابل قبول به نظر مي رسد.

در توصف تجربه رانندگي جاده اي با 550 مي توان گفت که هندلينگ اين خودرو به لطف ارتفاع پايين پلت فرم خودروهاي سواري و آرايش نيمه مستقل تعليق عقب از بسياري از خودروهاي جديد ساخت چري (که اغلب شامل مدل هاي کراس اوور مي شوند) بهتر است و مي توان گفت که 550 در زمينه احساس فرمان و لذت طي کردن پيچ هاي کوهستاني از چري تيگو 7 نيز مطلوب تر ظاهر مي شود.

ضرايب گيربکس در نسخه دستي برخلاف بسياري از خودروهاي چيني ديگر نسبتا خوب انتخاب شده اند و توانايي شتاب گيري خودرو حتي عليرغم وجود 4 سرنشين نيز قابل قبول به نظر مي رسد، تنها نقطه ضعف را بايد تنظيم نبودن پدال ترمز توصيف کرد که پايين تر از حد معمول درگير شده و ظاهرا اين قضيه بين خودروهاي ام وي ام 550 فراگير است.

بسياري افراد معتقدند خودروهاي کراس اوور تک ديفرانسيل در عمل نمي توانند فراتر از يک خودرو سواري ظاهر شوند و از توانايي هاي آفرود حداقلي نيز برخوردار نيستند اما در طول اين آزمايش امکان بررسي مدل X33S در شرايط مختلف مهيا بود و حتي خبرنگاران شيب پيمايي با اين کراس اوور تک ديفرانسيل را نيز تجربه کردند که شامل گذر از سرازيري نسبتا تند و صعود از مسير خاکي ناهموار مي شد و X33 در هر دو قسمت سربلند ظاهر شد و با توجه به فاصله حدود 18 سانتي متري از سطح زمين، عملکردي قابل قبول را از خود به نمايش گذاشت.

با توجه به يکسان بودن موتور و گيربکس اتوماتيک CVT بين MVM 550 و X33 S عملکرد اين کراس اوور نيز در طول سفر کم و بيش مشابه مدل 550 به نظر مي رسيد، البته با توجه به ارتفاع بيشتر بده و ضريب آيروديناميک ضعيف تر، مصرف سوخت X33 حدود 1.5 ليتري بيشتر از مدل 550 برآورد مي شد، اما در عوض ترمز X33 کاملا قابل اطمينان و قدرتمند بود و در مواجه با پيچ ها حس اطمينان لازم را براي راننده ايجاد مي کرد.

البته نمي توان لذت رانندگي و هندلينگ يک خودرو کراس اوور را قابل مقايسه با خودروهاي سدان دانست اما با توجه به تب فراگير خريد خودروهاي شاسي بلند و علاقه به گذر از مسيرهاي ناهموار بسياري افراد در نهايت خريد مدل هاي کراس اوور را نسبت به انتخاب ماشين هاي سدان ترجيح مي دهند.

جالب آنکه اکثر خريداران از انتخاب مدل هاي قديمي تر X33 در بلند مدت نيز رضايت کامل دارند و حتي در مواردي با گذر کارکرد اين خودروها تا بيش از 150 هزار کيلومتر نيز اثري از بروز مشکل فني در موتور يا گيربکس ديده نشده است، البته کارکرد X33 S هاي حاضر در اين آزمايش از 15 هزار کيلومتر فراتر نرفته بود، اما در مجموع با توجه به تجربه هاي پيشين مي توان گفت که موتور 2.0 ليتري مورد استفاده در خودروهاي ام وي ام از دوام بالايي برخوردار است و مشکل چنداني با شرايط سخت استفاده و کيفيت نامطلوب بنزين موجود در ايران ندارد.

کيفيت سواري و سيستم تعليق X33 نيز در مقام مقايسه با ساير خودروهاي کراس اوور مناسب به نظر مي رسد و خريداران اين مدل رضايت بيشتري از استحکام مجموعه تعليق و جلوبندي در مقايسه با خودروهاي سواري نظير 550 دارند.

در مجموع مي توان گفت که با توجه به افت کيفي خودروهاي توليد داخل و قيمت مناسب خودروهاي دست دوم چيني، مشتريان مي توانند نيم نگاهي به اين گزينه ها داشته باشند، اما توصيه ما اين است که قبل از امضاي قولنامه با مراجعه به نمايندگي هاي خدمات پس از فروش شهر محل سکونت خود و انجام تحقيقات ميداني اطمينان لازم را از تامين قطعات يدکي و کيفيت خدمات پس از فروش بدست آوريد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۶۵۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات خودرو‌های کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت

آفتاب‌‌نیوز :

 عباس علی آبادی امروز در حاشیه همایش تجاری ایران و چین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بازار چین بازار بسیار بزرگی است و ایران هم اگرچه به وسعت و جمعیت چین نیست، اما ما هم کشور بزرگی محسوب می‌شویم. 

وزیر صمت با اشاره به نماسشگاه فرصت‌های صادراتی ایران اظهار داشت: در این نمایشگاه در حوزه‌های مختلف ظرفیت‌های صنعتی تجاری خود را به نمایش گذاشته و معرفی کرده ایم، اما باید مزیت‌های نسبی را برای واردات و صادرات در نظر گرفت. ظرفیت‌هایی در ایران وجود دارد که در چین نیست و ظرفیت‌هایی در چین وجود دارد که در ایران شاید مقرون به صرفه نباشد بنابراین می‌توانیم با همدیگر همکاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تاکنون اقتصاد ما تک‌محصولی بوده است، گفت:، اما از این پس به این سمت حرکت می‌کنیم که علاوه بر حوزه انرژی که یکی از حوزه‌های اقتدار آمیز جمهوری اسلامی است در سایر حوزه‌ها مانند دانش بنیان‌ها ظرفیت‌های خود را فعال کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: ده هزار شرکت دانش بنیان ایرانی برای چینی‌ها فرصت خوبی است. 

وی افزود: ما در حوزه انرژی از ظرفیت‌های بالایی برخورداریم که می‌توانیم در اختیار چینی‌ها قرار دهیم و در حوزه برق نیز توانایی‌هایی در تراز جهانی داریم، ضمن اینکه چینی‌ها نیز از توانمندی‌هایی برخوردار هستند که ما میتوانیم از آن استفاده کنیم.

علی آبادی بیان داشت: وقتی از صد کشور دنیا بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بازرگان و فعال اقتصادی در یک نمایشگاه شرکت میکنند بسیار افتخار آمیز است و فکر میکنم امسال سال توسعه ایران با کشور‌های دیگر باشد و بتوانیم رکورد‌های تازه‌ای را ثبت کنیم. 

وی با اشاره به اجلاس آفریقا بیان داشت: در جلسه‌ای که با مقامات ارشد آفریقایی نیز برگزار شد احساس خوبی داشتم، زیرا آفریقایی‌ها علاقمندند شرکای تازه‌ای برای خود انتخاب کنند و ایران می‌تواند یکی از شرکای تجاری آن‌ها باشد. 

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در راستای تحقق شعار سال است اظهار داشت: برای جهش تولید باید در سمت توسعه بازار حرکت کرد و این نمایشگاه می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

وی بیان داشت: از تمام شرکت‌ها خواسته ایم که‌پیش برنامه ارائه دهند که ارز را به چه منظور می‌خواهند و این مساله ممکن است مورد کدورت تولیدکنندگان قرار گرفته باشد. 

علی آبادی بیان داشت: برای اینکه بتوانیم از منابع ارزی استفاده بهتری داشته باشیم باید کنترل‌های بیشتری داشته باشیم و خوب این موضوع باعث کندی در تخصیص ارز شده و لذا امروز دستورات تازه‌ای داده ام که یک مقدار در تخصیص ارز شتاب بدهند. 

وی افزود: البته ممکن است در مواردی که قبلا به راحتی تخصیص ارز میدادیم الان محدودیت ایجاد کرده باشیم و این مساله به علت سیاست‌های جدید است، اما سیاست‌های ما به سمت بهبود است و هدف ما این است که ضمن استفاده از ظرفیت‌های داخلی نیاز‌های جامعه را تامین کنیم لذا بین واردات و تولید سیاست گذاری انجام داده ایم که در نهایت منفعت آن برای مردم است.

وی در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده به فارس گفت: در خصوص خودرو‌های کارکرده دولت لایحه‌ای به مجلس تقدیم کرد این لایحه تصویب شد و در بازگشت، وزارت صمت متعهد به تهیه آیین‌نامه شد و این آیین نامه تهیه و به دولت ارسال شد و تا زمانی که این آیین‌نامه مراحل خود را طی نکند و ابلاغ نشود، نظر وزارت صمت به تنهایی قابل اجرا نیست و باید در انتظار مصوبه د‌ولت بود تا زمان ابلاغ کاری نمیتوانم انجام دهم. 

علی آبادی گفت:، اما مصوبات خودرو‌های کارکرده در مناطق آزاد و اقتصادی قابل اجرا است. 

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • نسل جدید خودروهای برقی چین در راه بازار
  • خبر جدید وزیر صنعت برای بازار خودرو؛ تکلیف واردات خودرو‌های دست دوم روشن شد
  • برتری خودروهای تجاری بهمن نسبت به سایر محصولات تجاری مشابه
  • خبر جدید وزیر صنعت درباره واردات خودروهای کارکرده
  • واردات خودرو‌های کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • واردات خودرو‌های کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
  • وزیر صمت: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • آیین نامه خودروهای کارکرده هنوز در دولت است
  • وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • فیلم کوتاه، زبان مختص خود را دارد/ «قضاوت» برآمده از تجربه زیسته