Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوانازاردبیل،استان اردبیل با دارا بودن جاذبه های طبیعی، تاریخی، گردشگری و فرهنگی بسیار از جنوب تا شمال نگاه گردشگران بسیاری را در چهار فصل سال به سمت خود معطوف می سازد که وجود روستاهایی با معماری پلکانی در جنوب این استان و در شهرستان خلخال نمونه بارزی از جاذبه های طبیعی و منحصربفرد این استان می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نمین و عنبران گرفته تا خلخال و کوثر و مشگین شهر همه و همه جاذبه های بکر طبیعی و گردشگری زیادی را در دل خود جای داده اند که همین امر سالانه بیش از 9 میلیون مسافر را به سمت نگین گردشگری شمالغرب کشور، استان اردبیل سرازیر می سازد.

آبشارهایی به بلندای سبلان، طبیعتی قاب گرفته شده از بهشت، بافت تاریخی و معماری اصیل ایرانی، مرقدها و آرامگاه هایی به یادگار مانده از طول دوران و تاریخ این شهر، آبگرم های معدنی و صدها جاذبه های گردشگری و تفریحی بسیاری سبب تمایز استان اردبیل از سایر استان ها نه تنها در شمالغرب بلکه در جای جای کشور گردیده است.

شهرستان خلخال یکی از شهرستان های حومه استان اردبیل و از توابع آن در جنوب است که باتوجه به وجود 12کیلومتر مرز مشترک با استان گیلان، جاده زیبا و جنگلی خلخال به اسالم، مناطق نمونه گردشگری الماس، چشمه ازناو، چشمه میرعادل بولاغی اندبیل، امامزاده عبدلله کلور، جاده زیبای خلخال به شاهرود، آبشار نره گر روستای هدف گردشگری اسبو، آبشار سفیداب روستای لرد، آبشار سجن بخش شاهرود، آبگرم روستای تیل، روستاهای هدف گردشگری کزج، نمهیل، برندق و خمس همراه با جاذبه های طبیعی و تاریخی سالانه از 2 میلیون و 500 مسافر به صورت شایسته میزبانی می کند.

سفر بیش از 100 هزار گردشگر به خلخال

جانشین فرماندار خلخال گفت: در سه ماه اول امسال بیش از 100 هزار گردشگر، مسافر و مهمان داخلی و خارجی به این شهرستان سفر کردند که با توجه به تعطیلات تابستانی افزایش چند برابری میزان ورودی گردشگران به این شهرستان نسبت به سه ماهه نخست سال انتظار می رود.

وی با تاکید بر لزوم آمادگی کامل مسئولان عضو ستاد تسهیلات سفر خلخال برای پذیرایی و اسکان مسافران، گفت: امکانات موجود در شهرستان برای رفاه حال گردشگران بکار گرفته خواهد شد.

جانشین فرماندار خلخال اظهار کرد: برای رفاه حال گردشگران خلخال ساعات پخت نانوایان مسیر گردشگران به ویژه نانوایان واقع در خیابان اصلی شهر افزایش یافته و تعدادی از این نانوایان در تعطیلات به صورت شبانه روزی فعالیت خواهند کرد.

قنبری افزود: علاوه بر فعالیت شبانه روزی نانوایان واقع در مرکز شهر اقدامات لازم برای فعالیت کشتارگاه برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز گردشگران خلخال انجام شده و سعی خواهیم داشت تا هیچگونه کمبودی در راستای تامین گوشت قرمز مسافران در سطح شهرستان نداشته باشیم.

وی با دعوت از ماموران راهور خلخال برای برخورد مهربانانه با گردشگران خلخال اظهار کرد: برخورد ارشادی به جای نوشتن جریمه برای مهمانان و گردشگران این شهرستان در دستور کار اداره راهور خلخال قرار گرفته و انتظار می رود در کنار انجام اقدامات مسئولان اجرایی برای رفاه حال مسافران اصناف و کسبه خلخال نیز با رعایت انصاف و حال گردشگران زمینه ترک این شهرستان با خاطره ای خوش را برای گردشگران را فراهم کنند.

5 روستای هدف گردشگری استان در خلخال واقع شده است

روستاهای کزج، اندبیل و برندق از جمله روستاهای هدف گرشگری شهرستان خلخال است که با دارا بودن بافت سنتی، معماری خاص اماکن مسکونی، بهره مندی از طبیعت بکر و زیبا و آثار و بقاع تاریخی در دامنه های ارتفاعات در زمره روستاهای هدف گردشگری استان و کشور قرار گرفته است.

روستای گردشگری کزج که جزو یکی از روستاهای گردشگرپذیر شهرستان خلخال و به تبع استان اردبیل است در ۱۵ کیلومتری شمال شهر هشجین واقع شده که بافت سنتی، معماری خاص اماکن مسکونی، قرار گرفتن در کوهپایه، بهره مندی از طبیعت بکر و زیبا، جاری شدن رودخانه قزل اوزن از بین باغات روستا، قدمت و پیشینه تاریخی و صنایع دستی ویژه خطه محلی این روستا موجب شده تا این روستا به یکی از جاذبه های توریستی استان و شهرستان خلخال تبدیل شود.

به کارگیری معماری پلکانی در حوزه خانه سازی این روستا شاید یکی از نکات قالب توجه برای توریست های خارجی باشد که این نوع بافت تاریخی و شاید هنری به ندرت در برخی روستاها و شهرهای بومی-سنتی کشور به چشم بیاید.

روستای کزج از سوی بنیاد مسکن کشور به عنوان 10 روستای دارای بافت ارزشمند سنتی شناخته شده که بیش از 70 درصد خانه ها همان کالبد سنتی و بومی خود را حفظ کرده اند و این روستا می تواند بهترین گزینه برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی جهت ارائه خدمات ارگانیک در منطقه باشد.

روستای اندبیل یکی دیگر از روستاهای توریست پذیر شهرستان خلخال بوده که آب و هوای بکر و معتدل این روستا زبانزد گردشگران و مسافران و کسانی که حتی برای یک بار به این منطقه سفر کرده اند، باشد و همین شرایط اقلیمی بکر و طبیعی سبب تمایز این روستا از سایر روستاهای گردشگری شهرستان خلخال شده است.

این روستای گردشگری در کمترین فاصله از شهرستان خلخال و 3 کیلومتری این منطقه واقع شده است که وجود آثار و بقاع تاریخی و نیز آتشکده در تپه های این روستا بر زیبایی های این روستا افزوده است.

کارشناس کمیته های تخصصی گردشگری میراث فرهنگی استان اردبیل در همین خصوص با اشاره به اینکه بیش از 40 درصد روستاهای هدف گردشگری استان در شهرستان خلخال واقع شده است، گفت: از مجموع 12 روستای هدف گردشگری استان 5 روستا در شهرستان گردشگری خلخال واقع شده است که این امر می‌تواند علاوه بر امتیاز مثبت برای حوزه گردشگری سودآوری کلان به شهرستان را نیز به دنبال داشته باشد.

علیرضا حسن پور تصریح کرد: شهرستان خلخال با دارا بودن مناطق بکر و نمونه گردشگری در ردیف شهرستانهای قابلیت دار استان در راستای جذب گردشگر قرار گرفته است که در نظر داریم تا با هدف توسعه پایدار گردشگری میزان ورود مسافران به این شهرستان را تا سرحد مطلوب ارتقاء دهیم.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه شهرستان خلخال به دلیل موقعیت جغرافیایی در سال های اخیر به عنوان یک مسیر گذری به شهرستان های گردشگرپذیر استان همچون مشگین شهر، سرعین و اردبیل شناخته شده است در دستور کار داریم تا با ساماندهی مناطق بکر گردشگری شهرستان همچون منطقه نمونه گردشگری ازناو، منطقه کوهستانی آق داغ، امامزاده عبدالله و روستاهای هدف گردشگری برندق، کزج و اندبیل و در کنار آن با معرفی پتانسیلهای مغفول مانده این منطقه علاوه بر افزایش میزان جذب گردشگران به این منطقه میزان رضایت مسافران از خدمات ارائه شده را نیز افزایش دهیم.

کارشناس کمیته های تخصصی گردشگری میراث فرهنگی استان اردبیل بیان کرد: روستاهای هدف گردشگری شهرستان خلخال از بافت تاریخی ارزشمند کشور برخوردار بوده‌اند که با عقد قرارداد 10 ساله با سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار بر این شده تا اهالی روستاهای هدف گردشگری خلخال به ویژه روستای کزج منازل مسکونی خود را در اختیار گردشگران قرار دهند که به تناسب اتاق های واگذار شده بخشی از درآمدزایی در اختیار آنان قرار گیرد.

حسن پور اظهار داشت: چون هدف ما توسعه گردشگری در مناطق شمال و جنوب استان می باشد بنابراین شهرستان خلخال به عنوان مرکز گردشگری روستایی می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در راستای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی، دهکده های توریستی و بسیاری از خدمات رفاهی و تفریحی جهت بهره مندی گردشگران داخلی و خارجی باشد.

اختصاص 8 میلیارد تومان برای زیرسازی محور خلخال-ماسوله

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خلخال گفت: به منظور زیرسازی و اختصاص قیر به محور خلخال-کلور که از سمتی به محور ماسوله و گیلان ختم می شود 8 میلیارد تومان از سوی بنیاد مسکن اعتبار اختصاص یافته است.

قنبر رستمی تصریح کرد: باتوجه به اینکه محور ماسوله-گیلان از سویی به محور خلخال-کلور ختم می شود و همه ساله این منطقه نمونه گردشگری میزبان حدود 5 میلیون مسافر است باید توجه داشت که با تکمیل راه ارتباطی خلخال-کلور به ماسوله می توان حداقل 10 درصد این میزان مسافر را که مقصد آنها گیلان و محور گردشگری ماسوله است به شهرستان خلخال وارد کرد که بعد از تکمیل و راه اندازی این محور مواصلاتی در بهترین حالت خود حدود 500 هزار مسافر وارد شهرستان خلخال و به تبع استان اردبیل خواهد شد.

وی ادامه داد: برخی از طرح های گردشگری و تاریخی شهرستان خلخال نیز در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفته است که امامزاده عبدالله که یکی از مناطق بکر تاریخی و گردشگری شهرستان خلخال به حساب می آید تا پایان تابستان ساماندهی و در اختیار گردشگران قرار می گیرد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خلخال با اشاره به اینکه در حوزه معرفی روستای هدف گردشگری کزج از توابع خلخال در حوزه اکوپنت با شرکت خصوصی بومی قراردادی انعقاد گردیده، افزود: با انعقاد این تفاهم نامه خانه های محلی این روستا به عنوان مراکز اقامتی در اختیار گردشگران قرار می گیرد که این منازل از حیث ساختار به همان حالت اولیه خود باقی مانده و بافت تاریخی خود را حفظ کرده اند و روستای کزج جزو 10 روستای دارای بافت تاریخی ارزشمند کشور به حساب می آید.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۶۶۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرایند الحاق زمین به محدوده ۲۰ روستای دشتستان انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، احمد بنافی دوشنبه شب در نشست شورای تأمین مسکن شهرستان دشتستان که با حضور مسئولان ذی‌ربط شهرستانی و دستگاه‌های اجرایی در محل فرمانداری برگزار شد، گفت: تأمین مسکن یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت است و با تمام ظرفیت شهرستان واستان برای تأمین مسکن اقشار مختلف مردم به‌ویژه اقشار کم‌برخوردار شهرستان در تلاش هستیم.

فرماندار دشتستان با اشاره به پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن در شهرستان، گفت: تسهیلات خوبی توسط دولت سیزدهم برای بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی در نظر گرفته شده که این موضوع قدمی مثبت در ترغیب مردم به نوسازی و بهسازی مسکن دارد.

بنافی در خصوص عملکرد بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی نیز اظهار کرد: در زنجیره پرداخت تسهیلات مسکن روستایی تعداد معرفی شده به بانک‌ها زیاد ولی تعداد عقد قرارداد و تسهیلات پرداخت شده به‌مراتب کمتر است که نیازمند اهتمام جدی بانک‌ها در این خصوص هستیم.

وی همچنین خواستار اهتمام جدی شهرداران در امر الحاق زمین به حوزه شهری جهت تأمین زمین برای طرح جوانی جمعیت و فرزند آوری شد.

احمد بنافی با بیان اینکه ۲۰ روستا در شهرستان جهت تأمین زمین طرح جوانی جمعیت، الحاق زمین به محدوده روستایی را انجام داده‌اند خواستار پیگیری بیشتر بخشداران جهت این موضوع در دیگر روستاهای شهرستان شد.

ارائه گزارش توسط ادارات متولی و تصمیم‌گیری و مشکلات مرتبط با موضوع مسکن از دیگر بخش‌های این جلسه بود.

کد خبر 6098842

دیگر خبرها

  • فرایند الحاق زمین به محدوده ۲۰ روستای دشتستان انجام شد
  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • کلنگ زنی احداث سالن چند منظوره ورزشی در روستای سنگان اشنویه
  • هشتیمن جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران‌ زمین در یاسوج برپا می شود
  • فارسیان، پلکانی به بلندای تاریخ
  • برخورداری ۹۳ درصدی روستاهای شهرستان آزادشهر از طرح هادی
  •  جیب‌بُرترین شهرهای اروپا برای گردشگران کدام‌ها هستند؟
  • رفع آسیب‌های زیرساختی به روستاهای دهلران در دستور کار
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد