Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - مديرکل ثبت احوال خوزستان اين استان را در رتبه سوم کشوري از نظر نرخ ولادت عنوان کرد و گفت: بر اساس سرشماري پارسال نرخ ولادت در خوزستان 24.3 است که 13 درصد ولادت ها از مادران کمتر از 15 سال بوده است.

به گزارش ايرنا بهنام مريدي مطلق عصر شنبه در همايش ملي جمعيت در تالار شهداي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز، با اشاره به آمار جمعيتي خوزستان بر اساس سرشماري سال 95 اظهار کرد: بر اساس اين سرشماري خوزستان داراي چهار ميليون و 710 هزار و 509 نفر است که سه ميليون و 554 هزار و 205 نفر از جمعيت شهري و يک ميليون و 151 هزار و 596 نفر روستايي هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي سهم استان از جمعيت کشور را 6.14 درصد عنوان کرد و افزود: در کشور 74 درصد جمعيت و در خوزستان 75.5 درصد جمعيت در شهرها زندگي مي کنند.
مريدي با بيان اينکه جمعيت زنان 49.3 درصد و جمعيت مردان 50.7 جمعيت در کشور است، اضافه کرد: در خوزستان نيز همين نسبت وجود دارد و 2 ميليون و 388 هزار و 674 نفر از جمعيت را مردان و 2 ميليون و 321 هزار و 835 نفر را زنان تشکيل مي دهند.
وي گفت: در سال 45 بعد خانوار در کشور 5.7 بوده که در سال 65 که پيک جمعيتي کشور بوده به 6 و در سال 95 در کشور به 3.7 و در خوزستان به 3.3 رسيده است.
مريدي با اشاره به آمار ثبت وقايع حياتي در سال 95 در خوزستان گفت: به ازاي هر يک هزار نفر جمعيت 24.3 ولادت صورت گرفته که بالاترين نرخ ولادت به دليل تمرکز جمعيت در اهواز ثبت شده است.
وي خوزستان را در رتبه سوم کشوري از نظر ولادت دانست و اظهار کرد: ميانگين نرخ ولادت در کشور 19.5 ، بالاترين نرخ ولادت در استان سيستان و بلوچستان با 35.4 و کمترين در گيلان با 11 است.
به گفته وي پارسال 113 هزار و 953 مورد ولادت در خوزستان ثبت شده که از ميان 111 هزار و 60 هزار ولادت جاري ثبت شده 146 مورد از آنها (13 درصد ولادت ها) از مادران کمتر از 15 سال بوده است.
اين مقام مسئول اضافه کرد: در خوزستان به ازاي هر يک هزار نفر جمعيت، 4.4 فوت ثبت مي شود که نرخ کشور 4.7 است.
وي همچنين خوزستان را در رتبه پنجم ازدواج در کشور عنوان کرد و گفت: در اين استان به ازاي هر يک هزار نفر جمعيت 10.4 ازدواج ثبت مي شود که ميانگين کشوري 8.6 است و بالاترين نرخ 11 در خراسان شمالي و کمترين نرخ در سمنان با 6.4 است.
مريدي آمار طلاق خوزستان را در رده 23 کشور دانست و افزود: به ازاي هر يک هزار نفر جمعيت اين استان 1.8 طلاق صورت مي گيرد.
وي در ادامه با بيان اينکه سه ميليون و 463 هزار و 200 نفر واجد شرايط کارت ملي هوشمند هستند اظهار کرد: يک ميليون و 512 هزار و 986 نفر درخواست کارت ملي هوشمند کرده اند که تا کنون براي يک ميليون و 23 هزار و 849 نفر کارت ملي هوشمند صادر شده است.

*جوانگرايي در دولت آينده
حجت الاسلام سيد ابوالحسن حسن زاده امام جمعه موقت اهواز نيز در اين نشست خواستار نگاه جامع و کارشناسي به همه ابعاد جمعيت در کشور شد و گفت: کنترل جمعيت درکشور به صورت مقطعي و حکم ثانوي مطرح بوده که ادامه آن اشتباه است.
وي با اشاره به ابعاد اقتصادي، تربيتي، رواني، پزشکي و سلامت جمعيت اظهار کرد: با توجه به آموزه هاي ديني ما جمعيت بايد اضافه شود و راه هاي جلوگيري از بارداري به ويژه جلوگيري دائم از بارداري در اسلام عمدتا حرام است.
حسن زاده تاکيد کرد: وجود جمعيت جوان در کشور اين مساله را پيش مي آورد که نمي توان نسبت به جوان ها بي تفاوت بود و بايد در کابينه جديد و ساير مناصب جوانگرايي مدنظر قرار گيرد.

