Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-28@15:03:23 GMT

حمایت از خانواده‌های مدافعان حرم ؟؟؟؟؟

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۶۷۴۸۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، درباره اولویت اعزام نیروهای مدافع حرم تصریح کرد: اعزام مدافعان حرم ارتباطی به بنیاد شهید و امور ایثارگران ندارد. اعزام‌کننده نیروی نظامی و مستشاری مربوط به مجموع نیروهای مسلح به‌ویژه سپاه پاسداران است که معیارهای خاصی دارند. بخشی از این معیارها توانمندی و آمادگی جسمانی، آموزش‌های خاص رزمی، تعهد و داوطلبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین نیاز مناطق درگیر اعم از سوریه و عراق در نظر گرفته می‌شود. درحقیقت تأهل و تجرد ملاک نیست بلکه توانایی، دانش علمی رزم و آمادگی بدنی مهم است تا فرد بتواند مثمرثمر باشد. تمام این موارد را مجموعه فرماندهی سپاه مورد نظر دارد و بنیاد شهید در این بخش دخیل نیست.

حمایت از خانواده‌های شهدا یکسان است
او به حمایت‌های بنیاد شهید از خانواده‌های شهدای مدافع حرم گفت: از این خانواده‌ها مانند مجموعه خانواده‌های شهدایی که از دوران انقلاب و جنگ تحمیلی تا امروز هستند، حمایت می‌شود و تفاوت خاصی بین این شهدا وجود ندارد. بلکه شهدای مدافع حرم بسیار عزیزترند و به فرموده مقام معظم رهبری شهادت این‌ها خودش عجیب و خاص است که سعی کردند تا تهدید را در نقطه‌ای دور از کشور نگه دارند و جان خودشان را در مسیر الی‌الله تقدیم کنند. در نتیجه آن‌چه ما برای بقیه جامعه شاهد و ایثارگر می‌بینیم، برای این خانواده‌ها هم مدنظر داریم و هیچ تفاوت خاصی وجود ندارد.

ارایه خدمات معیشتی و فرهنگی
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران ادامه داد: خدمات معیشتی، بخشی از خدماتی است که به خانواده‌های شهدا ارائه می‌دهیم که در قالب‌ پرداخت حقوق، مسکن و بهداشت و درمان مدنظر است. همچنین خدمات فرهنگی و آموزشی نیز به آن‌ها ارایه می‌دهیم و در بحث مسائل مربوط به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هم فعالیت می‌کنیم که هرکدام شامل فعالیت‌های متعددی است. به‌طور مثال در حوزه آموزش از مقاطع پایین تا مدارج آموزش عالی را مورد حمایت قرار می‌دهیم. برای فرزندان این شهدا اشتغال را پیگیری می‌کنیم که مطابق قانون، سهمیه‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

شهدای اتباع را مانند شهدای خودمان تحت پوشش قرار می‌دهیم
صمیمی با بیان این‌که اتباع مدافع حرم نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند، افزود: هر نیرویی که از طریق سپاه پاسداران (عموماً نیروهای قدس) اعزام شده باشند و تحت پوشش باشند، تحت پوشش ما هم قرار می‌گیرند. یعنی بعد از اعلام شهادت و صورت سانحه‌ای که مجموعه ایثارگران سپاه برای ما اعلام می‌کند، آن‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهیم. اتباع مدافع حرم اغلب فاطمیون هستند؛ یعنی بیشتر نیروهای افغان در این قالب قرار می‌گیرند. برای این گروه در ابتدا اقامت موقت و سپس اقامت دائم را مشخص می‌کنیم و آن‌ها را مانند شهدای خودمان تحت پوشش قرار می‌دهیم.

چگونگی اعزام اتباع غیرقانونی
او با تأکید بر این‌که اعزام‌های غیرقانونی از ایران نداریم، بیان کرد: همه از چارچوب قانون می‌روند اما درباره اتباع غیرقانونی تا بحث اقامتی‌شان انجام شود، زمان می‌برد که مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. پس از دیدارهای رییس‌جمهور از منازل مدافعان حرم، بحث اقامت‌ها هم حل شده که در ابتدا به‌صورت اقامت موقت برایشان مشخص می‌شود و سپس چارچوب دائمی را برای‌شان لحاظ می‌کنند.

گاهی تا سه ماه طول می‌کشد تا خانواده شهید را تحت پوشش قرار دهیم
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران به مراحل تحت پوشش قرار دادن خانواده شهدا اشاره کرد و افزود: پس از شهادت، تشکیل پرونده زمان می‌برد. در این فاصله زمانی، سپاه، خانواده را مورد حمایت قرار می‌دهد. این دوره گاهی تا 2 هفته و گاهی تا 2 یا 3 ماه طول می‌کشد؛ چراکه باید مسائل اقامتی را لحاظ کرد. از هر زمانی که صورت سانحه شهادت به ما برسد و پرونده‌ها را تشکیل دهیم، تحت پوشش ما هستند. البته موظفیم در تشییع، همراهی و همگامی داشته باشیم. در این پروسه با برگزاری جلساتی با مجموعه سپاه و ارتش، مشکلی پیش نمی‌آید. بعد از انجام تشیع، مجموع یگان یا سپاه یا ارتش طی نامه‌ای صورت سانحه شهادت را اعلام می‌کنند. پس از آن تشکیل پرونده‌ها را شروع می‌کنیم. برای تشکیل پرونده گاهی نیاز به یک‌سری اطلاعات، مدارک و اسناد خانوادگی، فردی و شناسنامه‌ای است که به محض آماده شدن، در سیستم وارد می‌شود. بقیه خدمات پس از آن جاری است.

مراحل رسیدگی به جانبازان مدافع حرم
صمیمی درباره خدمات ویژه جانبازان مدافع حرم اظهار کرد: جانبازان و مجروحان مدافعان حرم نیز پس از مجروح شدن، تحت پوشش مجموعه سپاه و نیروهای قدس درمان می‌شوند و درمان‌های اولیه توسط یگان صورت می‌گیرد. زمانی که به مرحله تثبیتی رسیدند، تشکیل پرونده داده می‌شود و بنیاد شهید و سپاه به‌صورت مشترک کمیسیون پزشکی تشکیل می‌دهند. سپس درصد جانبازی اعلام و بعد از آن پرونده‌شان به بنیاد منتقل می‌شود و تحت پوشش مجموعه بنیاد قرار می‌گیرند. خدماتی که برای یک جانباز مدنظر است و قوانین جاری، برای این‌ها هم جاری می‌شود. در جانبازی هم قبل از تشکیل پرونده در بنیاد شهید، سپاه حمایت می‌کند.

چرایی طولانی‌شدن پروسه‌های حمایتی
او با اشاره به علت طولانی‌شدن پروسه تحت پوشش قرار دادن جانبازان، گفت: دلیل طولانی‌تر شدن پروسه حمایت بنیاد شهید از جانبازان این است که باید در بحث درمان اولیه به تثبیت نسبی درمان برسند تا کمیسیون مشترک پزشکی بتواند درباره میزان ازکارافتادگی‌شان تصمیم بگیرد. این پروسه گاهی 2 هفته و گاهی یک ماه یا 2 ماه طول می‌کشد؛ چراکه دوره درمان افراد متفاوت است. در نتیجه شاید زمان ببرد تا این کار به ما منتقل شود. اما اگر خدمات همراهی را بخواهند، ما همراهی‌شان می‌کنیم و انجام می‌دهیم.

سپاه چه حمایت‌هایی می‌کند؟
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران درباره حمایت‌های سپاه از خانواده‌های شهدا و جانبازان مدافع حرم تصریح کرد: سپاه 2 نوع نیرو اعزام می‌کند؛ یکی نیروهای کادر خود سپاه است که حمایت‌های سپاه به‌صورت دائمی برای آن‌ها جاری است. در کنار آن، نیروهای مردمی و بسیج نیز اعزام می‌شوند که تا پیش از تشکیل پرونده، سپاه حمایت‌های درمانی می‌کند و پس از آن بنیاد شهید آن‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد و پوشش پرداختی هم داریم. ادامه درمان یکی از بحث‌های اصلی است که در مورد جانبازان پیگیری می‌کنیم. در بحث جانبازان اولین حمایت، حمایت بهداشتی - درمانی است؛ زیرا این افراد نیاز به درمان مداوم خواهند داشت. آن کسی که بیشترین آسیب را دیده، بیشترین خدمت بهداشتی و درمانی را نیز می‌خواهد. مرحله بعدی بحث معیشت‌شان است؛ این‌که از جایی حقوق می‌گیرند و دریافتی دارند یا ندارند؟ اگر از دستگاهی حقوق می‌گیرند، همان حقوق‌ها تقویت می‌شود، اگر نه باید در مجموعه بنیاد، تشکیل پرونده بدهند و بحث معیشتشان را هم دنبال کنند.

تفاوت خدمات عمومی و اختصاصی
صمیمی ادامه داد: قوانینی که برای سایر جانبازان داریم برای این‌ها هم جاری است. در بحث مسکن، آموزش خود، فرزندان و همسر، اشتغال خود و فرزندان و گرفتن وام‌های خوداشتغالی و دریافت تسهیلات می‌توانند شبیه سایر جانبازان خدمات دریافت کنند. همچنین براساس نیازشان و متناسب با آسیب ویژه هر فرد، تسهیلات خاص فنی درمانی و رفاهی برایشان در نظر گرفته می‌شود. خدمات دو بخش عمومی و اختصاصی است. خدمات اختصاصی متناسب با آسیبی است که ایثارگر از لحاظ جسمی دیده است. وقتی کسی قطع عضو می‌شود، خدمات ویژه قطع عضو به او داده می‌شود؛ یعنی اگر نیاز به یک پروتز دارد، باید پروتزها را برایش در نظر گرفت. اگر یکی قطع نخاع است، باید برایش خدمات مربوط به قطع نخاع اعم از تخت، ویلچر و مسایل مختلفی که مورد نیاز است، در نظر گرفت. خدمات عمومی را تمام جانبازان می‌توانند دریافت کنند.

در درجه اول پذیرش آسیب مهم است
او با اشاره به سختی‌های خانواده‌ها بیان کرد: وقتی انسانی آسیب می‌بیند، نکته مهم در درجه اول پذیرش آن آسیب است. در جامعه شاهد و ایثارگر، قوت و توانایی اعتقادی این خانواده‌ها و تعهد دینی و اسلامی باعث پذیرش آسیب می‌شود. خانواده‌ها بعد از شهادت شهیدشان، با صبر و تحمل می‌پذیرند و افتخار می‌کنند. یک بخش سخت این است که انسانی که آسیب می‌بیند و مجروحیت دارد، اول خودش با آن درد و رنج کنار بیاید و بعد خانواده‌اش هم با او همراهی کنند. برای این‌که این اتفاق بیفتد، در درجه اول نیاز به آموزش‌هایی دارند برای این‌که بدانند چگونه باید با آن مقابله و زندگی کنند. در این مرحله در ابتدا مشکلاتی پیش می‌آید، اما آرام‌آرام با قرار گرفتن در کنار دیگر ایثارگران هشت سال دفاع مقدس، یاد می‌گیرند که یک جانباز چگونه باید با مشکلات خودش که محدودیت‌هایی را ایجاد کرده کنار بیاید و از سایر جوارح استفاده کند.

باید خدمات ما به‌موقع باشد
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران ادامه داد: آموزش‌های مذکور به خود خانواده هم داده می‌شود. لازمه زندگی با شرایط جانبازی این است که این دوره ابتدایی را با آموزش، آگاهی و تحمل پشت سر بگذارند. بعد از آن مانند سایر مردم زندگی و کار می‌کنند. البته باید خدمات ما هم به‌موقع باشد؛ یعنی به‌موقع سراغ‌شان برویم و به آن‌ها کمک کنیم تا احساس تنهایی نکنند. اگر این اتفاق توسط مجموعه دستگاه‌های متولی شامل سپاه، بسیج، ارتش و بنیاد شهید انجام شود، مشکلات به حداقل می‌رسد.

درجه معنوی جانبازی در جامعه به فرد قوت قلبی برای تحمل دردش می‌دهد
صمیمی با تأکید بر این‌که نمی‌توانیم بگوییم مشکل صفر می‌شود، افزود: به هر حال انسانی که آسیب می‌بیند و مجروح می‌شود باید با آن مجروحیت کنار بیاید. مقام معظم رهبری می‌فرمایند جنگ برای ما انسان‌های سالم تمام می‌شود اما برای یک جانباز تمام نمی‌شود بلکه تا آخر عمر برایش هست؛ چنان‌که هر لحظه با درد و محدودیت و رنج مواجه است و مسأله جانبازی و ایثارگری این است که تا پایان عمر آن عارضه، زخم، محدودیت و آسیب برایش مانده و با آن کنار می‌آید. این‌جا بیشتر جنبه معنوی فرد و در کنار آن قرب مردم به او تقویت می‌شود. یعنی آن درجه جانبازی که درجه ایثارگری و معنوی بالا در جامعه است، به او قوت قلب می‌دهد که بتواند جبران آن درد و رنج باشد و تحملش را بالا ببرد.

بیشتر همسران شهدای حرم در سنین جوانی هستند
او درباره خدمات بنیاد شهید به همسران شهدای مدافع حرم تصریح کرد: اکثر این افراد در سنین جوانی هستند. توانمندسازی این زنان جزو خدماتی است که برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم. توانمندی یعنی بتوانند سطح تحصیلات خودشان را بالا ببرند. همچنین از خدمات مربوط به اشتغال هم بهره‌مند و مشغول به کار شوند. البته سایر خدمات نیز برایشان جاری است اما این قسمت را بیشتر برایشان توصیه می‌کنیم؛ زیرا وقتی توانمند شوند، هم برای تربیت فرزندان‌شان خیلی مثمرثمر است و هم خودشان در مرحله جوانی دچار بحران‌های خاصی نمی‌‌شوند. بنیاد بسترها را فراهم می‌کند اما موفقیت بیشتر به اراده و توانایی‌های خودشان، زمانی که صرف می‌کنند و تصمیماتی که خانواده می‌گیرد، بستگی دارد.

تقویت جنبه‌های مشاوره‌ای و مددکاری برای ازدواج مجدد زنان شهدای مدافع حرم/ حمایت‌ها ادامه‌دار است
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران با اشاره به ادامه‌دار بودن حمایت‌های این نهاد از همسران شهدا پس از ازدواج مجددشان گفت: همسر شهیدی که ازدواج کند، خدمات همچنان جاری است تا تداوم و تحکیم خانواده بیشتر ایجاد شود. برای ازدواج مجدد این زنان نیز بیشتر جنبه‌های مشاوره‌ای و مددکاری را تقویت کرده‌ایم. این مشاوره‌ها با استفاده از نیروهای متخصص علمی و دانشگاهی و دانش مذهبی از علمایی که در این موضوع توانمند هستند، انجام می‌شود. توصیه به ازدواج مجدد با جنبه اجبار مطرح نمی‌شود بلکه مشاوره و راهنمایی داده می‌شود تا بتوانند خودشان انتخاب کنند.

مدافعان حرم در ابتدا به خانواده خود بصیرت می‌دهند
صمیمی با تأکید بر نوع نگاه ارزشی در خانواده شهدای حرم بیان کرد: هر شهید مدافع حرمی که اعزام شده، مشخص است که همسر آمادگی داشته است؛ یعنی شهید در ابتدا به خانواده و همسرش آمادگی داده و آن آگاهی و بصیرتی که خودش داشته را انتقال داده و خانواده را با خود همراه کرده‌ است. دستگاه‌های متولی فضای مشاوره را از لحاظ علمی و مذهبی باید فراهم کنند که همسر شهید بتواند انتخاب درست را داشته باشد. سعی ما در مشاوره این است که در سال‌های اول دانش خود را بالا ببرند. انسانی که بتواند دانش علمی و آگاهی خود را با دانش اعتقادی که در خانواده وجود دارد و راهنمایی‌های علمای دینی توأمان استفاده کند، انتخاب خوبی خواهد انجام داد.

خانواده‌های مدافع حرم به همراهی نیاز دارند
او با اشاره به این‌که خانواده‌های مدافع حرم انتقادات کمتری نسبت به بنیاد دارند، افزود: آن‌ها بیشتر به همراهی و سرکشی نیاز دارند. بحث دیگر این است که باید برایشان بسترها را آماده کنیم. در مراحل اولیه تشکیل پرونده تا پذیرش مسؤولیت از سوی مجموعه بنیاد شهید و انجام کارها، بین ما و یگان فاصله‌ای می‌افتد. در این قسمت‌ها گله وجود دارد که سعی کردیم با هماهنگی‌هایی با مجموع یگان‌های اعزام‌کننده، بتوانیم این را به کمترین زمان برسانیم که آن خلأ هم به وجود نیاید. در طرحی به نام سپاس، دستگاه‌های اجرایی تعهد خاصی دارند که به خانواده‌های شهدا و در درجه اول خانواده شهدای مدافع حرم، سرکشی کنند.

در بخش‌هایی به دلیل کمیت خانواده‌های شهید و ایثارگر تهران، کم‌کاری کرده‌ایم
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران به همکاری شهرداری اشاره کرد و افزود: در چند سالی که بحث مدافعان حرم مطرح است، شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف، شهردارهای مناطق و نواحی و سازمان‌های وابسته به شهرداری در سرکشی‌ها بیشتر به ما کمک کرده و رسیدگی می‌کنند. گاهی اوقات آن‌ها به عنوان بازوی ما عمل می‌کنند و چشم ما هستند. بنیاد شهید یا سپاه گاهی شاید موضوعی را نبینند؛ ارگان‌هایی که به ما کمک می‌کنند، موارد را اطلاع می‌دهند. نمی‌توانیم بگوییم که خانواده‌ها انتقادی ندارند بلکه شاید در جاهایی به دلیل کمیت خانواده‌های شهید و ایثارگر تهران ما هم کم‌کاری کردیم. جموعه‌هایی مثل بسیج، شهرداری و دستگاه‌های اجرایی دیگر که خودشان برای خودشان وظیفه‌ای ایجاد کردند به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم این خلأ را نیز پر کنیم.

مزار 149 شهید مدافع حرم در بهشت زهرا قرار دارد
صمیمی با بیان این‌که تهران، مشهد، قم و سمنان بیشترین شهدا و جانبازان مدافع حرم را دارد، گفت: در رتبه بعدی استان‌هایی مانند مازندران، گیلان و کرمانشاه قرار دارند اما در مجموع جانبازان و شهدای مدافع حرم در تمام استان‌ها پراکنده هستند. مزار 41 شهید ایرانی و 108 شهید فاطمیون (افغان‌ها) در بهشت زهرا قرار دارد./مهرخانه

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۶۷۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غفلت از سرکشی به والدین شهدا پذیرفتنی نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر سلمانی روز پنجشنبه در جلسه تحول بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در حوزه معاونت تعاون و امور اجتماعی در شهرستان سراب، افزود: همواره و تحت هر شرایطی دیدار با خانواده‌های بزرگوار شهدا باید در اولویت برنامه‌های خادمان این خانواده‌ها در بنیاد شهید و امور ایثارگران باشد و هیچ یک از مدیران شهرستانی نباید اجازه دهند در لابلای مشغله‌های روزمره، پدران و مادران شهدا مورد کم مهری قرار بگیرند.

وی، رؤسای ادارات شهرستانی بنیاد در سطح آذربایجان شرقی را مکلف به اختصاص حداقل یک روز از هفته برای دیدار با خانواده‌های بزرگوار شهدا دانست و اظهار کرد: در انجام این وظیفۀ مهم نیز باید اثربخش بودن و کیفیت دیدارها مد نظر باشد و مسائل و مشکلات خانواده‌های بزرگوارِ دیدار شونده، شناسایی و احصاء شود و تا حصول نتایج مطلوب و رفع مشکلات، درخواست‌ها و مسائل مطرح شده مورد پیگیری قرار گیرد.

سلمانی با تاکید بر اینکه باید قدر مادران و پدران شهدا را بدانیم، ادامه داد: متأسفانه روزی نیست که برخی از پدران و مادران بزرگوار شهدا را از دست می‌دهیم و از این رو باید همان‌هایی را که در قید حیات هستند، پاس داشته و تکریم کنیم.

وی هدف از طراحی و اجرای نشست‌های منطقه‌ای را بررسی موانع، مشکلات و چالش‌ها برای پیدا کردن راه‌های بهبود و تحول خدمت رسانی در سال ۱۴۰۳ دانست و خواستار اهتمام همکاران شهرستانی بنیاد به مطالعه دقیق دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی شد و گفت: تسلط به دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها علاوه بر مطلوب شدن و سرعت گرفتن آهنگ خدمات رسانی به جامعۀ معزّز ایثارگری، رضایتمندی بیش از گذشتۀ خانواده‌های بزرگوار شهدا و ایثارگران را به دنبال دارد.

کد خبر 6088633

دیگر خبرها

  • علت عمده «سقط جنین» چیست؟
  • علت عمده سقط جنین مسایل فرهنگی و اقتصادی است
  • خانواده‌های شهدا پشتوانه‌های اصلی نظام هستند
  • برنامه ریزی برای واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام ایلام
  • استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای خدمت به خانواده شهدا
  • واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام ایلام به بخش خصوصی
  • گلزار شهدا یک فرصت برای کار فرهنگی است
  • برنامه ریزی برای واگذاری۲هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام ایلام
  • خانواده‌های شهدا سنگربان انقلاب هستند
  • غفلت از سرکشی به والدین شهدا پذیرفتنی نیست