*جمعيت و باورهاي ديني
حجت الاسلام سيد محسن شفيعي نماينده رهبري در دانشگاه هاي خوزستان نيز در ادامه با بيان اينکه سياست افزايش جمعيت تنها به حوزه بهداشت محدود نمي شود افزود: جمعيت شناسان و جامعه شناسان و کارشناسان حوزه هاي رفتاري بايد بيشتر در اين زمينه ورود کنند.
وي اضافه کرد: کنترل جمعيت به شکل کنوني سالمندي زودرس را پيش روي جامعه قرار مي دهد و اگر امروز نقش آفرينان جمعيت ايفاي نقش نکنند، در آينده به مشکل برخورد مي کنيم.
شفيعي با اشاره به ابلاغ سياست هاي افزايش جمعيت از سوي رهبري گفت: در مقوله جمعيت نمي توانيم باورهاي ديني و دغدغه هاي اجتماعي خود را ناديده بگيريم و اعتماد صرف به مسائلي که به صورت جهاني مطرح مي شود خطاست زيرا جامعه جهاني به دنبال دغدغه ها و اهداف خود هستند.
وي تصريح کرد: رويکرد جهاني نسبت به مساله جمعيت و تحليل آن، در ساير کشورها با رويکرد آنها نسبت به کشور ما تفاوت دارد و اسناد ان موجود است زيرا مساله جواني جمعيت که در انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در کشور ما ملاک پيروزي بوده براي نظام سلطه نگران کننده است.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلي زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۶۷۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، مائده مهدی‌پور، یکشنبه شب در نشست یکشنبه‌های الگویی با موضوع معرفی الگوی شبکه فعالان مردمی جمعیت برنا با بیان اینکه فرزندآوری یک دغدغه جمعی است و ما برای آگاه‌سازی زنان در این زمینه کار را از سال ۱۴۰۰ آغاز کردیم، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع جوانی جمعیت و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه، به‌دنبال مجموعه‌های دارای دغدغه جوانی جمعیت و مرتبط با این موضوع رفتیم.

مهدی‌پور افزود: در قدم اول، افراد دغدغه‌مند شناسایی شدند و جلساتی با حضور آنها برگزار شد.

فعال اجتماعی و فرهنگی جوانی جمعیت از شناسایی ۸۰۰ مادر دو فرزندی در یزد خبر داد و گفت: مولفه‌های این خانواده‌ها از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تفریحی مورد بررسی قرار گرفت.

وی از تنظیم پرسشنامه برای مادران دو و سه فرزندی و تکمیل آن توسط مادران خبر داد و عنوان کرد: مادران سه تا چهار فرزندی نیز که مسیر فرزندآوری را طی کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند و فشارهای اجتماعی که به آنها وارد می شد، بررسی کردیم.

مهدی پور ادامه داد: این مادران برای دیگر خانواده ها به عنوان الگوی عینی معرفی شدند و شرایطی فراهم شد که مادران بتوانند با مادران چهار فرزندی ارتباط نزدیک داشته باشند و این دورهمی ها به صورت محله ای ادامه دارد.

وی یادآور شد: این دورهمی ها به یکی از پدران چهار فرزندی سپرده شد و کارگروهایی ذیل این دورهمی ها تشکیل شد ضمن اینکه این پدران و خانواده هایشان یک دورهمی خانوادگی را با دیگر خانواده ها برگزار می کنند.

مهدی پور به تشریح برنامه های این دورهمی ها پرداخت و گفت: به دنبال برگزاری این دوره ها، بانک اطلاعات خوب و دقیقی از خانواده های چهار فرزندی در یزد شکل گرفت.

وی همچنین با اشاره به مادران دهه هشتادی که از آنها به عنوان «برنا مام» یاد می شود، افزود: مادران دهه هشتادی در سالهای اولیه ازدواج دچار فشار فرهنگی و اجتماعی بودند بنابراین شبکه مجازی تشکیل شد و مسائل و مشکلات آنها مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی پور با اشاره به دورهمی هایی که توسط برنا مام‌ها تشکیل شده، بیان کرد: اتفاقات جالبی به واسطه این دورهمی ها شکل گرفت از جمله اعتکاف مادر و کودک که به کمک همین هسته ها برگزار شد که اتفاق ناب و ویژه ای بود.

این فعال اجتماعی به تشریح ارتباطات برقرار شده با حوزه های علمیه، ماماها، مراکز بهداشت و ... پرداخت و افزود: تلاش شده تا شرایط به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و تا حدی اقتصادی برای ترغیب مادران به فرزندآوری و کمک به جوانی جمعیت فراهم شود.

کد خبر 6091522

دیگر خبرها

  • رشد فرزندآوری در مادران جوان/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال/ کاهش چشمگیر روند رشد منفی جمعیت در سال ۱۴۰۲
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • اوزونیدیس: رتبه پنجم و هفتم تفاوت ندارد، مهم ساختن تیم است
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند
  • ثبت‌ نام بیش از ۶۰۰۰ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها